|
|
|
esjo
Moderator

| En nog maar een onderwerp over plukken - hahaha |
|
|
Plukken het is en blijft een hot-item.
Nadat Jacko hier in April is gekomen - kwam hij weer helemaal terug in de veren. Ze werden beidden broeds - blok opgehangen - Jacko weer kaal. Na de broedperiode kwam Jacko zoals verwacht weer wat terug in de veren maar nu plukt hij toch weer verder.
Soms denk ik wel eens om Jacko en Aurora uit elkaar te halen. Het plukken is volgens mij echt gerelateerd aan het gedrag van Aurora. Het is af en toe een echte bitch. Wil hij bv. naar binnen dan jaagt zij hem weg. Aan de andere kant, voert hij haar wel en af en toe is het echt zwaan-kleef aan
Het probleem nu is ook het douchen. Aurora gaat lekker in de regen douchen maar Jacko doet dat niet meer. Wel in de zomer maar nu is dat denk ik te koud voor hem. Dat geeft ook het probleem dat ik hem eigenlijk niet meer wil douchen - bang dat hij kou vat.
Ik heb hem inmiddels al wel zo ver dat hij vrij relax de douche mee in gaat - maar het douchen gaat nog niet.
Toch blijft erdan ook een ander probleem - zolang hij nat is kan ik hem niet terug in de voliere zetten. Ook niet in het binnenhok - daar is het zo'n 14 á 15 graden. Van fohnen raakt de huid alleen maar droog en is dus ook geen optie
Ik ben bang dat wanneer ik hem elke keer een poos binnen hou dat hij gewend raakt aan de temperatuur in huis.
Wie kan me hier advies in geven?
Laatst aangepast door esjo op Vrijdag 30 Oktober 2009 10:01 am, in totaal 2 keer bewerkt |
Donderdag 29 Oktober 2009 10:52 am |
|
|
Sarah
Moderator

Deze vind ik echt heel moeilijk eigenlijk. Het lijkt me wel echt alsof je zal moeten kiezen of je van Jacko de man van Aurora wil blijven houden of van Jacko een binnenhuisgaaitje wil maken. Ik zou het anders niet zo direct weten eigenlijk.  |
Donderdag 29 Oktober 2009 2:46 pm |
|
|
esjo
Moderator

Ja, het is ook moeilijk Sarah. Het lijkt allemaal zo tegenstrijdig. In ieder geval bedankt voor je meedenken
Daarom ook hier mijn vraag, velen weten meer dan 1
Ook het douchen, wie sproeit zijn gaaien buiten in de voliere bij koudere temperaturen? En dan vooral een gaai met dons.
Aurora vindt het heerlijk in de regen, koud of niet koud. Jacko vindt dat 's zomers ook zalig, maar nu doet hij dat niet meer. Ik denk dat ze zelf wel goed aanvoelen of het te koud voor ze is...toch? |
Vrijdag 30 Oktober 2009 10:00 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ik denk inderdaad als ze het niet prettig vinden dat ze het niet doen. Net zoals Jos bijvoorbeeld echt niet dagelijks wil gewassen worden, op welke manier dan ook. Dan doe ik dat ook niet want daar krijg ik bij hem enkel maar beten door. Als ze iets niet leuk vinden moeten we er ook wel rekening mee houden en zoals bij Jacko kan de temperatuur buiten inderdaad wel nadelig zijn |
Vrijdag 30 Oktober 2009 12:43 pm |
|
|
stephen
Ervaren vlieger
hier is het ook zo wat met wietje en speedy (wiet jaagt speedy vaak weg, alhoewel ze vaak ook heel dicht tege elkaar zitte en knuffelen) maar als wietje op een blok zit dan plukt ze zich ook altijd en ik dacht laat ik eens wat rondvragen bij mijn leerkract (vorige eigenaresse) die zei dat ze bij de daarvoor eigenaar geen bodembedekking kreeg voor haar eieren en dat ze daarom plukte en dat ze dat vanaf nu ook gewoon nog doet als tik zeg maar. kan het niet zijn dat het voor dezelfde rede is? en je hebt ook zo "blousjes" tegen het plukken ofniet? zou dat ook niet een voorlopige oplossing kunnen zijn? en hier word er ook wel mider gedouched nu het kouder weer is want ik denk dat het normaal is anders is het tE koud denk ik |
Zondag 1 November 2009 2:55 pm |
|
|
esjo
Moderator

|
|
|
Hé Stephen, dank voor je reactie en meedenken
In dit geval is Jacko de man - en zowel hij als ook Aurora zijn vroeger huiskamervogels geweest. Op een gegeven moment (ik heb geen idee wanneer) zijn ze aan elkaar gekoppeld en zijn het voliere vogels geworden. Of althans, daar moeten ze voor doorgaan.
Een jasje krijg ik Jacko niet aan, maar dat wil ik ook niet. Het is dan symptoom bestrijding en ik neem niet de oorzaak weg. Zodra ik dat jasje uit zou doen - plukt ie weer vrolijk verder - denk ik
Afgelopen weekend zijn we aan het meten geweest om ze in huis te doen. En dan zo'n grote dubbele kooi. De Grand Palace.
Helaas heb ik zaterdagavond noodgedwongen het blok er weer aan moeten hangen. Aurora vrat de novilon en kranten van de vloer af
Blok erin gehangen en nu is ze weer rustig en gelukkig zit ze niet veel in het blok.
Dus waarschijnlijk heeft toch ook dit plukken van Jacko weer te maken met broeds gedrag.
Hij blaft wel weer veel. Een teken van broedsheid.
Tis wat met die zorgen kindjes  |
Maandag 2 November 2009 12:39 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ow, klaar voor nog een nestje misschien? |
Maandag 2 November 2009 1:13 pm |
|
|
esjo
Moderator

Ik weet het niet Sarah. Ze zit er (gelukkig) niet al te veel in. Maar het geeft haar wel rust dat het blok er hangt. Ze is nu minder krengerig naar Jacko toe. En dat is goed.
Het is een apart stel.
Ik wilde graag een uitdaging - nu ....die heb ik gekregen  |
Maandag 2 November 2009 1:33 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hahahha, je hebt je handen en hersenen vol denk ik aan die 2  |
Maandag 2 November 2009 1:39 pm |
|
|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Ze houden je goed bezig, wat een hersengymnastiek. Een perfecte situatie bestaat er in dit geval niet.
Zoals het nou is zal hij bij elke broedperiode plukken en in de "pauze" weer veren aanmaken, hij is er aan gewend. Als je hem aan een ander vrouwtje koppelt kan het beter gaan, maar kan het ook gewoon doorgaan zoals nu.
Moeilijk hoor, binnenhalen is denk ik wel goed. En het blok ook. |
Maandag 2 November 2009 7:14 pm |
|
|
esjo
Moderator

En raad eens wat. Vanmiddag in de regen...wie zit zich uitgebreid buiten te douchen.....ja hoor - Jacko.
Wie het snapt mag het zeggen.
Inderdaad Vlindertje - de perfecte situatie bestaat er niet voor hun. En elke keer verrassen ze je weer  |
Maandag 2 November 2009 7:21 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Whahahhaa, ja, snap daar dan nog maar iets van.  |
Dinsdag 3 November 2009 9:14 am |
|
|
|
|
stephen
Ervaren vlieger
da's juist, jacko is de man
als het zo is kan het ook zijn dat ze inderdaad niet bedoeld zijn als voliérevogels maar als huisvogels waar ze eruit kunnen en aandacht krijgen van jou in dit geval maar toch nog bij elkaar zitten en kweken zeg maar dit kan idd de beste oplossing zijn, maar wel geen goedkope zie ik met zo'n kooi  |
Dinsdag 3 November 2009 12:16 pm |
|
|
esjo
Moderator

Ze hebben het samen weer helemaal gevonden. Slapen dicht tegen elkaar aan. En ook overdag valt er geen onvertogen woord (lees: schreeuw). Eten uit één bakje
Het is toch niet te geloven. Op het moment dat ik het niet meer weet, open ik een topic en de problemen lossen spontaan op.
Mocht het wel weer helemaal de verkeerde kant op lijken te gaan dan houden we de optie voor de kooi erin. Het is hier in huis dan wel wat krap maar het is voor het goede doel zeg maar 
Laatst aangepast door esjo op Woensdag 4 November 2009 10:57 am, in totaal 1 keer bewerkt |
Woensdag 4 November 2009 9:54 am |
|
|
Sarah
Moderator

Het lijkt er mij echt op dat het blok het helemaal opgelost heeft.  |
Woensdag 4 November 2009 10:41 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende