|
|
|
Pizza
Net uit het ei
| [b]Heel raar ENG gedrag! [/b] |
|
|
Beste iedereen!
Ik begrijp er niks meer van. Mijn edel (croky) is al sinds ik hem heb toen hij 4 maanden oud was, al heel erg tam. Ik kan echt alles met hem doen en hij komt elke keer bij me knuffelen en op zijn rug liggen en eten brengen en zachtjes aan mijn oor knagen.. of brabbelen.. gewoon te lief!
maar de laatste tijd bijt hij opeens uit hetniets (tenminste, ik kan maar niet begrijpen waarom) hij was nooit chagerijnig en hij beet echt nooit, tot ongeveer 2 weken geleden. Ik dacht dat het aan de staartveren lag (die aan het wisselen zijn) maar het begint onverdraagzaam te worden, want de ene keer is hij weer poeslief.. dan knuffelt ie en is ie heel erg aanhankelijk en plotseling uit het niets (als ik zelfs niet aan hem zit) bijt ie zo hard dat ik letterlijk zijn snavel langs het bot voel schrapen. ( mijn vingers zijn dan de klos)
dat is ook de enigste plek waar hij bijt, en hij bijt alleen buiten de kooi, nadat ie ongeveer een kwartier/half uur buiten is geweest. Alsof hij schizofrenie heeft. Maar dit is wel moeilijk voor ons allebei want ik vertrouwde hem en hij mij ook, anders zou hij niet telkens op zijn rug gaan liggen, maar ik weet nooit wanneer hij me plotseling zal bijten, en ik heb gekeken maar er is voor zover ik kan zien, geen verandering in voeding en de kooi is helemaal schoon en hij krijgt dezelfde aandacht als ie altijd al heeft gehad, Ik snap er echt niks meer van, het is echt altijd een schatje geweest die niet in menselijke objecten zijn snavel zetten, ik ben er ook erg van geschrokken maar het is me opgevallen dat hij de laatste twee weken steeds vaker doet.
Een voorbeeld van vanmiddag: Ik haalde croky uit de kooi, we hebben geknuffeld, onder zijn vleugels(die hij altijd voor me spreid als ik hem daar wil krabben) buik, rug, nek.. en hij ook bij mij zachtjes knagen aan mijn nagels en vingers.. en na een kwartier liet ik hem over de leuning van de bank lopen zoals hij altijd doet (dat vond ie altijd heerlijk, dan gaat ie helemaal uit zijn dak) en ik ging wat anders doen, maar leunde met mijn hand. en opeens ongeveer 10 minuutjes later valt ie uit het niets mijn duim aan, en hij liet niet los, hij heeft op twee plekken de huid van mijn vinger geschraapt waardoor het ook nog eens hard ging bloeden. Zo opeens plotseling, terwijl mijn hand er al een tijdje lag. ik was toen zo kwaad dat ik hem voor 10 minuutjes in de hal heb opgesloten, waarna ik de deur opende en hij heel onschuldig op mijn voet klom en omhoog keek (ik heb toen kwaad Af geroepen, en hij stapte er ook echt meteen weer af)
Maar nu vraag ik me echt af wat er mis zou kunnen zijn, want dit is niet de croky die ik had gehad, ik heb ook echt geen idee wanneer hij me weer opeens gaat bijten en wat ik fout doe, ik heb een filmpje geupload op fluffies waar te zien is hoe lekker ie altijd in mijn handen ligt, dat doet ie nogsteeds, alleen heb ik geen idee wanneer ie opeens weer bijt
hebben jullie een idee?? want het is echt om gek van te worden.. alsof ie opeens uit het niets omslaat..
??
alvast bedankt!  |
Woensdag 3 Februari 2010 2:28 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Je geeft aan de je hem aait onder de vleugels, op de rug, de buik. Dat Crocky zijn vleugels voor je openzet zodat je zou geen kroelen. Daar zit naar mijn idee al de fout. Hoe schattig en lief het ook overkomt, hij wil meer dan het geknuffel en dat kan jij hem niet geven dus lijkt het me dat hij wat frusti is. Aaien onder de vleugels, de buik, de rug, dat is hem opgewonden laten worden en crocky is er duidelijk gevoelig voor maar het komt niet ten goede van jullie relatie. Jullie relatie zou vriendschappelijk moeten zijn maar dat ziet crocky nu wel anders.
Je zou hem eigenlijk niet meer zo mogen knuffelen en kroelen, daar zijn gaaitjes eigenlijk niet voor. Consequent aanpakken, ik heb hier ook een bijter (niet door kroelen maar hij heeft me kunnen manipuleren omdat ik te zwak was en altijd zijn ding liet doen maar punt blijft hetzelfde, ze manipuleren) bijten moet je consequent aanpakken en zeker niet die relatie aanhouden wat je nu hebt want dat gaat vaak naar probleemgedrag want jij kan niet bieden wat crocky nu van je verlangt. |
Woensdag 3 Februari 2010 8:42 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
jou Crocky heeft last van zijn hormonen. dit is typisch het gedrag daar voor. hij ziet jou als zijn partner en wil nu eindelijk meer en dat gaat niet. probeer het knuffelen wat meer te beperken door hem op zijn kop te aaien. neem geen voer van hem meer aan. misschien is het tijd hem een vriendinnetje te geven. dit is echt partnergedrag.
hij is of aan het puberen, ik weet niet hoe oud hij precies is, of hij is dus echt bezig om een partner te zoeken.
je kan niet meer doen. dit gaat weer over. het zijn tijden dat dit zo gebeurt in het jaar. nu is het net de tijd dat de vogels zich een partner uitzoeken om een nest te maken. bij gebrek aan, ben jij de klos. over een maandje of zo komt zijn lieve karakter weer terug. |
Woensdag 3 Februari 2010 8:47 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Inderdaad - hormonen. Door het aaien onder zijn vleugels zijn buik etc heb je je opgestelt als zijn partner. Helaas voor hem ben je geen gelijkwaardige partner en dat is voor hem frusterend en vandaar zeer waarschijnlijk oo het bijten.
Stoppen met aaien, kroelen op buik, onder vleugels en rug.
Alleen nog kroelen op z'n koppie maar dan ook alleen als hij wat voor je gedaan heeft.
Je zou hem wat uitdaging kunnen bieden/afleiding door lekker met hem te gaan trainen met bv. een teachbox. |
Woensdag 3 Februari 2010 9:10 am |
|
|
Pizza
Net uit het ei
oei daar had ik helemaal niet aan gedacht! dat is wel echt een goeie want volgens mij klopt dat ook! hij is net 1 jaar geworden, is dat niet vroeg?
misschien een pop erbij nemen?
ik vind het allemaal vervelend want ik had (dom) nooit verwacht dat het zo uit zou pakken ik knuffel al mijn beesten en had bij croky geen andere gedachte , het is dus een enorm verschil omdat hij een vogel is
Ik ga er zowiezo op letten, ik zal ook een reactie plaatsen als er verandering in komt. Heel erg bedankt voor de goede tips!  |
Woensdag 3 Februari 2010 12:32 pm |
|
|
Pizza
Net uit het ei
jullie zijn geweldig!  |
Woensdag 3 Februari 2010 12:33 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
je kan allereerst beginnen met alleen kroelen als beloning voor goedgedrag en dan alleen op zijn koppie. Eten geven vanuit de mond is uit den boze en eten aannemen van hem al helemaal.
Dit is nog maar het begin en als je er mee doorgaat kan het escaleren.
Een pop erbij zoeken wil nog niet zeggen dat de problemen opgelost zijn. Uit resentelijke studies is namelijk gebleken dat Edels helemaal niet zo monogaam zijn en het toe tipping wat ze doen, doen ze om soortgenoten op te roepen en kenbaar te maken dat hij geslachtsrijp is (heeft dus niks met voeding te maken zoals voorheen werd gedacht : spirulina bv)
Laat je papegaai, papegaai zijn en jij gewoon mens.
Wil je knuffelen, pak een teddybeer (klinkt hard, maar het is gewoon zo)
Papegaaien zijn geen knuffelbeesten en vaak lijd het tot grote problemen.
Nu bijt hij jou om dat je niet verder gaat zeg maar, maar het kan zo erg worden dat hij jij als volle partner aanziet en andere die in je buurt komen gaat aanvallen en dan ben je echt verder van huis. Nu kan je het gedrag nog redelijk snel veranderen, maar als je wat verder bent dan wordt het moeilijker.
het is trouwens niet dat hij zijn gedrag moet veranderen, maar jij je eigen gedrag. Voor hem is dit zeer natuurlijk gedrag, maar in de huiskamer situatie erg ongewenst |
Woensdag 3 Februari 2010 12:49 pm |
|
|
Pizza
Net uit het ei
dan weet ik dat nu..
dank je wel voor je reactie. |
Woensdag 3 Februari 2010 1:45 pm |
|
|
Woppy
Fladderaar
Heey Pizza,
net even gelezen, klinkt heftig maar daarnaast volgens mij ook goed te verhelpen door alle tips die je hebt gehad.
ik wil je veel succes wensen met je gaaitje de komende periode.
hou je ons op de hoogte? ik ben wel benieuwd hoe hij zal veranderen.
liefs |
Woensdag 3 Februari 2010 11:20 pm |
|
|
|
|
Pizza
Net uit het ei
|
|
|
Hoi hoi! sorry voor mijn afwezigheid een tijdje, ik had het erg druk met van alles.
Ik denk dat zijn buitjes al over zijn en ik heb mezelf er op betrapt dat ik nu heel goed op let waar ik hem aai en eerlijk gezegd heeft hij me deze 2 weken niet echt gebeten, af en toe maar zonder kracht (deed geen pijn) dat betekent dat het goed is en dat wij allebei super blij zijn met jullie tips! Ik had er zelf echt niet aan gedacht.. ;)Ik upload zo nog een paar filmpjes van vanmiddag toen hij uitgebreid stond te douchen onder de kraan, en zijn aanvallen op de tiki take out! hij vind deze echtgeweldig..
Ik heb eigenlijk nog iets anders, maar ik zal een nieuw bericht op het forum plaatsen omdat ik denkdat er meer mensen zijn die dat opgevallen zijn, maar ik keek naar zijn pootje en naar zijn ring, zijn ring zit ruim om zijn poot, beweegt ook makkelijk precies zijn maat, maar er is wel iets mis mee want ik keek even goed en toen zag ik dat de ring al een beetje in zijn velletje begint te snijden, het bloed nog niet, maar ik zie er wel een streep van.. en boven de ring heeft hij een klein bobbeltje van zijn huid omdat het waarschijnlijk dan omhoog is gestroopt of iets? ik heb vanmiddag de arts gebeld en hij vertelde me dat ik morgen langs moet komen dan haalt hij de ring van croky weg, en krijgt crok een chip..
Is dit een goed plan denken jullie???? |
Maandag 15 Februari 2010 10:54 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Wat goed dat je met de tips aan de slag bent gegaan, het werkt duidelijk al snel. Leuk is dat als je leest hoe snel je er resultaat hebt uitgehaald. Je hebt gezien waar je iets minder moest gaan aaien, dat besef is er dus dan zit je op het juiste spoor. Komt helemaal goed hoor nu, je hebt het door wat kan en niet kan en dat Crok anders die bijtreactie kan gaan geven door de hormonen dus dat kan je vast onder controle houden nu.
Voor je andere vraag ga ik ff naar je andere topic, zo lopen de topics niet door elkaar. |
Dinsdag 16 Februari 2010 8:43 am |
|
|
esjo
Moderator

Super zeg dat het nu zo goed gaat weer. Hartstikke fijn  |
Woensdag 17 Februari 2010 10:54 pm |
|
|
|
|
Spetter
Vlieger
Zeker super dat je verandering van aanpak ook heeft beloond  |
Donderdag 18 Februari 2010 9:58 am |
|
|
Pizza
Net uit het ei
| Nieuws |
|
|
Hoi hoi, is al weer een tijdje dat ik hier ben geweest, croky gedraagt zich al heel goed, dat bijten heeft gelukkig niet lang geduurd. hij vind het prachtig om mee te gaan naar de stad, hij vind alles leuk, ook geaaid worden door vreemden, zolang hij maar op mij mag blijven zitten vind hij het goed. Ik ben ook sinds de zomer overgestapt op pellets van zupreem in plaats van beaphar mengsel, nog steeds krijg hij fruit en groente er bij, maar ik merk aan hem dat hij veel fitter is en beter in zijn vel zit, ook is zijn verenkleed fel groen " metallic" zoals mijn vader er grapjes over maakt. Ik heb wat nieuwe filmpjes op youtube ik zal ze hier uploaden binnenkort!
bedankt voor de tips allemaal!
xxx |
Donderdag 20 Januari 2011 1:15 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
mooi he, hij krijgt de veren van een volwassene. heelrijk |
Donderdag 20 Januari 2011 2:34 pm |
|
|
|