|
|
|
Manon-k
Eitje
|
| Gewiekt maar toch nog kunnen vliegen. |
|
|
Hallo,
Ik heb een caique van 11 weken oud en hij is gewiekt maar toch kan hij nog erg goed vliegen vind ik. Hij heeft ook zijn buitenste veren nog misschien dat het daar door komt dat hij nog zo goed kan vliegen? Ik vind het best gevaarlijk dat hij nog zo goed kan vliegen hij kan ook echt nog hoogte maken bijvoorbeeld van de grond op de bank, hij vliegt ook vaak tegen het raam en de muur ik ben bang dat hij daar door iets breekt.
Iemand enig idee hoe ik dat op kan lossen?
Alvast bedankt!  |
Vrijdag 28 Augustus 2009 8:28 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hoi Manon,
Het is beter dat die buitenste veren er niet meer zitten. Veel artsen laten die zitten omdat het mooier oogt maar het is niet beter voor je gaaitje hoor, absoluut niet. Hij is sneller geraakt aan die veren met de nodige problemen vandien. De manier van wieken is de volgende:
http://www.fluffies.org/nl/alg.....vt105.html
Als je je gaaitje wil gewiekt hebben is dit de meest veilige manier van wieken voor je gaaitje, het zicht vind ik minder belangrijk dan de veiligheid van je gaaitje.
Vaak moeten ze, omdat je zegt dat hij nog overal tegenaan vliegt, bij vliegertjes hun weg vinden, was hier ook zo maar nu moet ik geen gordijn meer dicht doen en weet Jos, mijn grijsje die wel vliegt alle ramen zijn hoor, hihi. Hoeveel pennen zijn er gewiekt trouwens? |
Vrijdag 28 Augustus 2009 8:43 pm |
|
|
Mariss
Vlieger
Idd de buitenste veren ook knippen, kan je misschien va nallebei de vleugels een foto maken uitgestrekt?
Voor de kenners hier, kunnen ze je misschien vertellen wat nog meer. Maar je kan het wel beter door een vogelarts laten wieken.
En dan goed kijken, zodat je t de volgende keer wel kan doen. Misschien een filmpje ervan maken ofzo? |
Vrijdag 28 Augustus 2009 8:46 pm |
|
|
|
|
Manon-k
Eitje
|
Ja dat zei die man dus ook al dat het dan mooier kijkt, maar toen ik thuis kwam en ik hem op zijn speelboom had gezet en hij een eind weg vloog tegen het raam aan schrok ik me dood. Hij is door de kweker zelf gewiekt en daar ben ik niet bij geweest maar ik zou hem eens bellen en vragen of hij dat voor mij wilt doen, dan kan ik er even bij kijken. Ik ben nu niet thuis omdat ik morgen heel vroeg met me vriend weg moet, ik woon nog thuis dus past me moeder op, ik kan haar wel even emailen en vragen of ze er misschien een foto van kan maken en even kan tellen hoeveel pennen er gewiekt zijn. |
Vrijdag 28 Augustus 2009 8:54 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Ik vind het persoonlijk dan, niet mooi gewiekt op die manier maar goed, veel mensen vinden het dan weer wel maar het is absoluut niet goed voor je gaaitje op deze manier. Bedenk je dat dat de eerste pen is die iets raakt als hij een verkeerde landing gaat maken en krak, kapot en ik kan je verzekeren dat ze dat wel pijn kan doen als het een bloedpen is. Ik zou eerlijk gezegd ook naar een vogelarts gaan en zeker de methode van wieken benadrukken die moet gebeuren, jij bent klant en klant is koning. Kan goed zijn dat je kweker deze methode mooier vindt maar het is daarom niet beter, ik zou erop aandringen deze pen ook te wieken. |
Vrijdag 28 Augustus 2009 8:58 pm |
|
|
|
|
Manon-k
Eitje
|
Ik had nog even gekeken naar de foto's en bij mij vogeltje hebben ze het precies andersom gedaan, als ik nu zijn buitense veren laat knippen heeft hij dus echt helemaal niks meer ik weet niet of dit wel zo goed idee is?  |
Maandag 31 Augustus 2009 2:07 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ja de buitenste veren even er af halen en je probleem is voorbij |
Dinsdag 1 September 2009 9:36 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Lijkt me toch nog steeds een goed oplossing. De pennen steken nu uit en zijn voor hem een gevaar, ze raken hoe dan ook het eerst. Als je de volgende keer wil laten wieken zou ik erop hameren dat ze het anders doen want dit is echt niet de manier van wieken. Maar, ga het nu niet in je hoofd steken hoor, dit kon jij niet weten en je gaaitje lijdt er niet onder nu, maar door de pen eraf te laten knippen of het zelf te doen zorg je wel dat het veiliger is voor je lieverd. |
Dinsdag 1 September 2009 12:00 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:54 am
|
|
|
|
|
|