Grensen zetten, maar hoe?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.

Auteur Onderwerp
Nelly
Kuikentje

Grensen zetten, maar hoe?  Reageer met quote  

Hoi allemaal!

Sinds kort is ook mijn agatje erg agressief geworden. Ik denk dat hij nu ook in der puberteit is gekomen. Vroeger was hij altijd erg bang maar nu bijt hij mij bij ieder mogelijkheid. Eerst dacht ik dat hij misschien in een keer een probleem heeft als ik met mijn hand in zijn kooi, dus zijn terrein ga. Maar ook als hij buiten is, en zelfs als ik hem wat te snoepen wil geven bijt hij mij in een keer.

Nu will ik graag grensen zetten, maat ik heb het gevoel ik doe het niet goed. Ik zeg duigelijk NEE en laat ook niet zien dat ik bang voor het bijten ben, maar dat interesseert hem niet. Ik lees bij jullie ook dat ik altijd van boven op hem moet kijken, maar ook dat verandert zijn gedrag niet.

Hoe zul reagieren? Zul ik weggaan op dit moment en hem ignoreren? Maar snapt die dat dan dat het volgens zijn gedrag is?

Misschie heeft nog iemand een idee van jullie Wink

Groetjes Nelly
Bericht Donderdag 25 September 2008 6:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Grensen zetten, maar hoe?  Reageer met quote  

Hmmm wat vervelend dat je aga'tje zo bijterig is geworden. Sad Hoe reageer je op het bijten? Laat je merken dat het zeer doet? (Is moeilijk om niet te laten merken hoor!) Of zeg je alleen maar nee? Als ik dat bij Zazu zou doen, dan zou hij denk ik nog harder bijten. Nee werkt bij sommige vogels niet zo goed.. Sad Probeer 'm liever af te leiden en daarna te belonen als hij het wel goed doet. (Afleiden dmv een piepspeeltje, je voet ergens tegenaan stoten etc)
Bericht Donderdag 25 September 2008 7:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Nelly
Kuikentje

Reageer met quote  

ja, nou als het zeer doet dan kan ik dat niet verstappen, maar ik ben niet bang om toch weer dicht bij hem te komen.

Dat met het afleiden is nog een goede tip dat gaa ik eens proberen. Wat doe jij bij Zazu als hij zich zo gedraagt? Mooi vogeltje trouwens, heeft een heel mooie kam!

Nou, misschien gaat dat gedrag ook weer weg bij Kayko het is alleen zo jammer...
Bericht Vrijdag 26 September 2008 7:42 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Misschien een beetje raar maar kan je niet eens proberen om plijsters of zo rond je vingers te doen? Heeft meestal een huidskleur en als hij dan gaat bijten gaat ie niet zo snel door je huid, waardoor je ook niet zo snel je hand terug gaat trekken. Ik zeg maar iets. Rolling Eyes
Bericht Vrijdag 26 September 2008 8:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik deed dat eerst bij Zazu, ik had dat in een boek gelezen. Ik had nog meer op internet gelezen (lang, lang geleden) en daar werd hij alleen maar bozer van. Sad Nu leid ik hem af of probeer het te negeren. Zazu bijt meestal niet zo hard (lastig te geloven, maar hij snapt meer.. Hij houdt ook niet vast)

Bedankt voor de complimentjes.. Ik zal het tegen Zazu zeggen. Mr. Green

Ben je bekend met de vijf stappen? Kan je evt iets anders gebruiken om Kayko op te laten stappen? (en waar hij op kan zitten?)
Bericht Zaterdag 27 September 2008 9:18 am
Nelly
Kuikentje

Reageer met quote  

5 stappen? Ne dat zeegt mij zo niks. Wel een beetje hoe ik hem langzaam tam kan maken.

Kayko is ook nog niet echt tam. Ik kan hem niet zo op mijn hand of op een stokje nemen. Alleen als ik met zijn belletjes speel en die boven mijn arm hou dan land hij op mijn arm. Maar van zelf kan ik hem nog niet laten opstappen ook op een stok niet, dan vliegt hij weg.

Als ik hem terug in zijn kooi wil hebben da hang ik zijn bellen weer terug en dan volgt hij automatisch

Maar het word steeds beter. Alleen zo lang hij zo moeilijk doet kom ik niet verder...
Bericht Zaterdag 27 September 2008 11:24 am
esjo
Moderator
Moderator

Re: Grensen zetten, maar hoe?  Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Nelly
Hoi allemaal!

Sinds kort is ook mijn agatje erg agressief geworden. Ik denk dat hij nu ook in der puberteit is gekomen. Vroeger was hij altijd erg bang maar nu bijt hij mij bij ieder mogelijkheid.

Dat hij nu bijt wil niet zeggen dat hij niet bang is. Bijten uit angst kan ok heel erg goed.
Ik denk dat het belangrijk is om er eerst achter te komen waarom hij bijt. Uit agressie of uit angst / onzekerheid.

Die vijf stapjes kunnen je zeer zeker op weg helpen.
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html

http://www.fluffies.org/nl/pap.....t1732.html

Succes !!!!
Bericht Zondag 28 September 2008 3:23 pm
Nelly
Kuikentje

Reageer met quote  

Hey Esjo,

bedankt voor de 5 stappen. Het was nog een keer goed om te lezen. Ik heb inmiddels ook een goede mogelijkheid gevonden weer goed met hem terecht te komen. De eersten paar minuutjes kom ik alleen met een takje dicht bij en praat veel met hem. Hij bijt dan wel nog veel in die tak maar naar een paar minuten word hij rustiger en dan kan ik ook weer met de hand dicht bij.

Ik weet niet of hij bang is, omdat hij ook zo agressief tegen zijn speelgoed is. En het is ook niets gebeurd wat hem in een keer bang zou kunnen maken. Ik zou niet weten wat, ... maar goed, ik denk algemeen is het de beste oplossing veel tijd aan zijn diertje te besteden en precies te kijken wanner hij zich zo gedaagd en wat helpt en wat niet, daarom ook mijn vraag naar een paar ideen.

Nog eens bedankt aan alle - ik schrijf over verdere ontwikkelingen!

Groetjes Nelly Veertje
Bericht Zondag 28 September 2008 7:45 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:55 am
  Berichten van afgelopen: