Bijten

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Miekie
Eitje

Bijten  Reageer met quote  

Hoi,
Wij hebben twee tamme dwergpapegaaitjes, een vrouwtje en de andere is waarschijnlijk een mannetje. Mijn dochter loopt er veel mee, ze zijn echt volledig tam. 's Nachts gaan ze allebei apart in een slaaphokje, en vooral het vrouwtje vindt dit heel erg prettig (t mannetje heeft er ook geen probleem mee hoor), maar als je haar 's morgens eruit haalt begint ze tegenwoordig te bijten. Ze wil er wel uit maar toch. Ik heb haar gestraft, eerst door boos te worden, daarna met de rug van mijn hand een tik geven en soms spuit ik haar nat met een plantenspuit. Dan is ze weer gewoon lief en bijt ze ook niet meer als ik een vinger voor haar neus houd, maar de volgende ochtend is het weer van hetzelfde laken een pak. Overdag bijt ze niet en is ze heel lief. Alleen als ze de kans ziet weer in het hokje te komen en je moet haar er weer uit zien te krijgen, dan bijt ze wel. Ze zit er blijkbaar wel héél erg graag in, maar zo kan het toch ook niet?
Hoe leer ik haar dit gedrag af? Confused
Miekie.
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 11:20 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
joze
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

hallo Miekie

in wat voor hokje zit ze ???
hangt dit in de kooi ????
waarom het sávonds allebei appart ???
als het een koppel is dan willen ze ook het s'nachts graag samen zijn
heb je foto's hier van ???

waarom probeer je niet eens een birdytentje in de kooi te hangen.
de meeste aga's zijn hier dol op.
ze kunnen er zelf in en uit gaan.
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 12:19 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Python1
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ten eerste.
Welkom hier op het forum.

En ten tweede al wat je nu doet nat spuiten kwaat worden en roepen een tik geven niet meer doen haalt niets uit of dat gaat het juist erger maken.

Wat ik zou doen je probeert ze er gewoon uit te halen wilt ze niet ok kooi terug toe en negeren. Na 1 minuutje ofzo probeer je terug wilt ze nog niet gewoon de kooi terug toedoen en geen aandacht meer geven en hou je lekker gezellig met het mannetje bezig. Na 1 a 2 minuten dat ze ziet dat jij en het mannetje veel plezier hebben probeer je nog eens. Hou dit zo gewoon vol tot dat ze weet wat ze allemaal mist van zo te doen.

Uiteindelijk zal ze wel van de eerste keer er uitwillen omdat ze dan ook wilt spelen en plezier maken zoals het mannetje.
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 2:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Onze Taco (ook een vrouwtjes aga) beet in het begin ook vaak als je met je hand in de kooi ging...dit deed zij uit neiging om haar terrtorium = kooi te verdedigen...ik geloof dat meer agaatjes en gaaien dit hebben... als ze beet zei ik enkel een keer nee en kijk boos, verder reageerde ik er niet op, het ging vanzelf over..
Taco vond het ook prettig om zich overdag even in haar kooi terug te trekken voor een tukje of poetsbeurt, ik zag daar nooit kwaad in, ze kwam er vanzelf weer uit Very Happy
Ik zou geen slaande bewegingen of plantenspuit gebruiken, je maakt haar er wellicht angstig mee waardoor ze ook zou kunnen bijten! Wink
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 2:37 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik sluit me bij de anderen aan. niet slaan of nat spuiten. misschien is het er eentje die graag wat langer slaapt. je weet dat meisjes altijd toilet moeten maken eer ze naar buiten komen hahaha. je kan de kooi ook gewoon open zetten dat ze er vanzelf uit kan komen wanneer ze er voor klaar is.
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 3:09 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Miekie
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by joze
hallo Miekie

in wat voor hokje zit ze ???
hangt dit in de kooi ????
waarom het sávonds allebei appart ???
als het een koppel is dan willen ze ook het s'nachts graag samen zijn
heb je foto's hier van ???

waarom probeer je niet eens een birdytentje in de kooi te hangen.
de meeste aga's zijn hier dol op.
ze kunnen er zelf in en uit gaan.

In een houten hokje met alleen 5 luchtgaten erin. Ze past er ongeveer 3 ½ keer in de breedte (van bovenaf de vogel bekijken dus)
Het hokje staat op de grond, en ze slapen apart omdat ze anders elkaar afmaken in het hokje, lijkt me, aangezien het te klein is voor twee papegaaien in te laten slapen.
Op mijn profiel staan de links naar de pagina's van mijn vogels.

@Python: Ik denk inderdaad dat het tik geven en natspuiten alleen maar bozer maakt. Tenminste... Als ze vreselijk aan het kwetteren zijn terwijl er bijvoorbeeld bezoek is, of iemand tv aan het kijken is, pakt óf mijn jongste dochter de vogels eruit óf ik spuit ze nat.
Misschien helpt dat ook wel. Mijn jongste dochter wilde vandaag ook allebei de vogels eruit halen, maar de vogel die vaak bijt, beet haar weer, ze zette haar terug en ging gezellig tv kijken met het mannetje. Toen ze aan de computer wilde gaan probeerde ze haar nog eens eruit te halen, na veel moeite, met snel reageren enzo (ze kruipt weer snel terug in de kooi als je haar wilt pakken als ze buiten de kooi zit, dan doet mijn dochter altijd snel de kooi dicht), had ze haar eruit kunnen halen, zónder bijten. Toen ze aan de computer zat met 2 pitjes voor de vogels, wilde ze eentje aaien, ze beet, en ze had hun de pitjes niet gegeven, beide vogels niet. Aangezien het mannetje de pitjes niet wilt eten als het vrouwtje ze niet krijgt. Gaf ik ze beiden maar niets...
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 3:38 pm
Python1
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Deze hokjes zijn gewoon houten kistjes de vogels kruipen er niet zelf in of kunnen er ook niet uit ofwat?
En dit omdat ze anders elkander gaan afmaken??

Als deze doosjes gewoon dienen om de vogels s'avond in optesluiten zou ik hier mee stoppen hoor. Denk als de vogels in den dag overeen komen gaan ze elkander ook niet afmaken s'avonds hoor. Laat ze maar gewoon in hun kooi slapen of koop een mooie grote nestblok waar ze zelf in of uitkunnen kruipen of zoals hier al gezegt is zo'n birdytentje.

Want als zij in da doosje opgesloten zit kan ze ook niet zien wat plezier het mannetje heeft met jullie he.

En zeker niet natspuiten op het moment zelf werkt dit ja maar op den langen duur haal je er echt geen rezultaten mee. JE moet eerst zoeken waarom ze op dat moment bijt. En volgens mij is dit gewoon door dat ze opgesloten word in die doos. Gewoon het slechte negeren en het goeie belonen. Of laten zien dat bijten niets uithaalt en ze gewoon pakken en er uithalen. Kan je dan miss best even met handschoenen ofzo doen als ze echt tot bloedens toe happen.
Eenmaal ze door hebben het haalt niets uit dat we bijten ze haalt ons toch uit de kooi gaan ze ook er mee stoppen.
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 4:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Miekie
Eitje

Reageer met quote  

Nee dat niet.
Het is gewoonweg een veel te klein hokje voor beiden vogels! En ik zet ze er meestal alleen in om in te laten slapen. Ik heb meerdere dwergpapegaaitjes gehad en die beten totaal niet, ook al zaten ze in het hokje.
Een birdytentje zal niet helpen, dan krijg ik haar ook al de kooi niet meer uit.
Ze bijt écht niet omdat ze in de doos zit, dat weet ik 200% zeker. Want andere vogels hebben dat ook niet gedaan.
Het mannetje laat ik de komende tijd wel gewoon in het hokje slapen, maar het vrouwtje, dat bijt, laat ik eens in de kooi slapen. Als ze bij elkaar zijn gaan ze kwetteren en dat houdt dus iedereen in het huis wakker.
Een handschoen heb ik zelf ook al geprobeerd, want ze heeft mijn dochters, mijn man en mij ook al eens zo erg gebeten dat het bloedde! Ze heeft me vanmorgen door de handschoen gebeten! En 'gewoon eruit pakken' ga ik niet doen want dan bijt ze me al helemaal goed. En dat doet flínk pijn.
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 6:07 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik begrijp dat er vooral gebeten wordt in de kooi? Vogels gedragen zich vaak heel anders in en om de kooi. Wink Bijt ze erg hard? Anders kan je ze leren opstappen op een opstaptouw (buiten de kooi aanleren) en daarna dit opstaptouw gebruiken in de kooi: Zo voorkom je reacties als 'au' en terugtrekkende handen. Wink
Bericht Donderdag 28 Juni 2007 7:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Miekie
Eitje

Reageer met quote  

Even voor de duidelijkheid: ze vinden het NIET erg om 's aovnds in een hokje te gaan, als ze het niet prettig vinden zouden ze er toch niet meteen in wippen zodra ze die mogelijkheid hebben? Ze krijgen er rust, worden niet afgeleid door tv of wat ook, ze worden rond een uur of 9 heel druk en willen dan maar al te graag in hun 'bedje'. En nee, ze kunnen er niet zelf uit, ook dát is niet erg, ze zijn het gewend van kleins af aan.
Maar volgens de mevrouw waar ik ze gekocht heb (zij kweekt die beestjes) ligt het er aan dat het vrouwtje broeds is en eitjes wil leggen. Nou wil ik het beestje die mogelijkheid best geven, maar wat gebeurt er als die eitjes er zijn en de kleintjes zijn groot genoeg? Krijg ik dan gewoon weer een papegaaitje wat tam is of lukt dat niet meer?
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 8:59 am
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Dat ligt eraan wat je met het doosje gaat doen.
Op zich wordt ie gewoon weer tam,maar ook agaatjes hebben het aan zich,als er een ruimte voor is,te blijven leggen. Dit is overigens sowieso niet goed,omdat het heel uitputtend is voor het popje.
Dus zouden ze werkelijk eitjes gaan leggen,zou ik het doosje nadat ze uitgebroed zijn(of er nu wel of geen jonkies zijn) toch weg halen,hoeleuk het ook voor je agaatjes is. Wink
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 9:11 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Miekie
Eitje

Reageer met quote  

Dus als ik het broedkastje weer weg haal daarna zal ze gewoon weer tam te krijgen zijn? En wanneer zal ze dan wéér roeds worden, is dat net zoals alle vogels buiten een keer per jaar?
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 9:13 am
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Uhm,bij bijna alle kweekkoppels,of koppeltjes die binnenshuis zitten of in verwarmde ruimtes,is het heel makkelijk te manipuleren,dat ze vaker een legsel hebben,dus ook broeds blijven.
Dus het weg halen van de broedkooi of iets dergelijks en het overzetten op alleen droogvoer,haal je deze gewilligheid weg.

Ze zijn zeker met wat training gewoon weer tam te krijgen. Wink
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 9:18 am
Miekie
Eitje

Reageer met quote  

En als ik er nu NIET aan toegeef, ik geef haar dus géén mogelijkheid om ietjes te leggen, dus net zoals ik nu doe, allebei apart in een kooi (tijdelijk dan, paar daagjes of zo, want ik vind het eigelijk best zielig voor ze dat ze nu niet bij elkaar mogen) gaat dan die broedsheid ook over? En hoe lang zou dat dan duren?
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 9:22 am
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Dat zal denk ik voor een tijdje zijn.
Het worden niet voor niets lovebirds genoemd. Laughing Laughing Laughing
maar zijn ze eigenlijk onverwant??
Bericht Vrijdag 29 Juni 2007 9:26 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende