|
|
|
Jolanda
Vlieger
| Dominant gedrag? |
|
|
Sorry als ik veel vragen stel, maar alles van Gijsje is nieuw voor ons.
Ze is nu 5 dagen bij ons en ik besef dat dat heel kort is en dat we haar vetrouwen nog moeten winnen.
Maar wat me opvalt is , is dat ze dominant lijtk te vertonen.(althans zo komt het op mij over). Soms als je bij haar kooi komt staan haalt ze uit alsof ze wil bijten. meestal bijt ze niet echt maar dreigt ze meer.. Dit gedrag was de eerste 2 dagen wel meer dan nu. Verder gooit ze iets wat ik haar geef: een stukje fruit ofzo demonstratief op de grond.
Als ze uit haar kooi is (jaja vandaag durfde ze zowaar eruit te komen) vliegt ze met regelmatig recht op ons af omdan vlak boven je hoofd te keren. Soms land ze ook op je hoofd maar nooit voor langer an een paar seconden. We willen haar nog wel laten wieken (moet een vogelarts dat doen? of iemand anders?? zelf kunnen/durven we dat niet) dat zal misschien dat laatste gedrag wegnemen
Overigens vertoont ze dit gedrag meer naar mij toe dan naar mijn vriend, al doet ze het naar hem ook soms.
Hoe gaan we hier mee om? waar wijst het op?
Hoe |
Donderdag 29 Mei 2008 4:55 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
lijkt mij idd dominant gedrag...mss omdat alles vreemd is, maar t is iig niet de bedoeling dat t zo blijft.
Kortwieken is zeker een goed plan. Een vogelarts kan het doen, maar mss is er ook iemand van hier die in de buurt woont Neem anders een plaatje mee naar de VA van hoe je het wilt hebben
Ik weet niet hoe hoog zijn kooi is? Ik zou hem een lagere plek geven. Zeker als hij los is. 1Maal gewiekt verandert zn gedragvast snel op een lagere plek.
Verder moeten jullie allemaal nog erg wennen en zijn jullie zelf mss ook onzeker, of kijken erg naar hem (wat bedreigend kan zijn). Hij merkt dat en zal daar misbruik van maken.
lees het topic van de 5 stappen maar eens door en t topic met voorbeelden. Zeker weten dat jullie daar veel aan hebben Oh ik heb ook ergens een stuk geschreven over tam maken (waar staat dat?)...dat kan ook helpen
Verder vaak, kort oefenen...liefst in een kleinere ruimte, niet bang zijn en blijf geloven dat t anders wordt
Succes!!!  |
Donderdag 29 Mei 2008 6:48 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Ten eerste moet je je niet excuseren dat je vragen stelt. Als je geen vragen stelt kan je ook niks weten natuurlijk.
Volgens mij is Gijsje de grenzen aan het aftasten, probeer je niet weg te trekken als ze dreigt of doet om te bijten. Het geeft natuurlijk een schrikeffect als ze dat doen maar ze probeert jullie te testen. Wat dat gooien met groenten of fruit betreft, ons grijsje doet dat ook als hem iets niet aanstaat wat hij krijgt. Ja, pech voor hem, iets anders krijgt hij niet. Hij bepaalt niet wat hij wel en niet zal krijgen en zal zeker niet bepalen dat ik 20 verschillende dingen moet aansnijden of koken die dag, proberen mag hij maar lukt hem niet. Wil hij het niet en gooit hij het weg, pech maar probeer er niet teveel aandacht op te geven of voor de kooi te blijven staan als je iets geeft als je wat gegeven hebt of als je wel voor de kooi blijft staan kan je wel zelf eerst wat eten, Gijsje jaloers maken maar niet direct iets geven maar nieuwsgierig maken. Lekkere geluiden maken en dan weer weggaan, als je terugkomt met nog een stukje kan je zien of er interesse hebt, zelf nog een stukje eten, hmmm geluidjes maken en is er interesse dan delen met Gijsje. Soms lukt dit wel. |
Vrijdag 30 Mei 2008 3:12 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Vlieger
|
|
|
Op zich lijkt het in de kooi wat beter te gaan. Ze valt niet meer uit als we bij haar kooi komen. Ik praat dan tegen haar, geef complimentjes.. Ze doet dan haar koppie schuin en mompelt iets wat we niet verstaan maar t klinkt lief De ene keer pakt ze wel iets van me aan wat ik haar aanbied, de andere keer rent ze weg en kijkt op afstand. als ik het dan in haar etensbakje leg dan gaat ze het wel gelijk pakken. Verder eet ze goed en begint ze ook meer te spelen met haar nieuwe speeltjes
Buiten de kooi ios het echter een drama. Zodra ze eruit is valt ze steeds aan...ze scheert dan over je hoofd. Tot nu was ik steeds de klos. Vandaag echter liet ze me met rust en was mijn vriend steeds de pineut
We denken omdat hij de kooi aan het schoonmaken was en de wekelijke herinrichting aan het doen. Misschien verdedigde ze haar kooi? Want toen ging ze ook verder dan alleen schijnaanvallen, beet ze hem een paar keer en landde steeds op zijn hoofd.
We proberen dit gedrag te negeren en h]geen reactie te geven maar dat is best moeilijk . Verder proberen we de stappen toe te passen maar ook dat vind ik niet eenvoudig..
Wat wel positief is is dat ze vandaag uit haar zelf de kooi in ging...en dat was tot nu toe elke avond een hele klus!
Iets anders positief is dat het lijkt of peppie en kokkie veel aanhankelijker en rustiger zijn sinds Gijsje er is. |
Maandag 2 Juni 2008 3:27 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Al heel goed dat t toch ietsje beter gaat
Die stappen zijn idd best lastig, maar het wordt steeds makkelijker
Als hij straks gewiekt is en je hem op een speelplek kunt zetten (eventueel met een opstapstok ofzo) dan gaat dat aanvallen vast ook beter.
dat je t probeert te negeren is heel oke! Met wat geduld en tijd komt t best goed  |
Dinsdag 3 Juni 2008 6:42 pm |
|
|
Jolanda
Vlieger
We dachten dat het beter ging. 3 dagen hield hij ons wel in de gaten als hij los was maar deed geen pogingen tot schijnaanvallen. maar gisteren en vandaag is het weer hopeloos. Zodra een van ons opstaat komt de groene tornado weer op ons afgevlogen. We werden net wat meer ontspannen als Gijsje los was.
We reageren er zo weinig mogelijk op en ook als hij los is proberen we niet teveel op hem te letten zodat hij zich niet bedreigd voelt. maar dit is niet leuk zo!
Hij is er gelukkig nooit zo lang uit. Zodra we het deurtje opendoen komt hij eruit, is dan een uurtje soms 2 eruit en gaat dan volledig zel weer naar binnen en wil er dan ook niet meer uit. |
Maandag 9 Juni 2008 1:45 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Het is wel zo Jolanda dat je terugvallen krijgt bij het oefenen en dit nog niet onmiddellijk wil zeggen dat alles verloren is. Je was goed bezig met de stapjes en ik zou gewoon opnieuw beginnen. Het is uiteraard makkelijk gezegd voor mij maar een terugval is zeker niet abnormaal hoor.  |
Maandag 9 Juni 2008 1:53 pm |
|
|
Jolanda
Vlieger
Vallen en weer opstaan dus. In dit geval vallen wij meer dan zij  |
Maandag 9 Juni 2008 1:55 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Eigenlijk wel ja. Wij hebben dit ook met de éénkennigheid van ons grijsje naar mijn man toe. Dat is werken, blijven werken en nu en dan gaat het toch weer ff wat slechter en moet je een paar stappen terug zetten om terug op te bouwen. Het is niet iets wat snel opgelost is maar iets wat soms lang kan duren en hoe dan ook moet blijven op gewerkt worden. Geef de moed dus nog niet op. Eens ze het snappen kan het allemaal wel vlotter gaan. Hier is het in het begin heel snel gegaan maar mijn man mag onze Jos nog steeds niet uit de kooi halen, dus ook hier blijven we eraan werken en nemen we zo nu en dan een paar stapjes terug. Want als hij mijn man bijt dan bijt hij door. Ik heb daar misschien geen last van maar kan mij voorstellen dat het niet fijn is en natuurlijk wil ik het ook niet hebben. Maar, niks is onmogelijk maar bij een gaaitje is geduld een heel belangrijke factor. Niet opgeven en rustig blijven, je komt er vast wel.  |
Maandag 9 Juni 2008 2:01 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:41 am
|
|
|
|
|
|