Agressief?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Juliaw
Eitje

Agressief?  Reageer met quote  

Mijn lieve edelpapegaai Max is tegenover mij een ontzettend knuffelbeest
Hij geeft kusjes, praat gezellig, maar hij heeft een klein probleempje; hij soms heel agressief. Dan vliegt hij op mijn bed, en als ik er dan op ga zitten word hij heel agressief. Hij bijt me echt maar heel soms, maar hij rent altijd grommend op me af en haalt uit naar het bed. Ook gaat hij, om mijn stiefvader te pesten, vaak op zijn toetsenbord zitten als hij op zijn computer zit. Probeert mijn stiefvader hem er dan af te halen, dan wil hij ook bijten, en dat gebeurt dan ook wel is. Het lijkt op een soort nieuwschierigheid, hij gaat ook steeds op de aanrecht zitten, om in laatjes te kijken, en reageert precies hetzelfde. Er moet hier écht iets aan gedaan worden, want mijn ouders vinden het echt niet meer kunnen. We hebben hem nu al 9 jaar, en sinds zijn.. ongeveer 5e was het heel afentoe, en toen steeds vaker, en nu dagelijks. Is het gewoon een hormonaal mannetje? Moet hij meer slapen?

Groetjes, Julia en Max
Bericht Dinsdag 4 Mei 2010 1:06 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Welkom hier Very Happy
Heeft je Edel partnergedrag naar jouw toe? Geeft hij bv voer voor je op?
Bericht Dinsdag 4 Mei 2010 6:57 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Juliaw
Eitje

Reageer met quote  

Dat deed hij vroeger wel is, maar dat heeft hij al heel lang niet meer gedaan.
Bericht Dinsdag 4 Mei 2010 3:40 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ok, dat is iig al een voordeel, dan is de kans iets kleiner dat hij partnergedrag vertoont. Wat betreft het slapen, wanneer gaat hij op stok en hoe laat is hij wakker? Is het rustig en stil op zn slaapplek?
Bericht Dinsdag 4 Mei 2010 7:36 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Juliaw
Eitje

Reageer met quote  

Zijn kooi staat in het kantoor, waar tot vrij laat mensen zijn... laten we zeggen, tot half 1 's avonds.. en we hebben ook nog 2 honden die heen en weer schuivelen, en soms slaapt hij bij mij, in een soort nestje boven mijn bed, maar hij heeft geen vaste tijd waarop op stok gaat, ook niet omdat hij dan nog vrij vaak uit z'n kooi word gehaald door mijn zusje.
Bericht Dinsdag 4 Mei 2010 7:48 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dan zou ik ermee beginnen om hem twaalf uur rust te geven op een nacht. Grotere papegaaien hebben die rust echt nodig. Minimaal toch 10 uur.

Eventueel zou je een doek over de kooi kunnen doen of een speciale slaapkooitje in een rustige ruimte kunnen zetten .

Voldoende rust is erg belangrijk - en te weinig nachtrust heeft zeker invloed op gedrag Wink
Bericht Dinsdag 4 Mei 2010 8:22 pm
Juliaw
Eitje

Reageer met quote  

Dat zou inderdaad wel kunnen, we hebben bijvoorbeeld gisternacht een doek over zn kooi gelegd, en hij is nu ontzettend rustig en lief... dat heb ik gemist zeg!

Zo, dan ga ik Maxje nu lekker naar bed brengen Wink

Dank jullie voor je hulp!
Bericht Dinsdag 4 Mei 2010 8:56 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik kan alleen maar mee gaan met Esjo, het zijn net kleine kinderen, ze hebben een hoop rust en regelmaat nodig... Mr. Green
Bericht Dinsdag 4 Mei 2010 9:30 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Absoluut die rust en slaap geven. Mijn grijsje is ook helemaal in bijtstemming en "haat mij" die dag als hij eens minder heeft geslapen dus die slaap van 10-12 uren is echt super belangrijk voor ze. Ga je zeker verschil in merken.
Bericht Woensdag 5 Mei 2010 8:47 am
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

10-12 uur word meestal wel aanbevolen, maar het is zoals met veel dingen per papegaai verschillend EN het is ook een kwestie van gewenning. Maar ze moeten wel een goede aaneengesloten periode van rust hebben.

Wij hebben 6 edels en géén van allen haalt in de nacht (2300-0700) de 10, laat staan 12, uur. Maar alle 6 zijn zonder meer goed handelbaar en lief naar ons toe, dit geld ook voor de gasten. Maar ze hebben overdag ook perioden dat ze in de kooi zitten en rust zoeken, ook zien we ze 's-avonds wel wat rusten. Maar dat is dan naar eigen believen, want kort voor 11en zijn ze vaak weer even lekker actief.

Als de methode met de doek goed werkt, moet je dat blijven doen. Want dat geeft je edelman toch rust. Hij ziet niet meer wat er gebeurd en kan zo beter uitrusten. Gevolg ze zijn dan (wat je idem merkte) daarna beter handelbaar.

Omdat het zo wispelturig optreed lijkt slaap de meest logische verklaring. Maar ook spelen (zoals bij de computer) behoort tot de mogelijkheden. Want je edel ziet het toetsenbord (net als veel papegaaien) als speeltje, wordt weggestuurd, iets wat die niet wil, dus gaat proberen zijn zin te krijgen. In dat soort situaties is de methode van handelen erg belangrijk, want als je dat "halfbakken" doet, dan beschouwd je edel dit als spelen en blijft doorgaan.
Bericht Woensdag 19 Mei 2010 6:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:50 am
  Berichten van afgelopen: