|
|
|
Sophie
Kuikentje
| Ara met fratsen,brrr!!!!!!! |
|
|
dag allemaal,
ik zit met een (voor mij) groot probleem. Elke keer als ik mijn hand uit steek om mijn papegaai ergens mee naartoe te nemen bijt hij er een keer in. Pas als hij een keer gebeten heeft stapt hij op. Ik probeer hier niets van aan te trekken maar ik blijf het vervelend vinden. Ook als we onderweg zijn bijt hij meerdere malen in mijn hand en haalt hij zelfs uit naar mijn sjaal/kraag. Ik heb echt het gevoel dat de vogel geen respect voor mij heeft als hij zulke fratsen uithaalt! Ik maak er geen drama van elke keer dat hij het doet maar ik zou graag willen weten hoe ik het kan oplossen.Blijkbaar heeft negeren ook geen nut gehad want hij doet het nog steeds. Straffen helpt ook niet, hebben we ook al geprobeerd. Waarschuwen door 'nee' te zeggen leek te helpen, maar nu steekt hij daar zijn middelvinger bij op! Weet iemand hoe ik het 5-stappenplan(of andere tips) in deze situatie kan gebruiken om de regie weer in handen te krijgen?
Thanks!!!! |
Zaterdag 19 Januari 2008 8:21 pm |
|
|
any-itch
Fladderaar
|
Komt je papegaai op je schouder?
misschien kan je hem dit afleren,
zo wordt en blijf jij de baas over hem.
nu is hij het meest dominant. |
Zaterdag 19 Januari 2008 8:33 pm |
|
|
Sophie
Kuikentje
hallo,
de vogel komt sowieso niet op de schouders, dat wist ik wel. Zijn speelboom is jammer genoeg wel veel te hoog, het is een javaboom dus een beetje zonde om daar een stuk onder vandaan te zagen. Bij de boom merk ik overigens ook problemen; als ik voorbij loop (ik hoef hem niet eens aan te kijken) dan haalt hij verschrikkelijk uit. En dan kan ik blijven staan maar dan bijt hij echt hard in mn armen! |
Zaterdag 19 Januari 2008 10:29 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Dat had ik ook niet gedacht.. Zo'n ara is best heel erg groot op je schouder!
Even denken.. Met die klimboom. Heb je zo'n olifantenpootje? Zo'n opstapkrukje? Zet die maar naast de klimboom. Iedere keer (!) als je 'm op laat stappen kan je die gebruiken. Dan stappen ze vaak wel op.
Hoe gaat het als je met iets gaat spelen naast de boom terwijl je 'm niet aankijkt? Hoe reageer je verder als hij dat doet, dat uithalen? |
Zondag 20 Januari 2008 11:43 am |
|
|
Sophie
Kuikentje
Hai! Goeie tip, van dat krukje, ga ik zeker proberen! Als ik naast hem zit met iets interessants dan grijpt hij me in mn arm, ik denk omdat hij onzeker is over wat ik ga doen. Hij kan ook niks zachtjes voelen, het is gelijk een macho-grijp zeg maar ik denk dat ik meer met het plan aan de gang moet gaan, ik vind het moeilijkste daaraan de stappen verzinnen..moet ik van te voren echt even voor gaan zitten en verschillende situaties voor me nemen....zucht, ik vind hem nog steeds lief hoor  |
Zondag 20 Januari 2008 6:45 pm |
|
|
|
|
Sophie
Kuikentje
ik probeer zelf zo min mogelijk te laten zien dat het pijn doet, als hij bijt. Maar moet eerlijk bekennen dat ik daar niet consequent in ben, soms zeg ik helemaal niks en ga ik verder met mijn zaken, en andere keren zeg iik ferm 'nee'. In het laatste geval gaat hij vaak voor mijn neus heen en weer springen, hij neemt me dus gewoon in de zeik. Wat kan ik het beste doen????? |
Zondag 20 Januari 2008 6:50 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik hoop dat de tip met het krukje zal werken.. Het werkte hier iig wel met Zazu als hij weer eens boven op z'n kooi geklommen was. Nu heeft hij er geen last meer van gelukkig!
Probeer niet té krampachtig te doen met de stapjes. Daar word je misschien hartstikke onzeker van en dát merken ze ook. (tenminste, hier wel)
Ik denk dat je het beste kan negeren. Kan je 'm niet afleiden? Vindt hij iets niet leuk? Doe anders een lade ofzo keihard dicht of laat iets vallen.  |
Zondag 20 Januari 2008 7:59 pm |
|
|
Sophie
Kuikentje
Ik zal hem wel proberen af te leiden..gisteren had ik mn muts op in huis (had t weer eens koud) en toen zag ik hem ter plekke veranderen! Hij werd opeens super geinteresseerd en bijna lief, hij wilde de hele kiekeboe met spelen, heel apart! Zal die muts nu zeker meer gaan dragen, hihi!!! Bedankt voor alle reacties! |
Maandag 21 Januari 2008 3:29 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik denk dat het best mogelijk is dat het bijten uit onzekerheid voortkomt...Cleo doet nl. precies hetzelfde als ze iets spannends ziet of eng vindt...ze hapt dan naar mn hand (ik denk als waarschuwing naar mij toe) omdat ze zelf geen controle heeft over wat er gebeurt... Ook bij bijvoorbeeld een nieuw speeltje reageert ze zo....helaas is de snavel van een ara een stuk groter, wellicht is bij het opstappen een opstaptouw voor jullie beter?
Heb je het idee dat hij ongerust of bang is als hij bijt?? Of niets van dat al?? |
Maandag 21 Januari 2008 4:15 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Laura.. Dat doen papegaaien in het wild geloof ik ook. Elkaar bijten om elkaar te waarschuwen. Ik zag het ook bij de ara's van Frank. Donny hakt dan ook naar Cherry als hij iets niet vertrouwt. |
Maandag 21 Januari 2008 9:21 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Precies Sue!!! Cleo bijt ook niet echt dan, maar hapt wel eens....
Misschien is het ook een tip om het op en afstappen te oefenen met een klikker en een kleine beloning als het goed gaat...hier werkt het meestal beter als ik gebijt negeer maar positief reageer als ze het goed doet  |
Dinsdag 22 Januari 2008 3:56 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik heb gemerkt dat de gaaien dat bij mij ook in het begin deden, maar dit was meer om te zien of de plek waar ze op wilden stappen ook stevig en veilig genoeg was. eenmaal gebeten stapten ze op en zagen ze dat er niks gebeurde. een vervelende situatie. op een gegeven moment is het vanzelf over gegaan. kan best zijn dat het ook hier over gaat. |
Woensdag 23 Januari 2008 2:55 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Laura B
Misschien is het ook een tip om het op en afstappen te oefenen met een klikker en een kleine beloning als het goed gaat...hier werkt het meestal beter als ik gebijt negeer maar positief reageer als ze het goed doet
Dat werkt vaak perfect! Dmv de clicker kan je heel gemakkelijk momenten vastleggen. Ze hebben het vaak binnen no time door! |
Zondag 27 Januari 2008 7:52 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by alexandraatje
ik heb gemerkt dat de gaaien dat bij mij ook in het begin deden, maar dit was meer om te zien of de plek waar ze op wilden stappen ook stevig en veilig genoeg was. eenmaal gebeten stapten ze op en zagen ze dat er niks gebeurde. een vervelende situatie. op een gegeven moment is het vanzelf over gegaan. kan best zijn dat het ook hier over gaat.
Bij jou was het dus echt om te kijken of iets stevig was? (Stevig genoeg om op te zitten?) Had je dit vooral met vogels die nog nooit hadden opgestapt? |
Zondag 27 Januari 2008 7:52 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:52 am
|
|
|
|
|