Clickermethode, niet goed?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Sue
Moderator
Moderator

Clickermethode, niet goed?  Reageer met quote  

Ik heb altijd geleerd de clicker zónder commando te gebruiken en als het dier het goed doet, dán pas het commando toe te voegen.
(Ik heb op cursus gezeten met Nenya)

Nu gebruik ik de clicker op een andere manier. Ik geef het commando, dus geef het vormpje, en gebruik de clicker om een 'foto' van het moment te maken. (Daarnaast juich ik enzo)

Het gaat tot nu toe prima zo.

Nu is mijn vraag, kan dit kwaad? Ik weet dat je eigenlijk pas het commando moet toevoegen als een oefening perfect uitgevoerd wordt.
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 11:10 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
joke
Vlieger

Reageer met quote  

Ik gebruik het zelf nooit maar ik denk in de leerfase in het begin dat het nog niet perfect moet zijn voor je juicht, maar na verloop ze het beter doen niet te gauw tevreden mag zijn en dan het steeds meer uitstellen tot het wel perfect gedaan word, maar beetje aanmoedigen in het begin kan zeker geen kwaad Wink
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 12:45 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ohhh, perfect is het hier nog lang niet hoor.. Smile (Naja, ik vind het al perfect als Zazu niet gooit hahaha)

Dat aanmoedigen werkt idd. Smile
Alleen Zazu wordt soms wat té enthousiast. Dan gaat hij displayen met z'n kuifje. Laughing
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 2:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik weet niet hoe dat gaat met clickertrainig Embarassed
Zag laatst een programma op animal planet, was een vrouw een hond aan het trainen..
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 2:29 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja, met honden kan het óók.. Smile Bij Nen werkte het ook. Al moet ik zeggen dat gaaien een stúk slimmer zijn hoor! Very Happy
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 2:33 pm
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Van mij niet denk ik, of beter zo gezegd, ik kan het niet Smile
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 2:34 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Zelfs goudvissen zijn te clickertrainen! Echt waar Laughing

Ik doe dat zelf ook wel hoor Fluf, juichen of commando geven als ze t nog niet helemaal goed doen...beetje afhankelijk van hoe ze reageren op dingen. Soms doen ze eerder wat ik wil als ik mee juich en praat (zeg wat de bedoeling is), soms moet ik juist niks zeggen omdat ik ze anders te veel afleid Wink
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 3:35 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat méén je niet Tommy! Shocked Hahaha ik zie het al voor me!
Maarja, waarom niet he?

Ik bedoelde eigenlijk, ik gebruik de klik sámen met het commando. Eigenlijk zou ik moeten wachten totdat ze de oefening goed beheersen, en dan pas het commando toevoegen.. (HOop dat ik het zo goed uitleg)

Juichen kan idd aanmoedigen! Smile Bij Zazu tenminste wel. Het kan hem nét aanmoedigen om nog een extra stapje te zetten. Smile
Als hij té enthousiast wordt dan gaat hij displayen.. Laughing
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 5:20 pm
floyd
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Ja, met honden kan het óók.. Smile Bij Nen werkte het ook. Al moet ik zeggen dat gaaien een stúk slimmer zijn hoor! Very Happy

dit meen je toch niet he
je moet klikken en gelijk het commado geven anders snappen ze het toch niet
en dan nen de schuld geven
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 6:54 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

He? nee dat begrijp ik niet Laughing . Klik je dan VOOR hij t doet?????? Shocked Nee toch? want dat werkt niet Laughing Of bedoel je dat je als hij t goed doet t commando geeft en klikt ? Smile hoop je dat hij alles aan elkaar koppelt waarna jij t weer uitelkaar trekt? en hij uiteindelijk eerst t commando krijgt - dan doet wat er verwacht wordt- en dan een klik plus beloning krijgt? Ik zal eens even nadenken...want in principe KAN dat werken, maar t commando kan ook net als de klik een brug worden...en dan juist afleiden of de verwachting geven dat er een beloning komt. Ligt een beetje aan t dier, aan hoe consequent je bent en aan hoe je t weer uitelkaar trekt denk ik. Smile
Bericht Dinsdag 11 Juli 2006 8:23 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oeps, ik geloof dat ik het niet goed uitleg.
Nog een poging. (Voorbeeld, leren liggen bij een hond)
Normaal gesproken wacht je dat ze bijvoorbeeld gaan liggen, of lok je dat uit door een snoepje ofzo op de grond te houden. Als de hond dan gaat liggen, klik je. Je geeft dan nog geen commando erbij, alleen gedrag (liggen) uitlokken en klikken bij goed doen.
Zo oefen je een paar sessies en als de hond perfect gaat liggen, voeg je het commando toe: 'Af'.
Zo heb ik het geleerd. Eerst de oefening perfectioneren met de clicker, dan pas het commando toevoegen.

Wat ik nu doe met Iago & Zazu is: Bij de eerste sessie al een commando geven, dan klikken voor een niet volmaakte uitvoering. Ik leg de lat wel steeds hoger.
Ik voeg dus eerder het commando toe.
Bericht Woensdag 12 Juli 2006 10:52 am
Igor
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik voeg eigenlijk altijd meteen het commando toe om dat meteen te koppelen aan de oefening. Dus bij het zwaaien bv zwaaide ik altijd naar Milo en zei "Hallo". In het begin klikte ik al (en gaf een stukje zonnebloempit) als hij zijn pootje bewoog, daarna als hij zijn pootje optilde, daarna als hij het een tijdje omhoog hield, enz. tot hij perfect kon zwaaien.
Dus als het moet zoals in jouw voorbeeld van de hond, dan doe ik het altijd verkeerd. Ach Milo zwaait nu perfect dus het werkt Laughing
Bericht Woensdag 12 Juli 2006 12:43 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey! Jij doet het dus ook 'op de verkeerde manier' (Maar die wél werkt!)
Ik denk niet dat het zoveel kwaad kan dan?
Bericht Woensdag 12 Juli 2006 2:42 pm
floyd
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik denk niet dat het heel veel uitmaakt
of je het wel gelijk zegd of niet
ze moeten het door hebben
en leren als je klikt dat je dan iets van ze verlangd op dat moment
als je hond of vogel dominant is geeft hij het moeilijker over
dus hoe makkerlijk de hond of vogel hoe makkelijker dat het loopt
als je altijd de zelfde manier gebruikt maakt het dus niet echt uit in het begin hoe meer je het doet des te meer kan je het uit bouwen
maar het eerste moet wel eerst heel goed lopen
anders heeft het geen zin om het uit te bouwen
Bericht Woensdag 12 Juli 2006 3:13 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ohhh zooo...nee, dat maakt niet echt uit Laughing Alleen snappen ze eerst t commando nog niet, maar dat geeft niet. Wink Ik doe dat zelf ook regelmatig...gewoon omdat ik mn mond niet kan houden Laughing
Bericht Woensdag 12 Juli 2006 10:54 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 12:08 pm
  Berichten van afgelopen: