|
|
|
mara
Eitje
|
| GILLEN!!! |
|
|
hallo allemaal.
Hopelijk kunnen jullie ons helpen.
wij hebben en meyer papegaai van ong 8 jaar oud. (al vanaf kleins af aan)
Ik kan eigenlijk alles met hem doen, maar voor anderen is hij niet zo lief.
mijn vriend heeft hij in het verleden al een aantal keer uit het niets aangevallen. daarom heb ik hem altijd in zijn kooi als er andere mensen bij zijn. (hij is er nu ong gemiddeld 4x per dag uit.)
De laatste tijd heeft hij een soort haat-liefde verhouding met mijn vriend. als mijn vriend te dicht bij zijn kooi komt dan wil hij bijten, maar zodra mijn vriend weg gaat of naar boven gaat dan blijft hij maar gillen. net zolang totdat hij weer terug is.(dit gedrag is nieuw!) Ook met visite worden we echt gek van hem. zijn gegil gaat echt door merg en been. een doek over zijn kooi of boven zetten helpt niet meer.
heeft iemand misschien tips, want we weten het echt niet meer!
groetjes tamara |
Vrijdag 2 Mei 2008 5:29 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: GILLEN!!! |
|
|
Allereerst welkom hier Mara. Hoe heet je meyer papegaai?
Mag ik vragen hoe je vriend (en hoe jij) reageert op het bijten/pogingen om te bijten? Is hij gekortwiekt of kan hij nog vliegen? |
Vrijdag 2 Mei 2008 5:49 pm |
|
|
mara
Eitje
|
|
|
|
hallo sue.
dank je wel. ook voor je reactie!
mijn vogel heet paco. noem hem altijd pakie
bij het bijten zet ik hem altijd direct in zijn kooi. Ik probeer dan
geen reactie te geven (lukt niet altijd) en doe een doek over zijn kooi. het bijten is eigenlijk al iets van jaren geleden. toen mijn vriend net bij mij kwam wonen. Dit ging eerst heel erg goed. pakie ging gewoon uit zijn kooi als mijn vriend in de buurt was. maar paak begon toen ineens mijn vriend aan te vallen uit het niets. mijn vriend is dan bijvoorbeeld in de keuken gitaar aan het spelen en pakie vliegt hem dan heel gericht aan. toen dit een aantal keer gebeurd was hebben we besloten hem in zijn kooi te laten als mijn vriend in de buurt is. mijn vriend praat dan wel gewoon tegen hem en zo. pakie reageert ook weer op hem. (nu zet paak het dus op het gillen als hij niet in de buurt is ) Het bijten heeft paak eigenlijk altijd al gedaan bij anderen. en dat hij in zijn kooi is als er andere mensen bij zijn gaat volgens mij ook prima. alleen dat gegil.....daar wordt je echt gek van.
hopelijk kan je genoeg informatie uit mijn verhaal opmaken.
alvast bedankt.
groetjes tamara |
Zaterdag 3 Mei 2008 11:03 am |
|
|
|
|
mara
Eitje
|
o ja.
In het verleden hebben we paak gekortwiekt. nu niet meer omdat hij echt dagen van slag af was na het kortwieken. na het kortwieken moest ik hem alsnog bij me houden omdat hij anders gewoon alsnog maar dan rennend in de aanval ging naar mijn vriend
groetjes! |
Zaterdag 3 Mei 2008 11:08 am |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Oh jee, dat is echt niet grappig voor jullie
Ik heb alleen wel sterk t vermoeden dat Paco een beetje de regels bepaalt.
Ik zou hem persoonlijk (zeker voorlopig) weer kortwieken...want aanvliegen is beslist niet goed en met kortwieken kun je de controle beter terug krijgen !In combinatie met opvoeding!
Als hij daarvan baalt...mooi laten balen , dat gaat echt wel over. Hoe meer aandacht aan t balen besteed wordt, hoe erger t is Serieus! Daar zijn ze goed in hoor En dat is eigenlijk met ieder gedrag zo, dus ook met terug in de kooi zetten bij bv bij bijten
Ik denk dat je heel veel kunt hebben aan t topic met voorbeelden van de 5 stapjes. Daarmee wordt t duidelijk wat zijn plek is en dat dit niet oke is...zonder straf! Dat topic is een sticky...volgens mij in dit deel van het forum?
Dat kun je mss eens met je vriend doorlezen . Ik neem aan dat Paco ook genoeg sloop en stoei speelgoed heeft? Takken, stukken karton, wcrollen ed houden ze ook leuk bezig , dat kost energie...en dat is goed . Dat zou ik dus iig proberen
Kom je niet uit die 5 stappen, dan moet je t zeggen hoor. t Lijkt simpeler dan het is, en tegelijkertijd is het simpeler dan het lijkt IIg kost het vrijwel geen tijd, alleen discipline en je leert ervan wat voor invloed klein gedrag op je vogel kan hebben.
 |
Zaterdag 3 Mei 2008 8:21 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Jeetje, dit klinkt echt niet grappig.. Hoe veel veren en hoe kort hadden jullie hem destijds gewiekt? Want als je 'm goed wiekt kan hij in ieder geval geen hoogte meer maken om een vliegende aanval te doen.
Dat van slag zijn kan je juist gebruiken om met hem aan de slag te gaan. Is er geen kamer waar hij 'geen praatjes' heeft? De badkamer? Misschien kan je daar wat gaan oefenen.
Kan me trouwens voorstellen dat je helemaal gek wordt van het gegil. Iago had een tijdje terug ook zo'n gilperiode. (Iago is een bonte boer) Gek word je daarvan!
Tommy had de vijf stapjes al aangehaald. Die kan je gebruiken nadat je 'm hebt gekortwiekt.
Succes! |
Zondag 4 Mei 2008 10:05 am |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
quote:
Is er geen kamer waar hij 'geen praatjes' heeft? De badkamer? Misschien kan je daar wat gaan oefenen.
Dat is ook een goed idee  |
Zondag 4 Mei 2008 10:27 am |
|
|
Odette
Eitje
Hoi,
Jago (bonte boertje) gilt/schreeuwt altijd als wij de vaatwasser inruimen 's avonds of uitruimen 's ochtends.
We zijn nu bezig om hem 1 waarschuwing te geven. Doet hij het vervolgens weer, dan zetten we hem 1 minuut op de trap en doen we de deur dicht.
Na die minuut haal ik hem van de trap af zonder wat te zeggen en zet ik hem terug op zijn boom.
En ik moet zeggen het resultaat mag er zijn! Als ik nu mijn vinger opsteek en pas er op zeg, dan is hij 7 van de 10 keer ook echt stil. (het heeft wel even geduurd hoor, maar de aanhouder wint)
Op de trap is het donker en heeft hij verder niets te doen, geen speelgoed of iets wat hij kapot kan knagen. Hij zit ook altijd ingedoken als ik hem weer wil pakken.
Succes met alle tips! |
Dinsdag 6 Mei 2008 2:10 pm |
|
|
|
|
mara
Eitje
|
|
|
|
wat een goede tips allemaal! harstikke fijn!
Het zou inderdaad best kunnen dat Paco de regels een beetje bepaald. Ik ga paak in ieder geval zeker weer laten kortwieken. Hopelijk helpt dit betreft zijn gedrag en dimt hij wat in.
In het verleden is paak ook gekortwiekt. Hij kon toen niet meer omhoog vliegen, maar als hij uit zijn kooi was en wij (ik, mijn vriend en paco) zaten op de bank dan rende hij gewoon op mijn vriend af om hem te bijten. Het probleem is bij paak dat hij er zooooo schattig uitziet met zijn lieve oogjes en (soms) lieve fluit geluidjes. Hij zit dan echt met mijn vriend te kletsen. Mijn vriend mag dan ook ineens over zijn kopje aaien. Maar dan ineens slaat paak om en hangt in zijn vingers!
Kan het trouwens zo zijn dat als ik paak laat kortwieken dit in de toekomst ook effect kan gaan hebben op zijn gilgedrag?
Er is volgens mij geen plek waar hij niet gilt. De badkamer vindt hij juist wel een perfecte plek om te gillen helaas. Ach ja… dat galmt lekker door He! Alleen als mijn vriend in de buurt is en hij de volledige aandacht krijgt van mij is hij stil. Probleem is dus dat ik hem niet 24 uur per dag aandacht kan geven. Ook denk ik dat ik zijn negatieve gedrag hier juist door bekrachtig als ik hieraan toegeef.
Ik ben nu de stappen van 5 aan het doorlezen, en ga hier zeker met hem mee aan de gang. Maar vind het toch wel moeilijk. Als ik het goed begrijp ga je bij deze stappen in op het positieve gedrag. Maar hoe doe je dat dan met het negatieve gedrag zoals Gillen en bijten? Negeer je dit dan op dat moment? Vandaag was mijn vriend aan het klussen boven, en ik zat beneden. Paco heeft echt de hele dag de oren van mijn hoofd gegild.(net zolang tot hij beneden was) Ik heb dit gedrag genegeerd. Maar dit koste wel erg veel moeite. En het gegil werd ook niet minder. Wat kan ik dan op zo’n moment doen? En hoe kan ik hierbij dan de stapjes van 5 toepassen? |
Dinsdag 6 Mei 2008 7:37 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Ik ken dat bijtgedrag perfect bij mijn grijsje naar mijn man toe. Dat is volgens mij enkel en alleen maar aan éénkennigheid te wijten. Ik had dan ook in het begin de neiging om hem bij mij te nemen en niet bij mijn man te zetten maar na raad hier op het forum ben ik aan het werk gegaan. Mijn man mocht op het laatste niet meer langs de kooi komen of hij sprong tegen zijn tralies op. Nu mag hij ons Joske aaien als hij in de kooi zit, krijgt hij kusjes van Joske. Uit de kooi krijgt hij nu ook een pootje. Hem uithalen lukt nog steeds niet maar hij mag wel met zijn hand in de kooi terug om bijvoorbeeld iets uit de kooi te halen of erin te hangen. Als hij bij me zit dan zet ik hem ineens bij mijn man en ik vertrek naar een andere ruimte, ja, dan moet hij wel op mijn man rekenen of hij blijft maar zitten zonder te bewegen. Op die manier heb ik hem eigenlijk duidelijk gemaakt dat hij niet mijn partner is maar dat ik hem wel heel graag zie. Ik heb hem geen keuze gelaten en boem bij mijn man gedumpt. Hij wist niet wat er gebeurde en kon niet anders als het goedvinden want ik besliste. Niet simpel hoor en mijn hartje bloede maar nu staan we zoveel verder als toen een tijd terug. Oké, hij blijft voor mij kiezen maar als ik ooit om welke reden dan ook niet kan doen wat ik moet doen dan weet ik toch al dat mijn man hem niet zal moeten laten verhongeren Maar, kortwieken is in dit geval enkel en alleen maar een pluspunt. En doet ie zielig, niet zielig vinden, heel gewoon doen. Hier deed Joske ook zielig maar daar kreeg ie geen aandacht voor en een uurtje of 2 later deed ie al terug gek zoals altijd en op dat moment kreeg hij dan weer wel aandacht. Dat trainen duurt lang, gaat heel langzaam maar zet door en het lukt. Maar het is wel belangrijk dat zowel jij als je vriend er dezelfde regels op nahouden zodat er voor Paco geen verwarring kan ontstaan. Veel succes  |
Dinsdag 6 Mei 2008 8:38 pm |
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
|
|
|
Mara, alleen kortwieken zal nooit helpen. Je moet net als Sarah en haar man aan de slag gaan en
jullie
omgang met je gaaitje veranderen. ( Supergoed gedaan trouwens Sarah )
Daar ligt nml het probleem. Het volgende stukje is zooo begrijpelijk...maar deel van de oorzaak
quote:
Het probleem is bij paak dat hij er zooooo schattig uitziet met zijn lieve oogjes en (soms) lieve fluit geluidjes. Hij zit dan echt met mijn vriend te kletsen.
Ga niet in op zijn schattige gefluit en gedoe. JULLIE bepalen wanneer hij aandacht krijgt. Dat moet natuurlijk wel regelmatig zijn...zeker in het begin, omdat je een gewoonte moet doorbreken, maar...en lees dit goed! die aandacht geef je (iig voorlopig)
niet
na aandachttrekkerij, fluiten , naar je toe lopen of wat dan ook!!!
Een hele dag gegil negeren werkt ook niet. Nu zeker nog niet...en t geeft hem ook een eenzaam gevoel, wat net niet de bedoelling is. Als je dan na een dag gegil toch terug komt en hem aandacht geeft heeft hij trouwens ook nog succes
Oke... Even een voorbeeldje wat jij of je partner in die situatie wel zou kunnen doen
-hij gilt ... jij (of je man) laat iets vallen, of maakt veel geluid (klappen), zonder!!! dat paco door heeft dat dat om hem is. Kijk hem dus niet aan!!
Zodra
hij stil is...en dat is hij echt wel door iets waar hij verbaasd over is...DAN ga je naar hem toe, zeg je wat liefs en geefje opdracht op te stappen en of iets aan te pakken, of aan te raken. (dit is ook het moment van de 5 stappen waar je hem iets laat voelen, of ietsvertelt over ietsnieuws) En daarna ga je vreselijk uitbundig belonen en zeggen hoe geweldig hij is
Op deze manier kun je ieder moment van aandacht (incl voeren ,uit de kooi halen, verschonen etc etc) zo draaien dat JULLIE degene waren die eerst de aandacht trokken...en dus niet Paco
Bijt hij bij t opstappen? gewoon weer even negeren en later t hele verhaal (wat eigenlijk maar kort is) opnieuw doen
Als jullie dit volhouden...en ECHT geen aandacht geven op
zijn
"commando", dan zul je zien dat t snel verandert
maar ga niet de mist in en toch even 1 keertje in op die lieve blikken en fluiten zonder zelfde aandacht te trekken, want oh jee...je sterkt dan direct zn idee dat hij gewoon door moet zetten en dan uiteindelijk toch wel weer wint.
Komt er simpel gezegd op neer;
jullie trekken altijd eerst de aandacht (gooien, klappen stampen) kijkt daarna naar Paco en geeft aandacht .
Je voorkomt zo dat je onbewust inging op zijn owh zo slimme hints om aandacht . |
Donderdag 8 Mei 2008 5:49 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Dank je wel Tommy maar het is inderdaad echt werken met het gaaitje en je echt niet laten vangen door zijn lieve kopje. Als ik Joske straf dan kan hij zich zo komisch voordoen dat het soms moeilijk is hem te negeren en dan roept hij ook de gekste dingen. Maar ik blijf volharden want niet hij maar ik bepaal hoe en wat. In het begin had ik het er ook moeilijker mee maar nu, nee, gaat goed nu.  |
Donderdag 8 Mei 2008 8:13 pm |
|
|
mara
Eitje
|
Zeker goed gedaan Sarah! Hopen dat wij ook ooit zo ver gaan komen met paak. Maar daar gaan we zeker hard aan werken.
Tommy ik heb je tips ook direct bij hem toegepast en moet zeggen dat het gewoon echt werkt! Vooral iets laten vallen of klappen zodat hij stil is, en dan weer opnieuw met hem beginnen is echt zo’n verandering. Hierdoor ga ik weer op positieve voet met hem verder, en merk ik dat ik niet in het negatieve met hem blijft hangen. ik merk dat dit van positieve invloed is op Paco
Nog even heel wat anders. Paco heeft er tegenwoordig een handje van om in zijn waterbak te poepen als ik deze net verschoond heb. Kennen jullie dit gedrag bij jullie gaaitjes? Ik geef hem niet direct schoon water, anders heeft hij zijn zin volgens mij. Maar heeft dit dan alleen met aandacht te maken bij hem?
 |
Zondag 11 Mei 2008 11:32 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Sorry voor mijn late reactie. Hoe is het nu met Paco?
Ik ken dat poepen in de waterbak wel. Je kan een plaatje boven de waterbak monteren, dat werkte hier goed.  |
Maandag 16 Juni 2008 8:25 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:55 am
|
|
|
|
|
|