|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
| Spannend, eerste eitje is gelegd! |
|
|
Vanmiddag heeft Kara haar eerste eitje gelegd. Nou is het heel spannend om te zien of er over een paar weken wat uitkomt, en of er nog meer eitjes komen.
Het ging haar vrij gemakkelijk af, een paar piepjes en het was ok.
Ze zorgen niet echt goed voor het ei, ze zitten wel veel in het blok maar zijn er ook al een paar keer uitgeweest tegelijkertijd. Ze vinden het volgens mij maar een raar ding, maar proberen het gelukkig niet te breken.
Hoelang kan een ei onbemand zijn zonder dat het kuikentje onderkoeling ondervindt?
Gelukkig maakt mijn aanwezigheid ze niets uit, en doen ze niet moeilijk als ik in het nest kijk.
Tot nu toe keek ik 1 x per dag maar sinds het ei er ligt moet ik mezelf echt bewingen om ze met rust te laten en niet vaker te kijken, heb wel 1 x extra gekeken of het eitje er nog keurig bij lag  |
Dinsdag 13 April 2010 1:59 pm |
|
|
esjo
Moderator

Gefeliciteerd !
Vaak gaan ze pas vanaf het tweede of derde ei vast broedden dus dat ze er nu nog regelmatig af gaat is niet erg.
Ook wanneer ze vast broedden zal het popje zo heel af en toe even het blok uit komen om te ontlasten, de vleugels te strekken en eventueel zelf ook wat te eten.  |
Dinsdag 13 April 2010 2:14 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
oh wat spannend. het kan zijn dat ze pas echt gaat broeden tot ze meer eitjes heeft liggen. dat ze er nu dus meer van af is, wil misschien nog niks zeggen. dat weet ik niet.
maar als ze eenmaal gaat beginnen dan zal ze er bijna niet meer vanaf komen denk ik.
ik hoop zo voor je dat er een verrassing in zit.
en nu maar flink op je handen gaan zitten he  |
Dinsdag 13 April 2010 2:14 pm |
|
|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Bedankt voor de antwoorden! Ik voel me nou wat rustiger onder hun gebrek aan zorg.
Moet inderdaad erg opletten dat ik me er niet teveel mee bemoei .
Ze hebben nou ruzie over een takje, buiten het nest, dat zijn momenten waarop ik graag zou gaan kijken, elk ander moment trouwens ook.
Ik doe het niet hoor, roep wel af en toe goed zo en ze hebben wat extra takjes gekregen  |
Dinsdag 13 April 2010 2:32 pm |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Kleine update: 2 eitjes! Het ene is iets groter als de andere, maar het verschil is klein. Ze hebben wat trosgierst gekregen als beloning, er daar zitten ze lekker op te knabbelen.  |
Dinsdag 13 April 2010 6:53 pm |
|
|
esjo
Moderator

|
Dinsdag 13 April 2010 6:54 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hey, wat leuk zeg. Gefeliciteerd alvast. Laten we hopen dat dit een geslaagde ronde is van de eerste keer maar is het niet dan is het in elk geval al een goede training geweest.  |
Woensdag 14 April 2010 8:07 am |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Ja, precies, als er kuikens van komen hoop ik dat ze er goed voor zorgen, maar als er niets in zit is het niet heel erg.
Natuurlijk is het leuk als het er wel in zit, en ik droom al stiekem over co-parenting want ze zijn erg wild gebleven, en ik wil het allemaal niet forceren want het zit niet in ze om spontaan meer met mij te willen doen.
Het wordt wel een benauwde zomer want ze krijgen hun vliegveren waarschijnlijk tegen de tijd dat het buiten het warmst is, moeten in hartje zomer alle ramen en deuren dicht, nou ja, dat moeten we er maar voor over hebben  |
Woensdag 14 April 2010 8:49 am |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Even een update, er zijn nou 5 eitjes. Hoeveel eitjes legt een aga gemiddeld per leg? Is dit niet veel? Ik verdenk ze er een beetje van allebei gelegd te hebben, dat zou wel jammer zijn. Maar voor het eerste eitje moeten we nog zo'n 1 1/2 week voor het uitkomt denk ik, dus we zien het snel genoeg.
Ze zijn heel lief naar elkaar en alle agressie die ze wel eens hadden is weg. Wat dat betreft is het wel een hele leuke periode.
Indien de eitjes allemaal onvruchtbaar zijn, na hoeveel tijd zou ik ze dan door nepeitjes moeten vervangen? En is dat wel verstandig om dat ueberhaupt te doen? |
Dinsdag 20 April 2010 12:42 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
kan je er niet met een fel lampje op schijnen om te zien of ze doorzichtig zijn? ik weet niet of nepeitjes nodig zijn. ik heb bij mijn kietjes en valkjes altijd alles laten liggen en die gooiden ze op een gegeven moment zelf uit het nest. ik weet niet hoe aga's dat doen |
Dinsdag 20 April 2010 2:42 pm |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
De nieuwste stand is 9 eitjes, het negende ei is pas eergisteren gelegs.
Sinds vandaag mag Kara er niet meer bij, nou zit hij zielig in z'n eentje op zijn stok, hij houdt zich wel bezig met badderen, eten, poetsen en naar mij knipogen, maar echt geweldig is het niet. |
Donderdag 29 April 2010 2:42 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
hahaha hij is uitgeteld. maar kan een teken zijn dat het broeden nu echt gaat beginnen. spannend hoor. misschien mag hij wel voeren. dat kan ook. wacht het maar even af. |
Vrijdag 30 April 2010 7:23 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Het klinkt natuurlijk best wel zielig dat hij er niet bij mag, beetje verbannen en ondertussen jou door zijn knipogen verleiden, hihihi. Stiekemerds zijn het wel hé. |
Vrijdag 30 April 2010 8:09 am |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Ja, een echte deugniet, nou weet ik niet hoeveel eitjes aga's leggen dus ik denk nog steeds dat het 2 vrouwtjes zijn, maar ik ben het zo gewend om hij te zeggen tegen Kara
Hij heeft de hele nacht alleen gezeten, toen hij heel even het nest in mocht werd hij heel hardhandig gepoetst, steeds onder of rond de krop, ik denk dat Kikou eten wilde, ze is een echt krengetje.
De eites worden voorbeeldig verdedigd en Kikou komt eigenlijk bijna nooit het nest meer uit. |
Vrijdag 30 April 2010 2:22 pm |
|
|
esjo
Moderator

Oh, wat spannend. Het lijkt er op (qua gedrag) dat het toch een koppeltje is. |
Vrijdag 30 April 2010 6:39 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende