Gillende Edel

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
esjo
Moderator
Moderator

Gillende Edel  Reageer met quote  

De titel klinkt nogal vervelend en dat was het ook.
Aurora had de laatste 1,5 week een nieuwe gewoonte. 's Ochtends vroeg om zo ongeveer 6.30 - 7.00 uur GILLEN.
Drie keer keihard gillen en dan weer even stil. Weer gillen - stil etc.
Ook wanneer we dan uit bed waren bleef ze inde ochtend vrij vaak gillen.
Op zich wanneer ze dat doet negeer je het wel alleen wanneer je in de buurt van de kooi bent en ze gilt - doet dat zo zeer aan je oren (het trommelvlies trilt in je oren) dat je wel even in elkaar krimpt. Lichaamstaal is lichaamstaal dus dat zal ze ongetwijfeld gezien hebben.
Ze heeft wel vaker dat ze eens gilde maar dan twee of drie keer op een dag en verder niet.
De laatste tijd werd het toch steeds vaker en dan voor 1,5 week terug ook 's ochtends vroeg.
Dat kun je in een woonwijk niet echt gebruiken.

Het negeren hielp dus niet - de kamer extra donker maken zodat het minder licht is - helaas - hielp ook niet.

Lichtelijk verontrust ben ik internet maar ingedoken en na verschillende artikelen gelezen te hebben - gekozen voor de time-out kooi.

Deze heb ik gisteravond in de gang gezet. Vanochtend om 6.45 ging Aurora af Mr. Green Ik uit bed, haar uit de kooi gehaald in de time-out kooi en zelf de slaapkamer weer in (alles is hier gelijkvloers).
Na vier minuten haar weer terug gezet in de kooi en ik heb haar de hele dag niet meer horen gillen. Wel fluiten, kletsen etc maar niet 1 gil Yeah! Yeah!
Ik heb niet de illusie dat het niet weer gebeurd maar in dit geval is de time-out kooi een heel goed hulpmiddel voor langere nachtrust voor onszelf en de buren.

Ik wilde dit toch met jullie delen, wie weet is het voor een ander ook een probaat hulpmiddel Wink
Bericht Woensdag 19 Mei 2010 8:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Altijd goed dit soort topics...graag lees ik je verdere ervaringen hiermee.....Waarom heb je voor de time out kooi gekozen??

Pipo gaf een hoge schrille pipp als iemand de kamer uitliep, dat hebben we afgeleerd, maar de laatste tijd doet hij het soms als we weggaan, of juist als we thuiskomen... Laughing dr zit geen enkele lijn in, vaak doet hij het ook gewoon niet... Denken Negeren doen we het wel gewoon, maar waarom hij het doet weet ik dus niet zo...maar wie weet moet ik er ook iets mee.. Rolling Eyes
Bericht Woensdag 19 Mei 2010 10:21 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Gelukkig maar de de time-out kooi toch zijn nut heeft. Je kan je trommelvlies er niet voor riskeren en zeker ook geen boze buren. Volgens mij heeft juffie het begrepen. Tuurlijk zit de kans erin dat ze het nog zal proberen maar ze zal het vast ook heel snel terug doorkrijgen dat ze in een niet zo'n gezellig kooitje moet voor eventjes om af te koelen. Goed gedaan Esjo. Veertje
Bericht Woensdag 19 Mei 2010 10:28 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Vanochtend was ze stil Yeah! Ik kan me haast niet voorstellen dat 1x voldoende was. aan de andere kant was ik er wel "op tijd bij" zeg maar. Niet te lang doorgeworsteld. Misshcien was het eenmalig doorbreken van het gedrag voorlopig even voldoende

@Sarah - ik ben ook blij dat het schijnt te werken bij haar. Het is voor mij niet het eerste middel om naar de grijpen maar soms moet je wat. Wink

@Laura - Ik heb voor de time out kooi gekozen omdat negeren niet hielp. Ik bedoel - wij liggen te slapen en zij gaat gillen. Ze krijg dan van niemand aandacht. Ook wanneer ze het overdag deed negeerde k haar.
Moet wel heel eerlijk zeggen dat ik ook wel een keer uit mijn slof geschoten ben hoor. Ik zat aan de grote tafel naast de kooi te werken en ze begint me toch te gillen - au,au,au.
Maar al reageerde ik niet met stem - je lichaamshouding spreekt boekdelen.
Terug reageren in de vorm van een "nee" wilde ik niet (actie - reactie en op vrij luidde toon wil je boven het geschreeuw uit komen) en het afleiden met een geluid ofzo werkt niet. Ze gilt een keer of drie, vier keihard achter elkaar. Dan is het even stil (een 10 - 15 sec) en dan gaat ze weer. Dus tegen de tijd dat jij een geluid hebt gemaakt is ze alweer stil en niet als reactie op het geluid.
Het verduisteren hielp ook niet en toen bleef er voor mij alleen de time-out kooi nog over.

Aurora gilde natuurlijk wel vaker - maar zo af en toe dat je er eigenlijk niets mee hoeft - denk je dan. Maar zo ongemerkt gebeurde het toch wel steeds vaker en langer door. De druppel bij ons was het 's ochtends vroeg gillen.

Ik denk dat wanneer Pipo die hoge schrille gil vaker gaat gebruiken in steeds meer situtaties je er wel iets mee moet doen. Het geluid wat je omschrijft is volgens mij hun natuurlijke geluid wat ze gebruiken om te weten waar iedereen is van de groep/roedel. Dat zou dan ook prima kloppen met je omschrijving omdat hij het doet wanneer je weggaat. Misschien na verloop van tijd wanneer hij weet dat jullie altijd weer terug komen stopt hij er vanzelf mee. En misschien wordt het direct na de verhuis wel eerst wat erger?
Bericht Donderdag 20 Mei 2010 7:54 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Eerst was het idd als we de kamer uitliepen. dus: idd vorm van contact willen houden. Dat hebben we wel afgeleerd, maar nu zit er geen lijn in, pas als ik die kan ontdekken en dus de reden weet, kan ik er hopelijk wat mee. Maar de laatste dagen heeft hij geen gilletje gegeven, dus ach, misschien is het even een periode...even afwachten dus...
Goed van Aurora, hopelijk heeft ze het al helemaal door... Veertje
Bericht Donderdag 20 Mei 2010 9:50 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oh, dat klinkt alleen maar goed dat Pipo de laatste dagen geen gilletje heeft gegeven Ja

Aurora heeft nog niet weer gegild - ik ben verbaast dat het na 1x keer zo'n effect heeft gehad. Ze fluit wel, ze babbelt en is goed in d'r hum Zon
Bericht Vrijdag 21 Mei 2010 8:25 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:55 am
  Berichten van afgelopen: