Coco is me aan het testen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Woppy
Fladderaar

Coco is me aan het testen  Reageer met quote  

Hellupppppp.. Sinds een paar dagen is Coco heel erg bezig me uit te testen.
Hij schreeuwt om aandacht terwijl hij genoeg aandacht krijgt.
Zodra hij me hoort opstaan begint het al, schreeuwen schreeuwen schreeuwen.
Ik probeer zo consequent mogelijk te zijn en hem te negeren en geen blik waardig te gunnen als hij dit gedrag vertoond.
Ik geef hem pas weer aandacht nadat hij een tijdje stil is.

Mijn vriend zegt dat wanneer ik niet thuis ben hij lekker rustig op z'n kooi zit, niks aan de hand.
Zodra ik binnenkom begint het weer.

Ik wou vragen of jullie tips hebben ik wil deze periode niks verkeerds doen waardoor het een schreeuwerd word en ik vind het zooo moeilijk consequent te blijven.
Het geschreeuw gaat door merg en been en sta vaak op het punt hem maar een appeltje te geven zodat ie even stil is, maargoed dat moet ik niet doen.

Het is ook niet zo dat Coco gewoon luidruchtig is, je kunt echt zien dat het schreeuwen om te schreeuwen is en niet omdat ie gewoon lekker aan het spelen is of wat dan ook.
Zodra ik naar hem kijk is het stil en begint hij te praten dus ik kijk zelfs niet eens meer.

Alle tips zijn welkom!
Bericht Vrijdag 5 Maart 2010 12:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Doorzetten zou ik zeggen, kan best wel wat langer duren dan een paar dagen. Je doet volgens mij alles verder goed.
Bericht Vrijdag 5 Maart 2010 1:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Woppy
Fladderaar

Reageer met quote  

Bedankt voor je reactie, ik ga het op deze manier voortzetten.
Hopelijk komt er met de tijd verandering in.
Bericht Zaterdag 6 Maart 2010 6:37 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ben het helemaal eens met het doorzetten. Wat je wel kan doen is hem een time-out geven. Bijvoorbeeld een paar minuten op de donkere wc zetten in zijn transportkooitje. Geen aandacht, helemaal donker en niets dat saaier is dan dat.

Terug op zijn plaats gezet nog ff met rust laten en merk je na een klein minuutje dat hij het prima doet dan ga je belonen. Zo kan hij de link leggen met goed en slecht gedrag.
Bericht Maandag 8 Maart 2010 8:09 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

het werkt even, maar dat is wel negatief. Met straffen boezem je angst in. terug zetten in de kooi heeft vaak ook geen nut. Of het wordt een plek waar hij een hekel aan heeft of hij denkt ohwww wat fijn hier ga ik spelen en of wil even rustig zitten. wat krijg je dan. Hij gaat schreeuwen om juist naar die plek te gaan.
Heb ik vroeger (15 jaar geleden) met Jojo ook gedaan en het werkt even, maar niet voor altijd.

probeer hem af te leiden door bv stoelen aan te schuiven aan de tafel. Ofn spullen op tafel enthousiast te verplaatsen. Compleet druk met jezelf en zijn GEDRAG negererend. waarschijnlijk stopt hij met scrreeuwen en is aan het kijken wat jij doet.
Zeg meteen he Coco. knapperd. Nou je bent zo lief hier een pijnboompitje. je beloond hem nu meteen voor het stil zijn
Doe je dit pas na een kwartier, dan is het niet meer een beloning voor het stil zijn
Bericht Maandag 8 Maart 2010 9:40 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Aan dat meteen belonen zit ook een andere kant. Op zich ben ik het met je eens dat belonen snel moet (binnen een halve seconde) maar dan vooral bij gedrag wat je wilt aanleren. Bij ongewenst gedrag direct gaan belonen op het moment dat ze stil zijn kan ander gedrag uit lokken. Namelijk gaan schreeuwen - dan stil zijn om het lekkers te krijgen.
Ze zijn zo slim en zullen dat snel door hebben.
Ik zou dus niet direct belonen met wat lekkers maar enkel met stem Wink Pas als ze langer stil zijn wat lekkers.
Bericht Dinsdag 9 Maart 2010 10:24 pm
Woppy
Fladderaar

Reageer met quote  

Ik ben zelf inderdaad ook niet zo van het direct belonen als hij stil is omdat ik inderdaad bang ben dat het ander gedrag kan veroorzaken.
Coco is, hoe klein de gaai ook is, slim genoeg om dat door te hebben.
Ik beloon eigenlijk helemaal niet altijd met iets lekkers.

Ik negeer hem gewoon en geef hem pas aandacht als hij ongeveer 10 minuten stil is.
Dan praat ik lekker tegen hem en doe extra vrolijk.
En ik moet toegeven dat het werkt.
Hij schreeuwt al veel minder dan hij gedaan heeft.
Hij vermaakt zichzelf nu ook meer lijkt wel.
Hij begint interesse te krijgen voor speeltjes en begint met het slopen van kranten en karton.

Misschien is het afleiden door te praten zonder direct aandacht te geven ook wel een goeie optie, maar misschien gaan ze dan juist daar weer aan wennen Rolling Eyes Ze zijn slim die gaaitjes haha.

Ik ben in ieder geval blij dat het een stuk minder is. Je hoort coco overdag nog steeds wel veel maar het is niet altijd geschreeuw om aandacht meer, de rest van het geluid dat hij produceert heb ik geen moeite mee. Vind het zelfs wel leuk hem zo bezig te zien.

Toch bedankt voor al jullie tips!! Veertje
Bericht Woensdag 10 Maart 2010 1:01 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Fijn dat je verandering merkt. Blijven doorgaan met wat voor jou het beste werkt. Niet alles werkt voor iedereen en het is belangrijk dat je de tips gebruikt wat voor jou het beste werkt

Nog even een tip, misschien krantenpapier weglaten, de inkt kan schadelijk zijn. Misschien kan je een WC rolletje geven met gewoon wit toiletpapier. Moet je maar eens zien hoe leuk zoiets kan zijn, hihihii, ook voor mams om het op te ruimen Shocked Laughing Laughing
Bericht Donderdag 11 Maart 2010 10:44 pm
Woppy
Fladderaar

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sarah
Fijn dat je verandering merkt. Blijven doorgaan met wat voor jou het beste werkt. Niet alles werkt voor iedereen en het is belangrijk dat je de tips gebruikt wat voor jou het beste werkt

Nog even een tip, misschien krantenpapier weglaten, de inkt kan schadelijk zijn. Misschien kan je een WC rolletje geven met gewoon wit toiletpapier. Moet je maar eens zien hoe leuk zoiets kan zijn, hihihii, ook voor mams om het op te ruimen Shocked Laughing Laughing

Aaaaah oke, ik dacht dat alleen die folders niet goed waren Neutral
Ga het zo direct weghalen en wat anders neerleggen.
Ik gebruik altijd kranten als opvang voor de vogelpoep ipv snippers of zand, normaal gesproken deden ze er niks mee maarja, sinds coco slopen interessant vind.. Laughing
Ik ga eens proberen hoe hij WC papier vind Veertje
Inderdaad leuk opruimen voor mams haha, maargoed, ben hier zoiezo elke dag wel bezig met al die beestjes dus die wc papier kan er wel bij haha. Karton mag dat wel?
Bericht Donderdag 11 Maart 2010 11:07 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Karton geef ik ook hoor, gewoon onbedrukt karton en toilet papier geef ik wit papier zonder geurtjes of bedrukkingen (breng ik speciaal voor hun mee en andere voor ons Embarassed . Ik ga vaak bij de AVA (papierwinkel), weet niet of jullie die hebben? Daar haal ik dan van die papieren zakjes en kan je iets leuks insteken, het zakje dichtbinden en ophangen in de kooi. Of, ze hebben er ook verschillende doosjes(karton) die je kan kopen, steekt er iets in, dicht maken, ophangen en slopen maar.
Je kan ook bijvoorbeeld een rolletje van toiletpapier of van keukenrol nemen. Je neemt wat propjes keukenpapier bijvoorbeeld, steekt daar een nootje in en steekt die in het rolletje. Aan de uiteinden van het rolletje steek je een goede prop papier dat het ff slopen wordt en spelen maar. Wink
Bericht Vrijdag 12 Maart 2010 9:18 am
Woppy
Fladderaar

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sarah
Karton geef ik ook hoor, gewoon onbedrukt karton en toilet papier geef ik wit papier zonder geurtjes of bedrukkingen (breng ik speciaal voor hun mee en andere voor ons Embarassed . Ik ga vaak bij de AVA (papierwinkel), weet niet of jullie die hebben? Daar haal ik dan van die papieren zakjes en kan je iets leuks insteken, het zakje dichtbinden en ophangen in de kooi. Of, ze hebben er ook verschillende doosjes(karton) die je kan kopen, steekt er iets in, dicht maken, ophangen en slopen maar.
Je kan ook bijvoorbeeld een rolletje van toiletpapier of van keukenrol nemen. Je neemt wat propjes keukenpapier bijvoorbeeld, steekt daar een nootje in en steekt die in het rolletje. Aan de uiteinden van het rolletje steek je een goede prop papier dat het ff slopen wordt en spelen maar. Wink

Aaah zo creatief, wat een leuke ideeen, dat ga ik zeker uitproberen! They'll love it!
Bericht Vrijdag 12 Maart 2010 11:50 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Mja, nu we zo consequent zijn dat kranten (die inkt is al lang metaalvrij, hoor) geschrapt worden, wil ik even melden dat karton aan elkaar gelijmd papier is, geloof dat dat lijm niet organisch en gezondheidsbevorderend is Wink even als kanttekening.

Ik ben blij om te horen dat het beter gaat met Coco Veertje ongeacht de discussie over snel of niet snel belonen, denk ik dat het ook belangrijk is om de strategie regelmatig te veranderen... zodat hij inderdaad geen reflexen aanleert. In principe komt het altijd neer op afleiden, op de een of andere manier, en enigszins belonen als hij het goed doet... de time-outs werken inderdaad, maar ik ben overtuigd dat dat voor het grootste deel komt doordat hij in de eerste instantie TOCH zijn zin krijgt: je gaat hem pakken, en of je hem daarna wegzet of niet, hij is direct beloond en kreeg aandacht. In de kooi heeft hij een speelparadijs, en eten, en wat niet, dus wat voor straf? Lijkt mij trouwens ook niet dat je zijn veilig plekje als strafplaats wil gebruiken. Idem dito het vervoermandje; je wil dat hij daar makkelijk en zonder gedoe in gaat, want je weet niet wanneer het snel moet en je niet achter een hysterische vogel kan jagen die met het zicht van een vervoersmand panisch weg ziet te komen.
Bericht Zaterdag 13 Maart 2010 2:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Woppy
Fladderaar

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Mja, nu we zo consequent zijn dat kranten (die inkt is al lang metaalvrij, hoor) geschrapt worden, wil ik even melden dat karton aan elkaar gelijmd papier is, geloof dat dat lijm niet organisch en gezondheidsbevorderend is Wink even als kanttekening.

Ik ben blij om te horen dat het beter gaat met Coco Veertje ongeacht de discussie over snel of niet snel belonen, denk ik dat het ook belangrijk is om de strategie regelmatig te veranderen... zodat hij inderdaad geen reflexen aanleert. In principe komt het altijd neer op afleiden, op de een of andere manier, en enigszins belonen als hij het goed doet... de time-outs werken inderdaad, maar ik ben overtuigd dat dat voor het grootste deel komt doordat hij in de eerste instantie TOCH zijn zin krijgt: je gaat hem pakken, en of je hem daarna wegzet of niet, hij is direct beloond en kreeg aandacht. In de kooi heeft hij een speelparadijs, en eten, en wat niet, dus wat voor straf? Lijkt mij trouwens ook niet dat je zijn veilig plekje als strafplaats wil gebruiken. Idem dito het vervoermandje; je wil dat hij daar makkelijk en zonder gedoe in gaat, want je weet niet wanneer het snel moet en je niet achter een hysterische vogel kan jagen die met het zicht van een vervoersmand panisch weg ziet te komen.

Nou het van strategie veranderen, daar heb je een dik punt. Coco is veranderd wat schreeuwen betreft maar hij is inderdaad op zoek naar andere manieren. Zoals vandaag, is hij lekker rustig. Dus ik dacht nou kan ik hem aandacht geven, dit ging hartstikke goed. Tot ik hem terug zette. Hij begon weer te schreeuwen, dat deed hij voorheen niet. Spelen en aandacht geven, terugzetten en hij was weer verzadigd. Dus ik moet sterk blijven en zoeken wat de beste manier is ook voor Coco. Ik merk wel echt heel erg dat hij zichzelf meer probeerd te vermaken. Ik heb de kranten weg gedaan.. Nou hij was hartstikke beledigd hoor! die Wc rolletje vond hij maar niks, althans hij deed alsof hij het niks vond. Ik ben net even naar het tuincentrum geweest om paastakken te halen, kom ik terug. Weg WC rolletje.. dus stiekem toch wel leuk om te versnipperen haha. Er hangt er ook 1 met nog wat wc papier eraan. Gekleurde blokjes aan touwen die ik zelf gemaakt en gekleurd heb vind hij ook ineens super interessant en daar ben ik erg blij mee.

Maar euhm.. WC rolletjes zijn tog ook iets gelijmd Embarassed ?
Paastakken van de tuincentrum mogen die wel? Ze zijn niet bespoten zij de vrouw. Als ze beter niet gebruikt kunnen worden dan ga ik er iets anders van knutselen. Ze waren kei goedkoop, dus altijd leuk om iets mee te doen
Bericht Zaterdag 13 Maart 2010 3:21 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Dat is weer die discussie tussen routine/flexibiliteit he? Ik ben van mening dat je moet blijven veranderen, want ZIJ veranderen ook, blijven aanpassen op de bestaande situatie. Ze zijn veel te snel om niet door te krijgen wanneer er een routine ontstaat. Als ze de hele tijd moeten blijven opletten, wordt er ook niet in patronen gereageerd. En zijn ze zelf ook veel makkelijker, minder snel gestresst, simpelweg omdat dat waar ze aan gewend zijn - juist, verandering op zichzelf is, niet een of ander stereotype.

Ja, WC rolletjes zijn ook gelijmd.

Wat zijn paastakken, zijn dat gewoon wilgentakjes? Die kan je ook in de buurt halen, als je ergens een krulwilg (of treurewilg, maar niet bij/in het water, en uiteraard nooit halen bij grote wegen etc. ivm. al die rotzooi dat van de auto's komt) hebt, kun je er zo aan komen. Of jonge takjes van fruitbomen (pas op, geen sierkers - de Sakura - want die zijn giftig!), hazelaren zijn onkruidbomen en groeien enorm snel. Die hele jonge takjes zijn geweldig om te versnipperen, vol van belangrijke mineralen ook.
Bericht Zaterdag 13 Maart 2010 4:11 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

ff aanvullen, treurwilg ook niet nemen voor takken. Is niet goed.
Kronkelwilg is ideaal en knotwilg ook.
Verder inderdaad fruitbomen zoals shi al aangaf.
Bericht Zaterdag 13 Maart 2010 6:27 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 13 Februari 2012 7:40 pm
  Berichten van afgelopen: