Edelpapegaai overnemen?.. Bij Tommie??

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
sjm
Fladderaar

Edelpapegaai overnemen?.. Bij Tommie??  Reageer met quote  

Hallo mensjes!

Ik was laatst weer bij het vogelopvang centrum (paar kooien wegbrengen), en zij hadden een tijdje terug een edelpapegaai(man) binnen gekregen omdat hij verwaarloosd was, want zijn baasje lag de hele tijd in het ziekenhuis. Maar nu! (het verhaal begint! Paranoide ) Meneer zal een jaar of 5 zijn, plukt zich kaal tot waar hij kan, doet niks tegen mannen (vrouwen nog geen id) . Ik was er dus, en zij vroegen of ik de papegaai van hun over wou nemen omdat ze er te weinig tijd voor kunnen maken. Dus eerst zei ik hahahaha Laughing grapje zeker, maar nee Shocked ze menen het wel Fluiten . Ze gaan het nog 1x proberen met ander voer,(pellets eet hij echt niet) hebben aloevera al geprobeerd extra douchen, hadden hem 1x bijna er door heen maar toen, geen id waarom hij begon te plukken is hij wederom een kaal kippetje.
Dus ik ben een paar keer gewoon voorzichtig bij hem gaan staan.. een meter van de kooi af of zo en zachtjes beginnen te praten.. Meneertje luisterde dus wel(nieuwsgierig) kwam dichterbij ik Hartje keek me nog eens goed aan en toen! Shocked schreeuwen! pfieuw! Ooops ik direct een rood hoofd.. maar het is niet zo dat hij aan 1 toer door schreeuwde nee gewoon 1 schreeuw en toen nam hij weer een beetje afstand. Ik weet eigenlijk niet goed of hij mij dus wel mag.
Ik heb wel tegen de mensen gezegt dat ik het graag zou willen proberen met hem, maar goed dan moet hij ook willen toch?
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen begeleiden op deze nieuwe toer! Embarassed Wink
Bericht Dinsdag 28 Juli 2009 9:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

pfoei, best moeilijk. Natuurlijk is het mooi als je een gaai een nieuwe kans kan geven MAAR, dan lijkt het me wel goed dat hij getest is op de ziektes (is Tommie getest?), dan ook een onderzoekje laten doen naar zijn plukken, kan medisch zijn maar kan ook met voeding te maken hebben. Het is moeilijk te weten hoe zijn geschiedenis is en het is en blijft een risico, kan goed gaan, kan minder goed gaan. Dat is natuurlijk iets wat je niet goed vooraf kan inschatten.
In elk geval zou ik niet over 1 nacht ijs gaan en bijvoorbeeld ook Esjo haar mening ff afwachten. Die heeft ook een edelkoppel waar de man van plukte en die is nu terug goed in de veren aan het komen, de kans op hervallen blijft bij een plukker maar dat weet je niet op voorhand. De rest van het gedrag, dat is heel moeilijk op voorhand in te schatten.

Dit is de pagina van Esjo haar edel:
http://www.fluffies.org/nl/dag.....p4804.html

en deel 2 van het dagboek van haar edel:

http://www.fluffies.org/nl/dag.....p4951.html
Bericht Dinsdag 28 Juli 2009 10:16 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

het is heel dapper als je het aandurft een plukkertje te nemen. ga eerst bij jezelf na of je er ook genoeg aandacht aan kunt geven en oko de tijd er voor hebt er voor te kunnen zorgen.
op zich hoeft een plukker verder niet veel problemen te geven. wij hebben ook een plukkertje. een kaketoe. ze heeft haar momenten dat het goed gaat en andere weer niet. maar ze heeft genoeg vriendjes en afleiding om zich heen.
als hij getest is en je wilt het graag, doe dan wat je hart ingeeft. dat hij een keer schreeuwde naar jou wil niks zeggen. ga er een paar keer heen om hem aan je te laten wennen en kijk eens of hij ook wat lekkers van je pakken wil. als je het aandurft om hem te nemen zal je er ongetwijfeld veel werk mee hebben, maar ook heel veel plezier.
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 6:45 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Vooropgesteld dat een Edelpapegaai een andere voeding nodig heeft als je gaaitjes die je al hebt - ze een enorm kabaal met zich mee kunnen brengen (hier valt dat gelukkig erg mee) - zijn het schatten van vogels Hartje .

Een tijd terug heb ik een koppel Edels overgneomen waarvan de man ook geplukt was. Eerst na de va geweest om lichamelijke oorzaak uit te sluiten.
Bij Jacko is het iets psychisch. De vraag is - waarom. Wanneer je dat weet kun je een eind op weg zijn, maar dat waarom is vaak een raadsel.

Toen Jacko en aurora hier kwamen aten ze alleen maar zaad en appel. Jacko 10 en Aurora 9 jaar eten nu - verschillende soorten fruit, birdybread, groentes, noten, pellets, rijst, bonen, ei etc, etc. Met andere woorden - je kunt ze nog van alles leren eten.

Besef dat de voeding van een Edel het liefst voor 70% uit zacht voer moet bestaan. Zaden en pellets is een aanvulling maar nooit hoofdbestanddeel van de voeding.

Jacko heeft terug in de veren gezeten - heel erg snel eigenlijk, maar op het moment is de buik weer kaal.
De reden dat hij dit nu doet is omdat zowel hij als Aurora broeds zijn. niet een beetje broeds maar enorm broeds. Dit is voor Jacko de eerste keer in heel lange tijd dat hij dat heeft en waarschijnlijk is ook dat een tricker voor hem om te plukken.

Inmiddels maakt het mij niet meer uit of hij nu wel of geen veren heeft. Ze zijn beidden zo leuk en lief dat ik ze nooit meer zou willen missen.
Jacko zal ongetwijfeld straks weer in de veren komen - maar zal ook ongetwijfeld weer kaal worden. Jacko de Grijze Groenstaart Mr. Green
Wat ik wel belangrijk vind is dat ze het naar de zin hebben en dat straalt van alles af.

Mijn advies aan jou is dus eigenlijk, wanneer je deze Edel een kans geeft, moet je voor jezelf afvragen hoe erg je het zou vinden wanneer hij niet meer in de veren zou komen, of elke keer weer kaal is.
En of je zin en tijd hebt om best veel tijd in de voeding te steken.

Succes met deze mooie kans Veertje
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 9:40 am
sjm
Fladderaar

Reageer met quote  

Tommie is helaas ook niet getest.. Neutral En volgens mij deze edelpapegaai ook niet.. Het is natuurlijk een groot risico als ik hem er bij neem dat ze eventuele ziektes naar elkaar toe brengen Onzeker . Misschien dat ik hem (edelpapegaai) ergens anders in een ruimte moet neer zetten.
Kwa voeding en aandacht vind ik dat je er gewoon tijd voor vrij moet maken. Ik las op internet dat het net kleine kinderen zijn en die kun je ook niet eventjes wegstoppen. Als hij eventueel een echte plukker is en een kaal kippetje blijft zou ik het niet erg vinden.. Als meneer hierdoor toch gelukkig kan zijn dan wil ik het graag proberen.
Wat voor een andere voeding hebben ze nodig? Veel fruit dat las ik, maar ze kunnen toch redelijk wat mee krijgen van wat wij eten? kwa aardappels, sla enz.?
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 5:05 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je kan Tommie eventueel ook laten testen? En de Edel afzonderen en ook laten testen, zijn ze beide ok dan kan je ze wel in 1 ruimte zetten. Of vragen dat de edel nog getest mag worden waar hij nu is maar dan in die periode in quarantaine gaat en ondertussen ook Tommie laten testen. Zou ook een goede oplossing zijn en zo heb je ineens zekerheid op dat vlak.
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 5:57 pm
sjm
Fladderaar

Reageer met quote  

dat is waar dat kan ik wel eens gaan doen! Wink dan laat ik Tommie nu testen en als het zover is ook de edelpapegaai. Dan moet hij maar eventjes een weekje wachten voordat hij naar ons komt..
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 6:02 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by esjo
Mijn advies aan jou is dus eigenlijk, wanneer je deze Edel een kans geeft, moet je voor jezelf afvragen hoe erg je het zou vinden wanneer hij niet meer in de veren zou komen, of elke keer weer kaal is.
En of je zin en tijd hebt om best veel tijd in de voeding te steken.

Succes met deze mooie kans Veertje

Hele stuk van Esjo is super, maar hier slaat ze denk ik echt de spijker op de kop!! Veel succes met je beslissing! Wink
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 8:45 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by sjm
Wat voor een andere voeding hebben ze nodig? Veel fruit dat las ik, maar ze kunnen toch redelijk wat mee krijgen van wat wij eten? kwa aardappels, sla enz.?

Aardappel, speciaal zoete aardappel moet je mee uitkijken bij een plukker. Zout is voor alle gaaien niet goed maar voor plukkers helemaal uit den boze. Zoek hier in het forum maar eens op voeding / bonenmix, birdy bread. Dan kom je ontzettend veel info tegen.

Hier krijgen de Edels 's ochtends een klein beetje zaad en pellets, af en toe cornflakes met fruit en om 11.00 uur een bak groente en fruit, rond 14.00 uur birdy bread en 's avonds bonenmix of gekookte rijstsoorten, tarly etc met wat groente, polenta en een eitje erdoor heen.
Volgende week ga ik een bestelling doen met een speciale zaadmengeling voor Edels en ook gedroogde bloemen etc. Of ik ze daar enthousiast voor kan krijgen weet ik nog niet maar ga het in ieder geval enes proberen.

Een Edel mag je in principe niet afschepen met een bakje zaad en/of pellets en een paar stukjes fruit. Een uitgebalanceerd dieet met voldoende zacht voer (70%) is belangrijk. Vooral ook vit.A (bv. in wortel) is erg belangrijk voor ze.

Bij warm weer, sta ik drie keer per dag in de keuken fruit/groente te snijden, bij koeler weer toch ook nog 2x per dag. En dan nog de rest van de voeding.

Ik heb eens gelezen dat eigenaren van Edels de slaaf van hun vogels zijn. Ik kan je vertellen dat dat klopt, hahaha. Maar met liefde
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 9:31 pm
sjm
Fladderaar

Reageer met quote  

zozo...... Shocked ... ik moet nog eventjes wat meer leren over de voeding van edelpapegaaien voordat hij hier komt Denken ..
Ik word volgens mij een gelukkige slaaf Hartje
Bericht Woensdag 29 Juli 2009 10:41 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

naar wat ik zo lees is jou beslissing al genomen en komt de edel bij jou. dan wil ik je daar al vast mee feliciteren. het komt uit je hart en je volgt je hart. alle info die je verder nodig hebt kun je hier vragen. met begeleiding zo van Esjo moet het zeker lukken.
Bericht Donderdag 30 Juli 2009 6:39 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:42 am
  Berichten van afgelopen: