catharina

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Daar geloof ik ook in, zeker. Maar denk nog altijd dat het bij papegaaien iets sneller gebeurt Razz
Bericht Zondag 14 December 2008 10:44 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sarah
Ik heb anders toch in elk geval een kat gehad die zichzelf de staart heeft kaalgeplukt omdat ik terug aan het werk was Crying or Very sad ,

Weet je, dit is de eerste keer dat ik zoiets lees. Zo zie je maar dat niet ieder dier hetzelfde.
Gelukkig is het wel weer goed gekomen met haar!
Bericht Zondag 14 December 2008 11:03 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Meestal zijn ze dan nog tot een kooitje beperkt en met vleugels afgeknipt

De vleugels van mijn vogels zijn ook afgeknipt...? En ze zitten ook een gedeelte van de dag in de kooi. Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt..?
Bericht Zondag 14 December 2008 11:05 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Oef, we zijn vandaag wel een beetje op oorlogspad, niet Wink?

Ik bedoel dat de leefwijze in gevangenschap en in het wild voor vogels heel erg verschilt. Voor mijn gevoel veel meer dan bij bvb. katten of honden, want hoewel die wel in ruimte beperkt worden (in een zekere zin dus ook een 'kooitje'), behouden ze wel hun natuurlijkste manier van bewegen. En dat kun je van papegaaien niet zeggen, als ze gekortwiekt worden.

Was anders zeker niet de bedoeling om de zoveelste kortwiekdiscussie uit te lokken Laughing ik ben heel erg pro-choice, en hoe graag ik die vleugels heel zie en ik overtuigd ben van de voordelen ervan voor de vogel zelf, ben ik mij meer dan bewust dat het voor de meeste mensen niet te doen is om de een of andere reden (waaronder zeer zeker veiligheid).

Ik hoop dat ik het voldoende heb uitgelegd?
Bericht Zondag 14 December 2008 11:13 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Nee, ik ben niet op oorlogspad. Als dat zo zou zijn geweest dan was ik er meteen op af gevlogen. (toepasselijk, vliegen.. Laughing )
Nu vraag ik om een uitleg, zou ik het moeten zien als 'een act of war'? Laughing
Na je uitleg kom ik tot de conclusie dat het zo niet bedoeld was.

Wat bedoel je trouwens met 'pro-choice'? Embarassed
Bericht Zondag 14 December 2008 11:18 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ok, gelukkig Smile

Ik ben niet voor of tegen wieken, ik ben voor vrije keuze of je wiekt of niet. Dat moet afhankelijk zijn van de individule situatie... hoe je woont, wat voor soort vogel, hoe opgevoed, hoe gedraagt hij zich als hij vliegt of niet vliegt, of er andere vogels bij zijn die wel/niet kunnen vliegen, hoe hij het gewiekt zijn verdraagt... en dat kun je nooit zo in het algemeen zeggen. Daarom kan ik ook zeker niet voor of tegen wieken zijn, het verschilt gewoon te veel per vogel, waar hij meer baat bij heeft.

Wel blijf ik denken dat mensen soms te snel knippen en dat dat jammer is, maar eheh, laat mij als ik hier die jaren heb gehad van aanschouwen hoe geweldig goed het mijn vogels doet om te vliegen, en met mijn fetisj voor die volle vleugels Hartje Wink

Aan de andere kant, mijn groen mannetje heeft het zijn leven gekost. Dus ja. Als hij gewiekt was, was hij er waarschijnlijk nog. Aan alles 2 kanten.
Bericht Zondag 14 December 2008 11:23 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ah nu snap ik het. Duidelijk! Ik vroeg me al af wat je ermee bedoelde.. Ik had namelijk echt geen idee. (Zou het de zondagochtend zijn?!)
Bericht Zondag 14 December 2008 11:34 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmm, denk inderdaad ook niet dat Sue "oorlogsachtig overkwam" Ze had namelijk Iago's kreetje niet laten horen Laughing Laughing maar ja, dat wieken, dat zal altijd pro en contra blijven vrees ik bij velen. Maar hoe dan ook. Hier zijn ze ook gewiekt, Jos omdat die ongelukken deed, ramen of niet, speelde geen rol, enfin, geen belang, ik zag dat het beter was en daar ben ik nog altijd zeker van. Fluf, die kon makkelijk blijven vliegen ware het neit dat hij er vooral fun in had Jos langs zijn kop te scheren en Jos paniekerig te maken, nee, dan niet. Fout? maakt weinig uit, ze mogen beide genieten en hoeven niet met angst te zitten voor de andere.
Het kooitje, hmm, het is maar hoe je het bekijkt vind ik. Hier zitten ze ook niet de hele dag vrij. Jos wil het gewoon ook niet. Fluf is vaker vrij als Jos omdat Jos gewoon niet uit zijn kooi wil, genoeg is genoeg vindt hij en hij heeft het zo naar zijn zin met alles wat hij op een dag krijgt dat hij zich geen minuut verveelt. Dan vind ik niet dat een kooi een belemmering is voor een gaai. Het is pas zielig als ze niks hebben om zich bezig te houden. Hier is het de hele dag wel weer iets wat erin gaat, weer ontdekken, zoeken, openen, smullen, noem maar op. In of uit de kooi, 's avonds zijn ze moe maar tevree en dan tel ik niet de uren dat ze in of uit de kooi zijn geweest, zolang ze het fijn hebben gehad. Jos is altijd zo geweest, blij om eruit te zijn maar het mag geen uren na elkaar duren, dat is voor hem een straf, dan doe ik dat niet natuurlijk, dan maar meerdere keren kortere periodes.
Bericht Zondag 14 December 2008 11:38 am
Jolanda
Vlieger

Reageer met quote  

met dat pro choice ben ik het helemaal eens.

Zo hebben we gekozen bij Gijs voor wieken en dat is het beste wat hem is overkomen. Zijn angst voor mensen is sindsdien afgenomen en het mee naar buiten gaan, vooral mee naar opa en oma vind hij een groot feest. Hij is totaal opgebloeid en wij ook want nu is hij te handelen ennvoor die tijd konden we niks doen met hem, behalve dan wegduiken voor zijn luchtaanvallen.

Echter bij peppie en kokkie denken we er met geen haar op ons hoofd aan. Zij mogen regelmatig uit de kooi en vliegen dan rond. ik zou ze dat niet willen afnemen. ze zijn ook veel beweeglijker dan Gijs was (ook toen hij nog niet gewiekt was). Ze zijn ook met volle vleugels goed te handelen.

Mocht er ooit een vogel bijkomen dan zouden het weer per vogel bekijken!!

Wat kooi betreft: Gijs zit graag op zijn boom, maar vindt zijn kooi ook niet erg. Als hij wel eens wegens omstandigheden eerder naar binnen moet (bijvoorbeeld als we weg moeten of zo) doet hij nooit lastig. S avonds vraagt hij er zelfs om als het hem te lang duurt. ook de andere 2 wekken niet de indruk een hekel aan hun kooi te hebben.
Bericht Zondag 14 December 2008 1:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:06 pm
  Berichten van afgelopen: