Wanneer beginnen?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Kweken met papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
margreet
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik zou echt beginnen met een spuitje en in het begin zal dat hooguit 1ml voeding zijn. Koop wel alvast een 5ml spuitje ander sblijf je bezig als ze meer eten. Ik had ook altijd een reserve spuitje.
Kleintjes groeien heel snel dus de hoeveelheid voeding gaat haast per 2-3 dagen omhoog, steeds een beetje meer. In het begin zullen ze voeren via een spuitje echt heel vreemd vinden en dat wordt 1 tot 2 dagen prutsen. Maar geef de moed niet te snel op want daarna krijgen ze in de gaten dat het voer uit een spuitje komt.

In het begin deed ik het druppels gewijs via de zijkant van de snavel en wachtte dan totdat ze zelf gingen slikken, maar agaatjes zijn slimme vogeltjes die al snel door hebben dat het snaveltje helemaal open moet. Als ze weer iets ouder zijn (4,5 - 5 weken), dan kun je het voer weer iets dikker maken en ze van een lepeltje laten eten. Ik deed het op een theelepeltje en vanuit een plat schaaltje/kommetje. Op die manier zien ze ook waar het uit gehaald wordt en op een bepaald moment, juist als ze erg hongerig zijn, dan stuiven ze vanzelf op het schaaltje af. Ik gebruikte van die platte dieren voederschaaltjes.

Zo leer je ze geleidelijk dat je ook voer uit bakjes kunt eten en wordt de overgang naar zelfstandig eten heel geleidelijk gemaakt. Ze leren dan begrijpen dat voer ook in bakjes zit en niet alleen uit een spuitje komt. Als ze dan een bakje met water en kleine zaadjes in hun kooitje hebben staan worden ze vanzelf nieuwsgierig en beginnen te knabbelen.
Bericht Zaterdag 29 Augustus 2009 9:58 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
KarinW
Fladderaar

Reageer met quote  

owke ja het wordt gewoon beetje opletten dus... de eerste paar dagen zullen ze sneller de krop leeg hebben als dat ze dalijk meer voer krijgen
Bericht Zaterdag 29 Augustus 2009 10:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:50 am
  Berichten van afgelopen: