Gogo broeds :-S

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Egwene
Vliegende acrobaat

Gogo broeds :-S  Reageer met quote  

Vorig jaar plaatste ik het volgende filmpje:

http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=4629

Hierop is dus te zien dat hij broeds gedrag vertoond zoals jullie toen ook aangaven. In die tussentijd heeft hij dit continu gehad. Ik kroel hem alleen als hij iets goed heeft gedaan voor me. Als hij dit gedrag vertoond, stop ik direct.

Nu heeft Gogo het al niet nodig om aangeraakt te worden of om aandacht te krijgen om dit te gaan doen. Hij zit gewoon in zijn kooi en uit het niets begint hij ineens zich zo te gedragen.

Mijn vragen:

- Is het normaal dat hij/zij dit het hele jaar door is blijven doen?
- Is het normaal dat hij/zij dit nu ook uit het niets gaat doen?
- Heeft hij/zij er last van? Kan hij/zij gefrustreerd raken?
- Hoe lang zou dit nog aan kunnen houden normaliter?
- Is er iets tegen te doen?

Wie het weet, mag het zeggen... Razz
Bericht Maandag 22 Februari 2010 11:20 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
pascallo
Waarschuwingen: 1

Reageer met quote  

Ik kan alleen uit ervaring met Orrie spreken.

Orrie had dit gedrag ook het hele jaar door. Natuurlijk niet het gehele jaar, maar periodes. Het is nu voorjaar, het wordt buiten weer langer licht, dus dat voelen ze natuurlijk ook goed aan en de hormonen gaan weer werken.

Orrie deed het naar mij ook wel en dan zette ik hem ook direct terug in of op de kooi. Dat doe je dus in mijn ogen wel goed. Alleen Orrie deed het ook naar speelgoed in de kooi. Zijn ijsco bel bijvoorbeeld. Die zat soms helemaal onder het voer wat hij ophaalde tijdens het bellen.

Dit gedrag had ik nooit zo'n moeite mee. De geluiden die hij maakte klonk heel benauwd, maar hij leek er absoluut geen last van te hebben. Wat ik erger vond was het dominante gedrag dat hij had als er iemand anders in huis was. Ik moest altijd erg op mijn hoede zijn, wanneer mijn zus of mijn moeder bij mij waren. Dan was hij heel erg opgewonden en greep mij heel hard als ik te dicht bij hem in de buurt kwam. Zodra ze weg waren, was het weer goed. Mijn zus en moeder werden overigens ook aangevallen op die momenten. Dit deed hij alleen als hij in een broedse stemming was.

Bij hem had ik ook niet het idee dat hij er gefrustreerd van werd. Ik denk eerlijk gezegd ook dat dat per vogel verschillend is. Ligt denk ik een beetje aan het karakter en de omgeving van de vogel.

De duur van deze periodes waren bij Orrie heel verschillend. Soms had ik het maar 1 of 2 dagen. Andere keren hield het 2 weken aan.

Of je er iets tegen kunt doen? Het is natuurlijk gedrag. Het enige wat je naar mijn idee kunt doen is het spelen met licht. Als je de dagen voor zijn gevoel korter maakt door met licht te spelen, hou je hem een beetje in de winterstemming. Licht is iets wat kwekers ook gebruiken om de kweek te beinvloeden.

Een andere optie is een partner. Daarmee kan hij zijn gedrag meer uiting geven maar daar los je het niet mee op.

Je zult er denk ik zelf mee moeten leren omgaan en als ik het zo lees doe je het hartstikke goed zo.
Bericht Maandag 22 Februari 2010 12:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Okeej, komt nog wat meer info:

Gogo doet dit sinds vorig jaar februari: dus dagelijks, niet met perioden.
Het ligt gaat bij hem uit rond 21 uur 's avonds en dan zit hij in het donker en 's morgens gaan de gordijnen pas weer open tussen 8 en 9.
Wintertijd maakt dus niks uit, want de hele winter heeft meneer (of mevrouw) het ook gedaan. Nu wordt het alleen erger. Maakt niet uit wie er in de buurt is: sterker nog: ook als er niks of niemand in de buurt is, is doet hij dat.
Bericht Maandag 22 Februari 2010 12:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
pascallo
Waarschuwingen: 1

Reageer met quote  

pfoe. ieder dag. Dat is wel heftig.

Als je dan ook met licht niet kunt doen, dan kan ik je verder geen advies meer geven. Geen ervaring met een vogel die het broedsgedrag zo erg heeft.

Ik hoop voor je dat er anderen zijn die er wel ervaring mee hebben.

Of Gogo er last van heeft? Geen idee. Ik vind dit altijd lastig te beoordelen. Omdat wij als mens de zaken heel anders ervaren dan dat een dier dat doet. Als voorbeeld de krolsheid van een kat. Sommige mensen die zo'n beestje zien krioelen over de grond vinden dat zielig, ondanks dat dit natuurlijk gedrag is. Dus of hij er last van heeft? Geen idee. In onze menselijke beleving zou je denken van wel, maar of het ook echt zo is? Wellicht is het voor hem juist fijn dat hij het kan uiten. Maar ook dat is een aanname.
Bericht Maandag 22 Februari 2010 1:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je zou eens kunnen uit proberen of hij het blijft doen wanneer je alleen nog maar hard voer geeft.
Dus even geen fruit/groente en andere zachte voeding.

Ik herken het gedrag wel van mijn amazone die ik had. Maar dat waren net als bij Pascallo periodes en niet continue door.

Zou het stereotype gedrag kunnen wezen inmiddels? Geeft het hem een fijn gevoel en doet hij het daarom en dat het met broeds zijn eigenlijk niet zoveel meer te maken heeft.

Heeft hij er nog ander gedrag bij. Feller, knuffeliger?
Bericht Maandag 22 Februari 2010 2:57 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Hij krijgt eigenlijk alleen nog maar pellets. Hij moet op dieet, dus vandaar... Dus dat is alleen maar hard voer, toch?

Hij is wel agressiever en luidruchtiger. Best erg eigenlijk.... Confused

Ik zeg wel hij, maar het kan dus ook een zij zijn. Dat weet ik nog niet...
Bericht Maandag 22 Februari 2010 2:59 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja, dat is hard voer - daar wordt het dus ook niet anders van Sad
Mmmm - moeilijk hoor. Dat hij agressiever en luidruchtiger is dat past duidelijk in het plaatje van broeds gedrag.
Bericht Maandag 22 Februari 2010 3:08 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja ik vermoedde al dat dat erbij hoorde. Maar dacht inderdaad ook dat het periodes waren dat ze dat deden, maar Gogo presteerd het dus om het continu elke dag te doen en is daarbij dus luidruchtig en agressief.
Lastig.. Sad
Mocht iemand tips hebben hoe ik hier dus verandering in kan brengen, dan hoor ik die erg graag.
Bericht Maandag 22 Februari 2010 3:13 pm
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Pfft, dat klinkt echt heel lastig. Misschien heb je hier nog wat aan:

Mijn grijsje vertoont zo nu een dan ook weleens broeds gedrag. Nou is met laatst opgevallen dat dit vooral komt als er iets roods/grijs of zwarts in de buurt is (heb ook rode muren, maar ze vertoont dit gedrag gelukkig niet constant, maar weleens als ze bijvoorbeeld op de bank zit die tegen de muur aan staat).

Moet zeggen dat ik dit nu op zicht heb 'ontdekt' dus of de kleuren er echt mee te maken hebben weet ik nog niet, maar misschien heeft jouw amazone ook wel zoiets? Is er misschien altijd iets van een bepaalde kleur in de buurt waar die hitsig van zou kunnen worden?

Je kan het allicht proberen of het zoiets zou kunnen zijn.
Bericht Maandag 22 Februari 2010 4:07 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Is inderdaad de moeite waard om daar over na te gaan denken. Hij/zij vertoont het gedrag alleen ook in het donker... Confused
Bericht Maandag 22 Februari 2010 4:47 pm
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Het word steeds erger Confused Hij begint nu ook al elke morgen als ik hem eten geef. En ook in het donker doet hij het nu steeds vaker...

Als ik hem niet zou mogen pakken als hij dat doet, komt hij niet meer uit de kooi, want elke keer als ik in de buurt kom, dan begint hij al en dan zeg of doe ik nog niets. Neee
Bericht Woensdag 24 Februari 2010 9:26 am
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Krijg zojuist de uitslag van de geslachtsbepaling van Gogo en Gogo is geen hij maar een zij.
Kan ik dan nu binnenkort een ei verwachten met dit extreme broedse gedrag? Kan ik daarmee problemen verwachten?
Bericht Woensdag 24 Februari 2010 9:47 am
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Allereerst, gefeliciteerd met je meisje(Mr. Green)

(Haha, goede oude tijden; Aswan ging ook door het leven als een man en wel meer dan 3 jaar, toen had ik wel een beetje een identiteitscrisis toen mijn jongentje een dame bleek te zijn)

Ik zou haar even heel drastisch op een no-hormons schema overzetten. Lang slapen, veel activiteit en bezigheid, foraging, geen knuffelen, kooi herinrichten en vaak van plek veranderen (desnoods zo nu en dan ruilen met Joris - gewoon dat ze geen eigen vaste plek heeft om te nestelen), minder rijk/gevarieerd voeren. Dat heb je allemaal vast ook geprobeerd, maar ook zo intensief, alles tegelijkertijd?

Trouwens, hoe gaan ze met elkaar om met Joris?
Bericht Woensdag 24 Februari 2010 10:03 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik heb inderdaad wel identitietscrisis. Gogo is nu 4 jaar bijna. Altijd gedacht dat het een hij was.
Nieuwe speeltjes krijg zij bijna dagelijks, elke dag uit de kooi op de boom voor een aantal uren, train met haar elke dag, krijgt alleen nog maar pellets en slaapt voort van 20 uur tot 9 uur.

Ik heb haar nu door het extreme gillen apart gezet van de andere. Gogo trok zich weinig aan van de andere, maar het gillen op dezeflde kamer bracht veel stress mee. Nu Gogo ergens anders staat, eet Joris bijvoorbeeld ook beter dan daarvoor en kletst Sunny meer. Gogo boeit het voor geen meter dat hij niet bij de andere staat.
Bericht Woensdag 24 Februari 2010 10:31 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je moet nog een beetje wennen zie ik Egwene in het "zij" zeggen maar dat kan haast niet anders. GEFELICITEERD met je meisje, hahahhaa, wie had dat nu gedacht. Wowie, dat gaat wennen worden en ook ik zal me nog vaak verspreken denk ik zo Confused
Bericht Woensdag 24 Februari 2010 9:46 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:55 am
  Berichten van afgelopen: