BB apart gedrag...

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
onderkruipsel
Kuikentje

BB apart gedrag...  Reageer met quote  

onze dame is nu 3 weken bij ons thuis, t is een schat van een beestje, maar sinds afgelopen woensdag doet ze wat raar, ik reageer daar niet echt op en hou gewoon vol.

het gaat om het volgende:
als je haar op wilt laten stappen doet ze haar koppie iets naar beneden, beetje gedraaid en krabbelt dan heel rustig met het ene pootje achterop haar koppie. als je weg loopt stopt ze gelijk, blijf je staan dan gaat ze rustig 15 min. door, maar ze stapt dus niet op...

en daar komt bij dat ze 's avonds de kooi niet in wilt, ze gaat dan op het dak zitten(die kan niet open) en doet de kop omlaag, zet alle veren op, pupillen groot en bijt als je in de buurt komt, afleiden is tot nu toe niet gelukt, maar van de plantenspuit is ze bang en dan rent ze over de hele kooi heen en duikt dan op haar stok in het uiterste hoekje...

iemand een tip wat ik met deze 2 aparte gedragingen aan moet????

dank alvast Very Happy
Bericht Zondag 15 Augustus 2010 2:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Het vertwijfelt op het koppie krabben zoals je het beschrijft: dan zit ze in een dilemma, twijfelt wat ze zal doen.

Het 2e probleem: zorgen dat ze daar niet kan gaan zitten.
Om te beginnen zou ik nooit de plantenspuit als straf gebruiken (zo begrijp ik het), straffen ben ik toch nooit zo voor moet ik zeggen.
Je moet het allemaal positief benaderen. Als ik roep; IN DE KOOI, rennen ze bij mij hun kooi in. Waarom? Ik ga daar dan iets heeeeel lekkers neerleggen, dat weten ze. Dat heb ik ze geleerd en dat kan jij je vogeltje ook leren.
Je moet het in de kooi gaan leuk maken.

Ook zou ik er voor zorgen dat ze vòòr het donker of schemerig gaat worden in de kooi zit. Ik krijg het idee dat ze zich al had klaargemaakt voor de nacht. Alle handelingen bij licht. Een vogel heeft zeker 12 uur slaap nodig.

Als je vragen hebt, stel ze gewoon hoor, ik ben misschien een beetje warrig met beantwoorden.
Bericht Zondag 15 Augustus 2010 4:19 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
onderkruipsel
Kuikentje

Reageer met quote  

ze twijfelt inderdaad wat ze op dat moment ook zal gaan doen, maar meestal is het hap in je vinger, niet door, maar wel flink vast, likken doet ze op een compleet andere manier.

en plantenspuit gebruiken we niet al straf, maar als ze zo nukkig is zet ik haar op haar stok om te slapen, maar goed dat gaat dus ineens niet echt meer, misschien moeten we inderdaad een tijd bepalen dat ze in haar hok gaat 's avonds en er niet meer uitkomt, voor een beetje regelmaat.

en wat lekkers in het hok klaar leggen is inderdaad een goed idee, maar dan moet ze er wel uit willen. ze is er vandaag wel 20 min. uit geweest, iedere keer als ik de deur open zet komt ze toch even kijken, dan is het koppie krabben en bijten of opstappen wat lekkers krijgen en terug willen naar der stok, dus veel wijzer word ik daar nu niet van. ik zal je tip met het in je hok en wat lekkers deze week eens gaan proberen

dank voor je reactie Very Happy
Bericht Zondag 15 Augustus 2010 4:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Wel in de kooi leggen zodat ze het ziet, heel de handeling.

Ik roep al IN DE KOOI als ik naar het kastje loop waar het bakje met nootjes ligt. Ik pak dan het bakje, roep weer IN DE KOOI en rammel met het bakje terwijl ik naar de kooi loop.

Het zal je verbazen hoe snel ze het doorheeft. Tussendoor dan niet al te veel lekkers geven en zeker 2 uur voor ze de kooi in moet niet doen. Als ze de handeling eenmaal doet is dat niet erg, maar nu om het haar te leren, zou ik zorgen dat ze er oerend trek in heeft. Laughing

Succes, Nel
Bericht Zondag 15 Augustus 2010 4:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
onderkruipsel
Kuikentje

Reageer met quote  

dat zijn nog eens handige details. dank Very Happy

vanmiddag en net nog eens geprobeerd of ze eruit wilde want ze was druk aan het klimmen en aandacht vragen, maar weer koppie krabben en toen snel op der stok, dus daar kan ik met mijn pet even niet bij. mijn vriend doet zijn hand dan in de kooi en dwingt haar om op de stappen, maar dan is het eerst nog een paar keer hap voordat ze het doet en daar heb ik geen behoefte aan. ik zorg dat ze het dak niet op kan klimmen maar verder dan de deur wilde ze gewoon niet. heel apart. zelfs lokken werkt niet tot verder dan de deur.
Bericht Zondag 15 Augustus 2010 5:52 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je vriend pakt het eerlijk gezegd beter aan. Opstappen is opstappen en dat dienen ze gewoon te doen als jij dat wilt, hij zet door en jij zo te lezen niet. Op die manier geef je je bbtje elke keer zn zin. Ook hier wilde Pipo in eerste erg moeilijk uit zn kooi, het is een kwestie van doorzetten en het leuk maken zowel in als buiten de kooi, zodra hij doorkreeg dat hij lekker op de klimboom mocht na het opstappen ging het al snel veel beter. Als je echt angst hebt voor het bijten zou ik eens aan een opstapstok gaan denken... Wink
Ook hier krijgen ze altijd wat lekkers als je goed zijn afgestapt in de kooi...dat werkt prima
Bericht Zondag 15 Augustus 2010 6:43 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
onderkruipsel
Kuikentje

Reageer met quote  

thnx laura, voor je tip,
ben zelf ook niet iemand die snel opgeeft, maar dat bijten doet flink zeer, al zeg ik dat niet graag, wondje aan mn vinger zit er na 3 dagen nog en is een beetje aan het ontsteken, maar goed dat is een ander verhaal.

ik ben vandaag wat volhouder geweest en ze is al 2 keer uit de kooi geweest zonder te bijten, dus dat is een hele opluchting voor me, als ik mijn vinger voor houd twijfelt ze nog steeds, als ik een beetje aandring klimt ze haar kooi weer in, maar als ik op de grond een pitje neerleg wat ze ziet komt ze er wel degelijk uit, ze moet dan wel eerst van mij nog even ergens anders zitten voor ze het pitje krijgt, dus ik mest haar niet vet, en beloon haar niet voor de kleinste dingen, maar ik laat wel merken dat er wat te verdienen valt en tot nu toe heb ik dat 2 keer gedaan en 2 keer goed, ze is zelfs voorzichtig een beetje aan het brabbelen geweest op de klimboom. dat deed ze de afgelopen dagen ook helemaal niet. het geschreeuw wat ze zo nu en dan doet, negeer ik volledig, hopelijk houd het op die manier op, als ze stil is wacht ik rustig een minuut voor ik haar weer aankijk en aanspreek,
zou dit lang genoeg zijn??

ik had ook wat lekker voor haar klaar gelegd in de kooi voor ze erin ging, dat ging ook een stuk makkelijker Very Happy roep nu vrolijk op je stok, ben benieuwd of ze dat nu ook gaat zeggen

ik ben echt blij met al jullie tips, heb nog nooit een vogel gehad, ging eerst vanzelfsprekend, maar er komt toch meer bij kijken. mijn vriend vind t grappig dat ze naar mij hapt, dus daar heb ik hem ook al op aangesproken, maar hij speelt graag competitie, beetje fout dus, wat ik ook al gezegd heb natuurlijk.

nog wat anders, ze is nu een half jaar, wanneer komt ze in de puberteit? of krijgt ze die niet? ik weet dat ze met 2 tot 3 jaar geslachtsrijp zijn maar meer dan dat kan ik niet vinden.

vast bedankt Very Happy
Bericht Maandag 16 Augustus 2010 6:27 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik denk dat ze over een jaartje of zo gaat puberen. ja hoor, vogels puberen wel degelijk. Very Happy
Bericht Dinsdag 17 Augustus 2010 1:44 pm
onderkruipsel
Kuikentje

Reageer met quote  

dank voor je reactie
Bericht Dinsdag 17 Augustus 2010 4:32 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zo te lezen pak je het goed op!!! Veertje Je mag best in het begin een kleine lekkere beloning geven, zeker voor het op en afstappen. Als je elke keer bij het op en afstappen goed zooooooooo!!! zegt en dan een pitje, zullen ze de link tussen goed zo en beloning snel leggen, dan kun je het geven van lekkers afbouwen en het alleen bij goed zoooooooooooo!!! laten... Mr. Green

mbt het schreeuwen, ik tel tot tien: na tien seconden stil zijn even positieve aandacht geven, tijdens het schreeuwen idd negeren, weglopen of afleiden...Het is idd niet echt motiverend als je vriend er een wedstrijd van maakt, het feit dat jij er meer moeite voor moet doen, betekent wel dat je een goede band kunt opbouwen.... Ja
Bericht Dinsdag 17 Augustus 2010 6:06 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
onderkruipsel
Kuikentje

Reageer met quote  

ik wilde even laten weten dat t inmiddels een stuk beter gaat weer hier!!! Very Happy

ze gaat tussen half 8 en 8 de kooi in en komt er de volgende ochtend vroeg pas weer uit om t lekkere eten in de keuken op halen voor haar. ze slaapt dus veel meer, en das voor haar humeurtje een stuk beter Very Happy

daarnaast hapt ze eigenlijk ook niet meer, maar ik beloon haar dan ook regelmatig als ze op en afstapt, ze kijkt inmiddels ook al nieuwsgierig rond waar het lekkers blijft als ik goed zoooo zeg Razz dus dat ben ik nu heel langzaam aan het afbouwen.

het geschreeuw is nu ook compleet veranderd, ze wordt sneller stil en blijft langer flierefluiten en brabbelen dus dan doe ik lekker mee, haha ze zegt inmiddel sook: is dat echt zo, haha echt schitterend.

's ochtends blijft ze koppie krabbelen, maar dan loop ik weg en laat haar echt op der eten wachten. uiteindelijk stapt ze op en krijgt ze in de keuken een stukje appel en daarna in de kooi haar dagelijkse maaltje,

het appeltje in combi met op je stok werkt ook al, ze klimt dan gelijk de kooi in Yeah!

ze is af en toe nog wat knorrig, maar dat negeer ik voor wat t is

ben erg tevreden Veertje
Bericht Zaterdag 21 Augustus 2010 10:25 am
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Veertje Geweldig Veertje
Bericht Zaterdag 21 Augustus 2010 10:36 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zoooooooooo, hier hebben jullie hard werk gedaan zeg. Knap hoor, doe zo verder want dit is echt superleuk om te lezen. Veertje
Bericht Zaterdag 21 Augustus 2010 11:30 am
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Zeker knap werk Veertje
Je staat versteld van het resultaat als je uitstraalt dat je de baas bent in huis. Fijn dat je zoveel tips hebt gehad vanuit ervaringen.

Leuk hé, als je het goed aanpakt Hartje voor haar, jezelf en je vriend.
Bericht Zondag 22 Augustus 2010 10:34 am
onderkruipsel
Kuikentje

Reageer met quote  

ben er ook erg trots op Very Happy

onze dame, kan nweer een dame worden genoemd, maar ze blijft toch zo nu en dan een eigen willetje hebben, vind ik niet erg zo lang ze maar niet hapt.

ik hoorde trouwens van iemand (niet hier van t forum) dat als ze hapt je je vinger gewoon in der snaveltje moet duwen in plaats van wegtrekken.

is dit een goede tactiek? of is dat niet aan te raden, ik vond het raar klinken, maar ook logisch, maar graag even jullie mening over wat er dan door der koppie kan gaan.

dank alvast
Bericht Zondag 22 Augustus 2010 12:54 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:56 am
  Berichten van afgelopen: