|
|
|
inge28
Net uit het ei
| blazende valkparkiet |
|
|
Hallo,
Ik ben Inge en ik heb sinds 2 weken een valkparkiet.Ik heb hem/haar gekocht voor mijn vriend die is helemaal verzot op valkjes.Ik vind hem/haar ook erg grappig!Volgens mij is het een hem want hij fluit en brabbelt er vrolijk op los!
Hij zal nu ongeveer 10 weken zijn.Ik had op i-net gezocht hoe je hem het beste tam kan krijgen,en dat zou zijn om steeds met je hand in de kooi te gaan,en hem laten wennen aan je handen,ook met eten erin.
Maar helaas blaast hij dan heel erg en loopt weg van je hand.Als de kooi dicht is en ik kom met mijn gezicht heel dichtbij dan komt hij zelf ook heel dichtbij en dan kan ik m met mijn neus aanraken,maar als ik met mijn hand in de buurt kom dan blaast hij en dan gaat hij snel weg.Laatst was ik hem een klein stukje kiwi aant voeren,en dan pakt hij het heel agressief als hij het eerste hapje neemt,en daarna is hij rustig,maar als ik het wegpak dan reageerd hij ook weer zo agressief happend.En ik heb hem helemaal nooit gepakt en mijn vriend ook niet,de enige 2 keer dat hij is gepakt is van de dierenwinkel in het doosje en ik heb hem thuis uit zijn doosje gehaald en in de kooi gezet,de eerste dag ging het al heel goed en hij fladderde ook niet toen ik in de kooi kwam.Dat happen dat is iets van de laatste dagen,dat deed hij eerst niet.Maar dat blazen doet hij eigelijk altijd als je in de kooi komt met je hand.Is dat normaal???
Aandacht komt hij niet tekort want hij staat in de woonkamer tussen de 2 banken in waar mijn vriend en ik altijd zitten 's avonds,en overdag wordt er ook veel tegen m gepraat en met de hand in de kooi gegaan.Ik ben bang dat ik iets fout doe.En misschien is het nog wat kort,want hij is pas 2 weken hier,maar ik vind dat blazen niet zo leuk.In het begin moest ik er erg om lachen,maar nu vind ik het wel een beetje jammer.
Ik hoop dat ik m dat op de een of andere manier bij kan brengen dat ik hem niks doe!Ik had een bel in zijn kooi hangen,en die heb ik nu weggepakt,omdat ik dacht dat het daaraan kon liggen,want tegen die bel deed hij heel boos,dan deed hij zijn kuifje omlaag en schreeuwde hard ertegen.Nou een heel verhaal..Ik hoop dat jullie mij goed advies kunnen geven!
groetjes Inge |
Woensdag 10 September 2008 9:54 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoi Inge,
Eerst en vooral van harte welkom hier op het forum. Hoe heet jullie valkje?
In elk geval is het niet zo'n goed idee om onmiddellijk met je hand in de kooi te gaan, komt nogal bedreigend over voor het valkje. Je kan het best, hoe grappig het ook klinkt, beginnen met voor te lezen uit een sprookjes boek of zo door langs de kooi te zitten. Doe je echt zoals je voor een kind zou doen en toont ook de plaatjes in het boek, doe je elke dag een tijdje en zal je zien dat je valkje na een tijdje wat dichter komt en interesse toont. Probeer dan jullie valkje aan de handen te laten wennen door iets door te tralies aan te bieden. Nog niet direct met je hand in te kooi gaan want dat lijkt me te vroeg. Geef jullie valkje eerst de kans om via de tralies door jullie te vertrouwen en zeker geen druk zetten. Heb je een clicker in huis? (hondenclicker) die werken echt snel bij papegaaien en krijgen ze snel door. Bij elk gewenst gedrag kan je dan klikken en dan kan je valkje al snel de link gaan leggen dat een klik iets goeds betekend. Om hem dan later te leren opstappen kan je een opstaptouw of een stok gebruiken, dan is dat rechtstreekse contact er nog niet met de handen en kan ook minder bedreigend zijn voor je gaaitje maar ga eerst van start met de eerste stap want anders ga je te snel willen gaan en het kan best een tijdje duren eer je zover bent maar een gaaitje die op eigen tempo naar je toekomt is altijd beter dan gedwongen te worden want dan is hij niet op zijn gemak en kan al snel overgaan tot bijten.
Heeft jullie valkje nu iets van speelgoed in zijn kooi? Is toch wel noodzakelijk om zijn hersenen en lijfje bezig te houden want anders gaat hij zich vervelen, ook al ben je er veel mee bezig hoor, ze moeten toch ook op zichzelf kunnen spelen, houten speeltjes of zo, altijd leuk. En gaaitjes leren spelen, beetje schreeuwen tijdens het spelen is niet abnormaal, geef hem ook tijd om ff te wennen aan een speeltje, misschien is een bel niet direct zijn ding en kan je beter met een acryl of houten speeltje beginnen.  |
Woensdag 10 September 2008 10:45 am |
|
|
inge28
Net uit het ei
|
|
|
Hoi Hoi,
Fijn zo'n snelle reactie!Dus ik ben helemaal fout bezig geweest...pfff..
In de winkel waar ik m heb gekocht zeiden ze dat ik er nog geen speeltjes in moest hangen omdat hij dan niet tam zou worden,en dat hij dan alleen maar met het speeltje zou spelen en geen aandacht voor ons zou hebben...dus dat is ook niet helemaal waar
Ik heb wel al speeltjes gekocht voor hem, 'n soort touw met (nep) bladeren eraan,maar die heb ik dus niet in de kooi gehangen met de gedachte in mijn hoofd van wat die vent bij de dierenwinkel zei
Dan zal ik die dalik eens in zijn kooi hangen!Op zich komt hij wel naar je toe als je bij de kooi zit,vooral als ik thuiskom als ik boodschappen heb gedaan ofzo,dan is hij erg blij,dan tippelt hij op en neer op zijn stokje en gaat raar doen met zijn vleugels
Ik durf hem ook nog niet uit de kooi te laten,mijn vriend wil dat graag maar ik ben bang dat hij er dan niet meer ingaat.Wanneer kan ik dat het beste doen,hem uit de kooi laten?Ik heb een grote kooi die je van boven open kan klappen en op die deurtjes kan je dan een stok bevestigen waar die op kan zitten.Hij heeft wel schommeltjes in zijn kooi,eentje was helemaal bekleed met zaadjes,maar die zijn er allemaal vanaf die vond hij erg lekker zo te merken!
OOOoooh nu ff zijn naam...hahaha ja ik heb het niet verzonnen maar mijn vriend,want het is uiteindelijk zijn kado voor zijn verjaardag..
Komt íe...hij heet Warsteiner Int begin vond ik er niks aan,maar nu vind ik het wel leuk!En idd een opstaptouw daar had ik nog niet aan gedacht,daar zal hij tzt wel eerder opstappen als direct op de hand!maar hij fluit vrolijk,is dat dan een teken dat het een mannetje is?Dat zei namelijk ook die vent in de dierenwinkel,maar aan zijn adviezen en praatjes begin ik nu aardig te twijfelen hihi!
Bedankt voor de snelle reactie..
Misschien zijn het allemaal domme vragen,maar ik heb zelf nog nooit een valkparkiet gehad,mijn vriend wel maar die werkt de hele dag,dus hij ziet mij het meest van de tijd!Ik heb een salon aan huis,dus ik ben veel thuis!
Misschien nog een domme vraag..Wij hebben nu 5 stokken in de kooi waar die op kan zitten/lopen is dat teveel??
Heel veel groetjes van Inge en Warsteiner;) |
Woensdag 10 September 2008 11:07 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Wat een raar advies zeg van die winkel: geen speeltjes erin hangen is echt niet goed. Hier zijn ze ook tam en gaan ze af en toe verschrikkelijk tegen hun speeltjes tekeer. Je moet er alleen niet tussen willen springen want dan heb je waarschijnlijk echt pijnlijke vingers hahaha!
Kan hij nog vliegen? Of is hij gekortwiekt? Als hij gekortwiekt is kan je 'm gemakkelijker tam maken maar ook als ze nog kunnen vliegen is het te doen hoor.
5 stokken is echt niet teveel hoor.. Zijn het ook natuurlijke stokken of alleen plastic stokken?
PS Er bestaan geen domme vragen ennuh.. Welkom hier!  |
Donderdag 11 September 2008 8:42 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Eerst en vooral, er zijn inderdaad geen domme vragen, zou je de vragen eens moeten zien die ik hier al gesteld heb, lach je je ziek mee, haahhaa maar als je geen vragen stelt dan kan je niks leren en hoe meer vragen hoe beter en als je het ff niet weet dan stel je die vraag gewoon opnieuw, is helemaal niet erg.
Of het een mannetje is of niet weet ik niet of je dat kan weten aan de hand van het fluiten, ben niet zo thuis in de valkjes, al vind ik ze wel prachtig.
Die man van de dierenzaak wist er volgens mij behoorlijk weinig van van niks in de kooi is goed om de verveling van de ene dag op de andere aan te wakkeren. Ik zou heel regelmatig andere speeltjes hangen, brengt variatie en het zorgt er ook voor dat je gaaitje nieuwe dingen niet snel eng gaat vinden; Jullie valkje is 10 weken, dat komt echt goed hoor maar geef het de nodige tijd en wil niet van vandaag op morgen dat Warsteiner (fantastiche naam) op jullie vinger komt zitten, zo snel gaat dat echt niet.
Inderdaad, dan de vraag van Sue, is hij gewiekt of niet? Kan wel verschil uitmaken bij het tam maken al is dat niet persé noodzakelijk maar soms wel een stuk makkelijker omdat ze dan toch wel meer van jou afhankelijk zijn en niet zomaar meer weg kunnen vliegen als ze dat willen, let wel, wieken is niet definitief en na de rui kan je gaaitje perfect terug vliegen en dan je opnieuw beslissen of je nog terug wil wieken of niet.  |
Donderdag 11 September 2008 8:54 am |
|
|
inge28
Net uit het ei
|
|
|
Warsteiner is niet gewiekt!
Hoe moet je dat doen? of moet je dat door een dierenarts laten doen?
Want ik weet er zelf niet veel vanaf!Hij heeft nou zo'n klimtouw erin hangen,en ik heb hem een mini-speeltuin gekocht hahahahaa voor in de kooi,maar die heb ik er nog niet in!Daar zit een schommeltje bij,en laddertjes en een glijbaantje !en ook weer een klimtouwtje!
Leuk spul hebben ze daarvoor!en de stokken zijn gewoon van hout,en ik had zelf een trapje in elkaar geknutseld van wilgen-takken,helaas is die al gesloopt!!! Maar wij hebben takken genoeg in de tuin,dus laat m maar lekker knabbelen!Hij is verzot op sla! Wat geven jullie aan snackjes en fruit en groentes??Ik heb m al appel en kiwi en sla gegeven,niet te veel maar elke keer een klein stukje.En geroosterd brood is die dol op!En ik heb van die stokjes vol met zaadjes gekocht die je in de kooi kan hangen,zelfs een hartje met een belletje eraan!Hij eet echt goed!En ik zet m om de dag een kommetje met water in zijn kooi en daar gaat hij dan in badderen,ook leuk om te zien!met de plantenspuit vind hij ook heeeeerlijk,dan spreidt hij zijn vleugeltjes helemaal!Echt een leuk beest,ik ben al helemaal aan m gehecht!
Groetjessssssssss Inge  |
Donderdag 11 September 2008 10:10 am |
|
|
|
|
irene
Vlieger
Welkom!
Ik had ook een valkje, nadja. Helaas is ze dood gegaan
Ik had nadja eerst gewiekt, zo kon ik haar sneller tam maken & was het veiliger voor haar omdat ze anders tegen de ramen vloog. Ook kon ze op die manier mee naar buiten! Helaas ligt venlo vrij ver van Aperldoorn, anders had ik het graag wel voor je gedaan. Je kan inderdaad ook naar een Volgelarts gaan om te wieken, wel eerst even op internet rond kijken of de vogelarts waar je heen wil gaan, wel goed kan wieken. Niet elke vogelarts is daar geweldig in.
Maar, super om te lezen dat jij en je valkje het zo leuk hebben
|
Donderdag 11 September 2008 11:23 am |
|
|
inge28
Net uit het ei
Hey Irene,
Wat spijtig dat je valkje is overleden...wat had ze dan?
Ik hoop dat Warsteiner nog heel wat jaartjes meegaat!
Dan ga ik eens op zoek naar een goede vogeldokter !
Groetjes inge |
Donderdag 11 September 2008 1:04 pm |
|
|
inge28
Net uit het ei
oooh jah,en nog een vraagje...
Af en toe zit hij te bibberen..is dat normaal of moet ik me daar zorgen over maken..??? |
Donderdag 11 September 2008 1:37 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hoi Inge,
Wieken kan je het best inderdaad door iemand laten doen die het al vaker gedaan heeft en liefst en het best op volgende manier:
http://www.fluffies.org/nl/alg.....vt105.html
Sommigen wieken op een manier dat de buitenste pennen blijven maar dat is niet echt goed voor de vogel, als ze in de kooi gaan fladderen kunnen ze die eruit gaan fladderen, is niet zo veilig voor ze als op de getoonde manier. Echt wel op die manier vragen, is echt de veiligste manier.
Wat leuk trouwens dat jullie valkje al zo goed speelt.
Het bibberen: dat kan een teken zijn van wat onrustigheid, misschien van een lawaai of van een beweging wat ie gezien heeft. Hoeft niet persé iets ernstigs te zijn hoor, niet vergeten dat ie nog aan het wennen is bij jullie.
Onze Jos die is nu 1 jaar geworden en doet dat nog regelmatig.  |
Donderdag 11 September 2008 2:22 pm |
|
|
irene
Vlieger
quote:
Originally posted by inge28
Hey Irene,
Wat spijtig dat je valkje is overleden...wat had ze dan?
Ik hoop dat Warsteiner nog heel wat jaartjes meegaat!
Dan ga ik eens op zoek naar een goede vogeldokter !
Groetjes inge
Toen ik nadja kocht had ik helemaal geen verstand van vogels. Het was me eerste vogeltje. Ik gaf haar wel harrison's maar ik wist niks over ziektes. Ik had haar gewoon in een dierenwinkel gekocht. Ik dacht toen ze overleed dat ze een hart stil stand had gehad, maar het kan nu ik meer weet ook een vogelziekte zijn geweest. Ik weet het dus niet. Had ik het maar eerder geweten, dan had ik haar laaten testen en toen ze overleed biopsie gedaan.
En ja, opzoek gaan naar een goede vogelarts voor te wieken of misschien zit hier iemand op 't forum
|
Donderdag 11 September 2008 6:34 pm |
|
|
inge28
Net uit het ei
heb ik nog n vraagje..haha ik blijf aan de gang;)
Wanneer kan ik hem het beste uit de kooi laten? Ik durf nu nog niet goed omdat ik bang ben dat hij er niet meer in gaat!
groetjes |
Donderdag 11 September 2008 7:13 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Als dat is waar je schrik voor hebt dan zou ik dat ook niet direct doen. Kan hij al echt vliegen denk je, Om hem te laten wieken is het wel beter dat de vogel zijn borstspieren echt goed ontwikkeld zijn en dan pas laten wieken dus ook niet te vroeg. Normaal kan het geen kwaad om je gaaitje te laten wieken eens die zijn borstspieren goed ontwikkeld zijn en eens gewiekt kan je hem zonder probleem leren om uit de kooi te komen maar ook hier, ga niet te snel en laat hem eerst wennen aan jullie handen.  |
Donderdag 11 September 2008 8:56 pm |
|
|
inge28
Net uit het ei
Volgens mij kan Warsteiner best al vliegen!
Hij hangt ook vaker ondersteboven aan zijn schommeltje en dan is hij als een gek aant fladderen,of als ik tegen hem praat dan gaat hij voorover hangen en dan doet hij zijn vleugels spreiden!wel grappig om te zien!En dan zeg ik altijd..ooooooooooooh wat is warsteiner mooooooooooooi!hahaha!Is dat normaal dat ze dat doen?
Ook dat fladderen,ik ben altijd bang dat hij zich bezeerd als hij zo aant fladderen is...
Misschien ben ik te bezorgd..hihi
Groetjes Inge |
Vrijdag 12 September 2008 8:01 am |
|
|
Sarah
Moderator

Dat fladderen is echt normaal hoor. Onze BB is ook nog niet gewiekt omdat hij spreidpootjes heeft gehad en wij hem hiervoor hebben laten behandelen en we hem eerst wilden laten aansterken voor we hem laten wieken. Maar fladderen en vliegen kan hij als de beste.
Dat met die gespreide vleugeltjes kan misschien iets minder positief zijn. Eerder een dreighouding van Warsteiner naar je toe. Ga je recht voor de kooi staan? Dat zou de oorzaak kunnen zijn. Probeer ook nooit de papegaai recht aan te kijken, dat is een bedreiging voor ze. Ga langs het kooitje zitten en kijk hem niet recht aan, dan voelt hij zich ook niet bedreigd. Wist ik ook allemaal niet in het begin hoor, zit daar dus niet over in.  |
Vrijdag 12 September 2008 8:59 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:02 pm
|
|
|
|
|