|
|
|
Jolanda
Vlieger
| Angstige gaai |
|
|
Ik heb wat adviezen nodig voor onze nieuwe aanwinst.
Karel is 34 jaar en is naar eer en geweten goed verzorgd door zijn bazinnetje., maar eruit halen dat durfde ze niet. wel kletste de hele dag met hem met als gevolg dat karel een enorme kletskous is.
Ik wil er echter naar toe werken dat karel net als Gijs uit de kooi is als we thuis zijn. Ze zal dus gewiekt moeten gaan worden .
Maar een ander probleem is zodra je de kooi opendoet begint hij te krijsen alsof we hem gaan slachten...bij mijn vriend meer dan bij mij. ik denk dat dat komt omdat ze haar hele leven bij een vrouw alleen heeft gewoond en bovendien heeft hij haar gisteren gevangen (Ja Sue dat lees je goed )
Is het eerlijk tegenover een gaai van 34 om nog zoveel veranderingen te willen ook al is het in zijn eigen voordeel??
Zoja hoe gaan we aanpakken dat hij wel uit zijn kooi durft??.
vanmorgen heb ik rustig bij zijn kooi gestaan en het opstaptouw laten zien....en pas toen het schreeuwen minder werd (ik was toen inmiddels zelf wel doof ) ehb ik hem een nootje geven.
Overigens neemt hij van ons allebei wel wat lekkers aan...dus dat is goed!!  |
Zondag 18 Januari 2009 12:15 pm |
|
|
coco&joyce
Kamikaze piloot
zou op de rustige momenten zn kooi open zetten en hm verder negeren
zou went ie er op zn eigen tempo aan en als ie zelf wil komt ie er dan wel uit
het is een groote verandereing voor hm maar hij zal snel genoeg door hebben dat het een leuke verandering is denk ik ze zijn slim zat wat dat betreft!
als ie zonder schreeuwen het toelaat dat zn kooi open staan beloon hm dan,dan zal ie snel genoeg doorhebben dat het niet eng is!
veel succes  |
Zondag 18 Januari 2009 2:54 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Niet forceren, gewoon kooi opendoen en open laten staan. Belonen als ze ophoudt met schreeuwen en hoe ze stapje bij stapje meer durft; bvb. eerst alleen al als ze zelf dichter bij het open deurtje durft etc.
Je kan bvb. als motivatie een leuk speeltje boven op de kooi leggen, of wat lekkere nootjes of zaadjes of wat ze lekker vindt in een schaaltje/bakje doen zodat ze het ziet, en dat ook boven op de kooi of ergens in haar gezichtsveld buiten de kooi. Gewoon motiveren tot eruit komen, maar eerlijk gezegd zou ik zo'n 'oudje' lekker zelf en helemaal op eigen tempo laten beslissen.
Hebben jullie haar al voor een well-bird check-up gehad? Ik denk dat het heel wat geruststelling brengt voor jullie als nieuwe baasjes om te weten wat haar gezondheidstoestand is, zeker als het al een ouder beestje is en met het oog op jullie andere gevederde kindjes  |
Zondag 18 Januari 2009 4:17 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Vlieger
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Hebben jullie haar al voor een well-bird check-up gehad? Ik denk dat het heel wat geruststelling brengt voor jullie als nieuwe baasjes om te weten wat haar gezondheidstoestand is, zeker als het al een ouder beestje is en met het oog op jullie andere gevederde kindjes
Eigenlijk was dat het plan wel ja....maar als je gezienwat een drama het was haar al vanuit het oude huis naar hier te krijgen (het in de reiskooi zetten) zien we daar nu erg tegenop.
ze vindt werkelijk alles doodeng. vanmorgen zat ze zelfs te krijsen tegen haar eigen sppeeltje (dat altijd al in de kooi hing) omdat het bewoog.
De stress lijkt me ook niet zo bevorderlijk
Was al van plan om de VA na het weekend te bellen voor advies |
Zondag 18 Januari 2009 5:26 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
quote:
Originally posted by Jolanda
Was al van plan om de VA na het weekend te bellen voor advies
ben zelf benieuwd wat ze zeggen. Want die afweging van stress tegenover de voordelen vind ik in veel situaties moeilijk, zeker als het nog een papegaai is die je nog niet zo goed kent. |
Zondag 18 Januari 2009 5:32 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Angstige gaai |
|
|
Ik denk eerlijk gezegd dat Karel het wel allemaal spannend vindt, maar dat ze er ook probeert een slaatje uit te slaan. Zij gilt, jullie houden (waarschijnlijk?) op.
Ik denk dat ik haar gewoon uit de kooi zou vissen en met haar aan de slag zou gaan. (Als ze gekortwiekt is)
Wat ik al eerder zei, vreemde ogen dwingen en nu is de tijd om veel vooruitgang te boeken.
Ik zou de lekkere dingen vooralsnog bewaren voor als hij iets goed doet. Dus wanneer hij het opstaptouw accepteert, zoals je al had gedaan. (En niet meer gewoon 'zomaar') Ze hebben het echt heel snel hoor hoor.  |
Zondag 18 Januari 2009 7:05 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Vlieger
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Ik denk eerlijk gezegd dat Karel het wel allemaal spannend vindt, maar dat ze er ook probeert een slaatje uit te slaan. Zij gilt, jullie houden (waarschijnlijk?) op.
ik ben juist niet bewust gestopt bij het gillen...maar pas gestopt toen ze rustiger werds (al brak het mijn hart) Juist omat ik haar niet wilde leren dat met gillen iets bereikt
Ik vrees dat ze echt zo bang is. Vergeet niet dat in 3 weken tijd wel erg veel gebeurd. haar baasje bij wie ze 34 jaar in het zelfde huis heeft gewoond overlijd, het huis om haar heen wordt leeggehaald. twee vreemden komen eraan ..die gaan je vangen terwijl je nooit uit je kooi kwam en je staat ineens in een vreemd huis met allerlei andere rare beesten en...het allerengste....een man!!! (
ook de reden dat ik haar wel wil wieken maar niet durf om bovenstaande redenen |
Zondag 18 Januari 2009 7:21 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
|
|
Ah dat is wel goed! Ik had wel gelezen dat je met het opstaptouw bezig was geweest.
Er is inderdaad veel gebeurd in die paar weken. Ze zit nu in een compleet andere omgeving en het enige wat ze nog kent is (waarschijnlijk) haar kooi.
Heeft ze ooit een gezondheidscheck gehad? Of weet je dat niet? |
Zondag 18 Januari 2009 7:34 pm |
|
|
Jolanda
Vlieger
volgens de familie is ze een paar jaar terug gezond verklaard voordat ze voor een vakantie in een pension is geweest...verder heeft ze nooit wat gehad.
maar dat is volgens familie....degene die het het best weet is er helaas niet meer...dat mis ik wel want die familie is heel lief maar weten lang niet alles van karel.
Karel raakte daarnet trouwens overstuur van bloemkool die ze kreeg...dat schijnt ook reuze eng te zijn  |
Zondag 18 Januari 2009 7:40 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ach wat sneu zeg.. Probeer niet te veel aandacht daaraan te schenken, hoe moeilijk het ook is. Hoe groot had je de stukjes gesneden? Probeer het allemaal heel klein en heel minimaal te houden, dan lijkt het ook niet zo groot allemaal. Misschien helpt het als ze Gijsje ziet eten? Of als ze eerst jullie van de bloemkool ziet eten? |
Zondag 18 Januari 2009 7:42 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Bloemkolen zijn hele nare dingen; als je niet kijkt, springen ze uit de bak en gaan achter je aan! Wist je dat soms niet, Jolanda
Ik zou dan wachten met het wieken tot ze wat bijgekomen is van al die veranderingen. Als ze niet gekortwiekt is (misschien nooit, of lang geleden?), dan zal dat zeer zeker ook een hele emotionele slag zijn. |
Zondag 18 Januari 2009 8:48 pm |
|
|
Jolanda
Vlieger
Heb vanmiddag de VA gebeld. Hij stelde me wat vragen over de conditie van Karel, haar voorgeschiedenis . en over haar gedrag van de laatste dagen..
Gezien haar leeftijd, de stress en het feit dat ze ons nog nauwelijks kent heeft het zijn voorkeur Karel eerst wat rust te gunnen en even aan ons te laten wennen en haar dan naar de kliniek te laten komen voor een check up en eventueel gelijk kortwieken. |
Maandag 19 Januari 2009 6:19 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Jolanda. Naar welke dierenkliniek ga je? Weten ze daar hoe ze moeten kortwieken?
Ik vind het wel verstandig: checkup en kortwieken in één. Dan hoeft ze ook maar één keer zo'n stressy ervaring te hebben. Daarna wordt alles beter!  |
Maandag 19 Januari 2009 7:01 pm |
|
|
Jolanda
Vlieger
ik ga naar dr bekking hier in den haag.
wieken doet hij vaker maar voor de zekerheid bneem ik plaatjes mee hoe ik het gehad wil hebben |
Dinsdag 20 Januari 2009 6:36 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik denk dat de tijd heel veel wonderen doet. geef Karel die ook. ze heeft dat nodig. alles is nieuw en eng., Hebben jullie nog een andere gaai? zet die dan wat dichter bij Kareltje en laat zien dat Gijs het geweldig naar zijn zin heeft buiten de kooi. dan kan Karel het afkijken. zo leren ze van elkaar. zet het derutje gewoon open en laat het zo zijn. alles komt bij beetjes en ook dit komt wel maar heeft gewoon tijd nodig. ondertussen kun je gewoon lekker blijven kletsen naast de kooi, een boek lezen of tv kijken. ook hard zingen met de radio is leuk. wacht met wieken tot Karel echt gewend is. |
Woensdag 21 Januari 2009 8:17 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:51 am
|
|
|
|
|