|
|
|
menneke
Net uit het ei
| opgelicht of niet |
|
|
Ik heb voor mijn dochtertje van 8 een grijze roodstaart gekocht en had van tevoren wel al wat informatie opgezocht ( kooi, voeding, verzorging ). Hij werd verkocht als grijze roodstaart en is 2 jaar oud en een mannetje maar de verkoper heeft mij niet verteld dat het een Timneh Roodstaart is. Ook heeft hij een open ring ( duidelijk dichtgeknepen ) wat wijst op wildvang en naar verluid zijn deze niet tam te krijgen en zullen niet spreken. Omdat het wildvang is ( de verkoper beweerd van niet )kan ik natuurlijk zijn ouderdom niet weten. Hij zegt dat het een man is ( gesext ) en 2 jaar oud is. Normaal moet hij daar dan papieren van hebben maar ik heb ze in elk geval niet gekregen.
Is het waar dat deze niet tam is te krijgen en niet zal leren spreken? Dan mag ik me voorbereiden om dit te vertellen tegen mijn dochertje
Laat de reacties maar komen, ben eens benieuwd  |
Zondag 31 Juli 2011 8:11 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
ho ho even. ik begrijp je woede en frustratie maar niet alle timneys zijn wildvang omdat deze nu een dichtgeknepen ring heeft.
het gebeurt wel eens dat een ring van de vogel afgehaald moet worden of dat de vogel helemaal geen ring heeft gehad en de eigenaar toch een ring wil geven.
ik heb zelf een timney. een popje. gekocht toen zij 4 maanden oud was. en zij heeft helemaal geen ring. dit is een wildvang. werd allemaal heel heimelijk over gedaan met de verkoop. zat in een schuurtje verborgen waar nog meer gaaien zaten.
mijn timney spreekt en zingt uit volle borst. is niet helemaal tam omdat zij een trauma heeft opgelopen voor ik haar kocht. zij is geleewiekt, maar zij neemt heel graag een nootje van me aan en vindt het heerlijk als ik mijn hooft voor de tralies hou, om er met de snavel door mijn haar mee te woelen.
wat ik je aanraad is je heel veel geduld te hebben met de vogel. een grijsje (timney is een grijze roodstaart, afkomstig uit een bepaald deel van Afrika) is een nerveuze vogel vaak, eenkennig en heeft moeite met abrupte veranderingen.
mijn grijsje heeft meer dan een jaaar te laten praten.
er over gedaan om rustig te worden. maar praten begon na een maand of zes. was er ook niet echt mee bezig om haar het spreken bij te brengen.
je hebt nooit garantie dat een grijsje zal praten. ook niet bij de echte grijze roodstaart, om het zo even te onderscheiden.
nogmaals, een timney is een grijze roodstaart, uit sierra leone. het is een onderras van de grijze roodstaart, maar wel degelijk een grijze en met veel geduld en liefde ook tam te krijgen. |
Zondag 31 Juli 2011 9:31 am |
|
|
menneke
Net uit het ei
Het zijn gedane zaken en ik zal proberen er het beste van te maken, hij blijft in elk geval hier. Het enige wat mij stoort is dat hij elk contact uit de weg gaat. Dit zegt voor mij voldoende. Ik heb hem een sms gestuurd om te vragen achter de papieren en kreeg een ontvangstbevestiging, dus hij heeft het zeker gekregen maar reageerd niet. Dit is zeker ook niet bevorderlijk voor andere eerlijke kwekers want bij mij wekt dat toch enig wantrouwen. Maar ik koop elk jaar ook geen papegaai  |
Zondag 31 Juli 2011 10:50 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik ben blij te lezen dat hij toch bij jullie blijft. het beestje kan er niks aan doen. helaas zijn er altijd mensen die bedriegen. je zou eventueel een paspoort voor het beestje aan kunnen vtragen en hem laten chippen. dan kun je toch aantoenen hoe of wat en dat hij van jullie is.
in elk geval heel veel plezier ermee. geef hem even de tijd en je zal zien dat hij al heel gauw geluidjes gaat maken.
een tip misschien. leuke verhaaltjes voorlezen en kinderliedjes zingen.  |
Maandag 1 Augustus 2011 7:57 am |
|
|
|
|
menneke
Net uit het ei
Inderdaad, voorlezen heb ik al gedaan en daar leek hij wel interesse voor te hebben, zijn kopje ging de hele tijd van links naar rechts. Hij is nog steeds schuw maar ik denk dat hij bij de vorige eigenaar ( kweker ) nooit veel aandacht heeft gekregen. Hij zegt enkele woordjes vooral als hij een tijdje heeft alleen gezeten. Krijsen doet hij niet en soms fluit hij al eens. Hij is wel erg gehecht aan mij want de vrouw en kinderen daar heeft hij het niet zo op. Het zal wel komen, Rome is ook niet op één dag gebouwd.  |
Maandag 1 Augustus 2011 8:07 am |
|
|
Laura B
Moderator

Idd geduld is een schone zaak, dan zal het heus wel goedkomen. En idd wat Alexandraatje al zegt: spraakgarantie heb je nooit. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet belangrijk en geen reden om een gaai te nemen...  |
Maandag 1 Augustus 2011 7:23 pm |
|
|
|
|
menneke
Net uit het ei
Wat het spreken betreft, hij kent toch al enkele woordjes maar van hem aan te raken is nog geen sprake. Ik kan wel met mijn hand in zijn kooi om deze mooi te maken maar hij verliest deze zeker niet uit het oog. Dat zal nog wel even duren maar hij is dan ook nog maar een week hier, het zal wel loskomen, straks gaat hij voor de eerste keer mee naar buiten, in zijn kooi natuurlijk |
Dinsdag 2 Augustus 2011 6:22 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:45 am
|
|
|
|
|
|