Bijten naar handen. Advies?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Chakazulu
Eitje

Bijten naar handen. Advies?  Reageer met quote  

Hallo,

Eén van mijn jonge halsbanden genaamd Chaka begint voortaan te bijten naar mij als ik met mijn hand in de kooi kom. Hoe kan ik hem dit afleren nu hij nog klein is?

Groetjes Joyce
Bericht Maandag 19 Mei 2008 2:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Bijten  Reageer met quote  

Hoi Joyce.. Is het echt bijten of meer knabbelen? (Valt hij echt aan of knabbelt hij gewoon veel te hard?)
Veel jonge vogels knabbelen wat hardhandig. (Hier was Iago in het begin geloof ik ook hardhandig, evenals Flit, Wheezy & Scuttle en ik denk Zazu ook??)
Bericht Maandag 19 Mei 2008 3:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Chakazulu
Eitje

Reageer met quote  

Het is echt bijten, hij maakt er ook een beetje een blazend geluid bij. Zag net dat Zulu het begint over te nemen. Hij komt met open snavel naar me toe en begint hard te pikken, daarna rent hij weg om vervolgens onder de handdoek te gaan liggen die ik in de kooi heb liggen....

Groetjes
Bericht Maandag 19 Mei 2008 11:40 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oh jee, puberen.. Sad Mag ik vragen hoe je reageert op dit gedrag? Doet hij dit ook buiten de kooi of vooralsnog alleen in de kooi?
Stop je je hand ineens in de kooi, of kondig je jezelf eerst aan? (Ze willen nog wel eens schrikken als je ineens je hand in de kooi stopt als ze zitten te suffen)

PS Ik verplaats je topic even naar gedrag.
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 8:28 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Chakazulu
Eitje

Reageer met quote  

Hallo,

Hij doet het vooral in de kooi. Ik zeg altijd eerst iets tegen ze als ik de kooi openmaak zodat ze niet schrikken.
Als Chaka mij wil bijten dan geef ik een klein tikje op de snavel en zeg ik op een hardere toon; Pas Op!

Weet helemaal niet of het goed is wat ik doe maar heb met 'puberende' vogels geen ervaring Very Happy

Groetjes
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 8:52 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Voor we verder gaan even een vraagje: hoe oud zijn ze? Want het klinkt alsof het om hele jonge vogels gaat Smile
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 11:21 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Chakazulu
Eitje

Reageer met quote  

Het precieze antwoord moet ik je schuldig blijven.... Sad Heb ze via een fokker gekocht die de jongen weer van een andere fokker heeft overgenomen omdat de moeder de jongen niet voerde..

Ze zijn nu net in de veren aan het komen en moet ze nog steeds met de hand voeren dus ze zijn nog erg jong...

Weet toevallig iemand hoe oud ze zijn als ze in de veren beginnen te komen?

Groetjes
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 12:08 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik hoef geen antwoord precies op de dag hebben Smile we weten nu in ieder geval genoeg om zeker te zijn dat het geen puberen is ... veeel te jong. Het klonk als hele jonge vogels, dus ik zat me af te vragen toen dat puberen aan bod kwam, da' alles.

Ik zou wel de tactiek veranderen. Dit zijn nog echte babies die vooral heel veel liefde nodig hebben ... kun je proberen een klein speeltje meenemen zodat je die direct in zijn snavel kan proppen Wink als je ziet dat hij probeert te bijten? Volgens mij is het alleen een fase die snel weer over is, maar het is wel ontzettend belangrijk dat ze leren dat ze jou kunnen vertrouwen, en dat is beter zonder getik Wink

Weet je zeker dat ze geen honger hebben?
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 12:18 pm
Chakazulu
Eitje

Reageer met quote  

hallo,

Ik heb even op het internet zitten speuren naar foto's van halsbanden en even gekeken welke leeftijd overeen kwam... Ik denk zo rond de 7 weken als ik naar andere foto's kijk..

Nee ze hebben geen honger als ze dat doen, ze doen het ook 15 min nadat ik ze gevoerd heb..
Het valt me op dat ze het vooral doen als ze net geslapen hebben.. ochtendhumeurtje?? Confused
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 12:25 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Misschien geven ze aan dat ze gewoon even met rust gelaten willen worden, zou dat kunnen?
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 12:29 pm
Chakazulu
Eitje

Reageer met quote  

Zou natuurlijk ook kunnen... Ik zal zodra Chaka weer begint te bijten hun met rust laten en later nog eens kijken.. Maar het is toch niet de bedoeling dat hun de baas worden in de kooi?

Tenminste als je een hond hebt en die begint te grommen als je bij zijn etensbak komt dan moet je hem toch ook straffen, dus ik dacht dat dat bij vogels ook geld. Of heb ik het nu helemaal verkeerd????
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 12:38 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Vogels zijn geen zoogdieren, en al helemaal kun je het niet vergelijken met een hond die in princpe een groepsdier is met een duidelijke hierarchie. Denken van termen van 'baas' is hier niet echt handig. Dat hebben papegaaien gewoon niet. Straffen werkt vaak alleen maar averechts; van agressie krijg je agressie of erger, angst en paniek - sommige gedragsdeskundigen zijn zelfs overtuigd dat papegaaien het concept van 'straf' niet begrijpen, dus dan kun je je voorstellen waarom straffen niet eens KAN werken.

Probeer meer vanuit de andere kant te werken, van positieve motivatie. Zorg dat je zo leuk bent dat ze bij jou willen zijn, en dat ze willen doen wat jij wil dat ze doen. Vermijden van negatieve situaties en aanmoedigen en belonen van het positieve doet wonderen Smile
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 12:58 pm
Chakazulu
Eitje

Reageer met quote  

Dank je voor de Tip!!

Ik zal er eens mee aan de slag gaan en hier verslag uitbrengen over een paar dagen.
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 1:19 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Succes ermee, en hou ons op de hoogte Smile

Ik heb trouwens een heleboel goede artikelen over het gedrag van papegaaien (en veel andere onderwerpen) die ik ook door kan geven, mocht je geinteresseerd zijn Smile
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 1:27 pm
Chakazulu
Eitje

Reageer met quote  

Dank u!

Heb je ze online staan die artikelen? Is altijd handig om me eigen in te lezen Laughing
Bericht Dinsdag 20 Mei 2008 2:01 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:01 pm
  Berichten van afgelopen: