|
|
|
rijkie
Eitje
|
| Bijten afleren?! |
|
|
Hallo!
Wij hebben sinds vanmiddag twee forpusjes! Ze zijn 7-8 weken oud. Een blauwe (man) en een groene (pop). Natuurlijk moeten ze nog wennen enzo. Toch hebben we al een aantal dingen geprobeerd en merken we dat ze helemaal niet bang zijn. Hand in de kooi: ze blijven rustig. Af en toe stappen ze op onze vinger (vooral als ze dan bij de trosgierst kunnen komen). We kunnen ze zelfs vastpakken in onze hand en dan laten 'klauteren'. Het 'probleem' is wel dat ze behoorlijk veel bijten/knauwen. Is er een manier om dit af te leren, of wordt dit vanzelf minder? En waar moet je precies beginnen met tam maken? We zijn al helemaal blij met de geprobeerde dingen hoor, maar het is wel handig om wat meer te weten.
We hebben de handleiding van het tam-maken al gelezen. Maar welke kleine stapjes moet je precies nemen?
Bedankt vast voor alle info!
PS: foto's volgen hoor! (we zijn nu niet thuis en de accu van de camera is leeg) |
Zondag 5 Augustus 2007 4:15 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Bijten afleren?! |
|
|
Hoi Rijkie, gefeliciteerd met je forpusjes! Hoe heten ze of heb je nog geen namen?
Knauwen ze of is het echt bijten? Veel gaaien zijn in het begin nogal hardsnavelig, net zoals kleine kinderen met hun grijpgrage handjes ook niet altijd even zachtjes doen.
Zijn ze gekortwiekt? Of hebben ze hun vleugeltjes nog?
Kijk erg uit naar de foto's! |
Zondag 5 Augustus 2007 5:04 pm |
|
|
rijkie
Eitje
|
|
|
|
Dankjewel Ze heten (in ieder geval voorlopig) 'Julio' en 'Anna'. Je moet de laatste naam wel op zijn Italiaans uitspreken
Ik weet niet zo goed of het bijten of knauwen is. Het is absoluut niet zo dat ze je aanvallen zodra je met je hand op ze af komt (deed onze parkiet wel altijd). In de kooi bijten ze ook niet, wel zodra je ze pakt en in je hand laat klauteren. Misschien is het inderdaad wel meer knauwen. Het lijkt wel of ze het doen om zichzelf omhoog te trekken. Net zoals ze de tralies vastpakken van de kooi. De kweker heeft ze inderdaad voor ons gekortwiekt. Dus dat scheelt een stuk met tam maken als het goed is. Ik heb vorige week een clicker gekocht, dus vanaf morgen gaan we echt oefenen Of is dat te vroeg?
En wat kun je forpusjes het beste geven als beloning? Ik weet nog niet heel goed hoe we het precies gaan aanpakken en waar we gaan beginnen met trainen/trucjes leren/oefenen. Ik las op het forum dat de meeste vogels al redelijk snel dingen als kusjes geven, pootje geven en op commando opstappen kunnen. Hoeveel moet je daar voor oefenen voordat ze dat goed kunnen?
Erg fijn zo'n forum hoor! Als ik zelf wat meer ervaring heb kan ik misschien ook wel tips geven, haha . Voorlopig is het nog veel tips inwinnen. |
Zondag 5 Augustus 2007 6:38 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Wat een leuke, vlotte namen zeg! Had je nog andere namen op je lijstje dan?
Dat hardhandig omhoog trekken ken ik wel van Calimero, de forpus die ik samen met m'n ex had. Dat was ook zo'n hardsnavelig vogeltje..
Eten ze verder zelf goed uit hun bakjes? Ik denk dat je dan wel kan beginnen met het clickeren hoor. Je kan dit het beste in een vreemde kamer doen. Hier hebben ze vaak minder praatjes.
Je moet zelf eventjes uitvinden wat ze superlekker vinden. Da's altijd weer een verrassing. Bij Sammie (de aga van m'n zusje) zijn dat Harrisonpelletjes. (Gekke aga hahaha)
Het eerste trucje duurt vaak het langst, daarna gaat het steeds sneller.
Het ligt aan de vogel. Sommige vogels hebben bepaalde dingen binnen vijf minuutjes door. |
Zondag 5 Augustus 2007 8:12 pm |
|
|
rijkie
Eitje
|
|
|
|
Nee, we hebben geen andere namen. We zaten héél hard te denken welke namen we ze moesten geven, maar het is lastig om echt iets orgineels te bedenken. Uiteindelijk kwam mijn vriend met deze namen aanzetten.
Ok, niks geks dus: dat optrekken/knauwen. Wie weet wordt het vanzelf minder!
Ik ga denk ik in ons halletje oefenen. Een vrij lege en redelijk smalle ruimte (met vloerbedekking ) In het begin zaten ze heel dicht tegen elkaar aan en alleen maar rond te kijken. Geen ruzie gelukkig, maar dat kwam volgens de kweker omdat ze nog zo jong zijn. Volgens mij hebben we een pittig vrouwtje uit gekozen! Ze lijkt dominanter dan het mannetje. Maarja: wat kun je er van zeggen na een paar uur? Maar het is leuk om te speculeren.
Ze hebben hun eetbakje ontdekt en willen het liefst met zijn tweeën tegelijk eruit eten, wat net niet lukt. Het is erg lachwekkend als ze op de kop (soms aan 1 pootje) aan de bovenkant van de kooi hangen. Het bakje voor drinken hebben ze wel ontdekt, ook voor gezeten, maar nog niet uit gedronken. Dat duurde bij ons parkietje ook vrij lang. Ook omdat ze niet heel veel drinken.
Bedankt voor al je info! Ik ga eens uitzoeken wat die van ons lekker vinden! Ik wil ze ook laten wennen aan af en toe fruit.
Hopelijk heb ik snelle leerlingen! Maar forpusjes kunnen net zo veel leren als 'echte' papegaaien?
(Sorry voor de enorme verhalen, maar ik ben helemaal enthousiast over onze nieuwe aanwinsten:) en ben erg blij dat ik alles hier kwijt kan!) |
Zondag 5 Augustus 2007 8:32 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik denk dat Tommy (heeft ook een forpus) nog wel wat tips voor je heeft.. Ik wist destijds zo goed als niets van forpussen..
Is de kooi groot genoeg voor die twee? Soms kunnen ze behoorlijk fel uit de hoek komen had ik begrepen?
Het is altijd verbazingwekkend hoe ze altijd op het zelfde moment honger hebben hahaha! En ze altijd nét dat pelletje of zaadje willen wat de ander vast heeft. Jaloerse kippen!
PS Je kan beter groenten geven, fruit is minder belangrijk dan groenten. Probeer eens een worteltje, of de blaadjes van broccoli. (is ook niet zo duur en zit meer in dan in de roosjes.. )
Ik denk dat forpusjes nét zoveel kunnen leren als grote gaaien. Denk alleen wel dat je de attributen aan moet passen op hun grootte..  |
Zondag 5 Augustus 2007 10:53 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Gefeliciteerd met jullie forpusjes. Leuke namen hoor.
Heel veel plezier en succes met ze.  |
Maandag 6 Augustus 2007 10:27 am |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Gefeliciterd met jullie aanwinsten.
Veel trainingsplezier.  |
Maandag 6 Augustus 2007 7:36 pm |
|
|
|
|
rijkie
Eitje
|
| Eerste training is geweest.. |
|
|
Hahaha Dat trainen valt nog niet mee zeg!
Eerst maar weet ik hoe vaak die clicker laten horen en ze beloond. Dat hadden ze in de gaten. Vervolgens wilde ik het opstappen op een stokje oefenen. Eerst gingen ze met hun snavel er naartoe: klik en belonen. Nadat ze dat een aantal keren hadden gedaan, moesten ze met 1 pootje de stok aanraken. Ging ook goed! Uiteindelijk hebben ze met behulp van de clicker op de stok gezeten. Ze stapten steeds op en werden beloond. Het is wel lastig dat ze samen in de kooi zitten hoor! Want de ene doet erg goed mee en de ander laat het even afweten, maar zodra ie weer zin heeft gaat ie weer verder oefenen en verwacht ook eten zodra de klik voor de ander is Ik dacht dat het misschien een idee was om nog verder te oefenen: opstappen op mijn vinger. Dat ging mis. Ze begonnen te knauwen, maar stapten niet op. Komt dat omdat ze niet begrijpen dat het stokje plaats heeft gemaakt voor mijn vinger? Wil ik te snel? (zal wel hoor! )
Later heb ik nog geprobeerd om Anna apart mee te nemen in de gang. Vanuit mijn hand op het stokje, beloning, weer klauteren op mijn hand, etc. Maar het was een nieuwe ruimte en dus was ze niet helemaal bij de les. En Julio begon heel hard te fluiten (noodkreet?) en dat deed Anna terug. Kortom: ze waren allebei in paniek.
Is dat normaal? Gaat dat op een gegeven moment over, of moet ik steeds met ze samen oefenen? En hoe moet ik nu precies verder? Van stok naar vinger, naar volgende 'oefening'?!
Owja: ik heb 1 foto, maar snap niet echt hoe ik die in mijn berichtje kan plaatsen.. Ik kan hem niet zomaar toevoegen aan dit bericht, omdat hij eerst op een site moet staan? |
Dinsdag 7 Augustus 2007 2:17 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
Wat goed dat ze nu al op de stok stappen!
Je kunt foto's in je dagboek (zie een van de links links) plaatsen.
Ik zou ze wel apart nemen met trainen, maar in dezelfde kamer houden zodat ze elkaar kunnen zien. Dan merken ze vanzelf dat je de ander geen kwaad doet en dat ze er beiden nog steeds zijn. Dan kun je na een tijdje hun zicht op elkaar blokkeren (door je lichaam ertussen te schuiven) en tot slot ze naar een andere kamer nemen. Maar ik denk dat ze nu gewoon bezorgd zijn als je ze uit elkaar haalt omdat ze je nog niet helemaal kennen.
En gewoon steeds alleen degeen voor wie de click was iets lekkers geven, ze hebben na een tijdje echt wel door wie iets verdiend heeft en wie niet. Mijn vogel verwachtte eerst snoepjes bij de clicks van dierentrainers op tv . Hij snapt nu wel dat het niet zo werkt.
En te snel gaan, tja. Die van mij stapt ook perfect op een stok maar op mijn hand stappen ho maar. Soms snappen ze best wat je bedoelt maar willen ze gewoon nog niet.
Maar vogels gebruiken ook hun snavel om elkaar te groomen. Misschien denken ze wel dat jij je hand aanbiedt om gepoetst te worden? |
Dinsdag 7 Augustus 2007 2:29 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Eerste training is geweest.. |
|
|
Wat goed zeg dat ze nu al opstappen! Dat zijn supersnelle leerlingen, dat belooft wat voor de toekomst..
Ik ben een flinke tijd bezig geweest met conditioneren. (wilde het rustig aan doen)
Ik denk dat je te snel wil gaan.. Probeer je vinger evenwijdig aan het stokje te houden. Eerst ver van de vogies af, daarna steeds dichterbij.
Kan je de een niet donker wegzetten en met de ander gaan trainen? Zo krijgt degeen die aan het trainen is geen respons van z'n maatje..
PS Je kan je foto in je dagboek of gebruikerspagina zetten.. Voor meer info hierover, kijk hier eens: http://www.fluffies.org/nl/vra.....-vf26.html |
Dinsdag 7 Augustus 2007 6:53 pm |
|
|
|
|
rijkie
Eitje
|
|
|
|
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en zijn er wat kleine vorderingen
Heb maar niet te vaak geoefend met ze, omdat ze erg snel moe zijn en dan gewoon gaan zitten slapen overdag. Steeds 10 minuten tot een kwartiertje en dat een paar keer op een dag. Op de stok zitten gaat perfect!! Ze stappen ook op de stok (ik denk dat het hun veiligheid is) zodra ze buiten de kooi zijn en ergens achter zijn gevlogen (lees: na 3 meter zijn neergedaald). Op mijn vinger stappen gaat redelijk. Eerst stok en vanaf stok op vinger gaat goed. Maar direct op mijn vinger lukt nog niet heel erg. Dan krijg ik eerst een flinke beet en vervolgens gaan ze rustig zitten. Julio ging zich uitrekken en liet 1 vleugel zien. Ik heb toen snel geklikt met de clicker en hem beloond. Hij keek heel raar, maar toen ik hem heel hard aanmoedigde liet ie hem nog 5 keer zien!!! Voorlopig blijf ik dit maar even oefenen, zodat ze dit heel goed kunnen en ook op commando i.p.v. door klikken.
Hoe oefen je trouwens 'kusjes geven' en kleuren en vormen herkennen?
We zaten gisteravond te eten en ineens hoorden we heel veel gefladder. Meer dan ze normaal doen. Wij kijken en wat bleek: ze waren ontsnapt uit hun kooi! De slimmerds. Ze hebben op één of andere manier hun etensbakje open weten te krijgen en zijn daardoor naar buiten gevlogen. Er stonden geen ramen open gelukkig, dus het was niet erg. Maar het is wel duidelijk dat je ze erg in de gaten moet houden en dat ze érg slim zijn!!  |
Vrijdag 10 Augustus 2007 1:30 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
hHaha,ja gaaitjes vinden overal wel een gaatje.
Wat super dat het allemaal wat beter begint te gaan.
Probeer eerst de grondbeginselen te leren,en dus te leren wat goed is.
Daarna kun je de trainingen gaan uit breiden.  |
Vrijdag 10 Augustus 2007 1:50 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Kusjes geven? Bedoel je het kusgeluidje of het uitreiken naar je lippen?
Hoe gaat het vandaag met je forpusjes?  |
Zaterdag 25 Augustus 2007 5:37 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:58 am
|
|
|
|
|