|
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Oeiii.....Jacko helemaal negeren
Ik weet niet of dat zo'n goed idee is.
Als ze in het wild roepen, krijgen ze ook een antwoord terug.
Ik denk als je laat horen dat je er bent, dat ie
zich dan meer op z'n gemak voelt. |
Maandag 4 December 2006 11:37 pm |
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
ik heb van hedwig van der horst het advies gekregen, als coco een hoge pieptoon laat horen, daar meteen op te reageren.
hij is dan bang of iets dergelijks en zoekt contact met soort genoot of huisgenoot.
door meteen reactie te geven stel je hem gerust en voor kom je dat een gaai roep gedrag gaat vertonen.
niet iedere piep is het zelfde.
ik vind compleet negeren wel erg hard hoor. ik zou het niet kunnen.
toch succes met alles |
Dinsdag 5 December 2006 12:16 am |
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Ik zou dat ook niet kunnen hoor Karin......
En wat Hedwig gezegd heeft dat is ook zo. |
Dinsdag 5 December 2006 12:20 am |
|
|
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
|
|
|
Er is natuurlijk verschil tussen een gaai die af en toe een schelle kreet/fluit laat horen. Daar zou ik ook op een rustige normale manier op reageren. Je hebt echter ook gaaien die door eerdere reacties geleerd hebben dat ze aandacht krijgen door schreeuwen/fluiten.
Het belangrijkste is dan naar mijn idee dat je al het gedrag wat je als "goed" ervaart heel erg beloont. Het negeren is een hulpmiddel om het verschil tussen "goed" gedrag (= dus gedrag dat voor de papegaai iets oplevert: aandacht) en "slecht" gedrag (= dus gedrag dat voor de papegaai niets oplevert: negeren) duidelijk te maken. Door puur negeren zal het gedrag NIET verdwijnen, het zal pas verdwijnen als er ander gedrag voor in de plaats komt wat beloond wordt. Dit is hoe ik het zelf met Milo altijd gedaan heb (en nu ook met Sunny en Elise) en dit is ook waarom trainen met je gaai zo belangerijk is. Ik heb ondertussen eindelijk een boek gevonden van iemand die er hetzelfde over denkt en dat boek raad ik je heel erg aan: "GEK van mijn vogel" van Bonny Talsma (kijk hier om het te bestellen: http://www.papegaaienhulp.nl/ ). Ik zou het echt gaan lezen. Ze beschrijft hierin hoe ze een extreem schreeuwende kaketoe (geloof ik) van het schreeuwen af helpt.
Zou je nog wat meer info kunnen geven: Hoe & waar staat de kooi in de kamer? Zijn er momenten dat het schreeuwen ooit begonnen is? Wat voor aandacht krijgt je gaai gedurende de dag?
Succes in ieder geval! |
Dinsdag 5 December 2006 9:25 am |
|
|
Loes
Fladderaar
Bij mij werkt het negeren van akelige tonen perfect. Ze weet met welke dingen ze wel aandacht krijgt. Ik heb geen schreeuw- of piepgeluiden meer. Op de gezellige en kletsdingen reageer ik wel en dat is ook supergezellig! Ze merken dondersgoed dat er geen aandacht te krijgen is als ze die akelige geluiden produceren!  |
Dinsdag 5 December 2006 10:48 am |
|
|
tijsenthea
Net uit het ei
Hallo igor nou jij vraagt waar zijn kooi staat en waneer hij is begonnen met die nare fluit, nu zijn kooi staat in de hoekje bij de eethoek van ons waar wij vaak zitten en dat nare gefluit daar is hij voor 14 dagen terug mee begonnen wij hebben jacko pas ong 6 weken.
en nu ik hem negeer heb ik zelf de indruk dat hij het al wel minder gaat doen (hoop ik) ik doe wel als ik weg loop en hij geeft een mooi fluitje dat ik dat naar fluit maar ik vindt wel nu dat hij haast ff geen aandacht krijgt dat hij ook meer met zijn speeltjes speelt,
en ik vindt dit zelf ook heel naar om hem haast geen aandacht te geven maar misschien lossen we het zo op?????
Wij weten verder ook niet wat we er verder aan kunnen doen dus blijffen we dit ff proberen want dat fluitje gaat je wel door merg en been het is echt heeeeel naar.
Vele groetjes Thea.  |
Dinsdag 5 December 2006 11:21 am |
|
|
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
Zeker doorgaan met het negeren van het fluiten, maar je moet wel zorgen dat je hem op andere momenten aandacht geeft en ander gedrag beloont. De grootste fout die je kunt maken, is een gaai die lief speelt in zijn kooi negeren. Dit is iets wat vaak gebeurd, maar feitelijk krijgt de gaai dan geen beloning voor het lief spelen (behalve het plezier wat hij er zelf direct uit haalt). Als hij een keer zit te roepen dan zegt er iemand iets van, loopt weg, doet een doek over de kooi, whatever en dus krijgt hij wel een beloning voor dat gedrag. Het is dan niet zo raar dat hij dat gedrag vaker gaat vertonen. Als je hem af en toe beloont als hij lekker zit te spelen, dan zal hij al gauw snappen dat spelen leuk is en bovendien nog een beloning oplevert ook!
Bottmline: belonen wat je graag ziet, negeren wat je niet wilt. Het niet gewenste gedrag moet uitdoven doordat het vervangen wordt door gewenst gedrag. |
Dinsdag 5 December 2006 11:31 am |
|
|
tijsenthea
Net uit het ei
Nou igor wat jij hier schrijft zo proberen wij het ook of het over gaat dat hopen wij alleen maar???
verder speelt hij al leuk met zijn speeltjes en hij krijgt toch zijn andere aandacht wel hij kan ook heel leuk zijn natuurlijk het is niet zo dat hij alleen maar zo een nare fluit doet maar nogmaals ik blijf het zo proberen misschien dat het lukt zo.
maar wat jij schrijft over een doek over zijn kooi dat hebben wij ook al geprobeerd maar dat werdt ons ook weer afgeraden .
Groetjes thea. |
Dinsdag 5 December 2006 11:40 am |
|
|
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
Hmmm, ik zou zeker geen doek over de kooi doen! Dat heb ik toch niet gezegd?
Heel veel succes met het volhouden in ieder geval! Ik zou het boekje van Bonny Talsma wel eens lezen hoor, het is een leuk boekje en er staan veel tips in. |
Dinsdag 5 December 2006 12:20 pm |
|
|
tijsenthea
Net uit het ei
igor sorry ik dacht dat jij dat schreef van die doek over de kooi maar dat boekje ga ik zeker bestellen of halen in westervoort dat staat op die site en dat is niet ver weg van hier nogmaals bedankt,
gr Thea, |
Dinsdag 5 December 2006 12:49 pm |
|
|
tijsenthea
Net uit het ei
hallo allemaal die hierop gereageerd hebben het is niet zo dat ik hem steeds negeer maar wel op dat nare fluitje negeer ik hem wel het is ook zeer moeilijk om hem te negeren omdat hij verder best wel lief is,
en ik doe ook nu als ik de kamer uit ga en hij geeft een mooi fluitje dan fluit ik hem ff terug dat hij weet dat ik zo terug kom.
Nou hopen dat het goed komt.
Gr Thea. |
Dinsdag 5 December 2006 1:58 pm |
|
|
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Nou,heel veel succes!!!!!
Het komt wel goed hoor!!!!
Gewoon volhouden,gaaien kunnen een lange adem hebben!!  |
Dinsdag 5 December 2006 5:15 pm |
|
|
tijsenthea
Net uit het ei
| onze jacko |
|
|
Hallo danny nou wat jij schrijft dat ze een lange adem hebben klopt we zijn nu 14dagen verder en wat we ook doen wat jullie allemaal schrijfen tot nog toe doet hij het nog steeds we hebben al het boekje GEK VAN MIJN VOGELgekocht en proberen nu weer het advies wat hier in staat en hopen alleen dat het goed komt?????
Dat hij dat nare fluitje nu eens afleerd.
Vele groetjes tijsenthea. |
Vrijdag 15 December 2006 2:42 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
ja,die lange adem,kan echt maanden zijn hoor!!!
Dus ga er niet vanuit dat dit binnen enkele weken weg is!! |
Vrijdag 15 December 2006 4:35 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:47 am
|
|
|
|