|
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Snoepie, gaat het al iets beter? Heb je nog bruikbare tips gekregen?  |
Zaterdag 5 Januari 2008 10:39 pm |
|
|
snoepie
Net uit het ei
|
|
|
Hoi,nou het gaat niet echt goed,gisteren ben ik echt behoorlijk gebeten,wist niet dat er zoveel kracht in zijn snavel zat,pffffff
Eten pakt hij wel voorzichtig uit mijn hand,en als ik voor de kooi sta,komt
ze ook van haar stok naar me toe vliegen,maar andere keren vliegt ze naar me toe en hakt dan naar de tralies.ook kreeg ik advies om een handoek of dikke trui aan te doen,maar dan wordt ze bang.Moet eind februari een spuitje legen in hals,hoe in vredesnaam.Heb ook gelezen dat vrouwtjes van mannen houden en mannetjes van vrouwen,misschien is het wel een man,vrouwtjes noem je geloof ik een pop he?Wordt een beetje wanhopig,lees ook wel dat ze ontzettend lief zijn,durf hem ook niet uit de kooi te doen,of zou het dan beter gaan en hoe krijg ik hem er weer in.
Heel verhaal,maar help,hoe leer ik hem dat bijten af.
O ja,als ik met iets lekkers voor de kooi sta,komt ze niet agressief naar me toe,maar zonder eten wel,misschien kun je daar iets mee.
En als ik het spuitje geef met hanschoen krijgt ze dan geen hekel aan me
moet mijn vriend het dan doen?
Een wanhopige Corrie  |
Zaterdag 5 Januari 2008 11:38 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ah shit zeg.. Bonte boertjes hebben inderdaad heel veel kracht in hun snavel. Houdt hij ook echt vast? Kauwt hij echt op je hand, vasthoudend als een pitbull?
Ik zou 'm niet zomaar meer te eten geven. Laat hem maar eerst wat doen. (Los van z'n normale eten natuurlijk! Maar geen lekkers meer zomaar)
Is het geen idee hem te kortwieken? Het is dat je niet in de buurt woont anders had ik je geholpen. (Of wil je liever niet kortwieken?)
Waarom moet je een spuit legen in de hals?? Waarvoor is dat?
Dat vrouwen van mannen houden en mannen van vrouwen is niet echt waar hoor. Ze mogen wel een voorkeur hebben, maar niet keihard bijten. |
Zondag 6 Januari 2008 7:49 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Ik zou wel beginnen met die trui over je hand heen, en daar aan laten wennen. Dan is ze misschien in het begin bang, maar het klinkt wel alsof je haar dringend moet laten zien dat het bijten niet werkt - en dat doe je alleen zelf als je niet zo veel pijn hebt terwijl ze bijt.
Dat mannetjes naar vrouwen toe trekken en andersom is meer een fabel dan wat anders, dus maak je geen zorgen  |
Zondag 6 Januari 2008 9:37 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Snoepie..
Heb je nog wat geprobeerd? Met een dikke trui? |
Dinsdag 8 Januari 2008 8:43 pm |
|
|
snoepie
Net uit het ei
Sorry,heeft even geduurd maae was mijn wachtwoord kwijt
En hoe het nu gaat,zelfde,ben nu bezig met een aparte stok in kooi met opzitten,maar lukt nog niet.
Kan ik hem wel uit de kooi laten,nu hij nog niet helemaal tam is,em mag ik hem wel kortwieken nu hij nog zo jong is 4 mnd.
En hoe krijg ik hem weer terug in de kooi
pfffffffff,veel vragen
gr Corrie |
Zaterdag 12 Januari 2008 6:04 pm |
|
|
|
|
Linde
Vlieger
|
|
|
Hee Snoepie,
Je hebt vast het bonte boertje uit de pets place bij 't cambuur plein, of niet? Had em gezien, vond em erg mooi! (kom zelf ook uit leeuwarden)
Wij hebben nou sinds begin december een nieuwe vogel erbij, is wel wat anders, een halsbandparkiet. Maar deze komt ook bij de dierenwinkel weg (Jumper). We hebben em wel zo snel mogelijk laten kortwieken, vooral omdat hij dan niet weg kan vliegen en gewoon uit de kooi kan. Buiten de kooi is hij ook veel meer op z'n gemak, misschien door het idee dat ie dan weg kan (wat ie eigenlijk niet echt kan omdat ie gekortwiekt is). Maar ik denk dat dat misschien wel zou helpen? In Sneek zit de Discus, daar weten ze wel aardig wat van gaaitjes, en kortwieken ze ook, hele fijne winkel vind ik, ze nemen ook vaak wel even de tijd voor je oom vragen te beantwoorden etc. Daar hebben wij onze vogels ook laten kortwieken (kost maar 3 euro ofzo).
Ik denk dat 't ook wel belangrijk is dat je heel veel geduld hebt met hem/haar. Hij komt uit een dierenwinkel en heeft daar waarschijnlijk alleen maar stressvolle ervaringen met handen gehad. Rocco (onze halsbandparkiet) begint ook nu pas op onze arm te zitten, maar ook alleen als ie er een beetje toe gedwongen wordt, door aan beide kanten van hem een arm neer te leggen. We doen wel altijd alles heel rustig, en proberen em zo min mogelijk te laten schrikken. Ook doen we altijd wel onze mouw helemaal over onze arm heen, zodat het niet zo zeer doet als hij bijt (doet alsnog wel zeer hoor..). Dan schrik ik niet, en krijgt hij niet het idee dat het helpt. Het zou ook goed kunnen dat jou bb'tje al in de dierenwinkel geleerd heeft dat handen weg gaan als ie bijt.. Maar dat is allemaal goed af te leren hoor, met een hoop geduld! Misschien is het dan toch beter om wel een mouw over je hand te doen, zodat ie 't niet ziet als iets waar ie in moet bijten zodat het weg gaat? Even op een rijtje wat we bij Rocco doen / hebben gedaan:
- De kooi + speelboom staat tegen de bank, op de plek waar we altijd zitten, zodat ie gemakkelijker aan ons kan wennen.
- We hebben em dus laten kortwieken, zodat ie ook onze hulp nodig heeft om op de bank of speelboom te komen.
- We hebben minstens twee weken gewacht, om em eerst gewoon wat aan ons te laten wennen zonder dat we 'enge' dingen doen.
- We praten ook altijd heel veel met em, dan kijkt ie ook een beetje scheef, is wel schattig Maar ook als we met em bezig zijn, dat helpt vaak wel volgens mij.
- Ook helpt het bij Rocco erg om nee te zeggen als ie wil bijten, ik weet niet of ie dan begrijpt dat het niet mag, of dat ie even afgeleid is, maar het helpt wel.
- Als we Rocco meenemen naar een vreemde kamer / ruimte is ie ook heel anders. Waarschijnlijk omdat wij dan het enige zijn wat ie kent, en niet snel terug wil naar z'n veilige klimboom. In een vreemde kamer blijft ie wel redelijk rustig bij ons zitten.
Ik denk eigenlijk wel dat geduld echt erg belangrijk is.. Denk je eigenlijk dat ie echt agressief is, of dat ie bijt uit angst? Of misschien het ´succes´ van bijten, dat handen dan weggaan?
Groetjes,
Linde |
Zaterdag 12 Januari 2008 7:29 pm |
|
|
snoepie
Net uit het ei
Dag linda,we hebben hem idd bij pets-place gekocht ,en hebben hem/haar
ook Rocco genoemd,ook toevallig.Je hebt dus nu een halsbandparkiet en ik lees ook dat deze ook al buiten de kooi is.Dat durf ik eigenlijk niet dan moet ik hem/haar vangen met handoek en dat is niet zo goed voor onze relatie,hoe vang jij hem dan of gaat hij zelf weer in zijn kooi/
Heb jij hem ook laten kortwieken in sneek?
Heb ook al met mouw over mijn arm geprobeert,maar dan wordt hij panisch
Als jij met hem in een vreemde kamer zit,is hij dan ook uit de kooi
Veel vragen ,ik hoor wel weer.
gr corrie |
Zondag 13 Januari 2008 11:12 pm |
|
|
|
|
Linde
Vlieger
|
|
|
Hee das echt toevallig, dat die ook Rocco heet ! Ik zal even proberen antwoord te geven:
Hoe vang jij hem dan of gaat hij zelf weer in zijn kooi?
Rocco heeft nu geen kooi, maar een speelboom, dat gaat heel goed. Maar toen ie nog in zijn kooi zat, deden we hem alleen er uit als we de tijd hadden, en ging ie er zelf weer in als hij honger kreeg.
Heb jij hem ook laten kortwieken in sneek?
Ik heb hem inderdaad laten kortwieken in sneek, dat hebben ze erg goed en mooi gedaan vind ik. Je moet van te voren wel even bellen, en vragen wanneer het kan. Ze hebben daar ook een hele mooie speelplaats met allerlei papegaaien, ook de moeite waard om gewoon es te kijken
Heb ook al met mouw over mijn arm geprobeert,maar dan wordt hij panisch
Rocco kruipt nou nog wel eens in de kooi van 1 van de andere 2 vogels, en als we hem daar uit willen halen, wordt hij ook helemaal panisch, ben altijd bang dat hij zijn vleugels kapot maakt, zo hard flappert hij dan. Maar buiten zijn kooi doet ie dat veeeel minder. Ik denk echt dat kortwieken erg kan helpen.. Dan kun je 'm ook veel makkelijker terug krijgen mocht het echt moeten, en vliegt ie niet tegen de ramen aan, dan kan ie niet ontsnappen, niet naar de keuken vliegen etc. Ook krijgen ze er wel een betere conditie van, omdat ze meer moeite moeten doen om een stukje omhoog te komen. De vogel die hier het langst gekortwiekt is, kan al met gemak op de bank komen. Ik denk ook wel dat het belangrijk is voor jullie Rocco dat ie er uit komt, omdat als ie de hele dag in z'n kooi zit, hij zich wel gaat vervelen denk ik. Heb je ook veel dingen voor em om te spelen enzo trouwens? (dat hoeven niet alleen dure speeltjes te zijn hoor, hier zijn ze ook gek op wcpapier en koekjesdozen en doppinda's aan een touwtje, etc)
Als jij met hem in een vreemde kamer zit,is hij dan ook uit de kooi
In een vreemde kamer is ie inderdaad ook gewoon uit de kooi. Dan 'dwingen' ik rocco om op mijn arm te zitten (met mouw erom heen) door aan beide kanten heel rustig een arm naar hem toe te doen, dan klimt rocco ook heel rustig op mijn arm, dan wil ie vaak meteen er aan de andere kant weer af stappen, dus dan moet ik een beetje snel zijn.
Je moet als je hem laat kortwieken er nog wel een beetje rekening mee houden dat ie in het begin helemaal niet kan vliegen, en dat ook nog niet zo goed snapt. Dus een beetje uitkijken dat ie niet op de grond valt dan. Ik weet niet of je al een reiskooitje ofzo hebt, maar die kan je anders bij je jumper halen, voor niet zo veel geld. Ik heb er ook 1tje, die is eigenlijk voor knaagdieren maar werkt perfect. Ik heb er wel een doekje onderin, zodat ze iets meer houwvast hebben.
Weer een heel verhaal  |
Zondag 13 Januari 2008 11:26 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Snoepie.. Hoe gaat het met Rocco? |
Zaterdag 12 April 2008 8:38 am |
|
|
|