|
|
|
Els & Jacko
Eitje
| Help! Jacko plukt ook! |
|
|
eerst even voorstellen: Ik heb jacko sinds april dit jaar, hij was toen 8 weken. Ik heb hem met de spuit grootgebracht. Natuurlijk is het mijn dikste vriend! Hij praat ook al enzo...
MAAR sinds een dag of 4 plukt ie zich kaal, dat is begonnen met zijn buikje, dan zijn borst en nu zelfs zijn vleugels!!!! en praten deed ie ook ni meer!
Donderdagavond kon ik het niet meer aanzien en ben ik naar de VA in veltwezelt gereden. Hij heeft bacterieën in zijn poep doordat ie te eenzijdig at (zaden eten die hij het liefst eet en de rest ni eten of eruit smijten)
hij staat nu op pellets en dat loopt goed. en hij heeft een spuitje vitamines gekregen en ik moet hem 2x per dag vitamines geven...
zijn poep is weer normaal van kleur. oef!
maar hij plukt nog steeds!!! Gisteren heeft ie een hele dag niet geplukt en als ik deze morgen opstond was hij weer wat meer kaal! zijn kooi vol veertjes. ik vind het echt zielig.
nu sinds we van de VA terug zijn, is hij onafscheidelijk van mij. hij 'poetst' mijn haar, geeft knuffeltjes (met zijn kopje tegen mijn wang wrijven), vraagt knuffeltjes. 'spint' precies als hij bij mij zit!
hij was al wel mijne dikke vriend maar zo erg! hij zit constant bij mij! en als de hond nu korter komt, gaat hij die even aanvallen, een beetje vervelend. en de hond doet gelukkig niets! (da's zo'n lamme goedzak )
maar mijn hond (angel) is natuurlijk ook ni tevreden met deze situatie...
Ik ben vanmiddag nieuw speelgoed gaan kopen (wisselde thans om de 2 weken) en daar heeft hij nu deze namiddag mee gespeeld in zijn kooi...
als ik hem zie plukken probeer ik hem afleiden. maar da's echt maar heel af en toe, denk dat het misschien zelfs 'wassen' is...
maar ik vrees dat hij dit enkel gaat doen als ik niet thuis ben!
plukken doet ie ni echt buiten op zijn borst, de rest bijt hij af!
wat jacko doet, zoveel knuffelen... is dat partner gedrag? kokhalzen en eten opbraken doet ie niet... gewoon enorm veel knuffelen!
Of is ie gewoon blij dat ik hem heb beter gemaakt?
en waarom nog plukken? is dit normaal, heeft dit tijd nodig om af te leren?
graag een beetje hulp, 't is mijn eerste grijsje ...
en ik vind hem zo zielig nu... |
Zaterdag 4 December 2010 10:48 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
een ding, ga hem niet zielig vinden hoe moeilijk dat ook is . een vogel voelt precies aan wat jij voelt en als jij hem zielig vindt is dat aandacht voor hem. hij zal dat gebruiken om jou aandacht te houden.
het kan zijn dat het plukken ophoudt als hij helemaal beter is.
maar als hij blijft plukken, besteed er dan geen aandacht aan, hoe moeilijk dit ook is. ik heb ook een plukkertje thuis. er zijn tijden dat het goed gaat en dan is ze weer helemaal kaal.
probeer vaker te douchen. dat is goed en gezond.
je kan ook afgekkokt knoflookwater geven om te drinken. dat geeft een vieze smaak aan de veren waardoor het plukken ook kan verminderen. is echter geen garantie dat het helemaal stopt.
aloevera gebruiken in het sproeiwater.
verder leuke dingen doen en de hond er bij betrekken om samen dingen te doen.
het kan zijn dat het op een dag helemaal over is, maar zo niet, probeer het dan te accepteren. grijsjes staan er om bekend dat ze kunnen plukken. alleen door dit te accepteren maak jij het leven van je vogel ook aangenamer. want ook negatieve aandacht is aandacht.
je bent al goed op weg met afleiden., ga zo door. het is nog te corrigeren omdat hij dit nog niet zo heel lang doet.
ga anders even bij een vogelarts langs om na te kijken of er nog iets anders aan de hand is. zo niet, kan het psychisch zijn en dat is moeilijker te behandelen.
kop op. |
Maandag 6 December 2010 11:04 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Dit is giga parner gedrag. Rond deze leefttijd trekt hij op met broertjes en zusjes en die poetsen elkaar om zo te leren hoe sociaal te zijn.
Nu hefet hij jou dus als maatje uit gekozen om alles te leren. poetsen ed. maar ok om hoe smaen te zijn met een ander en hoe moet je je nest verdedigen.
Niet meer laten poetsen, niet meer kroelen. Ook geen eten uit je mond geven, mocht je dat doen.
Hij is niet zielig. Hij trekt jouw aandacht door te plukken en juist als je het niet ziet. Je komt beneden en hij zit jou schrik reactie en je gaat hem gelijk vertroetelen. je beloond zijn actie dus. het is een vertraagde beloning. Maar hij is niet gek.
3 jaar geleden heb ik voor een jaar een grijsje in huis genomen die om deze reden plukte |
Maandag 6 December 2010 7:57 pm |
|
|
|
|
Els & Jacko
Eitje
Bedankt voor de reacties en de tips...
aloe vera in zuivere vorm, waar kan je dit vinden?
ik doe al appelazijn in zijn water.
Wel heb ik iets speciaal meegekregen van de VA voor op hem te spuiten, dat zou vies smaken. hij heeft dit absoluut ni graag als ik hem daarmee besproei! dus als ik hem zie plukken, haal ik dat boven.
douchen doe ik dagelijks, maar nu hij halfkaal is staat ie te bibberen na de douche en gisteren heb ik hem horen niezen. dus om de 2 dagen douche ik nu.
Ik hoop dat het goedkomt met mijn plukkertje
wel moeilijk om hem niet te knuffelen als hij mij uitgebreid kopjes zit te geven |
Dinsdag 7 December 2010 12:44 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ze manipuleren tot en met, ik weet het. bij ons ook hoor.
kijk eens bij de drogist naar aloe vera. daar zullen ze het wel hebben. en na het douchen mag je hem rustig even in een handdoek gewikkeld laten hoor.
dat wat je doet is al een heleboel. ik zal voor je duimen dat het beter wordt. |
Dinsdag 7 December 2010 1:04 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ben het helemaal eens met de tips. Plukken blijft complex maar het belangrijkste blijft dat je het niet gaat aanmoedigen zoals eerder beschreven door hem zielig te vinden, medelijden te hebben.
Reform winkels hebben normaal die Aloe Vera wel, anders ook eens op internet zoeken. Ze zijn ook vaak te bestellen. |
Dinsdag 14 December 2010 9:16 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 10:57 am
|
|
|
|
|
|