Bobbie heeft nieuwe hobby gevonden, PLUKKEN

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hťt papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Windkracht13
Vlieger

Bobbie heeft nieuwe hobby gevonden, PLUKKEN  Reageer met quote  

Ik ben erguhhgg verdrietig, weet het momenteel even niet meer.

Een paar weken geleden begon Bobbie te ruien, een hele erge rui zelfs, binnen 2 weken had ze al veel borst veren verloren.
Ik maakte me toen nog geen zorgen hierover, omdat dit altijd weer goed kwam.

Omdat ze veel veren had verloren, (incl donsveertjes) zag ik duidelijk nieuwe pennen groeien, en bergen donsveer.

Omdat ze zo'n ragebol is met de donsveren, jeukt dat als de nete.
Dit schijnt voor haar zo te jeuken, dat ze deze toch telkens weer eruit trekt.
Daarna pakt ze de nieuw gevormde pennen er weer uit...

Nu probeer ik haar 3 keer per dag te douchen, en te sproeien met aloevera.
Maar heb weinig succes hiermee, tot groot verdriet van mijn kant.

Het gekke is, dat ze de pennen er pas uit trekt, als het bijna een voledige veer is. Het lijkt er dus op, dat de nieuw gevormde pennen niet 'zacht' wordt. Helaas wil Bobbie niet ingesmeerd worden met aloevera, dit kan alleen gesproeid worden.

Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben, hoevik deze jeuk voor haar kan verzachten, dan komt het zeker weer goed!

Ik weet zeker dat ze dit doet vanwege erge jeuk van de donsveren. Hmmmm
Bericht Maandag 17 Mei 2010 5:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Heej Windkracht.

Heel begrijpelijk dat je verdrietig bent. En je zal je ook wel machteloos voelen, want je doet als ik het zo lees enorm je best om het beer te laten worden.
Er zijn een aantal dingen die ik met Joris geleerd heb wat je kan doen. Je kan kiemzaad aanbieden (pas op voor schimmel e.d.). Het schijnt vanuit onderzoek gebleken dat dit een enorm goede voeding is tegen plukken. Het schijnt dat de ergste plukkers met kiemzaad weer prachtig in de veren komen te zitten. (Zeker omdat de reden niet verveling of iets dergelijks is, maar de rui zoals je het omschrijft)
Met Luna (meijer) ben ik bij Hedwig geweest, omdat die erg plukte (staart was helemaal verdwenen en een gedeelte van beide vleugels) Ik kreeg toen Metacam mee, een pijnstiller. Dat in combinatie met dagelijks 2 keer douchen heeft Luna geholpen en ze plukt niet meer en ziet er weer prachtig uit.

Hopelijk heb je hier wat aan... Sterkte in ieder geval! En hou ons op de hoogte!
Bericht Maandag 17 Mei 2010 5:41 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik zou in dit geval ook zsm langsgaan bij een vogelarts (ook Hedwig misschien??) die de klachten van Bobbie kan verlichten, voordat het lichamelijk plukken overgaat in geestelijk plukken.. Troosten

Metacam Egwene; jeetje, ik dacht dat dat letterlijk en figuurlijk een paardenmiddel was (mijn paard kreeg het ook). Maar als het maar werkt he? Ja
Bericht Maandag 17 Mei 2010 6:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik denk dat de hoeveelheid wel enorm zal verschillen. Luna moest maar 1 miniscuul druppeltje hebben per dag.
En het heeft geholpen, zelfs op de lange termijn, want het is al weer 1,5 jaar geleden en ze plukt sinds die tijd compleet niet meer.
Bericht Dinsdag 18 Mei 2010 7:02 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ow, kan me voorstellen dat je hier verdrietig van bent Windkracht Troosten
Nooit leuk natuurlijk. Ook hier bij elke rui gaat Jos op zijn rug plukken en hou ik mijn hart vast dat het daarbij blijft. Misschien toch eens een bezoekje bij Hedwig overwegen zou ik zeggen, kan je eventuele andere dingen toch uitsluiten en kan zij ook raad geven.
Bericht Dinsdag 18 Mei 2010 8:04 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Egwene
Ik denk dat de hoeveelheid wel enorm zal verschillen. Luna moest maar 1 miniscuul druppeltje hebben per dag.
En het heeft geholpen, zelfs op de lange termijn, want het is al weer 1,5 jaar geleden en ze plukt sinds die tijd compleet niet meer.

het zal ook wel in verschillende 'sterktes' bestaan idd voor verschillende diersoorten. Een beetje paard weegt zo'n 650 kilo, dat staat idd niet in vehouding tot een vogeltje van misschien 150gram... Ja
Maar nogmaals fijn dat het heeft gewerkt heeft, hopelijk heeft Bobbie er ook wat aan...
Bericht Dinsdag 18 Mei 2010 9:33 am
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Even een andere vraag, kiemzaad krijgen ze elke dag aangeboden.
Dit wordt aardig gegeten,maar kan beter.

Ik kreeg een tip van iemand, die geeft zijn paarden & honden, lijnzaad
als erg gaan verharen, dit schijnt goed te werken voor die beesten.

Kan dit ook nut hebben voor gaaien, en wordt dit ook gegeten door gaaien?
Dan zou ik dit kunnen mengen met het kiemaad.

Wil nog even wachten met medicijnen, ben niet zo voor "gif" , maar mocht Bobbie binnen 2 weken geen verandering in de verenkleedje tonen.
Maak ik een afspraak met Hedwig, voor de nodige onderzoekjes.
Bericht Woensdag 19 Mei 2010 12:46 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Even antwoord geven op mijn gestelde vraag, ((Ja dus))

Lijnzaad,

Zaad van de vlasplant. Donker of licht gekleurd. Bevat een hoge hoeveelheid Omega-3 vetzuur, essentieel voor de opbouw van het verenkleed. Bevorderd de spijsvertering door zijn slijmvormende eigenschappen.

Gebruik: Kanaries, Wildzang, Grasparkieten, Grote parkieten.

Oorsprong: BelgiŽ, Hongarije, Canada.
Bericht Woensdag 19 Mei 2010 3:14 pm
pannenkoekenmix
Kuikentje

Reageer met quote  

geen linken naar andere fora hier plaatsen link dus verwijderd
Hier staat ook een recept op voor een thee van knoflook en brandnetel. Doordat ze knoflook binnen krijgen gaan hun veren stinken. Daardoor gaan ze dan al minder met de snavel tussen de veertjes, en zullen ze dus minder plukken. Gewoon omdat ze een afkeer van dat luchtje krijgen dus. Is ook geschreven door Hedwig, ik heb het nog niet geprobeerd, maar heb het wel een aantal mensen kunnen aanraden met plukkende parkieten.

Succes! Ik hoop dat 't helpt Smile
Bericht Woensdag 19 Mei 2010 3:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

THANKZzz voor je link, gaat het is aandachtig doorlezen!!!! Hulde!
Bericht Woensdag 19 Mei 2010 3:39 pm
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Goed om dit gelezen te hebben, borrelt 1 vraag naar boven.

Deze theesoep kan dagelijks gegeven worden, kan dit kwaad voor mijn 2e roodstaart Chefke???
Zij is nl kerngezond!
Daar ze al enige tijd bij elkaar zitten in 1 kooi?

Of is het misschien verstandig chefke apart te zetten (eigenlijk vind ik dit zielig voor alle 2)
Bericht Woensdag 19 Mei 2010 4:20 pm
pannenkoekenmix
Kuikentje

Reageer met quote  

Ik zou niet weten waarom ze het niet allebei zouden mogen. Het is vervelend voor je gaai die niet plukt, maar toch ineens gaat stinken, misschien dat hij dan z'n eigen veertjes ook even wat minder verzorgt. Als ze het allebei krijgen, dan is de kans natuurlijk wel kleiner dat je plukkende papegaai de ander gaat plukken. De ander ruikt dan ook niet zo fris meer Wink
Bericht Donderdag 20 Mei 2010 10:49 am
 Gebruikers profiel bekijken  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

het is niet zozeer dat de veren gaan stinken maar wel de vieze smaak opnemen van de knoflook en daardoor kan het vaker zijn dat de gaai het plukken laat omdat de smaak zo vies is. tenminste dat is wat mij ooit eens is verteld. of de veren er naar gaan ruiken weet ik niet
Bericht Donderdag 20 Mei 2010 2:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik gaf Jojo voorheen altijd knoflook in zijn waterbak als hij in de rui was.
Door de zuiverende werking komen veren makkelijker door.

Je gaai gaat wel stinken
Bericht Donderdag 20 Mei 2010 3:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Even een update over Bobbie,

Gisteren 09:00 werden wij verwacht bij Dr. Bastiaanse in Breda.
Vrij vroeg mijn bedje uit, wilde Bobbie nog even wat te eten geven, en een douch.

We waren vrij vroeg bij Bastiaanse, en konden bij binnnenkomst zo doorlopen.
Bobbie was dit keer echt een Engeltje, stapte zonder moeite op en af.

Ik vertelde dat haar vleugels een knip beurt nodig had, en dat ik het plukken onderzocht wilde hebben.

Samen met mijn vriendin, het hele afgelopen jaar besproken, wat voor veranderingen Bobbie heeft door moeten maken.

Het verplaatsen van de kooi, het komen van nieuw grijsje Chefke, en dat soort zaken ((Dit zou allemaal een late reactie zijn, dit wordt uitgesloten))
Verteld wat ze over de gehele dag aan eten krijgen, de aandacht, leefomgeving ect.

De assistent werd er bij geroepen, Bobbie in de houdgreep, en werd geknipt.

Wat ik toen zag, bij het uittrekken van de vleugels, jeetje...................

Ik wist dat ze last van d'r veertjes had, onder haar vleugels grote kale plek, rood, en vol met wondjes. Ook Bastiaanse vond het er niet goed uitzien. Ik voel me er zo klote over, wat had ik anders moeten doen????

Uiteindelijk heeft ze een kuurtje Clomipramine meegekregen, en moet haar dagelijks douchen met Avix Soother spray.

Ze is onderzocht op "beesjes" en er staat een kweek voor schimmel.
Voor de rest, kern gezond...

Nu kreeg ik de Clomipramine in capsule vorm, deze open maken, en over iets heen gooien, wat ze lekker vind.

Nu lust ze graag van tijd tot tijd een stukje kaas. maar weigerde tot gisteravond het te eten.
Ik heb gewacht met voeren, totdat ze haar medicijntje op had.
((Het rotte is, mag de poeier niet vermengen met vocht, anders was het makkelijker aanbieden))

Hier baal ik behoorlijk van, daar mijn werktijden zo zijn, dat ik het medicijn pas in de avond uren kan geven Crying or Very sad
(werk 2 dagen in de week van 08.00 tot 20.00 uur, en wil dit op een vast tijdstip geven)

Voorlopig ben ik van dit zien, volledig van slag geraakt, en hoop niet dat dit op Bobbie overslaat.

-Luchtbevochtiger is inmiddels ook weer gemaakt (Venta L44) was kostbaar, maar uitemate noodzakelijk,dat deze het weer ging doen.

-Zowel Bobbie als Chefke slapen nu apart van elkaar in 2 nieuwe slaapkooitjes.

- 3x per dag douchen, 1 x sproeien met Avix Soother spray

Ook ben ik begonnen met de takken / touwtjes therapie.

Massa's verse wilgentakjes (Of een ander soort) rijgen door traliewerk van de kooi. Is niet 1, 2, 3 los te trekken.
Ook een grote rol sisal touw in stukken geknipt, en deze stukken (tot 40cm) dubbelvouwen en bevestigen aan de tralies.

Aan de uiteinde van sisal heb ik een aantal flesse dopjes vast gemaakt.
Ik hoop dat ze nu bij het zien van de takken geprikkeld wordt, om daar aan te knagen ipv. de veren.

Gebruik iemand anders ook wel eens de Avix spray?

Na dit gebruikt te hebben, is het beter om hierna niet meer gewoon te douchen???
Bericht Dinsdag 8 Juni 2010 8:25 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Vrijdag 18 April 2014 4:39 pm
  Berichten van afgelopen: