Gekrijs...

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
zazou
Eitje

Gekrijs...  Reageer met quote  

Ik heb al 2 jaar een jardine in huis die nu heel erg begint te krijsen.

Onze Zazou is heel vrij. Hij heeft een hok maar mag de ganse dag los in de leefruimte. Als zelfstandige werk ik vaak van thuis uit en zit hij dus de ganse dag op mijn scherm, schouder of op zijn staander in de leefruimte. Hij krijgt voldoende aandacht.

Nu sinds enige tijd begint hij met momenten te krijsen en stopt gewoon niet meer. (elke 5 seconden een schel KWIIEEEEET geluid). Ik ben heel consequent met hem te straffen. Ik wacht eerst enkele krijsen af want voor 1 geluid ga ik hem natuurlijk niet straffen. Als hij dit geluid blijft maken dan waarschuw ik hem 1 keer door streng zijn naam te zeggen. Daarna bij het verdere gekrijs ga ik onmiddellijk over tot actie en zet ik hem rustig in zijn hok en hang er een deken over. Ik begin met 5 minuutjes of tot hij stopt met krijsen, dan laat ik hem weer los, maar binnen de minuut begint hij gewoon opnieuw. Ik waarschuw terug 1 keer, zet hem dan weer apart, maar wat langer. Bij elke straf trek ik de tijd wat op. Na 2 keer zet ik hem ook niet meer in zijn hok maar verhuist hij naar een staander in een lege kamer naast de leefruimte waar hij dus ook volledig apart zit en even mag afkoelen. Probleem is dat hij ondanks de straffen gewoon blijft lawaai maken. Gisterenavond zijn we om 18.00 uur gestopt met werken, dan krijgt hij mijn volledige aandacht, doorheen de dag krijgt hij ook aandacht, maar als je aan het werken bent is dat toch nog wat gematigder. Vanaf ik s'avonds in de zetel zit begint hij te krijsen vanop zijn staander en begin ik met straffen. Resultaat, het was gisterenavond 22.00 uur, en ik heb mijn vogel amper gezien omdat hij de ganse tijd gestraft is. Gewoon 6 uur aan een stuk begint hij opnieuw en opnieuw en toen was het slaaptijd. En dat doet hij vaker en vaker.

Ik wil doen wat nodig is, maar dit is echt niet meer leuk. Je koopt zo'n vogel namelijk niet om constant te straffen, en het heeft ook niet het gewenste effect. Enig resultaat is dus dat hij kennelijk niet de link legt tussen krijsen en straffen, maar wel aan het einde van de avond panisch wordt als ik nog maar een vinger uitsteek naar hem. 2 minuten later komt hij wel vlak naast mij in de sofa zitten als ik druiven aan het eten ben en heeft hij kennelijk geen angst meer van mij Wink Maar eens de druif binnen, terug naar staander, terug beginnen met krijsen, terug straffen en we waren weer vertrokken.

Hopelijk kan iemand me wat goede tips geven... Zijn er ook geen gedragstherapeuten voor papegaaien die nogal dicht tegen België aan gevestigd zijn? Wij wonen vlak onder turnhout dus Eindhoven is een makkelijk bereikbare regio voor ons.
Bericht Vrijdag 23 Juli 2010 9:18 am
 Gebruikers profiel bekijken  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hoi hoi, welkom hier. vervelend dat je een krijsertje hebt.
zou het kunnen, juisat doordat hij zoveel vrijheid heeft en vooral ook op je schouder mag zitten, dat hij op een gegeven moment gewoon te dominant wordt.
ik denk dat je het vrijzijn misschien wat kunt beperken. geef hem speeltjes om afgeleid te zijn.
probeer eens als hij begint met het krijsen hem af te leiden. het kan natuurlijk niet zijn dat hij de hele dag gestraft wordt en dat jullie zo helemaal geen relatie meer samen hebben. dat is jammer.
het kan ook zijn dat het gedrag van jou naar hem toe aangepast zal moeten worden.
kijk eens of je het boekje gek van mijn vogel van bonnie talsma kunt kopen. daar staan hele goede tips in wat je zoal met je vogel kunt doen.
de stichting moderne papegaai geeft ook workshops waar je kunt leren hoe om te gaan met je vogel. zo kun je ideeen opdoen. je kunt ze ook eens bellen en om raad vragen.
ik hoop dat je er baat bij hebt. succes
Bericht Vrijdag 23 Juli 2010 9:41 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
zazou
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by alexandraatje
hoi hoi, welkom hier. vervelend dat je een krijsertje hebt.
zou het kunnen, juisat doordat hij zoveel vrijheid heeft en vooral ook op je schouder mag zitten, dat hij op een gegeven moment gewoon te dominant wordt.
ik denk dat je het vrijzijn misschien wat kunt beperken. geef hem speeltjes om afgeleid te zijn.
probeer eens als hij begint met het krijsen hem af te leiden. het kan natuurlijk niet zijn dat hij de hele dag gestraft wordt en dat jullie zo helemaal geen relatie meer samen hebben. dat is jammer.
het kan ook zijn dat het gedrag van jou naar hem toe aangepast zal moeten worden.
kijk eens of je het boekje gek van mijn vogel van bonnie talsma kunt kopen. daar staan hele goede tips in wat je zoal met je vogel kunt doen.
de stichting moderne papegaai geeft ook workshops waar je kunt leren hoe om te gaan met je vogel. zo kun je ideeen opdoen. je kunt ze ook eens bellen en om raad vragen.
ik hoop dat je er baat bij hebt. succes

Hey Alexandraatje,

Dank je voor je antwoord. Je kan best wel eens gelijk hebben. Op zijn standaard zit hij ook hoger dan wij als we in de zetel of aan ons bureau zitten en dat kan natuurlijk meespelen.

Speeltjes heeft hij maar daar heeft hij nooit mee willen spelen. Wat bedoel je juist met afleiden want ik heb er schrik van dat hij het afleiden en dus aandacht krijgen na gekrijs zal aanzien als een beloning voor zijn geroep. Dat willen we natuurlijk helemaal niet Wink
Bericht Vrijdag 23 Juli 2010 11:27 am
 Gebruikers profiel bekijken  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

met afleiden bedoel ik, als je ziet dat hij weer wil gaan schreeuwen. zijn bekje open trekt, kan je bijv. iets hards op de grond laten vallen. een bos sleutels of zo. dan is hij stil. is hij stil, beloning. is hij niet stil wegzetten. een doek over de kooi heeft geen zin.
probeer een standaard te maken die lager is dan die hij nu heeft zodat jullie groter zijn.
het zal een lange en moeilijke weg worden, maar met training komen jullie er zeker uit.
probeer manieren te vinden om je vogel op een andere manier te stimuleren leer hem trucjes, hou hem bezig zodat hij daarna lekker uitgeput is. zodra hij de koppeling gaat leggen dat schreeuwn niet goed is, maar stil zijn beloond wordt, zal hij ook snel beter worden denk ik.
Bericht Vrijdag 23 Juli 2010 12:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoihoi,

Negatieve aandacht is ook aandacht, dus het straffen is negatief maar het blijft aandacht. Ik heb er bewust een gewoonte van gemaakt ze elke dag een paar keer lost te hebben voor een tijd maar het merendeel zijn ze dat niet, ze moeten gewoon leren zichzelf bezig te houden en dit kan je door ze te leren fourageren, eten verstoppen. Dit moet je echt aanleren door in het begin te helpen met het zoeken van het eten, beetje voordoen zeg maar. Hier speelden ze in het begin ook niet maar ook dat moeten ze leren en geleerd worden. Een speeltje waar je samen mee speelt is vaak zo leuk dat het een favoriet kan worden. Speelgoed regelmatig omwisselen door weer iets anders stimuleert ook om op onderzoek te gaan. Zelf een wc rolletje waar je de beide kanten met wat keukenpapier dichtmaakt en in het midden lekkers steekt of blokjes of zo kan zooooooooo leuk zijn voor ze.

Voor mij is het geen optie om ze de hele tijd of echt zoveel bij me te hebben, niet omdat ik de honden ook nog heb en buitenshuis werk maar ook om de factor dat het net als kinderen zijn, geef je een hand dan willen ze je arm ...
Maar, doek erover, waarschuwen, het is negatieve aandacht maar wel aandacht.

Hoe zit het ook met de slaapuurtjes? Gaaien hebben het best tussen de 10-12 uren slaap. Slaaptekort kan ook leiden tot ongewenst gedrag.
Bericht Vrijdag 23 Juli 2010 10:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik denk dat de verhoudingen tussen jullie scheef is gegroeid, het is nl. niet de bedoeling dat jij constant je vogel bezighoudt, je vogel dient zichzelf bezig te houden. Je hebt gemerkt dat straffen de boel alleen maar erger maakt, ik zou daar lekker mee stoppen. Wink
Ik houd eigenlijk net als Sarah een vast ritme aan, we werken allebei, dus 's ochtends haal ik ze lekker uit de kooi en krijgen ze eten, ze gaan mee douchen en ik vul voor ik wegga de voederspeeltjes. Als we weg zijn moeten ze zichzelf vermaken dus. Als we thuis komen gaan ze er weer uit, soms train ik dan even (trucjes), zitten ze bij ons en anders lekker op de klimboom. Spelen moet idd geleerd worden, begin klein en makkelijk en reageer zelf enthousiast. Je zou er ook voor kunnen kiezen dat op de momenten dat je met je werk bezig bent, je gaai in een andere ruimte te zetten, met speeltjes en lekker knaag/klimwerk, dan hebben jullie beiden rust... Troosten Geschreeuw is heel vemoeiend en frustrerend!
http://www.fluffies.org/nl/pap.....16759.html
Lees dat topic eens door, misschien haal je daar ook nog tips uit!
Bericht Zaterdag 24 Juli 2010 5:13 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:52 am
  Berichten van afgelopen: