Ik ben deze zomer begonnen met grasparkieten fokken, en met succes.
Ik heb nu 1 nestje waar 3 jongen in zitten.
(alleen jongste is doodgegaan omdat hij veel later geboren is en dus veel kleiner)
Nu heeft mijn 2de vrouwtje ook eitjes gelegd en ze zijn bevrucht.
Alleen gaat ze er niet op zitten.
Ik zie haar en het mannetje regelmatig het hokje ingaan maar als ze eruit komen voelen de eitjes koud aan.
Weet iemand waarom ze er niet op gaat zitten en of ik er iets aan kan doen?
Ikzelf heb aan een broedmachine zitten denken maar ik vrees dat ik geen tijd heb om de jongen met de hand op te voeden en of het vrouwtje het zal doen als ik ze dan terug zet.
De meesten gaan pas na het tweede of soms pas zelfs na het derde ei vast broedden. Als er nog niet meer eieren liggen zou het dat heel goed kunnen zijn.
Ik weet ook niet of het het eerste nestje van deze pop is. Soms gaat dat ook niet helemaal goed omdat ze het nog moeten "leren"
Ze heeft al 3 eieren gelegt
en bij mij is het eerste nestje maar heb haar bij een groothandel gekocht dus weet niet of ze al eerder een nestje heeft gehad.
Wanneer sterft het embryo in het ei?
dan weet ik of ik ze al moet weggooien of niet.
Ben bang dat als ik ze weggooi,het "kuiken" dat erin zit nog leeft
Zondag 23 Mei 2010 3:32 pm
alexandraatje Kamikaze piloot
wat je kunt doen is het eitje tegen een felle lamp houden. is hij helemaal doorzichtig, dan is het eitje niet bevrucht.
het kan wel eens gebeuren dat het eerste nestje genegeerd wordt. vaak zijn de volgende nestjes dan wel een succes.
je kan er weinig meer aan doen.
maar je kan ook nog even afwachten. laat ze h un gang gaan, misschein dat het dan nog goed komt. als er na 2 weken nog niks gebeurd is, hou dan de eitjes tegen een felle lamp. zijn ze doorzichtig, dan zijn ze niet bevrucht en kan je ze weggooien. zijn ze donker van binnen dan zit er wat in en kun je ze laten liggen.
kan iemand mij vertellen waarom een parkiet 1 van de 5 eitjes opzij gooit en er niet meer op gaat zitten er zijn er inmiddels 2 uitgekomen
waarom doet zij dit??????/
Zaterdag 19 Februari 2011 7:28 pm
alexandraatje Kamikaze piloot
als het ei niet bevrucht is, stoot de moeder ze vanzelf af. dus maak je niet ongerust. hopelijk komen uit de rest van de eitjes ook nog jongen.
Maandag 21 Februari 2011 7:35 am
Fladder naar forum:
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:46 am