Bijtgedrag afleren

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Nathalie
Fladderaar

Bijtgedrag afleren  Reageer met quote  

Hoi,

Ik denk dat Timmy een beetje op een leeftijd is aangekomen (7 mnd) dat hij gaat "uitproberen". Als andere mensen hem willen aaien, aanraken of op laten stappen bijt hij (meestal). Het is meestal niet hard en hij bijt niet door maar toch. Soms als hij bij iemand anders zit en ik aai hem dan wil hij ook proberen te bijten (heeft ie 2x gedaan), ook niet hard, maar toch.

Hoe kan ik dit het beste afleren? Als het thuis gebeurd dan zet ik hem meteen in zijn kooi en negeer ik hem, maar ik heb niet de indruk dat hij daar mee zit. Dan gaat ie gewoon op zijn stok zitten, veren poetsen of wat rond klimmen ofzo.
Maar ik neem hem ook overal mee naartoe, bijvoorbeeld als ik moet trainen, zet ik hem in de kantine neer op zijn stok. Als ze hem dan willen aaien of pakken wil hij ook bijten, maar mensen die niet bang zijn en gewoon volhouden kunnen hem uiteindelijk gewoon aaien of pakken, want als ik dan weer binnen kom zit ie rustig bij iemand op de schouder of gewoon op de stok.
Als ik thuis ben dan is ie eigenlijk altijd uit zijn kooi, of bij mij, of op zijn stok of in zijn klimboom.

Iemand tips of is dit gewoon de leeftijd (pubertijd ofzo)?

Groetjes Nathalie en Timmy
Bericht Dinsdag 12 December 2006 9:55 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik denk ook dat dat gewoon de pubertijd is,
want Pico beet ook nooit, maar soms wil die wel eens bijten,
soms hard soms normaal,
Als ik mijn hand nat maak, dan bijt die niet maar likt het,
Moet je maar eens proberen,
Ook 'NEE' schreeuwen tegen hem als die bijt
Bericht Dinsdag 12 December 2006 1:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Dat ie niet door andere mensen geaaid wil worden,is vrij normaal!!!
Dit zal een kwestie van tijd zijn en het doorzettingsvermogen van andere mensen!!!

Voor thuis wat Ziya al aan geeft,is een goede,alleen het schreeuwen ben ik het niet eens. Een nee,op een straffe toon,is goed.

Zelf zijn we hier veel bezig gegaan met de tip die Tommy heeft gegeven. Op het moment dat je gaai wil bijten,hem afleiden met iets anders.

Wil je hem toch straffen,door hem weg te zetten. wat we hier ook doen met sommige gaaitjes. Ik zet ze dan in een reiskooi in een andere kamer. Hier hebben ze dus verder niks!!
Bericht Dinsdag 12 December 2006 3:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Nathalie
Fladderaar

Reageer met quote  

in een reiskooi in een andere kamer is inderdaad wel een goed idee, voor hoelang zou dat dan moeten?
maar daar ben ik dan opzich best lang mee bezig (reiskooitje pakken, hem erin krijgen en de deksel dicht doen etc) is dat wel effectief voor een klein beetje wat niet hard is?
Als ie mij echt gaat bijten dan vind ik het wel een goed idee, maar als hij anderen gaat bijten die hem willen pakken of aaien... heb ik eigenlijk wel mijn twijfels om hem op een "harde" manier te straffen. Hij moet toch op een manier kennisgeven dat hij niet altijd aangeraakt wil worden, toch?

Beetje dubbel gevoel heb ik eigenlijk, maar ik ben ook maar een zacht ei haha want vind dat meteen zielig

maar bedankt voor de tip
Bericht Dinsdag 12 December 2006 3:11 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Als het alleen voor andere geldt,tja,om dan te straffen??
Nee,doe ik ook niet!!!
Iedereen mag van ons proberen,en nemen zelf het risico.
Natuurlijk,want eigenlijk hebben we dat alleen met Coco hier,proberen we Coco daar in te begeleiden,door met hem blijven te praten,dat die persoon okee is en zich gerust mag laten aanraken door die persoon.
Nu staat in 1 van mijn dagboeken het verhaal over Liz. Liz is een vriendin van ons en zij heeft door gezet. Coco stapt nu vrijwel zonder noemens waardige problemen op bij haar. Dit weekend stapte die zelfs op bij twee vreemden.

Dus met dat klein beetje wat we nu geleerd hebben,zou ik zeggen. Ga trainen met 1 niet zo'n bekend persoon voor hem. Laat ze desnoods samen alleen in een ruimte waar Timmy niet veel komt. mss. dat het ook werkt!!!
Bericht Dinsdag 12 December 2006 3:19 pm
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Danny
Voor thuis wat Ziya al aan geeft,is een goede,alleen het schreeuwen ben ik het niet eens. Een nee,op een straffe toon,is goed.

Met schreeuwen bedoel ik niet echt met een agressieve gedrag Danny!
Gewoon op een staffe toon ja!
Als je echt zo hard 'nee' gaat schreeuwen dan word je vogel bang, en kan mischien harder gaan bijten,
Bericht Dinsdag 12 December 2006 3:38 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Nathalie
Fladderaar

Reageer met quote  

oke, maar in het begin was het eigenlijk een allemansvriend, vandaar dat ik het wel fijn vind als hij bij iedereen gewoon kan zitten. Ook vooral omdat ik hem best vaak ergens mee naartoe neem.
Maar als je hem in een reiskooi of iets in een andere kamer zet Danny, hoelang blijft hij daar dan staan, of wat is effectief? Hebben we het dan over 5 of 10 minuten of een half uur, of langer...?
Bericht Woensdag 13 December 2006 8:28 am
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ja,maar alleen werkelijk doen,als jij hem ergens voor straft!!!
En hou het ook goed in de gaten of het wel werkt!!!!
Maar 5 tot 10 minuten. Maar gelukkig is het niet vaak meer nodig
Bericht Woensdag 13 December 2006 9:47 am
Loes
Fladderaar

Reageer met quote  

Dat wegzetten doe ik niet eens. Ik negeer het bijtgedrag en ga door met wat ik aan het doen ben. Ik balde dan ook wel eens mijn vuist zodat ze niet echt grip kreeg op mijn hand! Laughing Ze merkte dus dat het niets uithaalde en ik moet zeggen: ze bijt nooit meer! Very Happy
Bericht Woensdag 13 December 2006 7:13 pm
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ja,dat is natuurlijk ook een methode!!!
Zo heb ik Coco hier gewoon altijd laten bijten,totdat ie door kreeg dat het niet werkte.
Maar of andere mensen daar van gediend zijn!!! Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
Bericht Woensdag 13 December 2006 10:46 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Mijn mening is dat ze niet door iedereen aangeraakt hoeven te worden. Wil ik zelf uiteindelijk ook niet. Laughing Dus verboden te aaien en alleen opstappen als jij dat zegt..en dan ook doorzetten, dus geen gemier Wink Zo doe ik dat tenminste Cool Ik heb geen zin in ongewenste intimiteiten en wil ook niet dat ze mn vogels aanleren te bijten Razz
Bericht Donderdag 14 December 2006 6:56 pm
Loes
Fladderaar

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Tommy
Mijn mening is dat ze niet door iedereen aangeraakt hoeven te worden. Wil ik zelf uiteindelijk ook niet. Laughing Dus verboden te aaien en alleen opstappen als jij dat zegt..en dan ook doorzetten, dus geen gemier Wink Zo doe ik dat tenminste Cool Ik heb geen zin in ongewenste intimiteiten en wil ook niet dat ze mn vogels aanleren te bijten Razz

En daar ben ik het helemaal mee eens! Afblijven als je niet echt durft.. Laughing
Bericht Donderdag 14 December 2006 9:00 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:02 pm
  Berichten van afgelopen: