|
|
|
millie
Kamikaze piloot
| Vraagje voor Pyrrhura kwekers |
|
|
Nu heb ik niet goed in verervingen dus nu de vraag:
Ik heb een koppel pop hypoxtha en haar ouders zijn hypoxatha x hypoxantha en de man in cinnamon en zijn ouders zijn cinnamon x cinnamon.
Dit jaar heb ik 2 jongen gehad uit dit koppel en cinnamon en een wildkleur.
Waar zijn deze vogels nou split voor
Ook wel grappig dat er een wildkleur uitkomt terwijl dat niet in de opa's en oma's zit.
Brand los!!!!! |
Maandag 17 Mei 2010 7:56 am |
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Ik ben al twee uur aan het rekenen en lezen en ik raak alleen maar meer in de war.
Het is erg vreemd dat er wildkleur uitkomt.
wildkleur is een basiskleur - maar kan ook split zijn?
Dan zou je man cinnamon zijn met split voor wildkleur
Xcin Xwildkleur
Je pop is hypoxantha. Op het Y chromosoom zit geen kleur alleen geslachtsbepaling dus dat ziet er dan zo uit.
YXye (yellowside)
In tabel
man/pop-----------
Y
----------------------
Xye
Xcin------------------ YXcin ------------------------- XcinXye
Xwildkl ------------ YXwildkleur --------------- XwildkleurXye
Dus:
poppen kunnen cinnamon of wildkleur zijn
Mannen moeten op beidde chromosomen de kleur hebben om te tonen - anders zijn ze split. Of te wel ze tonen niet maar dragen wel de kleur.
Dat betekent dat de mannen wildkleur zijn met split voor cinnamon en yellowside
Of ze zijn cinnamon met split voor wildkleur en yellowside
Uit dit koppel zou je dan dus cinnamon en wildkleur kunnen krijgen.
Ik snap alleen niet hoe een man cinnamon kan tonen plus een split draagt.
Die split moet wel anders kan je geen iwldkleur krijgen. Maar om de kleur te tonen moet de man op beidde chromosomen dezelfde kleur hebben.
Weet je zeker dat je geen eitjes geruild hebt ofzo?
Dus bovenstaande - zeg ik met een grote MAAAAAR. zoals ik al zei, hoe langer ik aan het rekenen en doen was hoe meer ik in de war raakte. Dus ik hoor ook graag iemand anders hier over.
http://www.pyrrhuras.be/Verervingen.htm Erg informatief over verervingen maar toch ook nog wel eg moeilijk  |
Maandag 17 Mei 2010 1:13 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
|
|
|
Esjo bedankt voor je reactie, ik vind het ook appart ik had een advertentie gezet waarin in de jongen gewoon te koop aanbied en ook in vermeld wat de ouders en voorouders zijn.
Toen kreeg ik spontaan een mail van een man die vertelde dat de wildkleur mannen moeten zijn met split voor cinnamon en hypox dus pineapple en de cinnamons poppen. Uit deze combi kan ik geeb hypox kweken. Toen ging ik doorvragen ontving ik deze mail.
volgens Gencalc komen uit de combinatie cinnamon x hypoxantha alleen wildkleur mannen die
split zijn voor cinnamon en hypoxantha. En alle poppen die eruit komen zijn cinnamon.
Het geslacht van je jonge vogels staat dus al vast. Dit heet een geslachtsgebonden vererving,
deze vogels hoeven niet dna gesext te worden. Helaas kun je geen hypoxantha's uit deze combinatie krijgen.
Zou nu, omgekeerd, de man hypo zijn geweest en de pop cinnamon dan zouden alle mannnelijke jongen net als nu
wildkleur split voor cinn en hypo zijn maar alle poppen hypoxantha. Ook een geslachtsgebonden vererving dus.
Je kunt alloes berekenen op www.gencalc.com
Op de site zie je midden-rechts een okergeel vlakje.
Klik aan : Green-cheeked Conure.
Je ziet nu een schema in het engels, 1.0 is man en 0.1 is pop
Beide geslachten hebben een vertikaal lijstje visual(zichtbaar) en splits to(split voor).
Klik in het mannenlijstje bij visual 'cinnamon' aan en in het poppenlijstje bij visual: 'opaline(yellowsided)'.
Opaline en yellowsided zijn andere (en misschien wel deels onjuiste) benamingen voor hypoxantha.
Klik nu op het kleine gele vakje generate. Het resultaat zie je nu in het scherm staan.
Zo kun je van alle kleuren, rekening houdend met waar de vogels split voor zijn,
berekenen welke kleur en welke splitmogelijkheden de jongen zullen hebben
Kan een zelfde kleur bij zowel de mannelijke als de vrouwelijke jongen voorkomen dan is het geen
geslachtsgbonden vererving en moet het geslacht via dna-onderzoek van een paar veren bepaald worden.
Als je nu een van je mannelijke jongen paart aan een hypoxantha pop dan krijg je:
mannen:
33.5% 1.0 green opaline(yellowsided) /cinnamon
16.5% 1.0 green /cinnamon opaline(yellowsided)
33.5% 1.0 green /opaline(yellowsided)
16.5% 1.0 green opaline(yellowsided)
poppen:
16.5% 0.1 green cinnamon
33.5% 0.1 green
16.5% 0.1 green opaline(yellowsided)
33.5% 0.1 green opaline(yellowsided) cinnamon
Lees voor het schuine streepje (/): split voor.
En let op: de onderste regel zegt: zichtbaar hypo én cinnamon in één: dat is de kleur pineapple!
33.5 % van de jonge poppen zou dus pineapplekleurig kunnen zijn en
16.5 % poppen hypo
16,5 % poppen cinn
33,5 % poppen wildkleur.
Bij de mannen is
50 % hyypo, waarvan 33,5 % split voor cinn en 16,5 % niet (dit heet nu kanssplit).
50 % wildkleur, waarvan 33,5 % split voor hypo en 16,5 % split voor hypo én cinn (=is dus split voor pineapple). |
Maandag 17 Mei 2010 2:25 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
Wat zit dat toch raar in elkaar he hihihihi maar ik kan je wel zeggen zo leuk dat deze man reageerde
Ik heb het wildkleurtje ook weer terug bij de ouders gedaan want je begrijp wel deze wil ik houden PINEAPPLE  |
Maandag 17 Mei 2010 2:27 pm |
|
|
esjo
Moderator

Pfff - hoe ingewikkelde materie
Ik heb het nu een keer doorgelezen maar ga het nog even bestuderen. Wel interessant en super van die man voor deze info. En inderdaad die man houden -
Dus nu ben je nog op zoek naar een hypoxantha pop onverwant?
Sam en Moos zijn druk in het blok bezig  |
Maandag 17 Mei 2010 2:41 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Ejso hou me op de hoogte van een pop goed? |
Maandag 17 Mei 2010 2:52 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Is goed
Heeft Nico niets zitten? |
Maandag 17 Mei 2010 3:26 pm |
|
|
esjo
Moderator

Soorten: Pyrrhura molinae Pyrrhura molinae - resultaat 1.0 Groen /Cinnamon Opaline(yellowsided)
x 0.1 Groen
% van alles 1.0
33.5% 1.0 Groen /Opaline(yellowsided)
33.5% 1.0 Groen /Cinnamon
16.5% 1.0 Groen /Opaline(yellowsided)-Cinnamon
16.5% 1.0 Groen
% van alles 0.1
33.5% 0.1 Groen Cinnamon
16.5% 0.1 Groen
33.5% 0.1 Groen Opaline(yellowsided)
16.5% 0.1 Groen Opaline(yellowsided) Cinnamon
Ik heb die rekenmachine ook even gedaan en als ik het goed zie zou ik een popje pine-apple uit mijn koppel kunnen krijgen. 16,5% .
wie weet ooit  |
Maandag 17 Mei 2010 6:42 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
quote:
Originally posted by esjo
Is goed
Heeft Nico niets zitten?
Nico heeft alles weg gegaan hij heeft niks meer jammer genoeg
wie weet een pineapple pascallo heeft nu ook andere kleurtjes dan vorige keer. Sommige vogels zijn kans split dus wie weet. |
Maandag 17 Mei 2010 10:14 pm |
|
|
|
|
Pyrococcus
Net uit het ei
|
|
|
Geen idee of die mutatierekenmethodes rekening houden met gekoppelde mutaties, dus ik puzzel altijd zelf. Als je het doorhebt is het echt heel simpel.
Je koppel is cinnamon x hypoxantha, beide zijn geslachtsgebonden mutaties, dat betekent dat de mutaties op het X chromosoom liggen, dus dat poppen (XY) nooit split kunnen zijn, mannen (XX) wel. Maar omdat beide geslachtsgebonden zijn, zul je nooit makkelijk beide mutaties kunnen combineren. Het kan alleen spintaan gebeuren, via een zeldzame crossover, waar de chromosomen breken en verkeerd geplakt worden, zeg maar.
De jonge vogels krijgen altijd 1 chromosoom van de man en 1 van de pop.
Jouw koppel is cinnamon man x hypoxantha pop, oftewel:
X(cin)X(cin) x X(hypo)Y
Dat geeft 2 soorten jongen:
X(cin)X(hypo) wildkleur man, split voor zowel cinnamon als hypoxantha
X(cin)Y cinnamon pop
De jonge mannen zijn NIET split voor pineapple, een pineapple ziet er uit als X(cin, hypo)X(cin, hypo), een split man XX(cin, hypo)
De vrouwelijke nakomelingen van jouw jonge wildkleur mannen zullen of cinnamon of hypoxantha zijn. In het hele zeldzame geval kun je er een pineapple pop uitkrijgen, maar dan heb je echt geluk.
Het makkelijkste en snelste om pineapples te krijgen is te beginnen met een pineapple. Met een pineapple man krijg je direct pineapple poppen, met een pineapple pop krijg je split pineapple mannen, die dan vervolgens pineapple (en wildkleur) poppen voortbrengen. Als je een split pineapple man kruist met een pineapple pop, krijg je zowel split als pineapple mannen en poppen.
Hopelijk volgend jaar heb ik pineapple mannen en poppen in de aanbieding, tenminste, als Doxy een meisje is en Fenix en Doxy elkaar aardig vinden... |
Donderdag 20 Mei 2010 3:05 pm |
|
|
pascallo
Waarschuwingen: 1
quote:
Soorten: Pyrrhura molinae Pyrrhura molinae - resultaat 1.0 Groen /Cinnamon Opaline(yellowsided)
x 0.1 Groen
% van alles 1.0
33.5% 1.0 Groen /Opaline(yellowsided)
33.5% 1.0 Groen /Cinnamon
16.5% 1.0 Groen /Opaline(yellowsided)-Cinnamon
16.5% 1.0 Groen
% van alles 0.1
33.5% 0.1 Groen Cinnamon
16.5% 0.1 Groen
33.5% 0.1 Groen Opaline(yellowsided)
16.5% 0.1 Groen Opaline(yellowsided) Cinnamon
Ik heb die rekenmachine ook even gedaan en als ik het goed zie zou ik een popje pine-apple uit mijn koppel kunnen krijgen. 16,5% .
wie weet ooit
Wij hebben volgens mij een gelijk koppel Esjo. Ik zit nu met de vraag of ik de Hypoxantha's moet testen. Van de Cinnamons wist ik al dat dit alleen maar poppen kunnen zijn, maar zo te zien is dit bij de Hypoxantha's dus ook het geval.  |
Maandag 24 Mei 2010 10:20 pm |
|
|
esjo
Moderator

De kleurvogels zijn bij mij altijd poppen en wanneer wij een gelijk koppel hebben, wat inderdaad zo lijkt dan zou dat voor jou kleurvogels ook zo gelden. - theoretisch dan hé.
Uit het eerste nest zijn alle kleur vogels getest en zijn pop. En uit het laatste nest heb ik de hypoxantha getest en ook pop. |
Dinsdag 25 Mei 2010 8:42 am |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
quote:
De kleurvogels zijn bij mij altijd poppen en wanneer wij een gelijk koppel hebben, wat inderdaad zo lijkt dan zou dat voor jou kleurvogels ook zo gelden. - theoretisch dan hé.
Uit het eerste nest zijn alle kleur vogels getest en zijn pop. En uit het laatste nest heb ik de hypoxantha getest en ook pop.
Ik dacht dat soms bij mutatie vogels vooraf te bepalen was maar toch niet bij split vogels?
Mijn cinnamonnen gaven alleen mannen.
Bij karel en apple is het cinn is pop en wild is man.
Maar als ik de jongen ga koppelen heb ik weer een koppel net als jullie en dan is het zoveel % man en pop dus dan weet je het niet dacht ik. |
Dinsdag 25 Mei 2010 9:34 am |
|
|
esjo
Moderator

Wanneer je een geslachtsgebonden mutatie hebt, wat zowel cinnamon als ook hypoantha is dan is de uitkomst in het gavel van mijn koppel dat de kleurvogels poppen zijn.
Omdat de pop het geslachtbepaalt en de man in dit geval van mijn koppel de kleur.
De vogel heeft 2 chromosomen, de man XX - 2 mutatie chromosomen en de pop XY waarvan Y het geslachts chromosoom is.
Wanneer de man dus een kleur doorgeeft op de X, komt daar een chromosoom bij van de pop. Komt daar de X bij, dan heb je een man die kanssplit is. Mijn mannen moeten 2 dezelfde kleurchromosomen hebben om te tonen en anders zijn ze (kans)split maar tonen wildkleur.
Komt bij de X een Y chromosoom, dan heb je een pop. Een pop kan nooit split zijn maar toont de kleur. Dus vandaar dat de kleurvogels bij mijn koppel pop moeten zijn theoretisch. In de praktijkd kan er natuurlijk altijd iets anders gaan
Ik hoop dat ik het zo goed hebt staan - wanneer er iets niet klopt in deze redenering hoor ik het graag  |
Dinsdag 25 Mei 2010 10:06 am |
|
|
millie
Kamikaze piloot
|
|
|
quote:
Wanneer je een geslachtsgebonden mutatie hebt, wat zowel cinnamon als ook hypoantha is dan is de uitkomst in het gavel van mijn koppel dat de kleurvogels poppen zijn.
Omdat de pop het geslachtbepaalt en de man in dit geval van mijn koppel de kleur.
De vogel heeft 2 chromosomen, de man XX - 2 mutatie chromosomen en de pop XY waarvan Y het geslachts chromosoom is.
Wanneer de man dus een kleur doorgeeft op de X, komt daar een chromosoom bij van de pop. Komt daar de X bij, dan heb je een man die kanssplit is. Mijn mannen moeten 2 dezelfde kleurchromosomen hebben om te tonen en anders zijn ze (kans)split maar tonen wildkleur.
Komt bij de X een Y chromosoom, dan heb je een pop. Een pop kan nooit split zijn maar toont de kleur. Dus vandaar dat de kleurvogels bij mijn koppel pop moeten zijn theoretisch. In de praktijkd kan er natuurlijk altijd iets anders gaan
Ik hoop dat ik het zo goed hebt staan - wanneer er iets niet klopt in deze redenering hoor ik het graag
 |
Dinsdag 25 Mei 2010 10:51 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:50 am
|
|
|
|