afleren waar hij mag komen en niet

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
rovermgfan
Net uit het ei

afleren waar hij mag komen en niet  Reageer met quote  

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Hoe leer ik onze Chico (Roodvleugel Ara) af of aan dat hij op bepaalde plaatsen niet mag komen.
Als hij af en toe z'n toertje vliegt, of op weg naar z'n speeltuintje dat recht tegenover z'n kooi op de vensterbank staat maakt hij bijna altijd landing op onze lampen(een dubbele lamp met kettingen) die boven de tafel hangen meestal de nodige droppings. Mijn vrouw is hier niet van gediend.
Hoe leer ik hem af dat hij daar niet mag komen?
Als hij hier nu op gaat zitten 'jaag' ik hem weg met luide stem, maar ik heb het idee dat hij het er af en toe om doet om ons te plagen Nanaaa!
Is het ook mogelijk om hem aan te leren al z'n droppings in z'n kooi te doen?

Groeten, Dirk
Bericht Zondag 2 Januari 2011 1:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

zoek eens op papegaai en zindelijkheid op bijv. google, dan vind je wel het een en ander over dit onderwerp. Het komt er op neer dat het zindelijk maken van gaaien niet wenselijk is... Wink
Cleo zat/zit ook graag op de lamp boven de eettafel, met alle nadelen vandien. Ik heb het haar afgeleerd door elke keer als ze het deed haar even in de kooi te zetten, zonder beloning (dit om te voorkomen dat ze in de kooi gaan normaal als straf gaat zien, gewoon netjes in de kooi gaan= lekkers) In de kooi voor een minuutje en straal negeren. Daarna er weer uit en opnieuw proberen. Je moet dit wel consequent uitvoeren, anders heeft het geen zin en ren je je de blubber... Wink
Bericht Zondag 2 Januari 2011 9:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

"zindelijk" maken is idd niet echt verstandig.

iedere keer als hij op de lamp zitten. Oplaten stappen en terug op de kooi zetten. Niets zeggen en niet kijken. Na 10 minuutjes mag je weer normaal doen en hem belonen voor het feit dat hij op de kooi zit.

enne er gaat tijd in zitten.
Jojo zat iedere keer onder het gasfornuis. Ook niet een plak waar je ze wilt hebben. heeft me een hele tijd geduurd, maar hij komt er niet meer onder
Bericht Woensdag 5 Januari 2011 1:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:46 am
  Berichten van afgelopen: