|
|
|
Coco-tje
Kuikentje
|
| Bijten :( |
|
|
Ik heb een vraag over het gedrag van mijn vogel. Coco is de sinds een aantal weken/maanden erg veranderd. Zijn belletje, waar hij vroeger niet zoveel mee speelde, is nu echt alles voor hem. Als hij met zijn belletje speelt worden zijn pupillen kleiner. Hij reageert ook heel agressief als ik 's avonds voor het slapen gaan zijn belletje er weer uit wil halen (anders maakt hij mij 's morgens wakker). Het lijkt er een beetje op dat ie mij voor z'n belletje heeft ingeruild
Ik heb sinds kort een speelboom voor hem gemaakt (hij is nog niet helemaal af). Ik hang z'n belletje in de speelboom en doe daarna z'n kooi open en houd me arm ervoor zodat hij kan opstappen en zodat ik hem op de speelboom kan zetten. Maar het eerst wat hij doet als hij op mijn arm zit is keihard bijten De eerste paar keer dat hij het deed dacht ik; het zal wel, hij bedoeld het heus niet gemeen.
Ik heb toen een dikkere trui aangetrokken waar hij niet zo makkelijk doorheen kan bijten, dus toen ik heb weer liet opstappen ging hij, zoals gewoonlijk, eerst even hard in mijn arm bijten. Hier voelde ik dus niks van omdat ik een dikke trui aan had. Maar wat deed het kreng toen hij doorhad dat ik er toch niet op reageerde, hij ging heel doelbewust op zoek naar mijn handen (waar ik niks overheen had en dus onbeschermd was) en beet heel hard!
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie een antwoord/oplossing weten voor mijn vraag. Ik vind het echt heel vervelend dat hij het doet en wil het hem graag afleren, maar ik weet niet hoe. Het is eigenlijk nooit eerder zo geweest.
Groetjes Rianne |
Woensdag 13 Mei 2009 10:48 am |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Zoals je het beschrijft is het begonnen met het belletje, dus dat zou ik om allereerst eens weghalen. Probeer hem andere speeltjes te geven om zich mee bezig te houden, maar als het belletje problemen veroorzaakt moet het gewoon weg.
Hoe reageer je als hij bijt? |
Woensdag 13 Mei 2009 11:05 am |
|
|
Coco-tje
Kuikentje
|
Maar als ik het belletje zou vervagen door een ander speeltje, zou hij dan niet precies hetzelfde doen? Komt het niet door de tijd van het jaar misschien dat hij op zoek is naar een partner?
Zelf denk ik dat ik te weinig aandacht aan hem geef (hij plukt ook zijn veren ). Dat komt omdat ik een hond die best wel veel aandacht vraagt omdat ze gedragsproblemen heeft en omdat ik het ook drukker heb op school. Daarom denk ik er ook over (zie mijn andere topic) om hem een vriendje te geven, omdat ik het zielig vind dat hij alleen is...
De eerste keer dat hij beet trok ik me hand terug, de andere keren probeerde ik te doen of ik niks voelde (maar dat gaat lastig want hij bijt echt hard) en dan joeg ik hem van mijn arm af. |
Woensdag 13 Mei 2009 11:12 am |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
|
|
|
Ik zou het belletje wegpakken en zoveel mogelijk andere speeltjes in de kooi hangen. Als hij een hele lading speeltjes heeft gaat hij zich misschien minder focussen op
een
ervan. Bovendien houden speeltjes hem bezig en dat helpt weer met plukken. Vooral dingen die ze kunnen stukmaken doen het goed, bijvoorbeeld een dichtgeknepen wcrolletje met daarin wat lekkers of een aantal strengen sisaltouw. Die zijn ook meteen lekker goedkoop .
Doen alsof je niets voelt lijkt mij wel de beste reactie als hij opzettelijk bijt. Als het nu per ongeluk was zou ik hem erop wijzen dat hij je pijn doet en dat het niet mag, maar zo te lezen weet Coco dat al. Dus doen alsof je niets voelt is dan beter.
Het klinkt alsof Coco je bijt zodat jij hem met rust laat, dus het is goed om hem te leren dat jouw bijten niet dat resultaat heeft.
Het klinkt heel drastisch, maar pak jezelf eens goed in zodat hij je geen pijn
kan
doen. Een dikke trui, eventueel met een krant eronder en tuinhandschoenen. Als Coco dan gaat klimmen naar lichaamsdelen die niet ingepakt zijn, hou je hem tegen met je andere arm (ook ingepakt natuurlijk).
Of probeer het eens met een opstapstok (ook met tuinhandschoenen), daarin kan hij bijten tot hij een ons weegt.
Het doel is in ieder geval hetzelfde: Coco leren dat bijten niet het resultaat oplevert dat hij wil (namelijk dat jij hem wegzet). Ga bij jezelf even na of je jezelf wil inpakken of dat je een opstapstok wil gebruiken. |
Woensdag 13 Mei 2009 11:29 am |
|
|
Coco-tje
Kuikentje
|
Bedankt voor de goeie tips! Ik ga ze zeker uitproberen!  |
Woensdag 13 Mei 2009 11:33 am |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Succes! Laat je ons weten of Coco's gedrag weer beter wordt? |
Woensdag 13 Mei 2009 12:41 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Ze is je behoorlijk ana het uittesten. Vervelend. Whisper had je al een hoop tips gegeven
Eventueel zou je ook met een opstaptouw kunnen werken. Wanneer ze daarin bijt doet het jou geen zeer. Wanneer ze eenmaal buiten de kooi is, is ze dan liever? |
Donderdag 14 Mei 2009 9:14 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ga het niet direct zoeken op het feit dat je wat drukker bent of omdat je een hond hebt die wat meer aandacht nodig heeft. Ik heb hier 1 honden die vrij veel aandacht vragen en 2 gaaitjes, een vrij groot huis te onderhouden en moet ook nog werken. Ons grijsje heeft ook net een moeilijke periode gehad waar hij me serieus beet en heel koppig naar me toe was maar daar zijn we nu door. Het ligt niet direct aan het beetje minder tijd dat ze krijgen hoor want dat heb ik niet veranderd hier, dat ging niet. Wel, kan dat belletje de oorzaak zijn. Probeer ff wat tips uit die Whisper je al gaf, na een tijdje kan je dan beter zien of het aanslaat of niet maar ga jezelf niet direct verwijten, ben zeker dat je je uiterste best doet  |
Vrijdag 15 Mei 2009 8:05 am |
|
|
|
|
Coco-tje
Kuikentje
|
quote:
Originally posted by esjo
Ze is je behoorlijk ana het uittesten (...)
Ze
is een hij
En ik laat het weten hoor wanneer het weer wat beter gaat . Ik ben nu nog op zoek naar leuke speeltjes ter vervanging van het belletje. Op het forum staat ook heel veel leuke zelf-maak dingen die ik ga uitproberen. |
Vrijdag 15 Mei 2009 9:32 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:01 pm
|
|
|
|
|
|