|
|
|
borishalsband
Eitje
| gewiekt |
|
|
hallo allemaal,
onze halsbandparkiet man hebben we nu 2 jaar, hij werd steeds dominanter in huis. ik ben er veel over gaan lezen en informatie zoeken en ben bij een infodag geweest bij dhr hooimeijer waar ik een hoop van heb geleerd en zag in dat ik zelf de problemen veroorzaak.
de vogel probeerde mijn vriend aan te vallen en vertoonde manipulatief gedrag.
Nu hebben we de vogel gewiekt en het lijkt wel of zn grote mond ook verdwenen is! wat een andere vogel zeg! ik probeer te doen alsof ik geen probleem heb als hij weer raar gedrag vertoont. ook als hij op de grond loopt ga ik niet naar hem toe maar negeer hem, pas als hij naar mij toe komt en mij aankijkt vraag ik of hij op wil stappen.
nou is mijn vraag aan jullie: ben ik op de goede weg? |
Maandag 12 April 2010 11:37 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ja je bent zeker op de goede weg. jij bent diegene die bepaald of hij iets wel of niet mag. jij bent de opvoeder en je doet het prima zo.
blijf consecuent, maar beloon hem ook als hij iets goed doet. het is geven en nemen. |
Maandag 12 April 2010 11:43 am |
|
|
millie
Kamikaze piloot
vooral niet hoger dan jijzelf houden (schouder, hoofd) |
Maandag 12 April 2010 12:58 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Als je minder problemen met je vogel hebt lijkt het me idd dat je op de goede weg bent... Wat bedoel je precies met raar gedrag? Op zich vertoont een vogel zijn natuurlijke gedrag, het is aan ons om dat juist te interpreteren en er goed mee om te gaan....
Betrek je je vriend nu ook bij de opvoeding? |
Maandag 12 April 2010 2:39 pm |
|
|
borishalsband
Eitje
nou met raar gedrag bedoel ik(ik had t eigenlijk ongewenst gedrag moeten noemen) bijvoorbeeld dat hij op de grond springt en naar de tafel loopt en dan gaat ie de tafel voeren, hij geeft voer op en smeert dat op een bepaalde plek op de poten van de tafel, dan negeer ik dat gedrag, het is natuurlijk gedrag voor hem, het is ook altijd in het voorjaar, nooit in de zomer of winter, dit is vanwege de broedtijd denk ik? maar ik negeer dat gedrag en als hij dan naar me toe komt lopen vraag ik of ie op wil stappen en dan beloon ik hem...
ja ik probeer mijn vriend ook te vertellen wat ik fout doe/deed en wat we anders kunnen doen, want boris is een dwingelandje! hij blijft maar doorgaan en uitproberen en ik moet proberen me er niet aan te ergeren en niet te reageren. zooo moeilijk! maar het zal me lukken! |
Maandag 12 April 2010 4:20 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Daar gaan we weer. Ja kijk, als we jou je mogelijkheid tot lopen (meest natuurlijke manier van bewegen) ontnemen, dan is jouw grote mond ook verdwenen en ben je een andere mens
Je hebt nu een snelle hulp voor de symptomen, maar je moet natuurlijk verder blijven werken en de oorzaken aanpakken  |
Maandag 12 April 2010 9:04 pm |
|
|
|
|
borishalsband
Eitje
oke en hoe doe ik dat t beste dan? jullie hebben al meer met dit bijltje gehakt... jullie hulp is meer dan welkom want hij is onze eerste grote vogel... |
Dinsdag 13 April 2010 8:57 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
zodra de vogel op de grond stapt en ergens heen loopt waar jij dat niet wilt, meteen oppakken en duidelijk nee zetten. dan op zijn kooi terug zetten. gaat hij weer naar de grond weer duidelijk NEE zeggen en weer terug op zijn kooi zetten. bij de derde keer een straftijd van 5 minuten in de kooi opsluiten en volkomen negeren. daarna opnieuw proberen.
als je dit een aantal keren hebt gedaan begrijpt de vogel wat je bedoelt.
als hij probeert je te voeren, afleiden met een spelletje of zo. niet toelaten dat jij gevoerd wordt door hem.
in deze tijd zijn ze allemaal wat broeds, de hormonen spelen op, is heel normaal. |
Dinsdag 13 April 2010 9:10 am |
|
|
borishalsband
Eitje
|
|
|
ik dacht al dat dat voeren te maken had met het seizoen, dat was vorig jaar ook al zo en dan houd het op na een paar maanden.
ik merk door het wieken dat hij een heel ander gedrag heeft, normaal was hij hele dagen bezig aandacht te trekken, te schreeuwen en vooral naar plaatsen te vliegen waar hij niet mocht komen, na het wieken heb ik me ook anders geprobeerd op te stellen, niet meer ingaan op zijn geschreeuw of gemanipuleer, maar ik merk na het wieken dat hij weer rustig in zn speelboom kan gaan zitten slapen, of spelen met speeltjes, dat deed hij voorheen nooit, hij was altijd bezig met kattekwaad uithalen en zoeken wat hij nog meer kon slopen.
als hij nou zo lekker in t zonnetje zit te soezen of in zichzelf zit te fluiten, is hij dan wel gelukkig? of zou hij gelukkiger zijn toen hij niet gewiekt was?
er zijn mensen in mn omgeving die zeggen dat ik hem heb afgenomen wat hij t liefste deed, vliegen... hij vliegt nu nog wel maar meer naar dingen op gelijke hoogte en niet meer van laag naar hoog.... |
Dinsdag 13 April 2010 6:14 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
dat is onzin wat de mensen zeggen. dat jij het liefste van hem hebt weggehaald. een vogel vliegt om te kunnen vluchten. nu hij bij jou een beschermd leven heeft, is de noodzaak om te vluchten er niet meer en kan hij dus andere dingen doen. vaak worden vogels rustiger als ze gewiekt zijn. je ziet nu hoe hij ook werkelijk kan zijn.
maak je er geen zorgen over. als je dit niet bevalt, wacht je tot de veren terug gegroeid zijn en dan kan hij weer vliegen, en ontsnappen als de deur of het raam open staat.
ik denk dat jullie nu beiden veel ontspannender zijn. laat de mensen kletsen wat ze willen. vaak zeggen ze dingen zonder verstand te hebben van iets.
jullie izjn nu veel beter samen en hebben ook plezier aan elkaar. ga zo door. |
Woensdag 14 April 2010 7:05 am |
|
|
Aratinga
Eitje
|
|
|
Hey borishalsband,
Ik heb je verhaal gelezen.
Of je vogel gelukkiger is voor of na het wieken weet ik niet. Ik denk het niet. Wat ik je wel kan vertellen is dat er vogels zijn die, in tegenstelling tot wat er vaak beweerd wordt, wel degelijk voor hun lol vliegen en dit dan ook graag doen.
Ik lees vaak dat je een vliegende papegaai niet kan trainen, niet tam krijgt, niet in de kooi krijgt, manipulatief gedrag gaat vertonen, kortom er is geen beginnen aan zonder hem te wieken. Dan weet je echt niet waar je over praat... Ik ben, sinds ik mijn gaaien heb, mij gaan verdiepen in het trainen van vliegende gaaien. Dit is een onderbelicht onderwerp. Als je je hier niet in verdiept is helaas kortwieken vaak de enige weg.
Doe je dit wel, dan valt pas je mond open van verbazing, hoe het een andere vogel wordt.
Ik heb weleens een filmpje op deze forum langs zien komen van Kili, een senegal parrot die in 2 minuten 20 truukjes doet. Deze vogel is niet gewiekt! Deze persoon had dezelfde problemen met zijn vogel en zijn vriendin(agressief en mannipulatief gedrag), zie hieronder het resultaat:
http://www.youtube.com/user/ki.....JpBPUtgpMY
Jammer dat de informatie die hier in NL gegeven wordt door dierenartsen, stichtingen of websites hier geen aandacht aan besteed. Gedragsdeskundige Bonny Talsma doet het wel, en heeft zelf ook vliegende gaaien(is volgens mij eerder verteld hier). Zoals je zelf al zegt ligt het probleem bij de eigenaar, niet bij de vogel. Die zou dan de juiste informatie moeten krijgen. |
Woensdag 14 April 2010 7:28 am |
|
|
borishalsband
Eitje
|
|
|
dank voor jullie reakties! ik heb het filmpje bekeken, ze traint hem met stukjes banaan. ik zou wel eens willen zien of de vogel ook zo lief is als hij geen banaan meer krijgt... tuurlijk train je honden ook met kleine koekjes om ze dingen voor elkaar te laten krijgen, dan krijg je dieren toch sneller aan t luisteren. maar wat ik altijd geleerd heb is de vogel nooit direkt aankijken, het zijn prooidieren en ervaren dit niet als prettig om alsmaar bekeken te worden, dat heb ik al een hele tijd veranderd want ik keek ook hele tijd naar mn vogel, hij werd hier vreselijk onrustig van. ik merkte direkt verschil toen ik hem niet direkt aankeek. dat wegdraaien van haar lichaam als de vogel iets doet wat niet gewenst is dat snap ik goed, en zie ook waarom. ik ga nu door met trainen en oefenen en kan dalijk na de rui kijken hoe mn vogel het doet met pennen. wie weet is ie er zo aan gewend dat ik m niet meer hoef te wieken, maar dan moeten we weer heel erg opletten op open ramen en deuren...
dank voor jullie meedenken en een poot van boris en groetjes van mij |
Woensdag 14 April 2010 9:48 am |
|
|
|
|
vlindertje
Ervaren vlieger
Op zich ben ik ook geen voorstander van wieken, maar het is al gebeurt, dus totdat de veren terug zijn kan je je beter richten op het nu, ga jezelf geen verwijten maken want daar wordt je onzeker van.
Als hij lekker speelt en niet bang of boos op jou aanwezigheid reageert denk ik dat hij er geen trauma van heeft overgehouden, en dat je lekker kan trainen.
De belangrijkste dingen bij trainen is bij je zijn zonder bijten, het eerste is opstappen, en ook hoe leuk de speelboom is zodat hij later van de kooi naar de speelboom vliegt, zorg dus dat je daar af en toe nieuwe sloopdingen neerlegt want een gaai is van huis uit een houtsloper.
Het mooie is dat de veren terugkomen, dus nieuwe ronde nieuwe kansen .
Maak je niet te druk en ga lekker aan het werk, zodat het plezierig blijft voor jou en voor je gaai. Succes!  |
Woensdag 14 April 2010 10:15 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
|
|
|
Ik wilde mij buiten deze discussie houden, maar hier moet ik toch even inspringen. Sorry om jullie de illusies te ontnemen, maar het is onzin dat een vogel vliegt om te kunnen vluchten. Ze zijn gemaakt om te vliegen en ze HOUDEN ervan: althans, ik heb hier eentje die 5 jaar vliegt, eentje die 3 jaar vliegt en een die gewiekt is en ronduit triest en depressief toekijkt als de andere twee hun regelmatige rondjes rondvliegen. Ze vliegen niet omdat het moet, maar omdat ze het leuk vinden. Je ziet ook dat ze absoluut voor het vliegen kiezen boven wandelen of klimmen, ook als het betekent dat ze met een omweg moeten. Heel hun organisme is gebouwd om te vliegen, het is hun meest natuurlijke manier van beweging, en daar kun je gewoon niet omheen, sorry. Dat voelen zij ook. Kunnen ze wennen aan gewiekt zijn, en kunnen ze gelukkig zijn? Ja, zeker.
Re: gewiekt dus zien hoe hij 'werkelijk kan zijn'... ja, maar is dit echt zijn persoonlijkheid wat je ziet, nu hij geknipt is? Dat betwijfel ik ten zeerste. |
Donderdag 15 April 2010 8:18 pm |
|
|
stephen
Ervaren vlieger
|
|
|
wel van het vluchten hangt het af van de vogel. Joske heeft nooit kunnen vliegen tot een tijd geleden. Jefke heeft altijd kunnen vliegen en doet dit dan ook graag. Joske kan tegenwoordig vliegen en hij heeft dit nog geen enkele keer vrijwillig gedaan. dan zit hij op de boom of de kooi en wil hij naar mij komen, dan zal hij wachten, roepen of simpelweg klimmen en lopen. Hij houd echt niet van vliegen enkel als hij schrikt en weg probeerd te geraken. Nu is dit niet enkel bij joske. Ook wietje houd niet van vliegen. In de voliére heb ik haar nog maar een aantal keren in totaal zien vliegen. dit is enkel voor als ze het nachthok in wil, anders loopt en klimt ze terwijl ze evengoed kan vliegen als de rest. dus ik zeg dat het van de vogel afhangt. Ik weet niet of ik jefke ooit zou kortwieken. miss een keer voor de deuren die soms ongemerkt open staan maar voor joske maakt het niet echt veel uit of hij zijn vleugels heeft of niet.
en van karakterverandering is het meestal zo. Joske is vriendelijk maar je merkt serieus dat hij brutaler wordt als hij vleugels heeft. en gewoon consequent blijven is de boodschap, het intimideren is enkel een test om te zien hoe ver ze kunnen gaan. |
Donderdag 15 April 2010 10:23 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:55 am
|
|
|
|
|