gedragsonderzoek

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
rivendell
Eitje

gedragsonderzoek  Reageer met quote  

Voor mijn HBO studie ben ik bezig met een gedragonderzoek bij papegaaien, en dan vooral de grotere soorten. Nu ben ik bezig met een ethogram, hier staan verschillende gedragingen van papegaaien op.

Gezien ik zelf maar een leek ben in het gedrag van papegaaien zou ik graag aan jullie willen vragen of er nog specifieke gedragingen zijn bij papegaaien die ik op kan nemen in mijn ethogram.

Ik zoek zowel natuurlijke gedragingen (eten, drinken veren poetsen)
Als afwijkend gedrag. (veren plukken)

Alvast bedankt!!
Bericht Zaterdag 1 November 2008 9:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Cosch
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik denk dat je met Google op door te zoeken op het forum al heel veel vind. Volgens mij zijn hier zelfs onderwerpen waarin letterlijk besproken wordt of de papegaien voldoen aan de stereotype. Daar kun je vast veel uit halen!
Bericht Zaterdag 1 November 2008 9:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Welke studie doe je als ik vragen mag?? Ik vind het best een leuk idee, maar misschien kun je iets meer info geven. Wat wil je nou precies onderzoeken? En welke soorten versta je onder 'grote' soorten?
Als ik naar mijn eigen vogel kijk, dan heeft ze net zoveel gedragingen als een klein kind... Laughing Laughing
Bericht Zaterdag 1 November 2008 9:56 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
rivendell
Eitje

Reageer met quote  

Ik zit op het HBO in Delft. Opleiding dier-veehouderij.
Met grotere soorten bedoel ik ara's maar ook kaketoes en de grijze roodstaart.
Er wordt gekeken naar vogels in een groeps huisvesting en vogels die per koppel apart gehouden worden.

Ik ben nu een ethogram aan het maken. Dit is een lijst waar gedragingen op staan. Hier wordt dan bij het opserveren van de vogels naar gekeken. ( hoe vaak ze dit doen en waarom.)

Voor mijn verslag wil ik graag een beschrijving geven waarom ze bepaalde gedragingen hebben en hoe dit tot stand komt.
Bericht Zaterdag 1 November 2008 10:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: gedragsonderzoek  Reageer met quote  

Ik weet niet of dit is wat je bedoelt maar die van mij poetsen allemaal, slapen op één poot, met de kop in de veren ('s avonds) of in een tentje. (te klein om de kop in de veren te doen maar als ze erbuiten zijn steken ze wel de kop in de veren)
Bericht Zondag 2 November 2008 6:40 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
gitties
Kuikentje

Reageer met quote  

Hallo ik heb een Witkuif kaketoe, een vrouwtje van iets meer dan 2 jaar. Wat ik veel zie bij haar is:
Klimmen en hangen, veel slopen maar ook nootjes of zaadjes ergens instoppen en het er weer uit halen. Het losschroeven van boutjes.

Kuif omhoog maar niet alle veren van de kuif, veren wat strakker om haar lijf: nieuwsgierigheid.

klikken met de tong als ze bij je zit of op je af komt lopen: Betekent ik doe je niets en ben heel lief.

Als je aan een speeltje zit wat hun erg aan het hart gaat dan pakt ze met haar snavel je vinger en duwt die weg: houd in dat ze het niet wil dat je er aan zit. Dit doet ze ook als ze ergens niet wil worden aangeraakt.

Heeft ze geen zin om te knuffelen draait ze weg(met haar rug naar je toe) en gaat ergens anders zitten.

Knuffelen doen ze heel erg vooral onder de vleugels vinden ze heerlijk.
Als ze iets nieuws krijgt wat haar bevalt dan hoor je zachte huhuhuha geluidjes: is ze tevreden.

Als ze iets eng vind dan hoor je een heel hard soort hahaha geluid en soms met de kuif omhoog, niet geheel en kijkt ze schuin naar het voorwerp. Ze ziet dat dan als een gevaar.

Kuif geheel omhoog en wijd, haar veren op haar lijf geheel wijd en vleugels wijd en hangt iets naar achteren en soms gepaard met een krijs. (Ze maakt zich dan groot) Is ze bang en ergens van geschrokken en probeerd op die manier het weg te krijgen.

Het dansen met de volledige kuif (op en neer wippen met haar lichaam) met wat geluiden is dominantie als het gericht is naar een persoon en op haar speelboom gewoon spelen.

Als ze iets te eten krijgt wat haar niet bevalt of ze gooit het eruit met haar snavel of ze draait weg en kijkt er niet meer naar om.

Ze eet het liefste groentes en kip met een botje.
Een witkuif kaketoe zit niet stil, is altijd in beweging behalve als ze gaat slapen. Dan zit ze op 1 pootje met de veertjes over haar snavel heen.

De veertjes om haar snavel kan ze ook gebruiken als een misleiding naar een vreemd persoon toe, ze is dan heel beheerst qua lopen en doet of er niets aan de hand is bekveren naar achteren en haalt uit met haar snavel.

Ze kan heel goed manupuleren maar daar ga ik niet op in een voorbeeld. Als ik naar de keuken loop dan schreeuwt ze wel eens en wil ze dat ik terug kom. Ze willen je in het zicht hebben. Ik kom pas terug als ze niet meer schreeuwt of als ze praat.

Ook probeert ze mij met regelmaat weg te krijgen bij de andere gezinsleden door haar pootje omhoog te houden dat ik naar haar moet komen en dan wil ze daar gekroelt worden.( ze zoeken wel degelijk manieren om jou iets duidelijk te maken).
Bij haar is het pootje omhoog dan daar komen en kroelen met haar en pootje hoog met wiebelen dan wil ze dat ik haar kom halen om bij mij te zitten. (hoezo manupuleren) hahaha

Dit zijn een aantal gedragingen die ik met regelmaat in huis zie.

Ik hoop dat dit is wat je bedoel. Veertje

Groetjes gitties
Bericht Maandag 3 November 2008 10:03 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:51 am
  Berichten van afgelopen: