|
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
| Gedrag Alexander parkiet |
|
|
Hoi,
Sinds 2 weken hebben wij nu onze Alexander.
Waar we minder tevreden over zijn, is z'n gedrag tegenover ons.
Op zich valt het mee. Als hij op z'n kooi zit heeft echter een paar keer per dag kuren. Dan rent hij over z'n speeldak, ladder op, ladder af. Speelgoedje pakken laten vallen, weer terug gaan halen enz. Het is leuk om te te zien. Echter moet je hem in deze periode echt met rust laten. Als je hem probeert te pakken gaat hij "grommelen" en haalt uit naar je hand.
Nu heb ik ergens gelezen dat je in dit geval moet doorzetten, ook al bijt hij, zodat hij weet wie de baas is. Dit doe ik dus ook gewoon, met gevolg dat hij serieus in mijn hand/ vinger bijt. Zit hij eenmaal op je hand, is alles over. Dan is hij rustig en kun je hem aaien.
Nu is mij deze week echter iets opgevallen. Ik ben de kooi die ik gekocht had gaan omruilen omdat ze de verkeerde gestuurd hadden. Daar wij geen andere kooi hebben, heb ik hem op een stoelleuning gezet. Daar is hij ook op blijven zitten voor een paar uur.
Echter als je hem nu wilde nemen, stapte hij vanzelf op je vinger. Hoe je je hand voor hem hield kwam hij al.
Toen ik de kooi klaar had, klom hij er meteen op. Toen ik hem daarna wilde pakken was het weer als vanouds. Meteen uithalen naar je hand.
Verder is het een lief beestje. Tegen een uur of 5 's avonds klimt hij in z'n kooi en gaat hij slapen. Ondanks dat de deur altijd open staat, komt hij er de volgende morgen rond 8 uur pas weer uit.
Waar kan dit gedrag aan liggen, en los ik dit het beste op. Kan iemand mij helpen?
Wij hebben van andere mensen gekocht, die hem moesten wegdoen omdat ze gingen verhuizen en geen huisdieren mochten hebben.?!?!
Hij zou een 6 maanden oud zijn. |
Donderdag 11 November 2010 1:02 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Hoe benader je hem als hij in die opgewonden toestand is?
Als hij op de kooi zit, hoe hoog zit in in verhouding tot jou? |
Donderdag 11 November 2010 8:45 pm |
|
|
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
quote:
Originally posted by MariekevC
Hoe benader je hem als hij in die opgewonden toestand is?
Als hij op de kooi zit, hoe hoog zit in in verhouding tot jou?
De kooi is vrij hoog, dwz dat hij een cm of 10 boven mijn ooghoogte zit. Ik benader hem van voren, zodat hij mij duidelijk ziet. Ook praat ik tegen hem. Echter reageert hij daar totaal niet op. Ook als wij zijn naam roepen is er geen enkele reactie. |
Vrijdag 12 November 2010 9:15 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
oei, dit is dus de reden dat hij zich zo gedraagd.
papegaaien zijn prooi dieren en wij jachtdieren. als je ene papegaai van voren benaderd voelt hij zich aangevallen en de beste verdediging is de aanval. Ook een papegaai die hoger zit dan borsthoogte krijgt een onzeker gevoel.
in het wild zit een een onzekere vogel namelijk hoog in de boom op de uitkijk. de zekere vogel is aan het fourageren. Hij weet toch wel, dat als er iets is, die onzekere meteen aanslaat.
http://www.fluffies.org/nl/pap.....10810.html
lees dit maar even. Ik had er al iets overgeschreven. ik denk dat je da al een stuk verder komt |
Vrijdag 12 November 2010 9:28 am |
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
quote:
Originally posted by MariekevC
oei, dit is dus de reden dat hij zich zo gedraagd.
papegaaien zijn prooi dieren en wij jachtdieren. als je ene papegaai van voren benaderd voelt hij zich aangevallen en de beste verdediging is de aanval. Ook een papegaai die hoger zit dan borsthoogte krijgt een onzeker gevoel.
in het wild zit een een onzekere vogel namelijk hoog in de boom op de uitkijk. de zekere vogel is aan het fourageren. Hij weet toch wel, dat als er iets is, die onzekere meteen aanslaat.
http://www.fluffies.org/nl/pap.....10810.html
lees dit maar even. Ik had er al iets overgeschreven. ik denk dat je da al een stuk verder komt
Bedankt voor de link. Ik had het gisteren gelezen, nadat ik mijn vraag had gesteld. |
Vrijdag 12 November 2010 9:45 am |
|
|
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Mijn grijsje zit soms bovenop de rand van de douchecabine en heeft dan soms ook niet zo'n zin om op te stappen. Voor mij werkt het dan vaak wel om wat hoger te gaan staan (op een krukje of stoel). Misschien dat dat voor jou ook werkt. En inderdaad meer van de zijkant benaderen. |
Dinsdag 23 November 2010 12:21 am |
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
Ondertussen begint het te lukken.
Hij protesteert nog wel, maar hij komt op mijn hand zonder te bijten.
Wat een paar roze bottels toch niet allemaal kunnen doen
Alleen het lawaai 's morgens en namiddag. Daar wordt mijn vrouw helemaal gek van.
Zodra hij wakker wordt tegen 8 uur 's morgens begint hij te krijsen. Dat gaat zo een 1 1/2 a 2 uur door. Dan namiddag rond een uur 3 begint dat weer, tot een uur of 5.
Ik ben van plan een tweede erbij te halen.
Zou dat helpen?
Groetjes, dirk |
Dinsdag 23 November 2010 2:18 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
uhm... nee dat zou niet helpen. alexanders staan er om bekend dat ze dit lawaai maken.
nu schreeuwen ze in de middag rond 3 uur omdat het niet lang daarna al gaat schemeren. dit is normaal gedrag.
het enige wat je kunt doen is proberen af te leiden met leuke spelletjes en hem zo leren minder te schreeuwen, maar straffen heeft geen zin. dit is het natuurlijke gedrag van deze vogels. |
Dinsdag 23 November 2010 2:45 pm |
|
|
esjo
Moderator

Wat voor de ochtend misschien zou kunnen helpen is om de kamer waar hij staat zo donker mogelijk te houden totdat je zelf wakker bent. Dan voorkom je in ieder geval dat hij als wekker gaat fungeren.
Ik denk ook dat wanneer je er een tweede bij haalt - je twee schreeuwende vogels hebt rond die tijden. Daar wordt je helemaal niet vrolijk van. |
Dinsdag 23 November 2010 8:38 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
zeer natuurlijk gedrag. Moet he voor de gein hier bij mij door de wijk rijden. Wat een gescheeuw en gekwetter van wilde halsbanden en alexander parkieten.
Je zou hem kunnen afleiden en als hij stil is dit gedrag belonen. Niet eerder tegen hem praten of naar hem kijken.
Laat maar is je sleutels vallen of een verplaats wat op tafel op een wat luidruchtige manier |
Woensdag 24 November 2010 10:04 am |
|
|
|
|
rovermgfan
Net uit het ei
Vanmorgen heb ik hem uit z'n kooi gepakt en een uurtje met hem bezig gehouden.
Daarna heb ik hem naar z'n kooi laten lopen. Hij is beginnen te eten en daarna zich gaan poetsen. Geen enkel geluid gehoord.
Maar ja, op het ogenblik gaat het nog omdat ik wegens ziekte thuis zit.
Over een aantal weken wordt dit een probleem. Niet zo zeer voor mij, maar ik weet niet in hoeverre de buren er last van gaan hebben.
We wonen wel in een nieuwbouw met goed geïsoleerde appartementen, maar je weet maar nooit. |
Woensdag 24 November 2010 11:24 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
je zou eventueel je buren eens uit kunnen nodigen om kennis te maken met je gevederde vriend en hen uit kunnen leggen dat ze in de ochtend en avond een uurtje wat meer geluid kunnen maken. dan weten zij er van.
ik heb thuis altijd de radio aan staan als ik er niet ben. en ook dat helpt wat meer.
ik zorg dat er genoeg te eten is en speeltjes zijn. je kan ook eten verstoppen in propjes papier, een telefoongids ophangen of een oud tijdschrift om te verscheuren. zo zijn ze druk bezig en hebben geen tijd om te gillen  |
Woensdag 24 November 2010 2:03 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:47 am
|
|
|
|
|
|