|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
| De voor- en nadelen van...........de kraagpapegaai |
|
|
Jaja, ik denk niet dat er erg veel mensen zijn hier met een kraagje (volgens mij alleen Sue eigenlijk, maar ik wist niet hoe ik kon mailen, dus toch maar een algemeen berichtje)
Ik ben wel eens benieuwd wat de voordelen en nadelen (of het hele leuke en minder leuke) van een kraagje zijn. Ik vind ze er echt gewéldig uitzien, maar op uiterlijk kun je natuurlijk niets zeggen over hoe een gaaitje is. Nu weet ik wel dat er per gaai nog weer verschil in zit, maar er zullen vast wel een soort "richtlijnen" zijn.
Ik heb ook wel al gegoogeld, maar graag hoor ik natuurlijk nog wat ervaringen van de huiskamer kraag eigenaar. Op Google vind ik voornamelijk info gericht op de kweek. Eigenlijk is echt álle info zeer welkom...  |
Woensdag 7 Januari 2009 8:22 am |
|
|
Sarah
Moderator

Sue zal je vast, van zodra ze terug hier is, graag uitleg geven en mocht je dat willen kan ze vast het mailadres geven van Kea, ik heb het ook maar ik kan het niet zomaar hier op het forum plaatsen natuurlijk. Kea heeft kraagjes en geeft altijd uitleg. Is echt een goede kweker. |
Woensdag 7 Januari 2009 10:42 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: De voor- en nadelen van...........de kraagpapegaai |
|
|
Hoi Egwene.. Wil je aan de kraagpapegaai? Wat leuk zeg, zou het ontzettend leuk vinden om ervaringen uit te wisselen met iemand die ook een kraagje heeft in Nederland.
Scuttle is nog niet volwassen maar ik heb al wel wat van het kragenkarakter kunnen zien. Ze kunnen ineens omslaan wordt wel eens gezegd. Dat klopt ook wel een beetje. Je kan ze wel goed lezen trouwens.
Scuttle is vrij sloom (alles gaat heel erg beheerst, heel erg beheerst eten, slopen etc) maar ondersteboven rennen kan hij als de beste. Hij kan ook heel erg goed springen, hij heeft beenspieren, niet normaal! Hij speelt vrij uitbundig, zonder al te veel lawaai. Ik heb het idee dat het gegil van hem niet echt kraags is, maar meer vasa. Dit omdat ik kragen in Avi Fauna heb horen gillen en dat klonk anders. Ik heb ook een keer vasa's horen gillen en hij klonk meer als een vasa.
Ik vind kraagjes zeer zeker niet geschikt als eerste vogel. Ze hebben toch wel een behoorlijk strakke aanpak nodig. (Maar aangezien jij met Gogo samenwoont lijkt me dat niet zo'n probleem)
Ze bewegen ontzettend veel. Als ze wakker zijn, zijn ze ECHT wakker en ze slapen ook echt best lang in hun tentje. (Scuttle wel in ieder geval) Hij is dan ook echt uitgeteld en hij gaat al vroeg in zijn tentje liggen met zijn hoofd buitenboord. Later keert hij zich dan in de tent.
Ik vind trouwens dat ze ontzettend hard kunnen knagen. Scuttle heeft een keer een kettinkje doorgebeten. Scuttle bijt ook heel veel op de tralies, en echt hard! Ik weet hierdoor niet of ik ze geschikt vind om in een gepoedercoate kooi te houden. (Misschien een voliere?)
Volgens mij zijn sommige dingen die ik heb verteld niet echt interessant maar als er iemand vraagt naar Scuttie heb ik altijd de neiging om er bepaalde dingen bij te vertellen.  |
Woensdag 7 Januari 2009 10:47 am |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
O, dat zijn in ieder geval goeie berichten.
Sinds ik Scuttle gezien heb, vind ik ze zo geweldig eruit zien. Ook mijn moeder was helemaal verkocht. Eigenlijk wilde ik er eentje bij hebben als ik op mezelf ging wonen omdat ik dan meer ruimte heb, maar mijn moeder was geloof ik nu voorstander van al eerder. Misschien omdat ze er zelf dan meer van kan genieten.
We hebben er op dit moment 6 in huis, maar als ik het huis uitga, mag ik ze niet allemaal mee hebben natuurlijk. Ik moet er drie achter laten (wat lastig is, want ze zijn zo schetig allemaal)
Ik merk ook dat als ik niet aan het werk ben ik alleen met de gaaien bezig ben, hoe langer hoe beter. En (nee, ik ga niet sentimenteel worden of zo) maar ze maken me wel aan het lachen en zeker Otto troost me als het ff wat minder gaat zoals de afgelopen 2 weken. Dat is zo fantastisch!! |
Woensdag 7 Januari 2009 10:47 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ik vind het allemaal goed om te lezen. Zoals ik al zei: hoe meer informatie hoe beter!
Wat is een vasa? Het is wel fijn dat gillen hen niet eigen is. Ik heb dan Gogo als gilkip en Otto en Weekamp schreeuwen eigenlijk helemaal niet.
Op dit moment heb ik nog geen afschrikkende dingen gelezen.....  |
Woensdag 7 Januari 2009 10:50 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Helemaal verslaafd aan de kraag dus. Het zijn ook schitterende vogeltjes. Ik vind Scuttle altijd wel een beetje onderdanig naar andere vogeltjes toe. Behalve naar aga'tjes. Die jaagt hij graag over de boom. Zazu wil hij nog wel eens uitdagen maar voor de rest gaat hij hard op de loop als Wheezy of Iago het op hun heupen krijgen.
Let er wel op dat je (vind ik) echt een voliere moet kunnen plaatsen. Een gepoedercoate kooi vind ik eerlijk gezegd niet zo geschikt als ik naar Scuttle kijk.  |
Woensdag 7 Januari 2009 10:52 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Egwene
Ik vind het allemaal goed om te lezen. Zoals ik al zei: hoe meer informatie hoe beter!
Wat is een vasa? Het is wel fijn dat gillen hen niet eigen is. Ik heb dan Gogo als gilkip en Otto en Weekamp schreeuwen eigenlijk helemaal niet.
Op dit moment heb ik nog geen afschrikkende dingen gelezen.....
Scuttle gilt 's ochtends en 's avonds eventjes. En als ik te laat ben met het eten. (Ik geef hem dan natuurlijk niet maar wacht eventjes) Scuttle HOUDT van eten.
Een vasa is een aparte papegaai. Tommy heeft twee vasa papegaaien: Vlinder en Gino. http://www.fluffies.org/nl/geb.....-hp57.html |
Woensdag 7 Januari 2009 10:54 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ik heb vandaag de indeling van de gaaienkamer veranderd en er is nu veel ruimte gekomen. Die kooi komt dan wel goed.
HOe groot zijn ze eigenlijk in verhouding tot de bonte boeren? Jij hebt nl Iago en ik Otto en Weekamp, dus dan kan ik het een beetje makkelijker inschatten.... |
Woensdag 7 Januari 2009 10:55 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Ah oké. Want veel uitgeven aan zo'n gepoedercoate kooi die hoogst waarschijnlijk zeer snel zal sneuvelen is een beetje ehm zonde!
Scuttle weegt 240 gram. Hij zit tussen Zazu en Iago in. Dat wilde ik destijds ook. Ik wilde namelijk niet groter dan Zazu.
Ze hebben trouwens een heel groot hoofd en grote snavel. In verhouding hebben ze kleine bolle voetjes.  |
Woensdag 7 Januari 2009 11:08 am |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
O ok, dus nog weer een stukkie groter dan de bbtjes en dan kleiner als Gogo, maar dat laatste had ik al wel verwacht... Gogo is ook een grote zware lummel.
Zijn ze jaloers ingesteld? Zoals Gogo dat bijvoorbeeld duidelijk is... |
Woensdag 7 Januari 2009 11:10 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Wat bedoel je precies met jaloers? Scuttle mekkert wel een beetje als ik met de anderen aan het oefenen ben (Hallo, hallo!) maar hij bijt niet als hij jaloers is.
Merk wel op dat ik maar ervaring heb met één kraagje!
Grappig detail: Scuttle krimpt nauwelijks onder de douche. Hij heeft een dun verenpakje. |
Woensdag 7 Januari 2009 11:35 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Gogo krimpt inderdaad ook helemaal niet.
Gogo is jaloers. Dit laat hij zien door gillen als ik een ander aandacht geef en dan pas stoppen als ik geen aandacht meer geef aan een ander. Nu hij alleen beneden staat en daar alle aandacht krijgt, is dat probleem wel weg.
(Ik moet nu gaan werken en ben vanavond weer hier, maar als je nog dingen te binnen schieten over Scuttle die je wil delen....ik lees het vanavond allemaal met veel plezier!!) |
Woensdag 7 Januari 2009 11:42 am |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Leuk topic, ga hem zeker geinteresseerd volgen
(Heb toendertijd al iets dergelijks op het Bidplanet forum gevraagd, daar heb je ook heel leuk en uitgebreid gereageerd, Sue, maar dat is dus weg )
(Aswan is ook helemaal 'what you see is what you get'. De Inka's daarintegen zijn net de Pers onder de katten; je zet hem in water en hebt de helft ) |
Woensdag 7 Januari 2009 7:31 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Oef, lekker gillen om aandacht. Dat zal wel lastig te negeren zijn als een amazone een keeltje opzet.
Als je vragen hebt, stel ze maar. Ik weet zo snel even niet wat ik moet vertellen.  |
Woensdag 7 Januari 2009 8:09 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Leuk topic, ga hem zeker geinteresseerd volgen
(Heb toendertijd al iets dergelijks op het Bidplanet forum gevraagd, daar heb je ook heel leuk en uitgebreid gereageerd, Sue, maar dat is dus weg )
(Aswan is ook helemaal 'what you see is what you get'. De Inka's daarintegen zijn net de Pers onder de katten; je zet hem in water en hebt de helft )
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik moet vertellen, Shi. Niet zonder helemaal los te gaan en allemaal (waarschijnlijk allemaal persoonsgebonden) verhalen te gaan vertellen.
Je hebt inderdaad de helft als je ze onder het water houdt. Mensen verbazen zich vaak dat Zazu zo licht is. Ze schatten Zazu vaak een stuk zwaarder dan grijze roodstaarten. |
Woensdag 7 Januari 2009 8:12 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:41 am
|
|
|
|
|