|
|
|
catharina
Fladderaar
| Bijtgedrag van bas |
|
|
hoi
onze bb bas is nu ruim 2 jaar en naar mij toe altijd heel lief geweest
de mannen bij ons thuis vindt hij/zij heel interessant maar ze kunnen bv niet zijn water/voerbak verschonen en vullen
sinds gisteren valt hij mij aan, zodra ik mijn hand in de kooi doe om zijn bakjes erin/uit te halen
hij vliegt als een havik op mijn hand en bijt behoorlijk hard.
ik vraag me nu af hoe dit plotseling kan en wat ik er tegen kan doen
er is in de huiselijke situatie geen verandering geweest, zoals bv een nieuwe vogel of meer/minder thuis zijn
catharina |
Zondag 21 September 2008 10:17 am |
|
|
stephen
Ervaren vlieger
hmm kan het zijn dat hij verschoten is van iets of dat hij iets gezien heeft ofzo? het kan ook zijn dat hij in de puberteit zit, ik weet niet rond welke leeftijd een bb-tje de puberteit heeft want joske hiert is nog geen jaar dus hij heeft dit nog niet.
maar als hij de puberteit heeft wil hij zijn "mama" wel wat uittesten enzo, je weet wel hoe het gaat . |
Zondag 21 September 2008 1:13 pm |
|
|
catharina
Fladderaar
quote:
Originally posted by stephen
hmm kan het zijn dat hij verschoten is van iets of dat hij iets gezien heeft ofzo? het kan ook zijn dat hij in de puberteit zit, ik weet niet rond welke leeftijd een bb-tje de puberteit heeft want joske hiert is nog geen jaar dus hij heeft dit nog niet.
maar als hij de puberteit heeft wil hij zijn "mama" wel wat uittesten enzo, je weet wel hoe het gaat .
ja pubers kunnen rare dingen doen..........
maar zou hij daar nog niet door zijn?
wacht verdere reacties af
bedankt
cATH |
Zondag 21 September 2008 1:37 pm |
|
|
|
|
stephen
Ervaren vlieger
ja miss is hij er toch al uit maar heb je hem in zijn ogen iets misdaan, mijn bb-tje had dit ook, op een avond waren we de dikste vrienden en toen ging hij in zijn kooi om te slapen en de volgende ochtend had hij een doodse schrik van mij, dus ge weet nooit. miss is het beste wat je kan doen hem eventjes proberen te paaien, geef hem lekkers enzo zodat je terug in een goed licht bij hem komt, maar laat je ook niet doen en toon niet dat je bang van hem bent en laat je niet intimideren en als dat niet werkt na een tijdje dan moet je denk ik wel opnieuw met hem beginnen, terug een band met hem scheppen en hem zo terug tam maken |
Zondag 21 September 2008 3:22 pm |
|
|
WendyBroer
Beginnende vlieger
|
Ik dacht dat bb uit gepuberd waren bij een leeftijd van 1,5 jaar.
In die 1,5 jaar heb je periodes dat ze je uitproberen. Maar jou bb
zou daar dus al overheen zijn.
Misschien heeft het met broeds zijn te maken. Met welke leeftijd ze dat zijn weet ik eigenlijk niet. De kooi kunnen ze zien als hun terrein. En als ze dan broeds zijn gaan ze der plekkie verdedigen.
Is hij buiten de kooi nog wel lief??? Of bijt hij dan ook? |
Zondag 21 September 2008 3:58 pm |
|
|
catharina
Fladderaar
quote:
Originally posted by WendyBroer
Ik dacht dat bb uit gepuberd waren bij een leeftijd van 1,5 jaar.
In die 1,5 jaar heb je periodes dat ze je uitproberen. Maar jou bb
zou daar dus al overheen zijn.
Misschien heeft het met broeds zijn te maken. Met welke leeftijd ze dat zijn weet ik eigenlijk niet. De kooi kunnen ze zien als hun terrein. En als ze dan broeds zijn gaan ze der plekkie verdedigen.
Is hij buiten de kooi nog wel lief??? Of bijt hij dan ook?
hoi
buiten de kooi is het al langer een drama, want hij wil er niet weer in
maar in de kooi gaat hij altijd uit zichzelf op mijn hand zitten, koppie krauw enz enz |
Zondag 21 September 2008 6:15 pm |
|
|
|
|
catharina
Fladderaar
quote:
Originally posted by stephen
ja miss is hij er toch al uit maar heb je hem in zijn ogen iets misdaan, mijn bb-tje had dit ook, op een avond waren we de dikste vrienden en toen ging hij in zijn kooi om te slapen en de volgende ochtend had hij een doodse schrik van mij, dus ge weet nooit. miss is het beste wat je kan doen hem eventjes proberen te paaien, geef hem lekkers enzo zodat je terug in een goed licht bij hem komt, maar laat je ook niet doen en toon niet dat je bang van hem bent en laat je niet intimideren en als dat niet werkt na een tijdje dan moet je denk ik wel opnieuw met hem beginnen, terug een band met hem scheppen en hem zo terug tam maken
oke
zal met veel geduld weer proberen de band op te bouwen, maar jammer is het wel |
Zondag 21 September 2008 6:17 pm |
|
|
WendyBroer
Beginnende vlieger
|
Is hij gewiekt??? |
Zondag 21 September 2008 7:28 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: bijtgedrag van bas |
|
|
Hmmm dat is vreemd zeg. Ineens? Doet hij het echt iedere keer? Steek je je hand in één keer in de kooi of kondig je jezelf eerst aan?
Misschien is het een idee om hem te leren 'op de stok' te gaan voordat jij iets met z'n bakken gaat doen? Ik heb dat Iago geleerd omdat die ook wel eens kon etteren. Hij beet dan niet maar viel wel uit.
Je kan 'm eerst op z'n stok lokken terwijl je 'op je stok' zegt. Dat kan je dan steeds verder uitbouwen totdat je alleen het commando hoeft te geven. --> Dan kan jij in alle rust z'n bakjes verschonen.
Het werkte bij mij heel erg goed. Iago heeft sindsdien geen uitvalgedrag meer vertoond.
Succes! |
Zondag 21 September 2008 9:25 pm |
|
|
|
|
catharina
Fladderaar
| Re: bijtgedrag van bas |
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Hmmm dat is vreemd zeg. Ineens? Doet hij het echt iedere keer? Steek je je hand in één keer in de kooi of kondig je jezelf eerst aan?
Misschien is het een idee om hem te leren 'op de stok' te gaan voordat jij iets met z'n bakken gaat doen? Ik heb dat Iago geleerd omdat die ook wel eens kon etteren. Hij beet dan niet maar viel wel uit.
Je kan 'm eerst op z'n stok lokken terwijl je 'op je stok' zegt. Dat kan je dan steeds verder uitbouwen totdat je alleen het commando hoeft te geven. --> Dan kan jij in alle rust z'n bakjes verschonen.
Het werkte bij mij heel erg goed. Iago heeft sindsdien geen uitvalgedrag meer vertoond.
Succes!
hoi
ja ineens, raar he?
bedankt voor de tip, zal het proberen, alleen zit hij meestal al op zijn stok en valt vanaf daar aan
het is net of hij vreselijk chagerijnig is, ook in de geluiden die hij maakt
i.p.v. een vrolijk deuntje zit hij als een kraai te krassen
toevallig vanmorgen weer iets vrolijker
wacht af
groetjes
catharina |
Maandag 22 September 2008 9:30 am |
|
|
WendyBroer
Beginnende vlieger
|
Is hij ook veel afgevallen??
Als vogels zich niet lekker voelen dan zijn ze ook wat agressiever dan normaal?? En aangezien het ineens is??? |
Maandag 22 September 2008 9:37 am |
|
|
catharina
Fladderaar
quote:
Originally posted by WendyBroer
Is hij ook veel afgevallen??
Als vogels zich niet lekker voelen dan zijn ze ook wat agressiever dan normaal?? En aangezien het ineens is???
hoi
nee niet dat mij zo opvalt en hij eet goed
ligt sinds zondag wel steeds in de hoek van de kooi op de bodem en speelt dan met de houtsnippers en rijdt op zijn touwspeeltje
gek gezicht hoor |
Maandag 22 September 2008 2:03 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Dat lijkt dan weer op broeds gedrag en dan kan hij wel anders reageren op zijn verzorger (s)
Doet hij het alleen op dat touw speeltje dat rijden? Dan zou ik dat speeltje er even voor een poosje uithalen.
succes !!! |
Zondag 28 September 2008 10:19 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Dat krassen ken ik wel. Dat is volgens mij dreigen. Dat deed Iago eerst ook en nog wel eens als het hem niet zint. Het is meer toneelspel dan echt happen dan. (Als hij echt hapt is hij stil)
Probeer z'n stok ergens te hangen waar hij niet bij z'n etensbak kan komen. Je kan ook een speciale stok helemaal onderin de kooi hangen (of ergens anders?) waar hij op moet gaan zitten voordat je 'm te eten geeft.  |
Maandag 29 September 2008 8:52 am |
|
|
catharina
Fladderaar
quote:
Originally posted by esjo
Dat lijkt dan weer op broeds gedrag en dan kan hij wel anders reageren op zijn verzorger (s)
Doet hij het alleen op dat touw speeltje dat rijden? Dan zou ik dat speeltje er even voor een poosje uithalen.
succes !!!
volgens mij is bas een mannetje
vertonen die ook broeds gedrag? |
Maandag 29 September 2008 4:34 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:02 pm
|
|