Ideale omgeving (binnenshuis) om te kweken (valkparkiet)?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Kweken met papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
mirkip
Vlieger

Ideale omgeving (binnenshuis) om te kweken (valkparkiet)?  Reageer met quote  

Hoi,

Wat is de ideale omgeving om met je valkparkiet binnenshuis te kweken. Dan denk ik aan luchtvochtigheid (evt. sproeien), temperatuur, rust, kooigrootte, hoeveelheid eten.... naja alles wat je je kunt bedenken!

Momenteel toont Spiky interesse in 't blok (wat opzich wel een goed teken is Very Happy ).
Maar ik heb me verder nog nooit zo verdiept in de ideale 'kweek' omgeving.

Hopelijk heeft iemand wat tips?
Ik heb de hoeveelheid eivoer al opgeschroeft en er hangt altijd een kalksteen, zodat de eierschaal van 't popje in ieder geval hard genoeg is.
Bericht Dinsdag 13 Februari 2007 5:24 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Hoi,

Ik ben nieuw hier maar lees je vraag en wil je wel wat tips geven.

Zelf heb ik al diverse valkennestjes binnen gekweekt.

Als ze eitjes hebben zorg ik dat de luchtvochtigheid minimaal 60% is.
Ook zorg ik dat de broedkooi aan 2 kanten is afgeschermd, dat is rustiger voor ze.

Ik kijk elke dag, zacht pratend, even in het nestblok. Of ze nou eitjes hebben of nog niet. Zo wennen ze aan het controleren van het nestje nog voordat ze in paniek eitjes kunnen vertrappen.
Na een paar dagen vinden ze het heel gewoon dat je even het dekseltje optilt.

Ik heb altijd in huis:
warmtelamp/zelf gecreërde couveuse
opfokpoeder voor jonkies (je weet maar nooit)
veel eivoer/trosgierst
calciumpoeder voor in het drinkwater
spuitjes 1 ml/2 ml/5 ml
Weegschaaltje om de jonkies te wegen.

Ik weet niet of ik wat vergeet te vermelden.

Ik heb tot nu toe een broedhok in een jockkooi gehangen (85 x 55). Ruimte zat dus.

Altijd stabiele zitstokken zodat ze ongestoord kunnen paren.

Als je nog meer vragen hebt lees ik het wel.

Succes, Nel
Bericht Zondag 11 Maart 2007 8:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Ideale omgeving (binnenshuis) om te kweken (valkparkiet)  Reageer met quote  

Oeh wat spannend zeg! Smile Ik heb zelf totaal geen ervaring met kweken..
Maar zag dat Nel een heel verhaal had neergezet.
Bericht Zondag 11 Maart 2007 11:56 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mirkip
Vlieger

Reageer met quote  

Dat zijn goede tips Nel!
Ik heb momenteel een kamervoliere, ferplast. En in het bovenste deurtje hangt het broedblok. Als ze eruit (uit de kooi) willen dan moeten ze door het onderste deurtje komen.

opfokvoeder heb ik niet in huis, maar ik twijfel altijd of ik daarmee zou moeten ingrijpen. Vaak laten ze zwakkere jongen niet voor niets liggen toch?? of heb ik het verkeerd?

Hihi ja stabiele zitstokken heb ik, ze nemen het er goed van Wink
Bericht Woensdag 14 Maart 2007 12:34 pm
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Ik snap je denkwijze betreffende het eventueel bijvoeden van jonkies.

Ik heb een jonkie gehad die de jongste was van het nest. De grotere jonkies zaten steeds met hun kop boven die kleine haar koppie te bedelen. De kleine werd steeds zwakker en tilde op een gegeven moment haar koppie niet meer op. Ouders zijn toen gaan hakken op haar koppie om haar te activeren te bedelen.

Toen ben ik haar bij gaan voeden. Binnen 2 weken was het een sterk jonkie geworden. Ze woont bij mij, ik heb haar gehouden. Ze heet Chilalli, dat is Indiaans voor snowbird. Ik zeg altijd Chila, vind Chilali net te lang.

Ik zal even een foto plaatsen, dan snap je waarom ze zo heet:

http://i15.photobucket.com/alb.....40406b.jpg

Hier was ze een maand oud.

Toen ze sterk genoeg was om weer te gaan bedelen hebben ouders haar verder prima gevoerd, gelukkig.

Het kan ook wel eens gebeuren dat je jonkies hebt en de ouders laten ze ineens links liggen met een week of 3-4. Dan worden ze weer broeds en willen alweer aan een volgend nestje beginnen.

Dat vind ik allemaal goede redenen om opfokpoeder in huis te halen.
Maar je moet het allemaal zelf weten natuurlijk, niet iedereen denkt hetzelfde. Wink Ik ben zo'n tuttebel dat ik op alles voorbereid wil zijn.

succes in ieder geval. Smile
Bericht Woensdag 14 Maart 2007 1:30 pm
mirkip
Vlieger

Reageer met quote  

Die redenen van jou vind ik wel goede redenen om bij te voeren Smile
dus dat het jonkie niet kan opboksen tegen zijn grotere broers/zussen, of dat de ouders al weer een ander nestje willen beginnen.

Welk opfokvoeder gebruik jij?

Wat een mooie albino zeg!!!
Bericht Donderdag 15 Maart 2007 4:13 pm
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Ja, dank je wel. Chila is zeker een mooie albino. Fors en zonder kale plek achter haar kuif.

Het opfokspul heet A21 als ik het goed heb. Ik heb geen verpakking meer in huis dus ik weet niet van welk merk het is uit mijn hoofd.
Bericht Zaterdag 17 Maart 2007 3:23 pm
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

A21 is volgens mij van Nutribird.
je kan ook kaytee,harisson of scenic nemen Wink
Bericht Zaterdag 17 Maart 2007 3:37 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Danny
A21 is volgens mij van Nutribird.
je kan ook kaytee,harisson of scenic nemen Wink

Klopt.

Voor een jonkie wat zwak was heb ik Harrison poeder bij de dierenarts gehaald, het is groenig maar ze vinden het heerlijk. Ze krijgen er een prima oppepper van.

Voor je volwassen vogels kan je er heeeeel weinig water bij doen en dan balletjes draaien, zijn ze gek op.
Bericht Zaterdag 17 Maart 2007 4:04 pm
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb nu de scenic handopfok voeding.
Zal vandaag of morgen ook eens gaan proberen,of ik hier balletjes van krijg gemaakt,want daar hebben we het voor mee genomen.
Bericht Zaterdag 17 Maart 2007 4:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
mirkip
Vlieger

Reageer met quote  

oh das leuk!
zal ik over een tijdje ook eens proberen dan!

maar ieder pelletmerk heeft dus opfokvoer Smile
Bericht Zaterdag 17 Maart 2007 4:36 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Woensdag 8 Oktober 2008 2:08 am
  Berichten van afgelopen: