De cursus van Talsma

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Marjet
Ervaren vlieger

De cursus van Talsma  Reageer met quote  

Nou, op verzoek van Admin iets over de cursus van Bonnie Talsma van afgelopen weekend.
Eigenlijk is de kern van het verhaal al gezegd: met respect en begrip met je vogel omgaan.
Het was een cursus waar we met 13 deelnemers aanwezig waren en waar we werkten met vogels van Bonnie. Hoofdzakelijk grijsjes, maar ook een naaktoogkaketoe en een vrij jonge ara. Leuke vogels die allemaal duidelijk een eigen persoonlijkheid hadden, deze werd ons ook uitgelegd en we konden om beurten rustig kennis maken met onze 'eigen' vogel. We kregen een map met daarin veel info, die neem je ook mee naar huis naderhand, en tijdens het behandelen, verklaren en uitleggen was er altijd ruimte voor vragen waarop uitgebreid antwoord kwam. Het was overigens wel erg leuk om met diverse gaaienouders bij elkaar te zijn omdat er herkenning is en je uiteindelijk nogal wat opsteekt van elkaars ervaringen.
De inhoud van de cursus gaat over oa.: duidelijkheid bieden aan je vogel, let er op dat je geen menselijke trekjes op je vogel projecteert (antropomorfisme) en hoewel de vergelijking met de intelligentie met een 3 tot 5 jarig kind ook hier getrokken werd, werd ook duidelijk geroepen dat dit overdrachtelijk bedoeld was: een gaai is geen kind, hoe slim ook !! Ik vond het zelf fijn om te merken of ik op het goede spoor zit met m'n Teuntje en heb hierin vertrouwen opgedaan.
De trainingen met de vogels van Bonnie waren leuk om te doen, niet zozeer om de kunstjes zelf als wel om te merken hoe een vogel waar veel mee gewerkt wordt veel alerter/oplettender is naar de mens toe. Het contact komt makkelijker tot stand zeg maar.
Zo, heel verhaal, ga nou koffie drinken.
Bericht Donderdag 7 April 2005 7:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
LaSignoraMusica
Net uit het ei

Reageer met quote  

Leuk verslag, het geeft wel een aardig inzicht in Bonnie's manier van werken. Bedankt!
Bericht Donderdag 7 April 2005 10:34 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Je hebt in ieder geval weer iets geleerd.Jammer dat het niet met je eigen vogel was ipv een goedgetrainde gaai die gewend is aan alle commando's.
Ik hoop echt van harte dat het ook bij jou gaai werkt.Vooralsnog sta je op hetzelfde punt als toen je ging want jou papegaai is nu nog steeds niet zover dat je hem los overal mee naartoe kan nemen.Daar zullen nog vele weken overheen gaan.Voor minder geld was je nu veel verder geweest.
Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.Ik wens je in ieder geval succes.Hou ons op de hoogte. Wink

Laatst aangepast door Heijtje op Vrijdag 8 April 2005 9:09 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bericht Donderdag 7 April 2005 10:45 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bedankt voor je verslag.. Kan je wat voorbeelden geven? Ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig!
Ik vind het erg leuk om verschillende methoden te lezen. Ik hoef 't er zelf niet persé mee eens te zijn maar het is wel leuk om alles naast elkaar te leggen.. Smile
Bericht Vrijdag 8 April 2005 8:27 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Heijtje
Je hebt in ieder geval weer iets geleerd.Jammer dat het niet met je eigen vogel was ipv een goedgetrainde gaai die gewend is aan alle commando's.
Ik hoop echt van harte dat het ook bij jou gaai werkt.Vooralsnog sta je op hetzelfde punt als toen je ging want jou papegaai is nu nog steeds niet zover dat je hem los overal mee naartoe kan nemen.Daar zullen nog vele weken overheen gaan.Voor minder geld was je nu veel verder geweest.
Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.Ik wens je in ieder geval succes.Hou ons op de hoogte. Wink

Deze reactie verwachtte ik wel van je Laughing
Die goedgetrainde gaaien hadden als voordeel dat je merkt hoezeer een vogel met aandacht voor de mens verschilt met een vogel die nog niet 'wakkergemaakt' is. Het argument van Bonnie dat onze eigen gaaien (nog) niet gewend zijn aan reizen en samenzijn met andere gaaien is in elk geval voor mijn gaai realistisch. Teuntje zou echt geen ruimte hebben gehad voor oefeningen in een vreemde omgeving met veel vreemde vogels -leuke woordspeling- en de 'foefjes' die we trainden waren foefjes die de desbetreffende vogel nog niet beheerste.
Het feit dat ik met Teuntje gewoon bij het begin moet beginnen ontmoedigt me niet, ik heb vertrouwen en het gaat momenteel erg goed, ook hier is vrij snel resultaat te zien. Ik weet niet in hoeverre ik Teuntje overal los mee naar toe wil of ga nemen, hoe leuk jouw uitstapjes met jouw grijsjes ook klinken en hoe aanstekelijk de verhalen van Admin ook zijn. Ik hoop inderdaad dat dit goed gaat, in de eerste plaats voor m'n vogie.
Zoals ik vóór de cursus al zei: ik sluit niet uit dat ik ook eens bij Hooi te rade ga, heb ik daar overigens ook gezegd, maar deze week zal het nog niet zijn Smile
Bericht Vrijdag 8 April 2005 10:39 pm
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Administrator
Bedankt voor je verslag.. Kan je wat voorbeelden geven? Ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig!
Ik vind het erg leuk om verschillende methoden te lezen. Ik hoef 't er zelf niet persé mee eens te zijn maar het is wel leuk om alles naast elkaar te leggen.. Smile

Wat voor voorbeelden wil je hebben? De kunstjes en hoe die te doen? Of meer de lichaamstaal van de gaaien? Dit laatste had vooral mijn interesse en dat liep ook door de hele cursus heen met als achterliggende gedachte dat je als je met je gaai wilt spelen, leren, bezig zijn -noem het zoals je wilt- je wel oog moet hebben voor zijn stemming al was het maar om misverstanden of teleurstellingen te voorkomen. Heeft een gaai meer aandacht voor iets in de omgeving is de kans groter dat ie schrikt of bijt of op een andere manier onprettig reageert dan als jij merkt dat je eerst ff z'n aandacht moet vragen. Een inkoppertje lijkt me, maar iemand moet mij dan dus wel eerst wegwijs maken in de papegaaientaal. Nou dáárvoor was deze cursus goed voor mij om te doen. Als je wat inzicht krijgt in hoe een papegaai 'denkt' en dit 'uit', kun je beter reageren op z'n gedrag en dat is net als het opvoeden van kinderen iets wat nogal persoonsgebonden is maar ook daar zijn er toch wel een aantal basisprincipes die over het algemeen de meeste kinderen geen kwaad doen. Very Happy
Was dit een beetje het antwoord wat je zocht? Anders roep je maar Wink
Bericht Vrijdag 8 April 2005 10:51 pm
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Hahaha, dat je mijn reactie al verwachtte Laughing
Tja ik ben een beetje voorspelbaar.Dat neemt niet weg dat ik je gelijk geef dat je het gedaan hebt hoor.De mening van een ander hoeft tenslotte niet jou mening te zijn.Jij zegt dat je er veel aan gehad hebt........ en daar gaat het om Wink
Bericht Zaterdag 9 April 2005 8:59 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik wil ALLES weten.. Wink
(Ha ha ha)

Eventjes serieus: Ik ben best nieuwsgierig wat er gedurende die cursus allemaal verteld wordt.. 't Is toch best uitgebreid allemaal!

Kan je wat meer vertellen over de lichaamstaal?
Bericht Zondag 10 April 2005 9:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Diverse lichaamshoudingen werden behandeld en met foto's getoond: agressie, onzekerheid, angst, nieuwsgierigheid, miserabel, tevreden e.d.
Natuurlijk weet je erg veel van de houdingen wel te plaatsen, zeker als je zo op je vogel gericht bent als jij b.v., maar er waren ook houdingen die ik nog niet gezien had of die ik niet kon thuisbrengen. Ik wilde ook graag weten of sommig gedrag nou partnergedrag is of onzekerheid bijv. Ik vind het soms nl. moeilijk om het verschil te zien. Voorbeeld: als mevrouwtje eerst rustig met ontspannen opgezette nekveertjes tevreden zit te zijn, dan komt mijn moppie eraan en zet ze meer veertjes op en reageert lelijk. Dat had ik dan dus kunnen zien aankomen, ze had het getoond maar ik heb het niet opgemerkt. Embarassed
Het verschil tussen de ene stemming en de andere is soms best miniem verschillend en als je dan ff niet hebt opgelet vraag je je stomverbaasd af waar een reactie vandaan komt. Shocked
Ik snap dat je al het 'lesmateriaal' wel zou willen zien maar dat vind ik op één of andere manier niet helemaal eerlijk omdat ik door het volgen van deze cursus nou eenmaal niet in 1 x een heuse papegaaienpsycholoog geworden ben en ik ben veel te bang dat ik daardoor dingen verkeerd doorgeef. Een beetje zoals Heijtje wat reserves had om de 5 stappen van Hooi door te geven, dat vond ik ook heel oprecht.
Bericht Woensdag 13 April 2005 4:57 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Heee bedankt voor het voorbeeld.. Ik begreep je alleen niet helemaal, wat had je aan kunnen zien komen? Smile

Je kan die informatie hier wel neerzetten hoor, maar wel zou ik er dan boven zetten dat je geen papegaaienexpert bent en dat je voor het hele verhaal die cursus maar moet volgen ofzo.. Smile
Bericht Donderdag 14 April 2005 8:55 am
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

[quote="Administrator"]Heee bedankt voor het voorbeeld.. Ik begreep je alleen niet helemaal, wat had je aan kunnen zien komen? Smile

Dan had ik de lelijke reactie aan kunnen zien komen. Alleen wat veertjes opzetten in het 'kraagje' zeg maar, is een teken van tevredenheid en ontspanning, maar overal veertjes opzetten is bozig. Dus als ik nou dit soort tekenen wat sneller leer 'lezen' kun je je gaai b.v. even tijd geven of nog een moment met rust laten.
Zeker als je een minder gewaardeerd persoon tot 'vriend' wil maken is het niet zo handig om dat op een bozig moment te doen Smile
Bericht Donderdag 14 April 2005 4:59 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ah! Bedankt voor de uitleg!
Als Iago boos is, vlak voordat 'ie gaat happen zet hij zijn veren niet op.. Hij maakt zich dan iets langer (Zijn nekje) en zijn oogjes worden dan groot & klein. Ook maakt 'ie een raar geluid met z'n snavel.
(Dat was de laatste keer zo toen ik zo gestressed was!)

Heeft ze dit ook genoemd?
Bericht Vrijdag 15 April 2005 7:56 am
LaSignoraMusica
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ik kan me zo voorstellen, net als wat Admin hierboven zegt, dat het gedrag/lichaamstaal van soort tot soort verschilt. Aangezien papegaaien van heel de wereld in onze huiskamers zitten. Een amazone reageert ook weer anders dan een grijsje. En "bozig", is dat "boos" zoals wij mensen dat kunnen zijn, of is het meer "onzeker"?
Bericht Vrijdag 15 April 2005 8:38 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Marjet
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by LaSignoraMusica
Ik kan me zo voorstellen, net als wat Admin hierboven zegt, dat het gedrag/lichaamstaal van soort tot soort verschilt. Aangezien papegaaien van heel de wereld in onze huiskamers zitten. Een amazone reageert ook weer anders dan een grijsje. En "bozig", is dat "boos" zoals wij mensen dat kunnen zijn, of is het meer "onzeker"?

Lijkt mij ook dat zoiets per soort kan verschillen, maar het grappige is dat mijn Teuntje ook een bbtje is, net als Iago Laughing
En bozig is niet voor niks een beetje vaag, ik ben er zelf ook niet helemaal uit hoe boor BOOS /bozig is. Onvrede ja, 'pissed' als je wilt maar niet blindrazend aanvallen Dus ja, misschien wel geboren uit onzekerheid, maarja, da's ook een ruim begrip, want ook bij mensen is de reactie uit onzekerheid meestal niet de leukste reactie. En da's dan weer antropomorf, Rolling Eyes Very Happy
Bericht Zaterdag 16 April 2005 11:33 pm
Sannie
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Bij m,n gijsjes zie ik idd dat als ze (boos) zijn dat ze hun veren allemaal opzetten...bij m,n kaketoe,s zie je dat dus weer niet Wink
Daar kun je vaak moeilijk aan zien of ze willen gaan happen of boos zijn..
Ergens vind ik het ook erg jammer dat er over de kaketoe,s toch weinig bekent is qwa gedrag...

Maar leuk om je stukjes te lezen Smile
Bericht Zondag 17 April 2005 8:39 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:40 am
  Berichten van afgelopen: