|
|
|
sd
Eitje
| gedrag veranderen geelvoorhoofdamzone |
|
|
hallo, heb pas een geelvoorhoofdamazone van iemand over genomen. krijst nogal en beetje bang als je dichterbij komt. Deze papegaai is al een jaar of 2, 3. Wil af en toe ook bijten. Kan je dit gedrag er nog een beetje uit krijgen? Met geduld en een beetje aandacht moet dit toch wel lukken.
Wil niet op hand zitten. Hopelijk komt dit nog. Heeft iemand nog goed advies voormij.
gr M |
Zondag 8 Mei 2005 11:31 am |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Zekerweten dat dat kan lukken hoor! Vraag hier veel en lees veel.
Mijn Timneh was ook doodsbang, maar dat is nu klaar
Lees ook over de voorbeelden van de 5 stapjes, daar bereik je wel veel mee. Verder heb ik iedere avond in het duister in de douche ruimte geoefend met opstappen... eerst met een stok en toen mn arm, wel met een krant in mn mauw want ja, die snavel he. Met Tommy op de grond op een lage stok. De kooi had ik ook laag en sleepte die steeds met me mee.
Ik negeerde het geschreeuw en ging ook beslist niet weg omdat hij dat deed. Anders heeft hij succes en dat is niet de bedoeling. Ze moeten leren dat het niet eng is. Het leven is veeeel leuker zonder angst
Oh ja, ik pakte hem ook in een handdoek...dan kon ik even zn koppie aaien , bij zn oortje, dat vond hij al snel best fijn. En savonds sliep hij in de kleine kooi naast mn bed, ik las een verhaal voor voor t slapen en liet plaatjes zien uit een prenten boek Klinkt best absurd dit, maar t was en is erg gezellig en heeft goed gewerkt
Is je amazone gekortwiekt? Dat helpt wel heel erg! Eigenlijk moet je hem in het diepe gooien. Gewoon doorzetten, dan ben je er het snelst doorheen. Verder wel vriendelijk en lief en geduldig blijven, maar dat spreekt voor zich.
Ik wil later nog meer vertellen, maar nu moet ik weg
Groetjes! |
Zondag 8 Mei 2005 12:11 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: gedrag veranderen geelvoorhoofdamzone |
|
|
Welkom hier!
Het is zeker mogelijk om deze papegaai tam te krijgen!
Ik hoop dat LaSignoraMusica dit bericht ziet.. Zij heeft een zeker 40 jarige amazone tam gemaakt. Het arme vogeltje zat al 35 jaar of meer in een superkleine kooi en was echt niet tam.
Pas geleden zijn wij gaan winkelen met hem. En hij deed het supergoed!
Hij genoot!
Is jouw amazone gekortwiekt?
Hoe heet hij? Of zij?  |
Zondag 8 Mei 2005 12:12 pm |
|
|
sd
Eitje
| amaozone |
|
|
mijn amazone is nog niet gekortwiekt en ze heet chico. smorgens roept ze gewoon om uit je bed te komen. Soms knap irritant. Iik hoop dat het toch lukt om ze wat tammer te maken. Tijd zal het ons leren.
gr m |
Zondag 8 Mei 2005 5:44 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: amaozone |
|
|
Ik snap dat het vervelend is als ze jullie wakker maakt. Is het niet mogelijk de kooi te verplaatsen naar een donkerdere ruimte?
Amazones schijnen nogal snel te gaan roepen! |
Zondag 8 Mei 2005 7:21 pm |
|
|
|
|
Heijtje
Vlieger
|
|
|
|
Elke papegaai is tam te krijgen Of hij nu 3 jaar is of 40 jaar.
Kortwieken is wel enorm aan te bevelen.Het voorkomt gedragsproblemen en heeft als 2de voordeel dat je hele leuke dingen kan doen met je gaai. Dus zo snel mogelijk kortwieken en sta erop dat het als volgt gebeurd:2 vleugels en alleen de eerste 7 à 8 veren.Pas op, dierenwinkels,kwekers en dierenartsen doen dit verkeerd En daar komen grote ongelukken van.
Zodra je gaai gekortwiekt is ga je ermee naar buiten, je verteld hem wat je ziet, een rode auto, een vogeltje, bomen enz.Denk eraan, je praat tegen een intelligent dier met de intelligentie van een kind van 3 tot 5 jaar oud.
Doe dat elke dag mnimaal een half uur. Je gaai zal waaschijnlijk te moe zijn om je dan 's morgens nog wakker te blerren.Verander je ochtend ritueel, doe elke morgen je gaai onder de douche.Hij gaat zich daar veel lekkerder van voelen.Negeer eventueel bijtgedrag, één keer au zeggen is voor hem voldoende om het te herhalen.Elke papegaai is er op uit om jou een probleem te bezorgen,laat dus niet merken dat je ergens moeite mee hebt.Negeer ongewenst gedrag en beloon het goede gedrag zo uitbundig dat je er zelf akelig van wordt
Heel veel succes! |
Zondag 8 Mei 2005 8:24 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
quote:
Originally posted by Heijtje
Zodra je gaai gekortwiekt is ga je ermee naar buiten, je verteld hem wat je ziet, een rode auto, een vogeltje, bomen enz.Denk eraan, je praat tegen een intelligent dier met de intelligentie van een kind van 3 tot 5 jaar oud.
Hmmm een vraagje..
Hoe doe jij dit? Loop je gewoon over straat en vertel je het tegen jezelf? (Dit zei H tegen mij) Of vertel je het echt tegen je gaai?
Doe je dit de hele tijd? Of zeg je af en toe wat? |
Maandag 9 Mei 2005 8:54 am |
|
|
sd
Eitje
dus als ik het goed begrijp, is het het beste om de gaai te laten kortwieken. (dit kan bij elke dierenkliniek?? wat zijn hier van ongeveer de kosten?) Hoe komt het dan dat de gaai z'n gedrag verandert als het is gekortwiekt? |
Dinsdag 17 Mei 2005 5:21 pm |
|
|
|
|
Heijtje
Vlieger
|
[quote="AdministratorHmmm een vraagje..
Hoe doe jij dit? Loop je gewoon over straat en vertel je het tegen jezelf? (Dit zei H tegen mij) Of vertel je het echt tegen je gaai?
Doe je dit de hele tijd? Of zeg je af en toe wat?[/quote]
Ik vertel het als 1 vd 5 stapjes, ik leer ze dus iets.Ik praat tegen de gaai.
Inmiddels verteld Nova het aan de kippen en de honden
Dat daar gele bloemen zijn en hée, vogeltje,hoor je dat.Als de kippen dan weglopen zegt ze; Oké, doeiiii, en als ze luisteren zegt;Das knap hoor  |
Dinsdag 17 Mei 2005 9:27 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Owhhhhh maar dat is schattig!!!!!!!!
Hoe reageren de andere dieren daarop ? Echt heel erg leuk zeg! Bijna als een kindje dat zn moeder nadoet  |
Dinsdag 17 Mei 2005 9:56 pm |
|
|
Heijtje
Vlieger
|
Het is heel leuk om te horen, de honden kijken Nova aan alsof ze willen zeggen;LUL NIET.
De kippen reageren er absoluut niet op.En ik vertel dan weer aan Nova dat ze zo'n knappert is omdat ze dat allemaal weet en hoe lief ik het vind dat ze dat ook aan de kippen wilt leren  |
Dinsdag 17 Mei 2005 11:49 pm |
|
|
|
|
era
Kuikentje
Hoi
Koko (amazone) was ook niet echt tam, en ook al 40 jaar, heb hem nu 2 maanden, hij pakte fruit aan en dat was het hij beet en het liep de spuigaten uit, nu de laatste maand, gaat hij overal mee naar toe, honden uitlaten,op visite, winkelen en noem maar op, hij heeft ook sinds vorige week een eigenstandaard in de keuken en al een poos een klimboom in de tuin, gisteren is hij voor het eerst mee naar het bos geweest en oh wat vondt hij dit peachtig, de rest van de avond heeft hij geslapen
echt hoor met geduld krijg je veel voor elkaar.
Groetjes
Boudewijn |
Woensdag 25 Mei 2005 2:32 am |
|
|
LaSignoraMusica
Net uit het ei
|
|
|
Ik heb momenteel 2 amazones in huis, de ene dus die minimaal 45-jarige geelvoorhoofdamazone die naar de slaapkamer verbannen was omdat hij de hele dag zat te wauwelen. Hij beet alle vrouwen en probeerde vanuit zijn kooi de hele omgeving te manipuleren. Het wordt een echte lieverd, hij gaat iedere morgen mee douchen, en dan oefen ik met hem aan te raken. Ik kan nu zijn kopje in mijn hand nemen en zijn nek masseren. Hij gaat lekker mee op de fiets, en is een probleemloze vogel geworden. Natuurlijk probeert hij wel eens uit te halen, maar ik zorg dat mijn handen op een strategische plek zitten zonder dat hij dat in de gaten heeft. Dus mag hij op mijn arm klimmen als ik mijn spijkerjack aanheb. Wanneer hij dan zijn snavel in mijn arm slaat om zich erbovenop te hijsen ( slechte conditie, weinig getrainde pootjes) voel ik daar lekker niks van. Meestal pak ik twee gaaien op een opstapstok/touw voor het gemak.
De andere amazone is een Müller-amazone die hier logeert. Hij krijste in het appartement van zijn bazinnetje alles bij elkaar van zonsopkomst tot zonsondergang. Aangezien ik daar oostindisch doof voor ben, is hij hier lekker rustig. Hij gaat dagelijks onder de douche, en om uit te waaien mee op de fiets. Lekkere verse vlier- en wilgentakken om te knabbelen, en ik heb geen kind aan 'm! |
Donderdag 26 Mei 2005 12:35 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:50 am
|
|
|
|
|
|