bijtende en krijsende papegaai

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Maarten
Eitje

bijtende en krijsende papegaai  Reageer met quote  

Ik heb een grijze roodstaart papegaai van zo'n 15 jaar oud (Janos). De papegaai is jong gekocht en ik woonde toen nog bij mijn ouders. Vanaf het begin af aan was ik eigenlijk de enige die er wat mee kon. Ik haalde hem vaak uit de kooi en dat ging allemaal prima. Maar omdat ie nogal eenkennig was, beet ie verder ongeveer iedereen. Dit had als gevolg dat ie dus ook minder geliefd werd bij mijn ouders. Door omstandigheden is de vogel gedurende langere tijd niet uit zijn kooi gehaald, en sinds enige tijd gebeurt dit weer. Ik wil dus ook weer meer gaan ondernemen met hem en ik merk aan Janos dat ie dat leuk vindt. Het probleem is echter dat ie graag uit de kooi wil, hij vindt dit ook hartstikke mooi. Aaien gaat prima, en hij wil graag op mijn hand zitten. Echter als ie terug moet schreeuwt ie moord en brand en hij klampt zich helemaal vast met zijn pootjes aan de tralies van de kooi. En bijten, bijten, bijten. Echt niet normaal meer, ik krijg hem niet meer in de kooi! Uiteindelijk moet ik hem met handschoenen al krijsend in de kooi zetten, hij is dan superaggressief. Die aggressiviteit heeft ie altijd al wel wat gehad, maar niet zo erg. Ik weet niet hoe ik de vogel weer naar mij kan laten luisteren, terwijl dit natuurlijk erg belangrijk is. Als dit zo blijft is het gevolg dat ie weer minder uit de kooi gehaald wordt en minder aandacht krijgt, en dat wil ik juist voorkomen. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken, want zo gaat het niet.
Bericht Zondag 21 Oktober 2007 4:48 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: bijtende en krijsende papegaai  Reageer met quote  

Allereerst welkom hier..
Wat een lastig probleem.. Is er iets in de kooi waarvoor hij bang lijkt te zijn? Papegaaien kunnen vaak enorme aanstellers zijn. Heb je ooit toegegeven aan zijn gedrag door hem nnog even uit de kooi te laten?
Ik weet niet hoe andere mensen erover denken, maar zou je hem evt niet eerst met de handschoenen in de kooi kunnen zetten? (Als je wegloopt om de handschoenen te pakken, heeft hij volgens mij een beetje gewonnen)

Is het deurtje van de kooi groot genoeg om hem gemakkelijk in de kooi te krijgen?

Heb je trouwens foto's van Janus? Die kan je hier in je gebruikerspagina of dagboek zetten. Voor meer info: http://www.fluffies.org/nl/vra.....-vf26.html
Bericht Maandag 22 Oktober 2007 8:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Maarten
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor je reactie. Nee, hij is niet voor iets bang in de kooi. En ja, ik heb hem er weleens langer uitgelaten terwijl ie terug moest, niet handig natuurlijk, want dan wint ie. Maar ja, als ie al drie vingers kapotgebeten heeft, ben je hem wel ff zat. En als ik met handschoenen aankom begint ie als een gek te bleren. Hij zit altijd op de kooi, en ik heb al meerdere malen gelezen dat dat niet goed is, omdat ie dan hoger is dan mij. Ik zal eens proberen om hem lager te laten zitten. Ik weet niet of ie zich aanstelt. De laatste keer dat ik hem met handschoenen aan in de kooi heb gedaan is 5 dagen geleden, en nog wil ie me telkens bijten (waarschijnlijk als dank dat ik hem met handschoenen misschien iets te hardhandig in de kooi heb gedaan). Het zal wel weer ff tijd nodig hebben. Ik denk dat ik wat consequenter moet zijn naar hem. Ik heb hem ook al eens een tik op zijn snavel gegeven toen ie me voor de zoveelste keer had gebeten. Werd het alleen maar erger van. Zo gauw als ie weer wat rustiger is, haal ik hem wel weer uit de kooi, we zullen zien....
Bericht Maandag 22 Oktober 2007 10:58 pm
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hoi,
welkom op het forum
kan je hm miss niet zelf terug laten gaan zn kooi in?
bv met een lekker nootje wat je in zn kooi legt?
zo heb ik dit met coco gedaan het vergt wat oefening maar hij deed het wel na een tijdje nu gaat ie zelf zn kooi in zonder nootje Smile
en dan als ie in zn kooi zit bv zeggen hoe knap je hm wel niet vind!
groetjes joyce en coco
Bericht Dinsdag 23 Oktober 2007 10:11 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Maarten
Eitje

Reageer met quote  

Nee, zelf teruggaan al tot in den treure geprobeert. En iets lekkers trapt ie niet in. Wel grappig, normaal vindt ie een stukje kaas super, maar als ie ervoor in de kooi terugmoet, dan hoeft het niet meer. Zal eens proberen hem niet op de kooi te laten zitten, ik denk dat het daar ook mee te maken heeft. Hoog, eigen territorium, enz.
Bericht Woensdag 24 Oktober 2007 11:47 am
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

mh jammer dat dat niet lukt!
maar dat lager zitten zou al best kunnen helpen.
ben benieuwd veel succes alvast! Very Happy
Bericht Woensdag 24 Oktober 2007 11:51 am
Liz
Vlieger

Reageer met quote  

Hmmm...wat een lastig probleem.
Zelf heb ik niet zo'n tamme aga's en die heb ik een commando geleerd om terug in de kooi te gaan. In het begin deden ze dit natuurlijk niet, maar omdat ze niet tam zijn, was het atuurlijk makkelijker om ze zachtjes de kooi in te "jagen". Als ze dan in de kooi zitten, dan prijs ik ze de hemel in.
Heeft Janos niet een favoriet speeltje ofzo buiten de kooi? Misschien dat je dat dan samen met hem in de kooi kan doen. Dat hij geen eten aan neemt zodra hij in de kooi zit, lijkt mij normaal, hij heeft op dat moment van jou verloren en is dus boos. Belonen met je stem werkt op zo'n moment vaak beter.
Ik zou hem gewoon elke keer als je hem terug in de kooi wilt, gewoon zonder pardon er in zetten. Bereid hem eerst voor, door te zeggen dat hij in de kooi moet, zodra hij dan gaat schreeuwen zou ik er absoluut geen aandacht aan geven, niet tegen praten en niet aankijken. Gewoon zo snel mogelijk de kooi in zetten. Desnoods met een handschoen. Als hij dan in de kooi zit, zou ik hem heel uitbundig belonen met je stem en als hij later stil is in de kooi, zou ik er bij gaan zitten en lekker tegen hem vertellen en zeggen hoe knap die wel niet is dat hij in de kooi zit. Zodat hij zich meer op z'n gemak gaat voelen in de kooi en inziet dat hij daar ook lekker kan spelen.
Is de kooi trouwens groot genoeg voor hem en heeft hij genoeg speelgoed?
Veel succes ermee!
Bericht Woensdag 24 Oktober 2007 3:09 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm is het niet mogelijk om tot die tijd een olifantenpootje (of hoe heten die dingen) te gebruiken? Dan sta je in ieder geval hoger, toch?
Ik snap dat je niet doorgaat als je vingers bijna in stukjes geknipt zijn. Probeer de volgende keer de handschoenen in je broekzak te stoppen ofzo? Ik weet niet of dan terugtrekken ook als 'winnen' wordt gezien??
Bericht Woensdag 24 Oktober 2007 8:17 pm
Nel
Vlieger

Reageer met quote  

Grijsjes (alle papegaaien trouwens Wink ) zijn slim en hij heeft al een keer gewonnen, dus blijft ie het proberen, mits je het leuk maakt.

Wat betreft bovenop de kooi: voor je probeert hem in de kooi te krijgen een trappetje klaarzetten. Oftewel, altijd bij de kooi laten staan is wel zo handig.

Als het een grote ingang is van de kooi heb ik nog wel een tip voor je.

Als hij bovenop de kooi zit, klim jij het trappetje op met een kleine kooi zonder bodem. Die zet je over hem heen. Een instinct van gaaien is: altijd naar boven klimmen. Hij zal dus in dat kooitje klimmen.
Jij tilt kooitje op (in zelfde positie houden), kantel hem pas bij de ingang van zijn kooi of als het kan zelfs in de kooi zetten. In de kooi uiteraard met de bodemloze bodem Laughing omhoog. Hij zal dan weer omhoog klimmen, maar dan zit ie in zijn eigen kooi.
Misschien is dit een tip voor noodgevallen.

Hier heb ik mijn gaaien geleerd op commando de kooi in te gaan. Maar als ik jou begrijp zal dat niet lukken bij Janos Confused

Dus alleen aktie ondernemen met in de kooi zetten ZONDER dat je deze aktie zal moeten onderbreken, om welke reden dan ook.

Als ik weer een tip heb hoor je het wel. Ik ga verzinnen. Wink
Bericht Zaterdag 27 Oktober 2007 3:43 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Maarten
Eitje

janos  Reageer met quote  

Bedankt voor de reacties. Ik denk wel dat ik er wat aan heb. Kon gisteren hem voor het eerst weer aaien zonder dat ie uithaalde. Hij heeft het dus wel weer ff volgehouden. De tijd is rijp om de tips eens in de praktijk te brengen. Als m'n vingers weer geheeld zijn, laat ik weten of het gelukt is, haha.
Bericht Zaterdag 27 Oktober 2007 8:57 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Fijn dat je wat aan de tips hebt.. Wink ..maar ik denk dat je de oorzaak zo niet oplost. Ik begrijp best dat ie niet graag de kooi in wil als hij er (door het bijten) zo weinig uit mag. Misschien kun je een leuke speelplek lager dan de kooi maken en de kooi opleuken met nieuwe speeltjes (wc-rollen, babyspeeltjes, zelfgemaakte touwen e.d. hoeven niet veel te kosten) Zo lukt het in de kooi krijgen misschien ook makkelijker. Ik heb dit met Cleo meerdere keren per dag geoefend, al begrijp ik dat dit voor jou een pijnlijke bedoening kan worden. Dus, ik even weg, Cleo in de kooi met wat lekkers en bij thuiskomst er weer uit en dat een aantal keer, zo leerde ze dat de kooi niet voor altijd is en dat ze bij goed gedrag er snel weer uit mag.
Dus probeer het in en uit de kooi gewoon een aantal keer achter elkaar. Dus eruit, na een poosje (met handschoenen) erin belonen en nadat geschreeuw gestopt is er weer uit enz. Dit is bij bijten natuurlijk vervelend, maar de aanhouder wint! En dat is voor Janos ook wel zo leuk! Veel succes en houd ons op de hoogte
Bericht Zondag 28 Oktober 2007 5:21 pm
Sue
Moderator
Moderator

Re: janos  Reageer met quote  

Succes! Ben benieuwd hoe het gaat.. Houdt ons aub op de hoogte.. Wink
Bericht Zondag 28 Oktober 2007 10:15 pm
Maarten
Eitje

Reageer met quote  

Jawel, we gaan de goede kant weer op. Ik haal Janos uit de kooi, en zet hem op mijn arm, en alles gaat prima. Tips heb ik wel wat aan gehad. Af en toe wil ie nog een beetje happen, maar dat is ook het aard van het beestje. Nu weer wat meer gaan oefenen, dan komt het allemaal goed.
Bericht Woensdag 14 November 2007 5:31 pm
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

dat gaat zo te horen de goede kant op,toppie!!! Veertje
Bericht Woensdag 14 November 2007 5:36 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Wat fijn zeg!!!! Very Happy
Bericht Woensdag 14 November 2007 9:22 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:01 pm
  Berichten van afgelopen: