|
|
|
yvonne B
Eitje
| Bang... |
|
|
Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en heb al wel van alles gelezen.
Toch kom ik er niet helemaal uit.
Wat is er aan de hand?
Wij hebben een grijze roodstaart papegaai.
Die is eerst van vrienden van ons geweest die hem ook weer via via gekregen/gekocht hadden.
De papegaai is ongeveer 16 jaar oud.
Er is in de loop van de jaren heel wat met hem afgesleept en hij heeft een aantal vervelende ervaringen opgedaan o.a. het dichtvallen van de bovenkant van zijn kooi terwijl hij erin zat.
Hij is eigenlijk van een heleboel dingen bang.
Hij durft echt nergens op te stappen, niet op de hand , niet op een pollepel, niet op een stok.alleen op het rek van de bodem van zijn kooi.
Eten pakt hij wel aan uit de hand, maar aaien of kroelen durft hij niet toe te laten.Soms heb ik wel het gevoel dat hij het wil, maar zodra ik dan te dicht bij kom raakt hij in paniek.Hij probeert me dan aan alle kanten te ontwijken en laat zich zelfs vallen op de grond.
Hij is niet gekortwiekt en kan kleine stukjes vliegen.
Hij mag van mij de hele dag door de kamer vliegen of lopen als ik thuis ben, maar als hij ergens van schrikt en /of valt of er gebeurt niks waar hij van schrikt blijft hij de hele dag op de kooi zitten en doet niks.
Spelen kent hij ook niet, we hebben wel van alles in en boven de kooi hangen, maar hij doet er niks mee.Ik heb het geprobeerd met zelf tegen hem praten terwijl ik ermee speel, hij komt een keer kijken, neemt het in zijn snavel en laat weer los en kijkt er dan niet meer naar om.
Als hij op de grond terecht is gekomen loopt hij maar heel weinig rond, meestal zit hij onder mijn stoel, daar voelt hij zich veilig, terwijl hij vroeger alleen wat van mannen moest hebben trekt hij nu meer naar mij toe en ik ben heel stiekem bang om gebeten te worden.
De laatste dagen begint hij wel aan de zoom van mijn spijkerbroek te trekken en doet dan zijn koppie helemaal naar beneden alsof hij erom vraagt om geaaid te worden, maar als ik dan mijn hand naar beneden doe raakt hij weer in paniek en begint te krijsen en grommen terwijl hij wegloopt...
Als ik hem dan met rust laat komt hij wel weer bij me zitten.
Wat kan ik doen om hem toch zover te krijgen dat hij gaat spelen en ergens opzitten als hij vervoerd moet worden?
groetjes Yvonne |
Dinsdag 17 Augustus 2010 1:40 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Hoi, welkom hier
Heb je ook al gelezen van de vijf stapjes.
Ik denk dat dat voor jullie een heel mooi nieuw begin is.
Het allermooiste ozu zijn wanneer je een gedragsconsult zou doen en de vijf stapjes in de praktijkd uitgelegt krijgt.
Dan zul je ook direct zien hoe en dat het werkt
In onderstaande topcis staan de vijf stapjes, een verslag van een consult en voorbeelden.
Nog iets om aan te denken:
Benader je papegaai niet frontaal maar met de zijkant van je lichaam. Ga rechtstreeks oogcontact uit de weg. Dit kan erg bedreigend zijn voor een papegaai.
Ga ook enkel met je papegaai trainen wanneer je zelf relaxed bent en , niet gejaagd. Meerdere kerne op een dag 5 minuutjes is beter dan in 1x bv. een half uur.
Heel veel succes !!!
http://www.fluffies.org/nl/pap.....t1732.html
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
http://www.fluffies.org/nl/pap.....vt263.html |
Dinsdag 17 Augustus 2010 1:49 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
arm vogeltje, na zoveel meegemaakt te hebben is alles ook erg eng. ik kan me goed voorstellen hoe hij zich voelt.
je zal hier heel veel geduld moeten hebben eer je resultaat gaat krijgen.
ik denk dat je voorlopig het opstappen maar uit je hoofd moet laten omdat het een trauma schijnt te zijn voor hem. weet jij veel wat er allemaal is gebeurd bij de andere mensen.
misschien dat je hem eens door de tralie mag kroelen op zijn kopje. dan zit je toch niet helemaal bovenop hem en is het ietwat veiliger. wat ik wel eens doe is een gevallen veer pakken en dan proberen zachtjes over het kopje te strelen. dan ben je toch neit helemaal met je hand bij hem.
hij vraagt zelf om gekroelt te worden, dat merk je ook, maar toch is het eng.
grijsjes zijn erg nerveus en schrikachtig. ik kan je alleen maar zeggen heb geduld. probeer niet te veel te snel. mijn grijsje is een wildvang. geleekwiekt. ik heb haar nu 4,5 jaar. nog steeds getraumatiseerd als ik haar wil aaien. ze doet het niet. pakt wel dingen van mij aan en drinkt ook wel uit mijn glas, maar meer mag ik niet.
probeer daarom eens leuke deuntjes te fluiten met je grijsje. laat hem merken dat je te vertrouwen bent. een lange weg maar gaat eventueel op den duur wel lukken. |
Dinsdag 17 Augustus 2010 1:50 pm |
|
|
|
|
yvonne B
Eitje
Had het verhaal van de vijf stappen al wel gelezen, maar nog niet zo duidelijk als dit eerste verslag.
Jacco zit nu weer onder mijn stoel en als ik nu kijk doe ik dat vanuit mijn ooghoeken en het lijkt echt nu al of hij/zij dit prettiger vindt, hij reageert er nu in elk geval niet meer op als ik kijk...
Geduld hebben en proberen het op die manier aan te pakken dan maar...
groetjes Yvonne |
Dinsdag 17 Augustus 2010 2:12 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
gaat vast en zeker lukken.  |
Dinsdag 17 Augustus 2010 2:27 pm |
|
|
yvonne B
Eitje
Ben net rustig op de grond achter mijn stoel gaan zitten met mijn zijkant naar hem toe en ben met een papiertje gaan spelen.
Het papiertje vond hij niks maar hij begon weer aan mijn broek te trekken en heel even dacht ik dat hij erop zou klimmen, maar toen kwam mijn vriend binnen en schrok hij weer terug onder de stoel.
Heb hem met een paar nootjes toch onder de stoel weggelokt en hij heeft zeker een kwartier naast me gezeten met zijn koppie scheef.
Vanavond maar weer proberen...
groetjes Yvonne |
Dinsdag 17 Augustus 2010 3:00 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
dat is al een hele grote stap voor hem. heel goed gedaan van je. blijven proberen op een zachte manier en dan komt het vanzelf wel.
ik heb hier iemand gehad die deed reiki. zelf ben ik een nuchter persoon die daar niet in geloofde maar zij kon het ook op afstand met dieren doen. het resultaat was verbluffend. een grijsje dat door de kamer stapte, naast me kwam zitten etc. ik had dat nooit gedacht of geloofd.
nu die sessies zijn afgelopen is mijn grijsje ook weer terug naar haar eigen gegaan. maar ze is wel iets losser gebleven dan voorheen. |
Woensdag 18 Augustus 2010 6:37 am |
|
|
yvonne B
Eitje
Vandaag wil hij absoluut zijn kooi niet uit, ook niet voor iets lekkers...
De kooi staat al vanaf vanmorgen 11.00 uur open, maar hij blijft erin zitten, hij gaat er zelfs niet bovenop.
Ik hoop dat het morgen wel weer wil, hij praat wel tegen me en als ik hem iets lekkers wil geven klimt hij wel even naar boven om het aan te pakken en op te eten, maar daar blijft het bij...
Afwachten dus maar weer... |
Woensdag 18 Augustus 2010 7:23 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
soms hebben ze van die dagen dat ze gewoon lekker thuis willen zijn. is helemaal niet erg en dwing dan ook niet om hem er uit te laten komen.
hij kletst lekker en is op zijn gemak. wij moeten leren dat te respekteren.
misschien dat hij vandaag een betere dag heeft.  |
Donderdag 19 Augustus 2010 6:25 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:56 am
|
|
|
|
|