De advertentie van de Huisdiersuper

Discussie vijf stappen plan

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Eefjuh de rooie
Kuikentje

Discussie vijf stappen plan  Reageer met quote  

Inderdaad Wink

Zeker als je praat over kaketoes. Kera is opgevoed zonder 5 stappenplan en luistert uitstekend.

Kodi (een tweedehandsje zonder manieren) is opgevoed zonder 5 stappenplan, en vind t prachtig allemaal!

Ik ben persoonlijk van mening dat het 5 stappenplan er meer is om ons zelfverzekerder te maken zodat de gaaien dit merken... maar goed, dat werkt niet bij iedereen zo.

Ik vind dat je niet elke gaai, en al zeker niet elke soort, over 1 kam moet scheren. De omgang tussen mij en kera is heel anders dan dat tussen mij en kodi, Ze krijgen beide een andere opvoeding, maar vertonen allebei hetzelfde kaketoe gedrag.....

Afgesplitst van: http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 12:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Laughing Laughing Laughing Veertje
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 12:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Eefjuh de rooie
Kuikentje

Reageer met quote  

Tja ik hou er niet van als alle beesten over 1 kam worden gehaald.

Ten eerste is een oranjekuif heel anders dan een witkuif, en al helemaal verschillend van een grijze.

Daarbij heb je ook nog eens dat de ene amazone de andere niet is, dus ben ik er heilig van overtuigd dat 1 methode absoluut niet kan werken.

Zeker gezien ik weet dat ik met Kera heel anders kan omgaan dan dat ik met Kodi kan.

Daarbij ben ik dus echt absoluut tegen het "moeten". Het belangerijkste in mijn huis is dat de gaaien hier nog enigsinds een vrije wil mogen hebben. Als ze dat al niet eens kunnen, tja.... dan heb ik echt een verkeerde keuze gemaakt met de kaketoe Wink
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 12:34 pm
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik denk dat als ik alles zo lees,wat Hooi allemaal te vertellen heeft,dat we bijna allemaal verkeerd met onze gaaitjes omgaan!! Embarassed Embarassed

Laughing Laughing Laughing

ff voor de duidelijkheid: ik twijfel absoluut niet aan zijn kundigheid!! Wink
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 12:37 pm
Eefjuh de rooie
Kuikentje

Reageer met quote  

Ik twijffel wel degelijk ana zijn kundigheid als gedragstherapeut voor gaaien.

Hij zal vast een uitstekende dierenarts zijn, maar heeft nooit diploma's oid gehaald voor vogelgeneeskunde of vogelchirurgie, wat mijn eigen dierenartsen (in dierenkliniek centrum oost) ook niet hebben, dus dat zal vast wel goed zitten.

Ik zal er alleen nooit heengaan, ten eerste omdat het erg ver weg is, ik een prijzenlijstje heb gekregen van dingen die je moet betalen (denk alleen al aan de vitaminespuit of de zak harrisons wat je krijgt aangesmeert) en de benzinekosten, dan stap ik hier liever in de tram en ga naar mijn eigen dierenarts Wink

Ook voor gedragsprobelemen zoek ik liever kenners en kwekers dan dat ik snel naar een dierenarts zou gaan stappen.

Weet je wat het is? Vaak maken WIJ de gedragsproblemen, want een kaketoe die schreeuwt (tot op een bepaalde hoogte) is normaal, maar omdat wij er "last" van hebben word het al vaak gegooit op een gedragsprobleem. Oplossing? Zelf lekker gek mee gaan doen, laten zien hoe geweldig het is om mee te schreeuwen, en hier? Hier zijn ze dan de rest van de avond HEERLIJK stil Wink

Heb ik geen 5 stappenplan voor nodig hoor Very Happy

Daarbij, negeren? Sorry, maar dat komt echt niet in het woordenboek van ze voor. Negeren als er ongewenst gedrag is toch? Okeej, ongewenst gedrag bij mij is de bank slopen, maar denk je nou serieus dat ze daarmee stoppen als ik ze negeer? Nee hoor, dat geeft ze juist een kans om ongestoord ervoor te zorgen dat de stukken schuimrubber de lucht in vliegen Wink

Uiteraard ene paar dingen van de "gedragstherapieeen" van elke willekeurige dierenarts kun je opvolgen, maar het enige wat bij mij helpt, ik het 100% achter jou eigen gemaakte theorie staan en deze dan ook met volle 100% uitvoeren. Als jou gaai merkt dat jij een twijffel in je hebt zitten, dan pakken ze die twijffelen en gaan ze je daar gewoon hardstikke hard mee lopen manipuleren!

Er word gewoon te weinig gekeken naar het natuurlijke gedrag van de gaai. Een gaai in broedperiode vertoont vaak voor mensen "ongewenst" gedrag, wat voor hun volkomen natuurlijk is. Kodi probeert nog steeds zijn zaakie op mijn hand te dumpen. IK vind het ongewenst, laat het niet toe, maar voor hem is het heel normaal, immers, ik ben zijn partner, en daar hoor je "het" toch mee te doen??
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 12:47 pm
Danny
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hahahaha,okee.
Je mening is duidelijk. Laughing Laughing Laughing

Ach,ja. Gelukkig heeft Hooi nu een goeie partner in crime gevonden!! Laughing Laughing Laughing Wink
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 12:53 pm
Marlies R
Vlieger

Reageer met quote  

Eefje, je bent duidelijk niet helemaal bekend met de insteek van Hooijmeijer. Maar dat is niet erg. Hooijmeijer is tegen negeren om te beginnen. Negeren is immers ook een reactie. Een boel dingen die je verder noemt komen ook niet overeen met de wijze waarop Hooijmeijer met de vogels omgaat.

Je hoeft het er van mij absoluut niet mee eens te zijn wat hij verteld. Ik volg zelf ook niet precies de 5 stappen op. Maar je kunt zeggen wat je wilt, het WERKT wel. Ook kun je binnen de 5 stappen je houding precies op het gedrag van je vogel toespitsen. De 5 stappen zijn alleen niet simpel een bepaald protocol, het is een manier van denken. En ik denk dat je die manier nooit zomaar op een forum kunt overleggen, of via een simpel stuk tekst.
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 1:19 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Eefjuh de rooie
(denk alleen al aan de vitaminespuit of de zak harrisons wat je krijgt aangesmeert) en de benzinekosten, dan stap ik hier liever in de tram en ga naar mijn eigen dierenarts Wink

Daarbij, negeren? Sorry, maar dat komt echt niet in het woordenboek van ze voor. Negeren als er ongewenst gedrag is toch? Okeej, ongewenst gedrag bij mij is de bank slopen, maar denk je nou serieus dat ze daarmee stoppen als ik ze negeer? Nee hoor, dat geeft ze juist een kans om ongestoord ervoor te zorgen dat de stukken schuimrubber de lucht in vliegen Wink

Eef, ik moet bekennen dat dat van die vitaminespuiten nogal overtrokkeni s hoor. Niet iedere vogel krijgt een vitaminespuit. Iago niet, en Zazu ook niet. Flitje meen ik wel.

Ik denk dat Hooi best verstand van zaken heeft, alleen ik denk dat je het op iedere vogel anders kan toepassen. Wink Ik denk ook dat het niet bij iedere vogel hetzelfde werkt. Dat zou nogal makkelijk zijn. Wink

Negeren moet je niet begrijpen als negeren. Negeren houdt (als ik het goed heb) het negeren van ONGEWENST gedrag in. Niet van de vogel zelf. (En natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals wanneer ze aan je bank beginnen of aan de stroomkabels gaan knagen)
Het negeren bestaat meer uit het ongewenste gedrag niet beantwoorden, maar iets anders gaan doen en zó de aandacht trekken. Wink
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 4:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Bij t knagen aan 1 of ander kun je wel degelijk met negeren EN afleiden je vogel heel snel weghalen Laughing . Daarmee voorkom je iig dat hij de aandacht trok door zn geknaag en zorg je dat jij de aandacht trekt voor je reageert en hij zn aandacht dus ergens anders op vestigt Wink Dat kan gewoon heel snel gedaan worden als je t principe begrijpt. Domweg negeren is natuurlijk geen oplossing Rolling Eyes

Verder ben ik idd geen aanhanger...maar die theorie werkt wel degelijk en eigenlijk bij alle dieren. Dat t werkt heeft ook niets met hooi persoonlijk te maken, maar met t principe waar t op gebasseerd is Smile
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 4:24 pm
Eefjuh de rooie
Kuikentje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Marlies R

De 5 stappen zijn alleen niet simpel een bepaald protocol, het is een manier van denken. En ik denk dat je die manier nooit zomaar op een forum kunt overleggen, of via een simpel stuk tekst.

Het klopt wat je zegt, een manier van denken, maar er zijn meerdere manier van denken waar ik allemaal voor open sta. En degene die het meest rekening houd met het natuurlijke gedrag, ga ik voor...

En dan kom je bijvoorbeeld terrecht bij bonnie talsma Wink
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 7:27 pm
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

En wat is er volgens jou onnatuurlijk aan hooimeijers methode? Smile
Er zijn natuurlijk meerdere manieren en nogmaals ik ben geen aanhanger van de 1 of de ander...maar als je even goed nadenkt en de achterliggende gedachte probeert te vinden, dan ontdek je volgens mij dat buiten de uitleg en de manier waarop het precies in de praktijk wordt gebracht, de meeste dingen niet eens zo heel anders zijn? Bonny reageert bv net zo goed niet rechtstreeks op ongewenst gedrag en beloont ook voor goed gedrag.

Zeg niet dat mensen niet tegen hooimeijer of wie dan ook mogen zijn, maar dan hoor ik wel graag een juiste redenatie van iemand die begrijpt wat zn standpunten zijn en een duidelijke verklaring waarom diegene tegen welk idee is Smile Anders krijg je een vreemde discussie, zoals ik bv ook wel over clickeren gelezen heb ...van mensen die t gewoon niet begrijpen, maar wel oordelen Rolling Eyes

Veel dingen van hem spreken mij ook echt niet aan Confused (doel oa op zn instelling en hoe hij met mensen om kan gaan) ...maar kwa gedragskennis en opvoeding heb ik nog niet iets kunnen ontdekken wat niet juist is Razz De invulling bepaal ik verder zelf wel voor mezelf en alles is er vast niet mee op te lossen...maar onnatuurlijk of fout? nee, dat niet. Consequent zijn werkt zowiezo t beste bij iedere opvoeding...maakt niet uit bij welk dier of welk mens je dat toepast, dus maakt ook niet uit bij welke papegaai Wink
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 9:15 pm
Eefjuh de rooie
Kuikentje

Reageer met quote  

ofwel, daar heb ik geen gigaduur gedragsconsult voor nodig Wink

Negeren en afleiden, zonder de vogel aan te kijken werkt hier ECHT niet. Ze zijn hier telepatisch ofzow, want zodra ik al aan ze denk krijg ik een reactie, en dit zonder ze aan te hebben gekeken oid.

maar goed, zoals ik zei, het blijft een mening he? Ik zie mezelf niet snel geld weggeven aan een gedragsconsult (of stappenplan) bij hooimeijer Wink
Bericht Vrijdag 2 Maart 2007 10:34 pm
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Reageer met quote  

Dat is jouw goed recht. Wink

Het is inderdaad HEEL erg moeilijk om kaketoes af te leiden! Het is veel gemakkelijker om bb'tjes enzo af te leiden maar het gaat wel!

Weet je, je kan er best veel van opsteken, dat heb ik destijds wel gedaan, maar aangezien nu vrij veel op internet te vinden is..
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 1:52 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is zeker je recht hoor eefjuh Very Happy , en ik wil ook echt niet overkomen als afkeurend. Wink En toch wil ik wel de andere kant belichten...ook voor andere lezers. Wink

Nml denk ik wel dat een dier je heeeeel goed leert kennen en verrekte goed signalen oppikt..beter dan wij Smile . Heel lang blijven ze dus proberen je aandacht te krijgen omdat ze weten dat dat soms, vaak of meestal bij je werkt, of omdat ze merken dat ze de aandacht bijna hebben, en dat heeft niets met telepathie te maken, maar met een scherp oog Smile Overigens zeg ik niet dat ik niet in telepathie geloof, maar meestal is t gewoon omdat ze lichaamstaal beter zien en oppikken, tot in t kleinste detail.

Je zult ook erg consequent moeten zijn en je vogels aanleren dat jij verandert bent. Hooimeijer lukt t mss direct omdat hij de techniek helemaal eige heeft gemaakt en omdat hij een vreemde is en er dus geen kennis is over hem bij de vogel, maar een baas moet echt een nieuw beeld gaan vormen van zichzelf . Dat is even wennen voor t dier, maar helemaal voor de baas, want een gewoonte is niet zomaar een gewoonte waar je niet over na hoeft te denken...dat duurt echt weken tot maanden.

Ik las bv ergens dat je soms meegilt en je soms ergert aan gegil (ook nu veroordeel ik niet, want zelf ben ik heus ook niet altijd consequent, maar dat zegt nog niet dat iets niet zou werken, of dat ik t helemaal goed doe Smile ) Het is niet consequent...je soms ergeren en soms meedoen. Hooimeijer promoot dus ook niet dat je zo moet doen...en dat doet geen enkele opvoeder/trainer van welk levend wezen dan ook Wink Zolang je niet consequent bent werkt t inderdaad niet. Sterker nog...t maakt eerder onzeker. Stel jezelf maar eens voor dat iemand de ene keer blij en vrolijk regageert en de andere keer totaal anders (sikkeneurig of boos) terwijl jij precies t zelfde deed. Dat is gewoon erg verwarrend.

Een voorspelbaar persoon met iedere keer dezelfde regels maakt zeker. Dat telt voor kinderen en dieren. En daar is Hooimeijers techniek op gebasseerd Smile Regels die zeker werken en t uitsluiten van aandacht op de verkeerde momenten door altijd iets in te bouwen (de stappen) waardoor je toch juist reageert , beloont , bewondert en afleidt. Dat moet dus een gewoonte worden en dat probeer je niet even in 1 dag.

Het is natuurlijk niet nodig hier gestrest van te raken of t plezier te verliezen...het is immers juist de bedoeling positief te reageren en negatieve reacties weg te halen. En mensen die bijna geforceerd denken dat t alleen zo kan en mag omdat ze anders alles fout doen zou ik aanraden iets relaxter te worden en t soms eens los te laten Laughing En nogmaals...ik maak zelf genoeg fouten en ben vaak niet consequent genoeg...ook al omdat t best moeilijk is en je je heel bewust moet worden van je doen en laten voor t een gewoonte wordt, maar ik weet wel dat t werkt en dat t voor veel mensen een mooie oplossing is.

Een handleiding en leidraad van hoe je moet reageren kan veel mensen helpen consequenter te worden en bewust te raken van hun kleine signalen en de invloed van hun reacties. Sommige mensen hebben dat niet en kunnen t niet echt plaatsen waarom t werkt en die volgen dus mss alleen maar klakkeloos zn regels op...ook prima, want t is beter dan de ene verkeerde reactie op de andere stapelen, zeker als je al problemen hebt met je vogel. Tsja en die mensen zijn er genoeg en veel van deze mensen en dieren zijn geholpen met deze stappen.

Gewoon (uhmm nou ja, gewoon? das al lastig genoeg) 1 ding wat je eigen moet maken..niet meer alleen zelf nadenken en daarbij mss dingen over t hoofd zien omdat de gemiddelde mens nou 1 maal geen volleerd trainer opvoeder is, maar een steun in de rug van iemand die regels heeft bedacht die werken...en dat kan veel moed geven. Het is ook beslist niet zo dat t dier geen eigen wil meer heeft. Je werkt meer aan je eigen (on)bewuste reacties dan aan t dier. En daar zit meestal ook t probleem, want veel mensen hebben niet eens door hoe inconsequent ze zijn, of hoe ze gemanipuleerd worden. Dat is nml manipulatie...dat je bijna niet doorhebt dat iemand iets van je vraagt/eist en vaak lijkt t ook leuk...tot t uit de hand loopt Wink

Juist mensen die na even proberen denken dat t niet werkt, of zeggen dat t bull is geven mij de indruk dat ze t niet helemaal begrijpen. Je kunt best tegen iemand zijn omdat die je op bepaalde punten tegenstaat, maar tegen een manier van opvoeden zijn die respect heeft voor t dier, zonder dwang of geweld is en gewoon werkt als t goed uitgevoerd wordt? uhmm nee,t lijkt mij niet reeel dat af te keuren. Smile
Bericht Zaterdag 3 Maart 2007 2:04 pm
Eefjuh de rooie
Kuikentje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Tommy
Overigens zeg ik niet dat ik niet in telepathie geloof, maar meestal is t gewoon omdat ze lichaamstaal beter zien en oppikken, tot in t kleinste detail.

Ben het daar toch niet mee eens.... hier is zeker wel een soort sprake van thelepatie, anders, hoe kan ze dan soms dingen weten wat ik doe terwijl ze me helemaal niet ziet of hoort?

quote:
Je zult ook erg consequent moeten zijn en je vogels aanleren dat jij verandert bent. Hooimeijer lukt t mss direct omdat hij de techniek helemaal eige heeft gemaakt en omdat hij een vreemde is en er dus geen kennis is over hem bij de vogel, maar een baas moet echt een nieuw beeld gaan vormen van zichzelf . Dat is even wennen voor t dier, maar helemaal voor de baas, want een gewoonte is niet zomaar een gewoonte waar je niet over na hoeft te denken...dat duurt echt weken tot maanden.

Inderdaad, maar dan alsnog, Hooimeijer kan over Kodi makkelijk praten, die HAAT mannen. Hij haat ze gewoon, en dat hoort niet toch? Nou, dan kan ik Kodi naar hooimeijer brenge, en zeggen: joh, help m eens van dat mannen gehaat af, en hij zou dan zo bij Hooimeijer opstappen (deed ie ook in het begin bij bart. Maar de situatie word HEEEEL anders als Kodi hier is, en hooimeijer ook. Ik met hooimeijer zou knuffelen (oh bah) en Kodi zou gaan beseffen dat Hooimeijer helemaal geen leuke vent is maar een dikke vette concurrent!! Dan zou hooimeijer hoogstwaarschijnlijk ook gewoon alle kanten verrot worden gebeten. T is de natuur, t is instinct, en die kun/mag je niet veranderen..

quote:
Ik las bv ergens dat je soms meegilt en je soms ergert aan gegil (ook nu veroordeel ik niet, want zelf ben ik heus ook niet altijd consequent, maar dat zegt nog niet dat iets niet zou werken, of dat ik t helemaal goed doe Smile ) Het is niet consequent...je soms ergeren en soms meedoen. Hooimeijer promoot dus ook niet dat je zo moet doen...en dat doet geen enkele opvoeder/trainer van welk levend wezen dan ook Wink Zolang je niet consequent bent werkt t inderdaad niet. Sterker nog...t maakt eerder onzeker. Stel jezelf maar eens voor dat iemand de ene keer blij en vrolijk regageert en de andere keer totaal anders (sikkeneurig of boos) terwijl jij precies t zelfde deed. Dat is gewoon erg verwarrend.

Dit is zeker niet verwarrend want dit gebeurt maar op 1 plek op 1 moment, en dat is het douchen Wink Dus consequnt ben ik daar zeker in, douchen is feest (en door mee gek te gaan doen vinden ze het juist veel leuker)

quote:
Een voorspelbaar persoon met iedere keer dezelfde regels maakt zeker. Dat telt voor kinderen en dieren. En daar is Hooimeijers techniek op gebasseerd Smile Regels die zeker werken en t uitsluiten van aandacht op de verkeerde momenten door altijd iets in te bouwen (de stappen) waardoor je toch juist reageert , beloont , bewondert en afleidt. Dat moet dus een gewoonte worden en dat probeer je niet even in 1 dag.

Klopt, en toch heb ik Kodi op een andere manier van het schreeuwn af geholpen dan normaal word geadviseerd... en dit ging zeker niet over 1 dag, dit ging eerder over 3 maanden.....

quote:
Het is natuurlijk niet nodig hier gestrest van te raken of t plezier te verliezen...het is immers juist de bedoeling positief te reageren en negatieve reacties weg te halen. En mensen die bijna geforceerd denken dat t alleen zo kan en mag omdat ze anders alles fout doen zou ik aanraden iets relaxter te worden en t soms eens los te laten Laughing En nogmaals...ik maak zelf genoeg fouten en ben vaak niet consequent genoeg...ook al omdat t best moeilijk is en je je heel bewust moet worden van je doen en laten voor t een gewoonte wordt, maar ik weet wel dat t werkt en dat t voor veel mensen een mooie oplossing is.

Maar er zijn zeker weten meerdere dingen die werken Wink Beter nog, ik WEET het zeker Laughing

quote:
Een handleiding en leidraad van hoe je moet reageren kan veel mensen helpen consequenter te worden en bewust te raken van hun kleine signalen en de invloed van hun reacties. Sommige mensen hebben dat niet en kunnen t niet echt plaatsen waarom t werkt en die volgen dus mss alleen maar klakkeloos zn regels op...ook prima, want t is beter dan de ene verkeerde reactie op de andere stapelen, zeker als je al problemen hebt met je vogel. Tsja en die mensen zijn er genoeg en veel van deze mensen en dieren zijn geholpen met deze stappen.

En dit bedoel ik dus, je zegt in princiepe hetzelfde als ik, het stappenplan kun je zien als een stappenplan voor ons,.....

quote:
Gewoon (uhmm nou ja, gewoon? das al lastig genoeg) 1 ding wat je eigen moet maken..niet meer alleen zelf nadenken en daarbij mss dingen over t hoofd zien omdat de gemiddelde mens nou 1 maal geen volleerd trainer opvoeder is, maar een steun in de rug van iemand die regels heeft bedacht die werken...en dat kan veel moed geven. Het is ook beslist niet zo dat t dier geen eigen wil meer heeft. Je werkt meer aan je eigen (on)bewuste reacties dan aan t dier. En daar zit meestal ook t probleem, want veel mensen hebben niet eens door hoe inconsequent ze zijn, of hoe ze gemanipuleerd worden. Dat is nml manipulatie...dat je bijna niet doorhebt dat iemand iets van je vraagt/eist en vaak lijkt t ook leuk...tot t uit de hand loopt Wink

Klopt, maar ook met een 5 stappenplan word er gewoon dagelijks doorgemanipuleerd hoor Wink Das iets gaaieigens Very Happy Dat moet ook gewoon blijven, dat maakt ze zo speciaal, het punt dat je denkt: "Grrr! Ben ik dr weer in getrapt!"

quote:
Juist mensen die na even proberen denken dat t niet werkt, of zeggen dat t bull is geven mij de indruk dat ze t niet helemaal begrijpen. Je kunt best tegen iemand zijn omdat die je op bepaalde punten tegenstaat, maar tegen een manier van opvoeden zijn die respect heeft voor t dier, zonder dwang of geweld is en gewoon werkt als t goed uitgevoerd wordt? uhmm nee,t lijkt mij niet reeel dat af te keuren. Smile

Oneej, ik heb hier niet oven over zitten nadenken, maar zoals ik zei, ik denk toch dat dit stappenplan eerder geschreven is voor de mens dan voor de gaai.
Daarbij ben ik het gewoon (zoals ook eerder vermeld) het totaal niet eens met sommige stappen.... Vooral waar de woorden "moet" (lees: dwang) in voorkomt...

Mijn opvoeding heeft respect voor de kaketoe, is 99.9% van de tijd zonder dwang, omdat hier alles in een vrom van een spelletje word gebruikt dus is dwang niet nodig (mits in erge situaties), en het werkt ook gewoon......

Er zijn meerdere manieren voor opvoeden, en dan vind ik het wel zo eerlijk als iedereen daar toch voor openstaat Wink
Bericht Maandag 5 Maart 2007 3:25 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 1 December 2008 5:24 pm
  Berichten van afgelopen: