advies gevraagd?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
tonny548
Eitje

advies gevraagd?  Reageer met quote  

Hallo, sinds een week hebben wij Sjakko, grijze roodstaart van 15 jaar nu.
Hij doet t hartstikke goed, kletst de oren van ons hoofd en we lachen heel wat af met hem. Af en toe mag ik even koppie krauw doen maar hij heeft ook al 2 keer geprobeerd me te bijten. Als ik dicht bij de kooi kom is ie wel heel geboeid maar bibbert dan wel. Nu zou ik graag willen proberen hem uit de kooi te laten zodat ie even iets anders heeft. Maar als ik mijn hand heel voorzichtig in de kooi doe gaan z'n nekveertjes op en snavel half open. Dus ik durf niet echt... Hoe weet ik wanneer ik kan proberen hem op te laten stappen? Hij vraagt vandaag zelf of ie er uit mag, hij zegt Sjakko uit de kooi? Ik denk ja ja.... ik kan natuurlijk de kooi bovenop open zetten maar hoe krijg ik m dan weer erin? Kan iemand mij misschien raad geven?
alvast bedankt!
Bericht Donderdag 26 Mei 2011 12:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wel, eerst zou ik je vragen of hij gewiekt is? Wieken kan je helpen om hem meer op jou te gaan vertrouwen eens hij uit de kooi kan maar je zegt ook dat je toch wel wat schrik hebt en dat is iets wat je eerst zal moeten overwinnen. Als een gaai merkt dat je schrik hebt dan gaan ze daarvan misbruik maken. Bijten doet elke gaai wel eens hoor, daar zal je rekening mee moeten houden maar het zal vooral de truc zijn om niet op een beet te reageren (niet altijd even simpel). Je kan natuurlijk ook met een opstapstok leren opstappen. Zo zijn je vingers niet het eerste contact en als hij dan in de stok bijt dan reageer je gewoon totaal niet, niet met een woord, met niets en dan is het leuke er snel vanaf om te bijten. Hij is je duidelijk nog aan het testen en voorlopig helaas met succes want je hebt schrik en hij misbruikt dat. Je zal hoe dan ook niet te snel mogen gaan want jullie band is hiervoor nog niet sterk genoeg. Je moet zijn vertrouwen nog winnen, dit kan je doen met lekkers in je hand zo de kooi in te gaan maar besef ook dat veel gaaien nogal territoriaal kunnen doen als ze in de kooi zitten (hier thuis ook hoor, mijn bonte boer is dan een ware krokodil). Ik zou aanraden om te kortwieken en vandaar uit verder te gaan. Hij is dan 15 jaar, heeft duidelijk in zijn vorig huisje los gemogen en dat is leuk maar jullie zijn nieuw en dus is het uitzoeken, voor hem maar ook voor jullie. Het vertrouwen moet er nog komen van beide kanten. Het wonderlijke woord bij een gaai: geduld en oefening.
Bericht Vrijdag 27 Mei 2011 11:02 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
tonny548
Eitje

Reageer met quote  

Hoi en dank je wel voor je reaktie. Ik ga het met een opstapstok proberen en kijken of dat lukken wil. En je hebt gelijk hoor dat t tijd en geduld kost om een band op te bouwen. Toch zie ik iedere dag wel iets van hem wat al weer beter of makkelijker gaat dan de dag ervoor. Hij is inderdaad die 15 jaar een vrij hetzelfde bestaan gewend. Hij heeft al zijn leven lang hetzelfde schommeltje en belletje en snapte helemaal niks van iets nieuws om mee te spelen. Hij was er hartstikke bang van. Van de week heeft ie gespeeld met een plastic dopje en daarna heb ik dat aan een dun touwtje in z'n kooi gehangen. En nu eindelijk speelt ie ermee en heeft er duidelijk lol mee. Ik had trosgierst gehaald maar ook dan plakt ie aan de andere kant van de kooi tegen de tralies. Dus maar weer eruit gehaald. Maar ik ga echt geduld proberen te hebben...Hij kreeg ook altijd alleen maar papagaaienvoer en extra zonnepitten en 's avonds na het eten een stukje koek. Hij smult van alle fruit, gekookte ei en stukjes kip die hij nu krijgt Veertje
Dus we gaan gewoon geduldig verder.
Bericht Vrijdag 27 Mei 2011 3:49 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Nou zie maar, je bent er goed mee bezig en je gaat in grote sprongen vooruit, zeker ook wat zijn eetpatroon betreft. Knap werk hoor. Het is duidelijk dat hij niet veel variatie heeft gehad in zijn leven maar je ziet dat dat nog niet te laat is. Je kan een nieuw speeltje bijvoorbeeld ook eerst buiten de kooi leggen, elke dag wat dichter en zo laten wennen aan dat nieuwe zonder het direct in de kooi te leggen, hangen. Zo is het niet helemaal vreemd meer en kan je stap per stap met dat nieuwe dingetje laten wennen. Ook met die opstapstok zou ik dat doen. Nu gaat die stok vreemd zijn en misschien zal hij hierdoor zichzelf bedreigd voelen. maar, ik lees veel geduld en liefde in je bericht dus dat komt met de tijd wel goed hoor. Veertje
Bericht Zondag 29 Mei 2011 12:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
tonny548
Eitje

Reageer met quote  

Dank voor je bericht Very Happy
Gisteren geprobeerd om m op een stok te laten opstappen...
Nou dat ging goed alleen toen ie op de stok zat vloog ie eraf Onzeker
Nou dat was voor ons allemaal schrikken dus en zeker voor Sjakko...
Uiteindelijk lande die op de vensterbank achter de bank dus daar weer op de stok laten stappen en terug in de kooi.
Even allemaal een kwartiertje bijkomen Smile
Dus nu bedacht dat we m of moeten kortwieken of geduld moeten hebben tot ie zelf besluit dat ie t wel aandurft.
Bij zijn vorige baasje vloog ie alleen als ie echt schrok van iets en hij is dus nog nooit gekortwiekt geweest.
Als we m willen kortwieken betekent dat wel m vangen in een handdoek en vasthouden en dus ook best veel stress...
Dus ik zit nog in twijfel wat nou slim is Onzeker ?
Bericht Zondag 29 Mei 2011 6:05 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Op zich moet je niet wieken maar het is niet zo dat jullie gaan moet gaan bepalen wanneer hij gaat vliegen en wanneer niet, toch niet als er geen aanleiding voor is. Als je begint te merken dat hij dit enkel doet om van jullie weg te zijn, of er misbruik van maakt als je hem terug wil laten opstappen dan zou ik wieken. Hier zijn ze niet gewiekt maar onze grijze heb ik wel eens laten wieken toen ik met hem niets meer kon, toen beet hij mij als een gek en laten opstappen was onmogelijk omdat meneer het leuk vond om kat en muisspelletje te spelen dus moest ik wel ingrijpen. Nu doet hij dit niet meer en is al een paar jaar happy vliegertje. Nu kan je hem inderdaad zonder dwang laten kiezen om op te stappen vanuit zijn kooi maar vanaf daar moet hij het gewoon leren om op te stappen en niet bang te zijn. Dit gaat ook met stap per stap en kan je niet zomaar toe dwingen; Het moet allemaal zoveel mogelijk zonder dwang blijven. Kijk, of je nu wiekt of niet, ooit moet hij op controle bij de arts en gaat hij in zijn transportkooi moeten, zal hij gepakt worden met een handdoek. Oké, dit leer je nu beter nog niet maar pas als je verder bent en in noodgeval, dan sta je niet stil bij die stress maar doe je toch wat je moet doen om hem te helpen dus lig daar nu maar niet wakker van.
Bericht Zondag 29 Mei 2011 6:12 pm
tonny548
Eitje

Reageer met quote  

Hoi en dank voor je antwoord. Ik heb besloten hem inderdaad nog niet te kortwieken maar het eerst nog een paar keer zo te proberen. Bij zijn vorige baasje vloog ie ook niet weg dus ik denk dat het inderdaad nog onwennigheid is.
Bericht Maandag 30 Mei 2011 7:00 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:46 am
  Berichten van afgelopen: