kweken met mijn halsbandparkieten

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Kweken met papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
dolfke
Net uit het ei

kweken met mijn halsbandparkieten  Reageer met quote  

hallo,

gisteren hebben mijn halsbandparkieten 2x gepaard. sinds een dag of drie geleden zitten ze constant rond en in het nestblok. ik had in het nestblok wat nestvulling liggen en op de bodem van de binnehuisvoliere . sinds gisteren smeten ze de vulling uit de nestkest en vandaag waren ze aan het paren . nu heb ik enkele vragen hier rond .

1. is het normaal dat ze de nestvulling eruit halen?

2. ik zag een vogel nog nooit 2 maal paren in 2 uur tijd . is dat normaal?

3. in een winkel waar ik net spullen ben gaan halen voor mijn vogels heb ik gevraagd hoe en wanner ik best begin met tam maken en daar zei men dat ik kort voordat ze uitvliegen uit de nestblok moet halen en met de hand opvoeden. persoonelijk heb ik liever dat ze voledig door de moeder worden opgevoed tot ze uitvliegen en ook tot ze voledig zelfstandig zijn dat schijnt 2 a 3 weken na het uitvliegen te zijn . en door ze af en toe uit het nestblok te halen als ze veertjes krijgen wou ik ze tam maken .maar men zij dat ik dan kans loop dat de pop de jongen afstoot of zelf doodbijt. ik heb namelijk geen ervaring met handopfok dus vandaar mij keuze dat ik het door de moeder wil laten doen.

mijn voorkeur is nog steets dat ze bij de moeder blijven zolang nodig en af en toe uit het nestblok halen als er al een mooi donsje is bij de jongen maar heb nu natuurlijk schrik dat de moeder ze afstoot of dood bijt . wat zouden jullie doenj in mijn plaats als je geen ervaring hebt met handopfok en ze toch tam wilt maken .(ter informatie de ouders zijn niet handtam).

kan iemand mij hierbij helpen hoe ik het moet aanpakken zonder handopfok? alle informatie is welkom en hoe uitgebrijder hoe liever. hebben jullie nog vragen of opmerkingen of nuttige tips plaats gerust een reactie en help mij gerust verder want de boeken dat ik tot nu toe gekocht en gelezen heb over kromsnavels geven mij meer vragen dan antwoorden op het gebied van handopfok.

bedankt op voorhand
mvg, jochen
Bericht Dinsdag 16 Februari 2010 12:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Handopfok is bijna niet meerm ogelijk wanneer je ze vlak voor het uitvliegen uit het blok haalt. Je zult dan zeer waarrschijnlijk overm oetne gaan op dwangvoeding omdat ze het niet gewoon zijn eten uit een spuitje of van een lepeltje af te nemen.

Je kunt de jongen gewoon elke keer even uit het blok nemen om ze aan je handen te laten wennen. Ik doe het hier ook en bij een ouderkoppel (pyrrhura's) die niet tam zijn. Ze blijven de jongen gewoon voeren.

Dat paren kan inderdaad een aantal keren achter elkaar gebeuren. Niets aparts aan Wink
En hier graven ze ook heel wat af in het blok en verdwijnt er oo kheel wat vulling. Ze zijn het als het ware aan het inrichten Mr. Green
Bericht Donderdag 18 Februari 2010 9:55 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ook als de vogels al uitgevlogen zijn, zijn ze makkelijk tam te krijgen hoor. daar hoef je niet perse handopfok voor te doen. ze wennen heel snel aan je
Bericht Donderdag 18 Februari 2010 10:09 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
dolfke
Net uit het ei

Reageer met quote  

alvast bedankt voor de reacties Very Happy
Bericht Donderdag 18 Februari 2010 11:46 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:44 am
  Berichten van afgelopen: