|
|
|
MrMoLoZ
Net uit het ei
|
| Andere plaats voor zijn kooi i.v.m gedrag |
|
|
Beste liefhebbers,
Hierbij heb ik een probleem met mijn grijze roodstaart. Ik wee tniet of ik bij de juiste topic zit, maar heb het vermoeden van wel. Mijn grijsje is nu ongveer 4 maanden oud. Echter hij fluit mijn oren van me kop af. Niet schreeuwen maar echt fluiten continu, 24 uur per dag. Behalve als hij slaapt . Echter heb ik heel veel doorgenomen over wat de oorzaak kan zijn. Na veel lezen en doen heeft het te maken waarschijnlijk met overgang van zijn voer. Hij eet nu alleen zonnepitjes en de rest laat hij duidelijk staan. Nu hij dat dus niet meer krijgt en ik hem verplicht stel om de andere pitjes te eten fluit hij me oren van me kop, continu. Ook als alleen ik binnen kom in de huiskamer, kan ik er geen 5 minuten blijven want hij blijft fluiten tot ik echt weg ben. Bij iemand anders gebeurt dat niet. Nu gaan jullie mij vast vragen waarom bij dit topic. De kooi van mijn papegaai zit gelijk naast onze bankstel, liever heb ik hem natuurlijk daar niet, maar zo groot woon ik dus niet. Dit is mijn enigste keus, of ik zou hem anders tussen 2 deuren moeten plaatsen waar af en toe tocht kan ontstaan. Nu komt mijn vraag Zou dit gedrag te maken kunnen hebben ook onder andere dat hij te dicht bij ons zit? En als ik hem plaats naar een ander plekje tussen 2 deuren en ik maak de zijkanten dicht zou dit dan een probleem kunnen zijn. Of heeft er iemand anders nog suggesties over dit gedrag.
Ik plaats deze vraag ook bij het topic gedrag als jullie het niet erg vinden, want ik wil echt een oplossing. Negeren Negeren werkt gewoon niet. |
Donderdag 17 Januari 2008 7:42 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Andere plaats voor zijn kooi i.v.m gedrag |
|
|
Mag ik vragen of je grijsje fluit om jullie te irriteren? Of heb je het idee dat 'ie gewoon lekker in z'n vel zit? Fluit hij om aandacht?
Tocht is niet zo erg, wat erger is met die deuren is dat hij niet kan zien wie er binnen komt. Mijn vogelarts raadde mij af om de kooi bij de deur te zetten. Liever tegenover de deur.
Zou het ook geen idee zijn om over te gaan op de pellets? Dan heb je het gevecht met de zonnebloempitjes niet meer en hoef je je ook geen zorgen te maken of hij genoeg binnen krijgt. |
Donderdag 17 Januari 2008 8:10 pm |
|
|
MrMoLoZ
Net uit het ei
|
Nou hij zit nu echter tussen 2 bankstellen, en fluiten om te irriteren doet ie niet, ik denk dat het echt fluiten is om aandacht. Overgaan op pellets wil ik nu nog niet. Ben ik wel van plan voor later. Ik wil dat hij nu ook ipv zonnebloem pitjes ook zijn andere pitjes opeet. En ja, misschien dacht ik het kan wel liggen aan het feit dat hij te dicht bij ons bevindt of iets dergelijks. Je hoeft er maar met je hoofd naar om te draaien en te kijken en het duurt geen 1 sec en hij zit tegen de tralies, of op de trailies of soms zelfs net of hij er doorheen wilt. |
Donderdag 17 Januari 2008 8:15 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hallo,
Ik denk dus inderdaad ook wel dat je grijsje dit doet om aandacht te trekken, dat fluiten. Ons grijsje, vandaag 6 maanden, die zijn kooi staat ook tegen de zetel en net zoals die van jou gaat hij als iemand in de zetel komt zitten aan die kant komen en alles doen om aandacht te krijgen maar hij weet ook dat wij bepalen of hij die kan krijgen of niet. Meestal is 5 minuten genoeg, even praten, even kopje krabben en dan vertrekt hij terug want weet dat het goed geweest is. Dat probeert hij dan nog wel even, kort daarna, maar genoeg is genoeg en dan negeer ik hem, is best moeilijk als die daar zo gek aan het doen zijn maar hij stopt wel snel hoor. Dus op zich denk ik niet dat de plaats van zijn kooi het echte grote probleem is. Misschien moet je een tactiek zien uit te werken samen met je grijsje en leren zodat hij leert van: "oké, nu is het mijn aandachttijd en als baasje in de zetel zit dan mag ik nog wel eens kijken aan de tralies en hij zal nog wel eens zeggen dat ik braaf ben maar hier komt geen speeltijd meer". Probeer met hem zodanig te werken dat hij het verschil leert kennen tussen "zijn" echte speeltijd samen met jou en "jou" rusttijd maar als hij dan aan de tralies komt kijken kan je hem wel nog even zeggen dat hij braaf is. Beloon hem vooral ook voor wat ie goed doet, negeer wat je niet wil.  |
Vrijdag 18 Januari 2008 10:54 am |
|
|
MrMoLoZ
Net uit het ei
|
|
|
|
quote:
Originally posted by Sarah
Hallo,
Ik denk dus inderdaad ook wel dat je grijsje dit doet om aandacht te trekken, dat fluiten. Ons grijsje, vandaag 6 maanden, die zijn kooi staat ook tegen de zetel en net zoals die van jou gaat hij als iemand in de zetel komt zitten aan die kant komen en alles doen om aandacht te krijgen maar hij weet ook dat wij bepalen of hij die kan krijgen of niet. Meestal is 5 minuten genoeg, even praten, even kopje krabben en dan vertrekt hij terug want weet dat het goed geweest is. Dat probeert hij dan nog wel even, kort daarna, maar genoeg is genoeg en dan negeer ik hem, is best moeilijk als die daar zo gek aan het doen zijn maar hij stopt wel snel hoor. Dus op zich denk ik niet dat de plaats van zijn kooi het echte grote probleem is. Misschien moet je een tactiek zien uit te werken samen met je grijsje en leren zodat hij leert van: "oké, nu is het mijn aandachttijd en als baasje in de zetel zit dan mag ik nog wel eens kijken aan de tralies en hij zal nog wel eens zeggen dat ik braaf ben maar hier komt geen speeltijd meer". Probeer met hem zodanig te werken dat hij het verschil leert kennen tussen "zijn" echte speeltijd samen met jou en "jou" rusttijd maar als hij dan aan de tralies komt kijken kan je hem wel nog even zeggen dat hij braaf is. Beloon hem vooral ook voor wat ie goed doet, negeer wat je niet wil.
Beste Sarah, bedankt voor je reactie, echter hoe zou ik nu het verschil kunnen aanbrengen van jou tijd/ mijn tijd. Ik negeer hem absoluut wel misschien voor uren lang. Maar als hij begint, dan blijft ie bezig. En stoppen nee echt niet.Hij is absoluut heel erg eigenwijs.
Overigens wat ik gisterenavond heb gemerkt is dat ik hem i.p.v. een half uurtje , ruim 1 uurtje met hem ben bezig geweest. Dit werkte naar mijn idee. Hij wou na dat hele uurtje echt niks meer van me hebben en voor het eerst. Echt voor het eerst stribbelde hij niet tegen toen hij zijn kooitje weer in moest. Normaal is het met man en macht zijn kooitje in. Overigens is hij niet gewiekt en heeel erg tam tegenover iedereen. |
Vrijdag 18 Januari 2008 12:39 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Als je wil dat hij ook de rest van het (minder lekkere) zaad opeet, moet je proberen wat aangepaster te voeren. Zoek uit hoe veel hij op een dag ongeveer eet, en geef hem zo veel aan zaad. Hij zal aan het begin waarschijnlijk moeilijk doen en protesteren, maar als hij honger heeft, gaat hij echt wel eten.
(Hou het wel in de gaten met een keukenweegschaal, want soms heb je er wel zo eentje tussen die liever uithongert, dan zouden we iets anders moeten proberen)
Vaak geldt dat te veel voer tot kieskeurigheid leidt, want dan kunnen ze er het lekkerste uit kiezen en de rest laten staan ... tot het eventueel tot een echt probleem overgaat wanneer ze nix anders willen eten dan dat ene favoriete.
Dat fluiten, hm, dat is moeilijker. Hoe lang doet hij het al; is dat gekomen na een bepaalde verandering ? Hoe ziet jullie dagindeling er verder uit; hoe lang is hij alleen, hoe lang mag hij gemiddeld per dag uit de kooi ? Als hij in de kooi is en jullie thuis, hoe lang duurt dat dan, en kan hij jullie zien en horen ? Betrekken jullie hem in de activiteiten ?
Onze Grijze bvb. wil niet geisoleerd worden; ze is een echte lid van het gezin en heeft er een hekel aan om in de kooi te zitten terwijl wij bvb. in dezelfde kamer zitten en praten of iets doen. Ze wil meedoen ! En d'r is ook geen reden waarom dat niet zou mogen
Ik zit te denken dat hij misschien te weinig aandacht krijgt, en daarom om aandacht fluit. Want dat kan dus helemaal geen gedragsprobleem zijn he - maar enkel en puur indicatie dat hij gewoon niet krijgt wat hij nodig heeft. Met 4 maanden is het nog een echte baby, die heeft heel veel liefde en zekerheid nodig van zijn 'ouders', en veel begeleiding terwijl hij de grote (enge) wereld ontdekt.
Hoe ziet het verder qua huisvesting ? Hoe groot is zijn kooi, heeft hij speeltjes, gebruikt hij ze ook echt om te spelen ? |
Vrijdag 18 Januari 2008 12:44 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Zo zie je maar dat je door hem voldoende aandacht te geven ook gelukkig gemaakt hebt en hij tevreden was met wat hij gekregen had. Hij ging met een goed gevoel zijn kooi in en jij was ook blij want het was stil en rustig. Denk dus niet dat onze Jos, ook grijsje, hier de hele dag stil is of de hele dag vrij is, dat gaat niet met de honden. Ik haal Jos een paar keer per dag voor een uur tot een uur en half uit de kooi en hou mij dan met hem bezig. Soms zit hij ook op de kooi maar als hij roept roep ik terug of praat ik gewoon tegen hem. Ermee bezig zijn hoeft niet altijd fysiek contact te zijn. Jos geniet er bijvoorbeeld al van als ik gewoon tegen hem praat. Of als hij mij bezig ziet met poetsen en ik ineens zijn kopje kom krabben of gewoon even lollig doe ertegen.
Soms uren gewoon negeren is volgens mij niet zo goed. Als Jos in zijn kooi zit roept hij nog dikwijls. Je gaaitje wil weten of alles goed is met je. Reageer je nooit dan blijft hij zagen en zeuren. Terwijl ik hier aan het typen ben heeft hij al 5 keer geroepen. De eerste 2 keer heb ik een reactie gegeven, de laatste 3 niet meer en nu zwijgt hij. Dat moeten ze leren, moet je wel tijd geven. |
Vrijdag 18 Januari 2008 12:49 pm |
|
|
MrMoLoZ
Net uit het ei
|
|
|
|
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Als je wil dat hij ook de rest van het (minder lekkere) zaad opeet, moet je proberen wat aangepaster te voeren. Zoek uit hoe veel hij op een dag ongeveer eet, en geef hem zo veel aan zaad. Hij zal aan het begin waarschijnlijk moeilijk doen en protesteren, maar als hij honger heeft, gaat hij echt wel eten.
(Hou het wel in de gaten met een keukenweegschaal, want soms heb je er wel zo eentje tussen die liever uithongert, dan zouden we iets anders moeten proberen)
Vaak geldt dat te veel voer tot kieskeurigheid leidt, want dan kunnen ze er het lekkerste uit kiezen en de rest laten staan ... tot het eventueel tot een echt probleem overgaat wanneer ze nix anders willen eten dan dat ene favoriete.
Dat fluiten, hm, dat is moeilijker. Hoe lang doet hij het al; is dat gekomen na een bepaalde verandering ? Hoe ziet jullie dagindeling er verder uit; hoe lang is hij alleen, hoe lang mag hij gemiddeld per dag uit de kooi ? Als hij in de kooi is en jullie thuis, hoe lang duurt dat dan, en kan hij jullie zien en horen ? Betrekken jullie hem in de activiteiten ?
Onze Grijze bvb. wil niet geisoleerd worden; ze is een echte lid van het gezin en heeft er een hekel aan om in de kooi te zitten terwijl wij bvb. in dezelfde kamer zitten en praten of iets doen. Ze wil meedoen ! En d'r is ook geen reden waarom dat niet zou mogen
Ik zit te denken dat hij misschien te weinig aandacht krijgt, en daarom om aandacht fluit. Want dat kan dus helemaal geen gedragsprobleem zijn he - maar enkel en puur indicatie dat hij gewoon niet krijgt wat hij nodig heeft. Met 4 maanden is het nog een echte baby, die heeft heel veel liefde en zekerheid nodig van zijn 'ouders', en veel begeleiding terwijl hij de grote (enge) wereld ontdekt.
Hoe ziet het verder qua huisvesting ? Hoe groot is zijn kooi, heeft hij speeltjes, gebruikt hij ze ook echt om te spelen ?
Beste Shi Nayne,
Betreft het zaad is hij nu echt aan het protesteren, zelf heb ik het vermoeden dat het een stimulans is waarom hij nu ook meer aan het fluiten is. Fluiten niet in de zin van ik heb het erg naar me zin, maar fluiten in de zin van echt aandacht. Ik merk aan zijn gedrag dat hij echt opzoek is naar aandacht.
Zijn kooi is redelijk groot. Het is een montana kooi die echt ruim genoeg is voor hem. Finka playtop. Wat dat betreft heb ik geen twijfels. In zijn kooi heeft hij een grote schommel met wat geluid makende frutsjes eraan en wat gekleurde dingetjes. Stuk dikke touw heeft hij nog waar hij al zijn woede op uit laat barsten als hij daar behoefte aan heeft .
Ik ben wel van plan om hem te gaan kortwieken, want kooi open betekent echt dat hij binnen 2,3 seconden bij mij op me arm zit. Kan niet eens zonder papegaai op me arm naar de toilet ( beetje overdrijven mag ). Eigenlijk ben ik tegen kortwieken, maar ja uiteindelijk denk ik waarom niet. Zo denk ik er natuurlijk heel ouds over, maar ja ik vind van de andere kant ook weer; een papegaai vliegt rond in de natuur en ook bijvoorbeeld pellets, ik weet dat het goed is, maar in de natuur komen er ook geen voor geperste pellets voor met alles erin. Zo heb je tig tal denkwijzes natuurlijk.
betreft ons, Wij zijn werkende mensen, met heel veel papegaaienliefde. Sochtends voor ik de deur uit ga, krijgt hij zeker een 30 min tijd van mij. Smiddags als ik thuis kom negeer ik hem voor ongeveer 10 minuten daarna krijgt hij aandacht. Dan wordt het etenstijd en in de avond rond 20:00 kreeg hij voorheen 30 min aandacht en toen moest ie weer maar gaan slapen. Gisteren voor het eerst bijna een uur aandacht en dat ging iets beter, maar over 1 keer kan je nog niet zeker zijn van je resultaat. |
Vrijdag 18 Januari 2008 1:02 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Hm, dat ziet wel uit alsof hij behoefte heeft aan meer aandacht (ook hoe hij zo de hele tijd op jou vliegt). Ik twijfel niet aan jullie liefde of dat jullie het beste voor hem willen, maar die paar uurtjes die hij in totaal per dag krijgt lijkt mij te weinig.
Wat wel heel goed is, is dat je ook 's ochtends voor je vertrekt met hem bezig bent
Vanwaar die eerste tien minuten van negeren als je van je werk komt ? Hij heeft je gemist, kan niet wachten om je te begroeten en eindelijk gezelschap te hebben ... |
Vrijdag 18 Januari 2008 1:10 pm |
|
|
|
|
MrMoLoZ
Net uit het ei
|
|
|
|
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Hm, dat ziet wel uit alsof hij behoefte heeft aan meer aandacht (ook hoe hij zo de hele tijd op jou vliegt). Ik twijfel niet aan jullie liefde of dat jullie het beste voor hem willen, maar die paar uurtjes die hij in totaal per dag krijgt lijkt mij te weinig.
Wat wel heel goed is, is dat je ook 's ochtends voor je vertrekt met hem bezig bent
Vanwaar die eerste tien minuten van negeren als je van je werk komt ? Hij heeft je gemist, kan niet wachten om je te begroeten en eindelijk gezelschap te hebben ...
Dan gaat hij dus direct zijn zin krijgen. Het is natuurlijk niet dat ik hem niet heb gemist, 10 min is misschien ook wat overdreven, maar in ieder geval loop ik er niet direct naar toe.
Het liefst ben ik natuurlijk heel de dag met hem bezig, maar ja, zou me baas niet leuk vinden. Ik ben zelf van kleins af een papegaaienfreak, maar ergens moet ik ook een grens leggen. Daarom ben ik ook dus opzoek naar de beste combinatie. Het is met 4 maanden nog echt effe proeven.
D8 dus eerst misschien omdat we te dicht bij hem zitten, want zijn kooi zit tussen de 2 zits en 3 zitsbank in een hoekje, maar daar had het ook niks mee te maken. Waarschijnlijk dus om aandacht zoals in 90% van alle gevallen  |
Vrijdag 18 Januari 2008 1:18 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ik ben het wel met Shi eens dat de 10 minuten negeren niet ideaal zijn. Hij snapt dit niet waarom je hem niet enthousiast begroet en hij doet nog zoveel moeite om jou aandacht te trekken. Hier is dat het eerste wat we doen, samen met de honden. Want zolang hij in de kooi zit mogen de honden bij hem en dat is ook na ons te begroeten hun eerste taak en samen gaan we Joske begroeten. Die zit dan vrolijk te kwetteren en te roepen, even kopje krabben en dan gaan we eten. Daarna krijgt hij zijn vrij zijn weer maar tijdens het eten heeft hij ons niet gestoord, het is zelfs zo dat hij gaat eten als wij eten. Hij doet eigenlijk na wat wij doen, dus vervelend is hij niet. Geef je kleine schat de aandacht die hij nodig heeft, je moet een grens trekken maar ze moet voor beide partijen gezellig zijn en leefbaar zijn.  |
Vrijdag 18 Januari 2008 1:25 pm |
|
|
MrMoLoZ
Net uit het ei
|
|
|
|
quote:
Originally posted by Sarah
Ik ben het wel met Shi eens dat de 10 minuten negeren niet ideaal zijn. Hij snapt dit niet waarom je hem niet enthousiast begroet en hij doet nog zoveel moeite om jou aandacht te trekken. Hier is dat het eerste wat we doen, samen met de honden. Want zolang hij in de kooi zit mogen de honden bij hem en dat is ook na ons te begroeten hun eerste taak en samen gaan we Joske begroeten. Die zit dan vrolijk te kwetteren en te roepen, even kopje krabben en dan gaan we eten. Daarna krijgt hij zijn vrij zijn weer maar tijdens het eten heeft hij ons niet gestoord, het is zelfs zo dat hij gaat eten als wij eten. Hij doet eigenlijk na wat wij doen, dus vervelend is hij niet. Geef je kleine schat de aandacht die hij nodig heeft, je moet een grens trekken maar ze moet voor beide partijen gezellig zijn en leefbaar zijn.
Beste Sarah,
Niet denken he dat ik dat niet wil hoor, maar doe ik wel wat jij zegt:) Dan blijft hij piekeren/fluiten op een zeer hoge luide manier. Beetje vreemd, maar het is gewoon een eigewijze vogel, als ik bij hem ben en ik loop weg. dan begint hij vanaf die tijd met hoog gefluit tot dat ie eruit mag. Kijk we willen allemaal het beste voor hem, maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat hij eruit kan en mag wanneer hij daar zin in heeft. voor zijn kooi staan praten, koppiekrauw doen helpt echt alleen voor dat moment, loop ik na 10 minuten koppiekrauw weer weg, dan gaat ie weer. |
Vrijdag 18 Januari 2008 1:30 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Ja maar ... ik hoop dat het nu niet verkeerd aankomt bij jou, want dat wil ik werkelijk niet maar - waarom zou hij niet zijn zin mogen krijgen ? Jullie willen het toch leuk hebben, en dat is in elke relatie, ook met een dier, compromises zoeken, maar tegelijkertijd het de ander zo veel mogelijk naar zijn zin maken, toch ? Het komt een beetje over alsof je te veel hebt gelezen in die moderne theorieen over dominantie en dergelijke ... daarvan krijgt men vaak het idee alsof het een oorlog is, een voortdurende strijd met die monsters om wie de macht heeft en wie de baas is en ohjeee als je hem een keer zijn zin geeft, ben je het helemaal kwijt en krijg je een dominante bijtende terrorist en komt het nooit meer goed.
Je hebt een baby, met 4 maanden net zelfstandig, die de wereld moet ontdekken en nix anders wil dan liefde - en dat ook hartstikke nodig heeft om tot een onafhankelijk, lief en zelfverzekerd maatje uit te groeien.
Als je een hond zou hebben, zou je hem ook eerst negeren als je naar huis komt ? Waarschijnlijk niet - en honden zijn vele malen minder sociaal dan papegaaien. Of je vrouw/vriendin, je kinderen ? En je kan rekenen dat als je een paar keer hun zin geeft en WEL begroet, ze het ook gaan eisen dus ik begrijp het niet zo heel veel. Natuurlijk, je hoeft niet elke keer meteen naar hem toe te rennen en op dezelfde manier, zo dat hij niet gewend raakt aan een bepaald stereotype, maar negeren is echt overdreven. Dat beestje heeft niemand anders dan jou, en moet nog een hele dag alleen zitten, terwijl hij instinctief weet dat hij bij een groep hoort (zou zich ook veel veiliger voelen), en terwijl hij 'normaal' met een grote flock van tientallen soortgenootjes zou zitten.
Probeer niet overal bijbedoelingen en negativiteit zoeken ze kunnen inderdaad manipuleren en dingen gebruiken in hun voordeel, maar het zijn geen monsters. |
Vrijdag 18 Januari 2008 1:32 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Wat ik denk - en dat heeft ook met dat fluiten te maken : hij krijgt te weinig aandacht, is eenzaam, en bang om alleen te blijven. Dus als je er eindelijk bent, probeert hij alles uit om jou erbij te houden (nu door middel van fluiten), omdat hij je wanhopig wil laten weten dat hij bang is om verlaten te worden. Misschien zit ik naast, maar zo komt het op mij over. |
Vrijdag 18 Januari 2008 1:36 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Eigenlijk kan ik dit alleen maar beamen maar wil uiteraard niet zeggen dat al wat je doet mis is want je liet daarnet weten dat je hem toen langer uit de kooi had gehad en alles perfect was gegaan. Dus, aandacht is alles wat hij nodig heeft. Probeer daar een oplossing voor te vinden en het probleem zal zich volgens mij oplossen en je gaaitje zal een supergelukkige gaai worden die je volledig vertrouwt en weet dat hij graag gezien is. |
Vrijdag 18 Januari 2008 2:01 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:51 am
|
|
|
|
|