|
|
|
Suusje
Eitje
Hoihoi
Ik ben nieuw hier maar ik heb een bonte boer vraagje...
Ik heb sinds 6 weken een 23 jarig boertje uit het asiel gehaald. Heel leuk en gezellig alleen... hij was al kaalgeplukt toen ik hem kreeg. het groeit wel aan, maar als ik een dagje van huis ben is hij weer kaal.
Nou denk ik eraan hem een vriendje te doen.
Zou dit kunnen? Ik weet niet of hij er eerder een heeft gehad en of hij anders misschien te oud is?
Ik hoop dat jullie een goede tip hebben.
Heel erg bedankt!
Groetjes Suus! |
Zondag 4 Oktober 2009 7:34 pm |
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Hoi, welkom hier
Wat een leeftijd al zeg, 23 jaar. goed van je dat je je over hem hebt ontfermt.
Plukken is een heel complex iets.
Je schrijft zelf ook al, het groeit wel weer aan maar wanneer ik een dagje weg ben plukt hij weer alles eruit.
Heb je enig idee hoe lang hij dit al doet. Is hij er in het asiel mee begonnen. Waarom is hij daar terecht gekomen?
Wanneer je de oorzaak weet kun je er misschien iets aan doen maar vooral wanneer hij het al langer doet zal het heel moeilijk zijn om dit gedrag te door breken.
Zorg in ieder geval voor genoeg afleiding in de kooi. Speeltjes om kapot te knagen, om mee te spelen, wilgentakken, lekkere dingetjes verstoppen zodat hij moeite moet doen om het te vinden. Dat moet je hem wel eerst leren door bv. te laten zien dat je een bv pijnboompitje in een stukje papier doet.
Weet je zeker dat het niets lichamelijks is?
Elke dag douchen, sproeien met aloe vera helpt in ieder geval om zijn huid zacht te houden zodat dat niet gaat irriteren waardoor hij nog meer gaat plukken.
Laat hij dons zitten of plukt hij echt tot op de huid?
Een vriendje erbij kan heel leuk voor hem zijn, al dan niet in dezelfde kooi. Maar of dat het plukken zal helpen voorkomen is en blijft een vraag.
Voeding speelt ook een belangrijke rol bij plukkers. Pellets en groente en fruit en eventueel 's avonds wat biologische zaden.
Zout is helemaal uit den boze bij een plukker (ook voor een niet plukker is het niet gezond) Zout trickert het plukken nog meer.
Plukt hij alleen als je van huis bent?
Als hij het ook doet waar je bij bent, negeer dan in ieder geval het pluk gedrag. Hoe meer aandacht je eraan geeft hoe meer het voor hem loont om te plukken.
Nou een heel verhaal met heel wat vragen. Ik hoop dat je hier al wat mee kunt  |
Zondag 4 Oktober 2009 8:59 pm |
|
|
Suusje
Eitje
Hey!!
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie!!!
Ze weten vanuit het asiel niks van zijn vroegere situatie. Hij zat er een maand voordat ie met mij meeging.
ik heb gezorgd voor afleiding in en om de kooi. Toch speelt hij niet echt. Hij doet niks met zijn bel en spiegel. Ook buiten zijn kooi speelt hij niet echt. Ik probeer hem wel uit te dagen maar meestal gaat hij rustig zijn eigen gang. Hij knaagt wel lekker aan zijn takken.
Met het badje doet hij niks en sproeien vindt lijkt hij eerder een straf te vinden dan dat hij het lekker vindt. Weet niet zo goed of ik dat moet blijven proberen of niet...
Als ik wegga laat ik een radio aanstaan.
Zijn borstje plukt hij echt tot op de huid. Ik heb hem er nog nooit op kunnen betrappen.
Zout krijgt hij niet en verder afwisselend zaadvoer, groente en fruit, eivoer, trosgierst, nootjes en rozijntjes. Pellets heb ik nog niet geprobeerd.
Ik hoop een duidelijk verhaal  |
Zondag 4 Oktober 2009 10:31 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoihoi,
Van harte welkom hier op het forum. Wat knap zeg dat je je over deze liever bent gaan ontfermen. Het plukken is inderdaad niet makkelijk te doorbreken maar een vriendje erbij kan, zoals Esjo al zegt al dan niet in dezelfde kooi want het is nooit zeker dat ze elkaar leuk gaan vinden, daar moet je rekening mee houden en je erop voorzien en voorbereid zijn dat een tweede kooi wel eens nodig kan zijn. Maar, ook dan hebben ze veel aan elkaar hoor, hoe dan ook. Ook mijn 2 gaaitjes kunnen niet met elkaar om maar kunnen elkaar niet missen in die zin dat hun kooitjes langs elkaar moeten staan of ze zijn niet goedgezind maar los willen ze niets van elkaar hebben dus toch hebben ze iets aan elkaar en fluiten en praten naar elkaar.
Pellets is inderdaad iets wat je nog kan proberen.
Wat doet hij dan precies als je gaat sproeien? Omdat je denkt dat hij het als een straf ziet? Je weet natuurlijk niet of zijn vroegere baasjes het als straf hebben gebruikt dus dat zou nog kunnen. Mijn BB wil niet gesproeid, die wast zich in zijn drinkbakje. Een badje vond hij ook niet leuk.
Mijn grijsje wil wel gesproeid, ze verschillen vaak enorm hoor, die gaaitjes, hihihi.
Volgens mij zal je BB nog wel gaan spelen hoor, vraagt het nu nog ff wennen aan de nieuwe mensen, omgeving. |
Maandag 5 Oktober 2009 7:49 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
hallo en welkom hier. heerlijk te szien dat er mensen zijn die zich nog ontfermen over oudere vogels.
het kan best zijn dat hij plukt omdat hij alleen is. hij vindt gezelschap zo te zien wel prettig en als jij weg gaat kan het zijn dat hij bang is dat je niet meer terug komt. en daardoor plukt hij. erg vervelend. ik weet.
wij hebben ook een plukkertje, een kaketoe. zo overgenomen hoor. ze zit nu samen met een andere kaketoe en 3 amazones in 1 kooi en af en toe is het plukken minder. dan heeft ze weer een bui en gaat het hard.
een vriendje geven is een leuke optie. probeer het eerst in een aparte kooi en als ze elkaar leuk vinden kun je ze samen zetten. denk niet dat vanwege de leeftijd zoiets niet meer mogelijk is. onze amazone van 45 jaar was ook altijd alleen tot hij bij ons kwam. daar heeft hij voor het eerst andere papegaaien gezien en ontmoet en nu woont hij er mee samen alsof hij niks anders gewend is. hij geniet van zijn leven en heeft vrienden. het gedrag is ook geheel anders geworden. rustiger en beter.
misschien dat je in het asiel nog een vogel kunt nemen, als vriendje. zou geweldig zijn als die twee elkaar dan hebben om samen te zijn. |
Maandag 5 Oktober 2009 7:54 am |
|
|
Suusje
Eitje
Hoi!!
Heel erg bedankt voor de reacties!! Ik heb flink onderzoek gedaan en heb gisteren een een extra kooi geregeld. Morgen gaan we een vriendje halen. Nou maar hopen dat het gaat klikken
Ik hoop ook dat hij dan minder opgewonden is als hij het idee heeft dat je weg gaat/bent...
Heb pellet voer gekocht. Dat ga ik dan als basisvoer gebruiken met zo nu en dan wat lekker verwen zaad voer.
hij poept sind een paar uur waterig. Kan dat komen van sla of banaan? Dat heeft hij namelijk vandaag voor t eerst gehad...
Groetjes Suus! |
Woensdag 7 Oktober 2009 9:37 pm |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Wat leuk, een vriendje Veel plezier morgen en succes
Sla is erg waterig en daar kan hij inderdaad wat dunne ontlasting van hebben.
In sla en ook banaan zitten niet zoveel vitaminen
Hier een lijst met wat ze allemaal mogen hebben: http://www.fluffies.org/nl/voe.....t8461.html |
Woensdag 7 Oktober 2009 9:54 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Wat leuk zeg dat je een vriendje gaat halen. Kijk, dat je een tweede kooi koopt erbij en niet zomaar bij je BB gaat zetten vind ik schitterend goed van je , als ze goed samen kunnen is dat fijn, gaat het niet dan hebben ze elk hun eigen huisje en toch superveel aan elkaar. Goed gedaan hoor.  |
Donderdag 8 Oktober 2009 7:52 am |
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Ontzettend leuk, ik hoop dat het tussen de vogels gaat klikken en dat jullie een fijne tijd tegemoet gaan!  |
Donderdag 8 Oktober 2009 10:16 am |
|
|
|
|
Suusje
Eitje
Heeeyyy Allemaal!
Helaas, beetje teleurgesteld... moet nog effe wachten op het tweede boertje.
Door prive omstandigheden heb ik helaas geen (nieuwe) afspraak kunnen maken met de eigenaar van het boertje waarin ik erg geinteresseerd ben.
Zal geduld moeten hebben... Erg moeilijk!!
 |
Vrijdag 9 Oktober 2009 10:00 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ow, wat jammer maar hé, uitstel is geen afstel dus komt wel goed.  |
Zaterdag 10 Oktober 2009 10:37 am |
|
|
esjo
Moderator

Geduld is een schone zaak maar zo moeilijk  |
Zaterdag 17 Oktober 2009 9:26 am |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
Met veel belangstelling heb ik je topic gelezen
Prachtig dat je hem/haar ? uit het asiel hebt gehaald en een echt huisje geeft. En een pluim + d'n duim dat je zoveel doet om te zorgen dat het beter met hem gaat.
Met zoveel zorg en liefde moet het wel slagen. Heel veel succes. |
Zaterdag 17 Oktober 2009 2:33 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
Over plukken is al heel veel geschreven. De oorzaak van plukken is soms moeilijk te achterhalen.
Medische redenen of gedragsproblemen, een plukker in huis is wel iets om rekening mee te houden. Een gaai in het dons of zelfs met een bloot huidje, is natuurlijk éven lief en knap en geweldig als een gaai die beter in zijn verenpakje zit. Wat dát betreft is er geen verschil! Want denk erom, het plukken is niet jóuw probleem, maar dat van de papegaai! Maar natuurlijk moet je er, zonder er verder jouw probleem van te maken , met een paar zaken wel rekening mee houden. Wat betekent dat nu in de praktijk?
Met een plukker kan natuurlijk net zoveel als met een niet plukker. Hij is niet zielig of ziek, dus heeft dezelfde behoeftes (direct daglicht, douchen, goed voer, aandacht en afleiding) als een papegaai die zijn veren alleen maar poetst en niet plukt. Dus in de zomer, maar ook in de winter gaat de vogel gewoon mee naar buiten, alleen niet te lang en eventueel, als het érg koud is, lekker in het handdoekje.
De kamertemperatuur mag bij een plukker iets omhoog, tenzij je een warmtelamp boven de kooi hangt. Die warmtelamp moet zó hangen dat de vogel zelf kan kiezen of hij eronder gaat zitten of juist niet.
Ook douchen is vooral voor een plukkertje erg belangrijk. Het helpt de huid zacht te houden zodat de nieuwe veertjes er makkelijker doorheen komen en minder irriteren. Maar ook de hogere luchtvochtigheid doet het verenpakje en de huid goed. Dus elke dag douchen en regelmatig nevelen met de plantenspuit. Sommige hebben er baat bij te sproeien met aloe vera. Doe 15 ml aloë vera gel in ongeveer 300ml warm water. Sproei meerdere keren per dag.
Omdat een papegaai die regelmatig zijn jasje uittrekt, constant bezig is met het aanmaken van nieuwe veren, kan hij best wat extra's gebruiken. Het is verstandig ze elke dag wat juvenile gemengd met recovery (van Harrison's) te geven. Ook een extra vette noot, zoals een palmnoot of een macedamia, levert extra energie. En zijn bovendien érg lekker!
Wees bij een plukkertje extra bedacht op zout. Geef geen extraatjes waar zout aan is toegevoegd (groente, aardappelen, nootjes enz.) Zout is natuurlijk so wie so niet goed voor welke papegaai dan ook, maar het kan een plukker bovendien nog eens extra aanzetten tot plukken. Echt nooit geven dus!
Verder is het natuurlijk heel belangrijk om voor voldoende afleiding te zorgen, lekker mee op stap en voldoende sloopmateriaal. Zet ook in de kooi heerlijke verse wilgentakken of vlier om te slopen. Veel gaaien, die uit louter verveling begonnen zijn met plukken, hebben het hiermee zo druk dat ze eigenlijk gewoon vergeten om te plukken en er echt geen tijd meer voor hebben. Er zijn voor een vrije gaai immers véél leukere dingen te doen ! |
Zaterdag 17 Oktober 2009 9:07 pm |
|
|
Suusje
Eitje
Hoihoi!!
Het is dan na veel geduld toch gelukt. Chippy heeft een vriendje!!
We hebben hem maandag opgehaald.
Het is een mannetje van 11 jaar oud. Hij was handtam maar is het wat verleerd doordat hij een tijd in een voillere heeft gezeten. Ben al hard aan het oefenen om hem weer helemaal tam te krijgen.
We hadden mooi twee kooien naast elkaar gezet maar ze gingen meteen bij elkaar zitten. Dat hebben we dus maar zo gelaten.
Tot nu toe ben ik heel tevreden. Ze doen gezellig alles samen... poetsen, slapen, eten... Nu merk ik wel dat het mannetje van vinniger wordt. Achter Chippy aanzitten zodat die op de vlugt gaat, of dat ze de hele tijd gaat zitten roepen.
Ik probeer het wel aan te pakken maar ik weet niet of dat misschien iets is waar ik me niet mee moet bemoeien en dat ze samen moeten uitvechten?
Het valt nou trouwens wel heel erg op wat een kale schriele kip chippy is vergeleken met zo'n mooi vol boertje
Groetjes Suus! |
Zaterdag 24 Oktober 2009 1:58 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:03 pm
|
|
|
|