|
|
|
Jolanda
Vlieger
| Dwars: puberteit of iets anders? |
|
|
Daar waar Karel per dag aanhankelijker wordt, is Gijsje de laatste weken erg dwars.
Hij wil niks, Hij eet zijn groente minder goed als dat ik gewend ben van hem (gelukkig wel wat en zijn pellets vliegen er ook in). Als we iets willen oefenen fladdert hij al weg voordat we uberhaupt kunnen beginnen Als ze een snackje krijgen en meneer krijgt niet als eerste dan gooit hij het woedend weg. Af en toe willen bijten ...tot nu toe gelukkig alleen maar dreigen en is een waarschuwende toon genoeg om hem te doen stoppen)
Klinkt als een dwarse puber he 'Nou is zijn preciese leeftijd onbekend, maar erwrerd gezegd tussen 3 en 5 jaar. Wanneer begint de puberteit van een amazone??
Of zou er een andere rden zijn? Misschien het voorjaar in de bol? Of een reactie op de komst van Karel?? (alhoewel hij heel vriendelijk is tegen karel )
Tot nu toe negeer ik het gedrag (op het bijten na dan)..is dat de goede manier om mee om te gaan?? |
Maandag 23 Februari 2009 1:27 pm |
|
|
|
|
Jolanda
Vlieger
Nog even een aanvulling: omdat we dachten dat het misschien de aandacht delen met karel was is hij gisteren wel een dagje meegeweest naar opa en oma.Even alle aandacht voor hem alleen en even verandering van omgeving.
Daar is hij heel lief geweest...alhoewel hij wel stiekem het koekje van opa's schoteltje had gepikt
En de rest van de dag hadden we geen kind aan hem...
Is dat soort dingen doen met hem een goed idee...af en toe even 1 op 1 aandacht zonder dat karel om aandacht zit te roepen?? Of juist niet omdat ie dan een uitzonderingspositie heeft??
PS wat fotootjes in het fotoalbum |
Maandag 23 Februari 2009 1:32 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Als je allebei zo nu en dan eens een op een aandacht geeft, lijkt me dat prima toch?? Ik denk dat elke vogelbezitter perioden kent dat je gaai dwarser is dan normaal. Maar het kan idd ook zijn dat Gijsje nog wat moet wennen... Negatief gedrag negeren en positief gedrag belonen is altijd goed, dus dat pak je goed aan... |
Maandag 23 Februari 2009 2:39 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hmmm, het klinkt heel erg als het gedrag van mijn grijsje op het moment. Deze wordt in juli aanstaande 2 jaar en doet net hetzelfde als jij opnoemt. Volgens mij is het pubergedrag hoor, maar ik kan fout zijn. Hier gaat het met ups en downs. Onze Jos heeft goede dagen, weken, minder goede dagen, weken. Maar, de dingen die je opnoemde is precies wat hij ook doet, gek eigenlijk. Maar, de precieze leeftijd om te puberen varieert vaak hoor, de ene al vroeger als de andere. |
Maandag 23 Februari 2009 2:42 pm |
|
|
esjo
Moderator

Als ik het zo lees klinkt het als jalours gedrag, maar het kan ook zijn dat het met rangorde te maken heeft?
Bij honden is het zo dat je de ranghogere altijd eerst begroet, eerst eten geeft etc. Ik weet eigenlijk niet hoe dat bij vogels werkt maar dat valt misschien te proberen. Misschien voelt hij zich gepasseerd?
Dus wanneer je thuis komt eerst Gijs begroeten, eerst Gijs wat lekkers etc.
En 1 op 1 aandacht is sowieso goed voor allebei
Succes |
Maandag 23 Februari 2009 9:56 pm |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Zou mij niet verbazen als t inderdaad t voorjaar in zn bol is dat dit veroorzaakt.
Vlinder is momenteel ook heerlijk bezig....not!
Ik neem hem dan ook af en toe alleen mee . Gewoon even iets anders , nieuwe indrukken
opdoen , dan is hij weer een poosje te genieten Verder weet ik dat t bij hem over een tijdje weer beter gaat  |
Dinsdag 24 Februari 2009 1:42 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Dwars: puberteit of iets anders? |
|
|
Oef dat klinkt inderdaad lekker dwars. Eventjes een vraagje, krijgen ze 'zomaar' snacks? Zo ja dan zou ik dat even niet doen. Eerst wat doen voor de kost. (hoe simpel het ook is!)
Als ze op stap zijn hebben ze vaak minder praatjes. Probeer dáár de verhoudingen nog even aan te halen. Kans is groot dat je dan thuis ook minder problemen ondervindt.  |
Woensdag 25 Februari 2009 7:00 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
de pubertijd bij amazones begint idd rond de 3 jaar. bij ons zijn ze er goed doorheen gekomen. hebben af en toe hun buien maar alles gaat goed. hormoontjes gaan opspelen zeg maar. gaat wel weer over hoor. even op de tanden bijten. |
Woensdag 25 Februari 2009 3:51 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:42 am
|
|
|
|
|
|