|
|
|
Jolanda
Vlieger
| Gillen van plezier |
|
|
Karel is nogal een luidruchtige gaai. dat hoort wel een beetje bij amazones, maar Gijs isa dat hooguit 2x een half uurtje per dag terwijl karel alleen stil is als ze slaapt.
Ze maakt geluid bij alles. Als ze speelt ( het speeltje moet dood), als ze aandacht wil en zelfs als ze eet 9en hoe lekkerder hoe harder). en dara tussendoor zit hij aan een stuk door te babbelen
af en toe een gilmomentje vind ik niet zo erg, dat hoort er nu eenmaal bij. Het babbelen en spelen natuurlijk ook niet.
Maar als karel het naar zijn zijn heeft gilt ie van plezier. dat is zo hard dat je jezelf niet eens kan horen denken. En zijn speelboom vindt hij sogeweldig dat het vaak lang en heel hard is.
Dit is wat anders dan het om aandacht gillen want dat wordt compleet genegeerd en is een stuk minder geworden al.
Aan de ene kant ben ik blij dat hij zo'n blije gaai aan het worden is maar wat minder luidruchtig mag best
Van alletopics over gillen heb ik wel geleerd om te gaan met aandacht gillen en da pas ik toe (dat lukt aardig) maar ik weet niet zo goed hoe ik om moet gaan met het gillen van plezier. Tenslotte wil ik hem de lol niet afnemen , maar mijn trommelvliesjes zijn me ook lief  |
Zaterdag 2 Mei 2009 2:24 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Gillen van plezier |
|
|
Karel is een behoorlijk luidruchtige genieter, als ik het zo lees. Ik denk dat je er het beste niet op kan reageren. Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed wat je hieraan kunt doen.
Ik accepteer dit gewoon omdat het volgens mij bij papegaaien hoort. (Zazu kan soms echt keihard schreeuwen) |
Zaterdag 2 Mei 2009 5:56 pm |
|
|
Jolanda
Vlieger
begrijp me niet verkeerd hoor. Ik zie graag dat hij het naar zijn zin heeft. en als hij zo aan het kraaien is van de lol zeg ik er zeker niks van.
maar soms houdt hij dit wel meer dan een uur vol en je kan elkaar dan niet eens verstaan en dan is het wel eens vervelend. een telefoongesprek is al helemaal niet te doen  |
Zondag 3 Mei 2009 8:46 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Ik kan me voorstellen dat dit heel dubbel is. Wat je al schrijft - super dat hij plezier heeft maar waarom moet ie er zo hard bij gillen
Kan het zijn dat hij overgeprikkeld wordt als het ware - net zoals bv met kinderen die op een verjaardag zo veel nieuw speelgoed krijgen dat ze helemaal hyper worden? Karel was natuurlijk niet veel gewend en misschien omdat er zo veel zo leuk is dat hij er helemaal opgewonden van wordt? |
Zondag 3 Mei 2009 9:01 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
|
|
|
Ik zat ook aan het overprikkeld raken te denken. Bij Gogo is de invloed enorm van de plaats van de kooi bijvoorbeeld. Ik merk bij hem ook dat als hij veel gilt, dat hij zichzelf daarbij verliest, of het nu is omdat hij blij is of iets vervelend vindt. Hij overschreeuwd zichzelf als het waren continu.
Wat je schrijft herken ik bij hem ook wel. Ik heb het alleen weten te reduceren door zijn kooi op een zo prikkelarme plek te zetten (wel bij de andere, maar omringd door muur behalve aan de voorkant en aan één zijkant (waar een andere vogelkooi staat) en hij staat achter de deur, dit laatste zorgt ervoor dat als ik de kamer binnen kom hij niet ineens verrast wordt en meteen druk wordt, maar juist even moet wachten voor hij me ziet, me alvast hoort praten tegen Joris, die naast de deur staat en als ik dan binnenkom en hij ziet me kan hij rustiger reageren)
Ze zijn luidruchtig, die amazones, maar ik denk dat het niet prettig voor ze is als ze continu gillen, om wat voor een reden dan ook. Ik denk dat ze zich onprettiger voelen. Bijvoorbeeld iemand met ADHD kan van prikkels ook druk worden en blij en overenthousiast, maar voelt zich prettiger als hij of zij niet op die drukke manier hoeft te reageren.
Ik merk bij mezelf dat ik nu bijna overkom alsof je iets niet goed doet of een verkeerde denkwijze hebt, maar dat is helemaal niet het geval! Ik vind het super dat je goed observeerd en je vragen hier stelt. Ik begrijp ook dat je niet blij bent met zijn continu drukke gedrag, dat was ik bij Gogo ook niet en dat is enorm frustrerend.
Lees dit bericht dus echt als hoe ikzelf erover denk en niet met betrekking tot hoe jij met je gaaien omgaat. Ik bekritiseer je niet. |
Zondag 3 Mei 2009 9:13 am |
|
|
Jolanda
Vlieger
Ik had het iet als bekritiserend opgevat hoor. Ik kan juist elke tip gebruiken.
een poosje geleden hebben we Karel's kooi ook al verplaatst naar een rustiger plekje. In zijn kooi is hij ook een stuk rustiger.
het is vooral op de speelboom dat hij zoveel "plezier" heeft en zoveel gilt. Ik heb wel gisteren gemerkt dat hij na de wandeling met de buggy een stuk rustiger was en erg lang stil zelfs. waarschijnlijk doodmoe van dat nieuwe fenomeen
Overprikkeld zou best kunnen. Al proberen we wel niet teveel "nieuwe dingen" achter elkaar te doen... maar ja 34 jaar alleen in een kooi met 1 vrouwtje en nu ineens zoveel dingen die je ineens wel mag. en zoveel andere dieren die er rondlopen.
Ik heb er aan gedacht om dan wat minder vaak op de boom te zetten maar als je sochtends beneden komt of thuis komt na het werk zit hij al klaar om eruit te gaan. Hij vindt dat zo leuk en om hem dat nou af te nemen
zoals esjo het zegt het is zo dubbel |
Zondag 3 Mei 2009 10:05 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
dit gillen van plezier gaat over een tijdje wel afnemen. het is wat jij zegt, zoveel jaren alleen en nooit wat mogen en nu gaat het paradijs voor hem open. dus allemaal nieuwe leuke dingen, daar raak je helemaal van uit je bol. onze jacob M had hgetzelfde. jaren alleen gezeten altijd in dekooi. mocht er nooit meer uit omdat hij mensen aanviel.
bij ons leerde hij andere amazones kennen, spelen leren en gevaarlijk in de takken klimmen die bewogen. nu is hij helemaal gewend en een stuk rustiger geworden. geloof, dit overprikkeld raken neemt na een tijdje af. dan wordt alles weer wat normaler. laat hem even uit zijn dak gaan. geef hem een uurtje in de ochtend en avond. daarna terug naar de kooi en wat rustiger aan doen. alles moet je leren en ik ben blij dat karel zo gelukkig is. |
Maandag 4 Mei 2009 8:24 am |
|
|
Jolanda
Vlieger
Dank je alexandraatje, het is een hele gerusttelling dat ik weet dat het waarschijnlijk overgaat/zal minderen.
Ik ben ook blij dat hij zo 'n plezier heeft hoor. Hij kan ook per dag beter met gijs overweg. Zijn omgangsvormen laten nog te wensen over maar dat leert Gijs hem wel bij
Het weekend is wel erg druk geweest voor hem , dat was eigenlijk niet de bedoeling, maar het liep toevallig zo. (1e x douchen, 1e keer buggy en 1e keer los in de tuin bij opa en oma). Ik moet zeggen ze zijn beide nog nooit zo stil geweest savonds.
Ik merk ook wel dat hij nieuwe dingen steeds makkelijker doet. Ik heb ook niet zoveel overredingskracht meer nodig om hem aan iets te laten wennen.
Ik vind het wel eens jammer dat zijn overleden vrouwtje hem zo niet meer kan zien. Zij hield veel van karel, ze wist gewoon niet dat dit allemaal kon. |
Maandag 4 Mei 2009 8:57 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
zijn overleden vrouwtje ziet het niet meer in aardse manieren maar is wel degelijk bij hem hoor en ziet ook heel goed dat het geod met hem gaat.
karel krijgt nu gewoon de kans zich goed te ontwikkelen en een wereld om te ontdekken. is heel goed en jullie doen het geweldig. je kan nog heel veel uit deze vogel halen en het bezighouden houdt hem ook jong en vitaal |
Maandag 4 Mei 2009 11:02 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:55 am
|
|
|
|
|
|